خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه جمعی از بنیانگذاران انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا

کانال تلگرامی مجمع انجمن‌های اسلامی دانشجویان آلمان نوشت: در پی اتفاقات اخیر در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا و مواضع اصولی مجمع انجمن‌های اسلامی دانشجویان منطقه آلمان در این خصوص، جمعی از ادوار و بنیانگذاران تشکل اتحادیه نیز با صدور بیانیه‌ای دغدغه‌ها و دل‌نگرانی‌های خود را نسبت به تشکیلات اتحادیه ابراز کرده‌اند که در پی می‌آید.

مجمع انجمن‌های اسلامی دانشجویان منطقه آلمان ضمن ارج نهادن به دغدغه برادران و خواهران بزرگتر خویش در میان ادوار، وجود چنین نیروی دلسوزی را از سرمایه‌های ارزشمند تشکل می‌داند که متاسفانه نسبت به آن بی توجهی شده است. به همین جهت و به ویژه با هدف تعمیق گفت‌وگوهای عمومی درباره “دیروز، امروز و فردا” تشکل‌های اسلامی دانشجویان در اروپا به نشر این بیانیه مبادرت می‌گردد.

متن بیانیه:

به نام خدا

در هیاهوی مباحث مختلف سیاسی،اقتصادی، فرهنگی و… که در فضای اجتماعی جامعه ایرانی طنین انداز است، مبحثی در دایره خبری خبرگزاری ها خودنمایی کرد که به نحوی به بهترین دوران زندگی جمع ما پیوند دارد. و آن هم چالشی جدید در تشکیلاتی به نام “اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا” است که شیرازه و اساسی بسیار ستودنی داشت.

این شجره طیبه که در سال ۱۳۴۴ توسط عناصری مومن و دوستدار وطن در شوره زار استبداد و اختناق رژیم ستم شاهی غرس شد، شور بختانه به دست نیروهای ظاهر الصلاح و فرصت طلب در سال ۱۳۶۰ از بیخ و بن بر نهاده شد و به مجموعه ای وابسته تغییر هویت داد.

پس از سال ها فراز و نشیب در روند حرکت های غیر اصیل این مجموعه که در واقع پس از سال ۱۳۶۰ نامی به نام اتحادیه را یدک می کشید، دانشجویان دغدغه مندی به عضویت این تشکیلات درآمدند که ذهنیتشان شاید به نحوی بازپروری اندیشه های شهید بهشتی در این سازمان دانشجویی بود.

آنان اگر چه بر اساس تبلیغات غیر واقعی عناصری با نیت های خاص شهید بهشتی را که همیشه مشاور و راهنمایی دلسوز برای اتحادیه بود، موسس اتحادیه می نامیدند. اما سخنان ناب آن شهید بزرگوار را که در سال های آخر ماموریت خویش در آلمان و در نشست های پنجم و ششم اتحادیه بیان داشته بود را شنیده و یا خوانده بودند و تلاش داشتند تا به نحوی آن رهنمودها را به تشکیلات اتحادیه ای که سال ها با مبانی ارزشی خود زاویه ای بس شگرف پیدا کرده بود، باز گردانند.

محور اصلی رهنمود ها و پیشنهادات اساسی آن بزرگوار در نشست پنجم و ششم همانا استقلال فکری و مالی اتحادیه بود که در آن دوران و تا پایان دوره شانزدهم اتحادیه توسط اعضای دلسوز و دارای انگیزه و هدفمند با جدیت به کاربسته شد و یکی از ارکان اصلی اساسنامه این تشکیلات دانشجویی بود. تا آنجا که اتحادیه در تمام شانزده دوره فعالیت های ارزشی خود فارغ از هرگونه وابستگی فکری و مالی به سازمان ها، دسته جات، احزاب، شخصیت ها و … به اعلام مواضع و نقد و نظر حتی گروه های همسو می پرداخت و اتحادیه همواره تشکیلاتی دانشجویی بود و دانشجویی ماند و هیچگاه دخالت های غیر دانشجویی را بر نتابید.

صحت مدعا در اسناد اتحادیه که به شکرانه خداوند متعال تا کنون در پنج مجلد به چاپ رسیده است، قابل استناد است.

اکنون در درون اتحادیه فعلی مبحثی به نام استقلال فکری و مالی و عدم وجود آن ها و همچنین دخالت افراد با نفوذ در تصمیم گیری های سازمانی به چالشی مهم فی مابین اعضا درآمده تا آنجا که بخشی از انجمن ها جدایی خویش را از بدنه این مجموعه رسانه ای نموده اند و هر دو جریان به عنوان محمل مواضع خود از میراث شهید بهشتی یاد می کنند.

جمع ما به عنوان جمعی از بنیانگذاران و اعضای سابق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا میراث شهید بهشتی (به عنوان مشاور اتحادیه در دوره های اولیه) را در چهارچوب نظرات مشورتی ایشان در نشست پنجم و ششم اتحادیه خصوصا در بعد استقلال فکری و مالی، می داند و هر جریانی که در عالم واقع به آنها عمل نماید میراث دار آن ها است.

امید آن داریم دانشجویان فرهیخته ای که دلی در گرو ارزش های متعالی اسلامی دارند بتوانند سره از ناسره بازشناسند و همچنان در مسیر حق و حقیقت گام نهند.

والسلام

جمعی از بنیانگذاران و اعضای سابق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ – ۹ سپتامبر ۲۰۲۰

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا