خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چه نهادي مي تواند قفل فيلتر «توئيتر» را باز كند؟

روزنامه ایران نوشت: «مذاکره داخلي براي رفع فيلتر توئيتر ادامه دارد» اين خبري است که اواسط هفته گذشته وزير ارتباطات در يک برنامه زنده تلويزيوني اعلام کرد. همچنين محمد جواد آذري جهرمي، در اين برنامه تصريح کرد که بخش هاي مختلف کشور در خصوص رفع فيلتر توئيتر نظرات گوناگوني دارند که تنها نهادي که مي تواند اين نظرات را کنار يکديگر بگذارد و تصميم گيري کند شوراي عالي فضاي مجازي است. در حال حاضر بخش قابل توجهي از بدنه سياسي کشور از جمله رهبري، رئيس جمهوري، برخي وزيران دولت و نمايندگان مجلس حساب کاربري رسمي در توئيتر داشته و از اين طريق نظرات خود را با کاربران در ميان مي گذارند يا به مطالبات کاربران در حوزه هاي مختلف پاسخ مي دهند. همين حضور فعال نيز باعث شده رفع فيلترينگ از اين شبکه اجتماعي به يک مطالبه جدي از سوي کاربران فضاي مجازي تبديل شود. حالا اين سوال پاي بسياري از توئيت هاي وزيران دولت دوازدهم و نمايندگان مجلس ديده مي شود که اگر توئيتر به خاطر ملاحظات امنيتي، فرهنگي يا سياسي مسدود شده است چرا اعضاي هيات دولت و ديگر فعالان سياسي در آن فعاليت قابل توجهي دارند؟ چرا با توجه به حضور پررنگ افراد سرشناس در اين شبکه اجتماعي هنوز اين شبکه در کشور فيلتر است؟ با توجه به خواسته عمومي کاربران به رفع فيلتر توئيتر و حضور فعال افراد سياسي و تاثير گذار در اين شبکه چه نهادي مي تواند قفل فيلتر توئيتر را باز کند کميته تعيين مصاديق محتواي مجرمانه يا شوراي عالي فضاي مجازي؟ در اين بين آيا مجلس مي تواند با ارائه طرح يا لايحه اي در اين خصوص براي هميشه به داستان فيلتر اين شبکه و ديگر شبکه هاي اجتماعي محبوب در کشور پايان دهد؟

تلاش براي همسو کردن موافق و مخالف

توئيتر شبکه اجتماعي که به يکي از اصلي ترين ابزارهاي اطلاع رساني تبديل شده به دنبال قطع دسترسي بسياري از کاربران به سرويس هاي ارتباطي بعد از انتخابات سال 88 و به دستور کارگروه تعيين مصاديق از دسترس کاربران ايراني خارج شد. دولت دهم نيز تا پايان کار خود هيچ تلاشي براي رفع فيلتر از اين شبکه و ديگر شبکه هاي اجتماعي مانند فيس بوک و يوتيوب به کار نبست. در نهايت در زمان دولت تدبير و اميد به دنبال حضور پررنگ رئيس جمهوري و برخي اعضاي هيات دولت در توئيتر بسياري از کاربران اين اميد را داشتند که دولت حسن روحاني با توجه به وعده هاي انتخاباتي خود يعني دسترسي آزاد کاربران به اطلاعات اقدام به رفع فيلتر از اين شبکه پرطرفدار را بدهد. از سوي ديگر از آنجا که نيمي از اعضاي کميته تعيين مصاديق محتواي مجرمانه را وزيران يا نمايندگان آنها تشکيل مي دهند بسياري از کارشناسان فضاي مجازي اعلام کردند که با يک راي گيري ساده، دولت مي تواند براي هميشه به فيلترينگ توئيتر پايان دهد. اما در نهايت دبير اين کارگروه در مقابل اين گمانه زني ها اعلام کرد حتي اگر اعضاي کارگروه هم به لحاظ اکثريتي که دولت در اين کارگروه دارد، به رفع فيلتر شبکه اجتماعي توئيتر راي بدهد، به اين دليل که اين شبکه اجتماعي علاوه بر دستور کارگروه با دستور مقام قضايي هم فيلتر شده، تصميم کارگروه منجر به رفع فيلتر توئيتر نخواهد شد.

