خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کودن هستند یا تعمد دارند؟

محمد فاضلی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «کودن هستند یا تعمد دارند؟» نوشت:

اولش باورم نشد، به خودم گفتم مثل برخی چیزهای دیگر کار فتوشاپی کرده‌اند که موجی درست کنند و بعد تکذیب می‌شود، اما نشد و واقعیت داشت. عکس دختربچه‌ها از روی کتاب سوم ریاضی دبستان حذف شده و وزیر آپ هم دستور داده است موضوع بررسی شود، یعنی حذف صحت دارد.

نظام اداری مشکلات بسیار دارد اما یک خصیصه دارد که این‌جا به‌کار می‌آید: همه چیز تقریباً در جلسات بررسی و صورتجلسه می‌شود، تصمیمات مکتوب می‌شوند و می‌توان هر تصمیمی را بر اساس صورتجلسات و نامه‌های اداری برآمده از آن‌ها تا سرمنشأ پیگیری کرد. وزارت آپ از این جهت که برخی امور نظیر کتب درسی در آن بسیار حساس است، حتماً صورتجلسات و تصمیم‌گیران همه امور مربوط به کتب درسی در آن موجود است. بررسی صورتجلسات و نامه‌ها پاسخ دادن به چند سؤال را ساده می‌کند:

یک. اولین بار در کدام جلسه، بر اساس کدام نامه و با ایده چه کسی/کسانی، مسأله‌ای درباره جلد کتاب سوم ریاضی دبستان طرح