محمود واعظي وزير ارتباطات دولت يازدهم هم بعد از 4 سال و در روزهاي پاياني مديريتش بر اين وزارتخانه در گفت و گويي اعلام کرد با توجه به استفاده مديران مختلف از توئيتر، کارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه بايد در مورد رفع فيلتر اين شبکه تجديد نظر کند، اما اين اظهارات نيز تاثيري بر تصميم اين کميته نداشت تا در نهايت باز شدن قفل رفع فيلتر از توئيتر به دست محمد جواد آذري جهرمي وزير ارتباطات دولت دوازدهم سپرده شود. جهرمي از زماني که نامش به عنوان وزير احتمالي ارتباطات در کابينه دولت دوازدهم شنيده شد، تاکنون که وزير اين وزارتخانه است، فعاليت قابل توجهي در توئيتر و اينستاگرام داشته است. او بسياري از نظرات خود را از طريق اين شبکه با کاربران در ميان مي گذارد و از همين طريق نيز پيگير خواسته هاي کاربران براي رفع محدوديت از فضاي مجازي است. همچنين تاکنون ارتباط مستقيم او با کاربران از طريق اين شبکه هاي اجتماعي باعث رفع فيلتر سرويسي معروفي مانند Medium (پلت فرم مشهور براي انتشار محتواي آنلاين) و IFTT (ارائه دستورالعمل کاربردي در حوزه سرويس هاي اينترنتي) شده است. با توجه به پاسخ و واکنش سريع جهرمي به خواسته مطرح شده کاربران در اينستاگرام و توئيتر، حالا اميد کاربران به رفع فيلتر توئيتر بيشتر شده است. جهرمي در گفت و گوي مفصلي که با «ايران» داشت اعلام کرد که توئيتر به دليل موضع گيري هايي که عليه ايران در رخدادهاي سال 88 داشته فيلتر شده و تنها راه رفع فيلتر اين شبکه از طريق اعتمادسازي متقابل صورت خواهد گرفت. او حتي از اعلام آمادگي رسمي اين شبکه براي حل مشکلات خبر داد،اما آنچه در برقراري اين ارتباط و شروع به تعامل مهم است رسيدن نهادها و افراد مختلف داخلي به يک نقطه مشترک در خصوص رفع فيلتر توئيتر است. نقطه مشترکي که هنوز پيدا نشده است. براي مثال در حالي که دولت در تلاش براي رفع فيلتر از اين شبکه است، کميته تعيين محتواي مصاديق مجرمانه اعلام مي کند به هيچ وجه اجازه رفع فيلتر اين شبکه را نمي دهد. يا در حالي که برخي افراد سرشناس سياسي و فرهنگي (حداد عادل، مرتضي آقا تهراني، وحيد يامين پور، مهدي کوچک زاده، حسين نقوي حسيني و…) نسبت به استفاده از شبکه هاي اجتماعي از جمله توئيتر هشدار داده و آنها را خطرناک مي دانند، در اين شبکه عضو هستند و به فعاليت مي پردازند. به باور جهرمي تنها نهادي که مي تواند مخالفان و موافقان فيلترينگ توئيتر را به وحدت برساند شوراي عالي فضاي مجازي است، اما تاکنون بجز چند اظهار نظر جزئي از دبير اين شورا، طرح يا حرکت قابل توجهي از سوي شوراي عالي فضاي مجازي به عنوان اصلي ترين تصميم گير در اين حوزه براي رفع فيلترينگ توئيتر ديده نشده است. به هرحال شرايط حاکم سبب شده است که بسياري از کارشناسان اعلام کنند که ورود نمايندگان مجلس (مخصوصاً کساني که در اين شبکه عضويت دارند) براي حل اين موضوع از مسيرهاي قانوني به رفتار دوگانه در خصوص اين شبکه پايان دهد.

صادقي: توئيتر بهترين ابزار اطلاع رساني

محمود صادقي از جمله نمايندگان مجلس دهم است که فعاليت قابل توجهي در توئيتر دارد او در گفت و گو با «ايران »در خصوص امکان ورود مجلس براي پايان دادن به فيلترينگ توئيتر مي گويد: «دو نفراز نمايندگان مجلس در کميته تعيين مصاديق محتواي مجرمانه حضور دارند و اين افراد مي توانند براي رفع فيلتر اين شبکه فعاليت کنند، اما بجز اين به شخصه با برخي از نمايندگان کميسيون فرهنگي مجلس صحبت هايي داشته ام و اين افراد موافق به رفع فيلتر توئيتر هستند اما در نهايت بايد در اين خصوص نظرات به ميزان حداکثري برسد تا بتوان طرح يا درخواستي براي رفع فيلترينگ توئيتر را در مجلس مطرح کرد.» او معتقد است توئيتر يکي از بهترين ابزارها در زمينه اطلاع رساني است که کاربرد مثبتي دارد و ادامه فيلتر بودن آن با توجه به فعاليت رهبري، رئيس جمهوري، نمايندگان مجلس، اعضاي شوراي شهر و وزيران دولت در اين شبکه جايز نيست. صادقي تاکيد مي کند اين شبکه در مقطعي از زمان و به دلايلي فيلتر شده که آن هم گذرا بوده بنابراين با توجه به جايگاهي که اين شبکه در بين مقامات سياسي کشور دارد بايد پيگير براي رفع فيلتر آن بود.

ابراهيمي: پيشنهاد رفع فيلتر از سوي دولت به مجلس

عليرضا ابراهيمي، نماينده گلستان و عضو کميسيون فرهنگي مجلس نيز در گفت و گو با« ايران» با اعلام اينکه نمي توان جلوي استفاده از شبکه هاي ارتباطي را گرفت مي گويد: «تا کنون در کميسيون فرهنگي مجلس طرحي در خصوص رفع فيلتر توئيتر با توجه به حضور پررنگ افراد سرشناس جامعه در اين شبکه مطرح نشده است اما اگر دولت يا نمايندگان پيشنهادي در اين خصوص را تقديم مجلس کند حتماً براي رفع فيلتر از اين شبکه کارهاي کارشناسي را در کميسيون فرهنگي شروع خواهيم کرد.» او تاکيد مي کند که بايد مشخص شود براساس چه ضوابط و راهکارهايي مي توان شرايط رفع فيلتر توئيتر در کشور را اجرا کرد چرا که بدون انجام کار کارشناسي نمي توان درخواست يا پيشنهاد رفع فيلتر اين شبکه را به هيات رئيسه مجلس داد.

تابش: ارائه طرح رفع فيلتر از سوي کميسيون فرهنگي

محمدرضا تابش نماينده مردم اردکان و نايب رئيس فراکسيون اميد مجلس، در گفت و گو با «ايران»، با اعلام مخالفت خود در خصوص ادامه فيلتر توئيتر مي گويد: «پيوسته رهبري به باز نگه داشتن فضاي مجازي و استفاده مطلوب از آن تاکيد داشته اند. در حال حاضر بسياري از دستگاه هاي دولتي و متوليان عرصه اطلاع رساني از طريق همين شبکه با کاربران در ارتباط و اخبار خود را منتشر مي کنند بنابراين محدود کردن دسترسي مردم به شبکه اي که به جريان اطلاع رساني کمک مي کند درست نيست.» او تاکيد مي کند که نمايندگان کميسيون فرهنگي و صنايع مي توانند با ارائه يک طرح کامل که قابل تفسير نباشد و از سوي تمام طيف هاي سياسي نيز مورد قبول باشد براي رفع فيلتر از اين شبکه و ديگر سرويس هاي فيلتر شده قدم بردارد.

سبحاني فر: رفع فيلتر در دستان شوراي عالي فضاي مجازي

رمضان علي سبحاني فر، نماينده سبزوار و عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس نيز در گفت و گو با «ايران»، با اعلام اينکه اگر توئيتر ضوابط فرهنگي، ديني و اعتقادي ايران را بپذيرد شرايط براي رفع فيلتر اين شبکه در کشور آسانتر خواهد شد تاکيد مي کند رفع فيلتر از اين شبکه موضوع مهمي نيست که مجلس بخواهد در خصوص آن طرح يا لايحه اي ارائه کند. او تاکيد مي کند که مجلس نهاد تصميم گير در اين خصوص را شوراي عالي فضاي مجازي و کميته تعيين مصاديق محتواي مجرمانه مشخص کرده بنابراين دليلي ندارد که حالا خودش در خصوص رفع فيلتر اين شبکه وارد شود. او در پاسخ به اين سوال که ،آيا استفاده اعضاي هيات دولت و نمايندگان مجلس از توئيتر بدون فيلتر شکن به نوعي تبعيض عليه کاربران عادي نيست مي گويد: «گاهي بسته به ضرورت اين تشخيص داده مي شود که افراد خاص يا برخي نهادها براي دسترسي به جريان آزاد اطلاعات بدون فيلترينگ به اين شبکه دسترسي داشته باشند.»

فلاحت پيشه: فيلترينگ ابزاري ناکارآمد

حشمت الله فلاحت پيشه، نماينده کرمانشاه و عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در گفت و گو با «ايران» با اعلام اينکه سياست فيلترينگ هيچ گاه جوابگو نبوده است مي گويد: «نه تنها با فيلترينگ توئيتر که با فيلترينگ هر سرويسي مخالف هستم و معتقدم فيلترينگ راهکار مناسبي براي جلوگيري از جريان آزاد اطلاعات نيست چرا که مردم با کمک فيلتر شکن به منابعي که مي خواهند دسترسي دارند.» او تاکيد مي کند در حال حاضر بررسي اين موضوع در اولويت کار مجلس قرار ندارد چرا که درخواستي در خصوص آن مطرح نشده اما اگر کاربران درخواست هاي خود را در اين خصوص تقديم مجلس کنند شايد با افزايش اين درخواست ها بررسي رفع فيلتر از اين سرويس در دستور کار قرار بگيرد.

خانلري: شوراي عالي فضاي مجازي تصميم گير نهايي

کارن خانلري، نماينده ارمني هاي تهران و عضو کميسيون آموزش مجلس نيز در گفت و گو با«ايران،» تاکيد مي کند تنها نهادي که مي تواند معضل فيلترينگ توئيتر در کشور را حل کند شوراي عالي فضاي مجازي است. او معتقد است مجلس در اين زمينه نهاد تصميم گير را مشخص کرده و تنها مي تواند در اين خصوص اين درخواست را از شوراي عالي فضاي مجازي داشته باشد تا با توجه به استفاده گسترده اين شبکه توسط افراد سرشناس و ديگر کاربران جامعه، يک راه حل نهايي براي رفع فيلتر اين شبکه پيدا کند. خانلري تاکيد مي کند شبکه اجتماعي مانند توئيتر يک فرصت براي پاسخ به هجمه هاي عقيدتي و سياسي است که عليه ايران مطرح مي شود و نبايد از اين فرصت با ايجاد محدوديت در دسترسي گذشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا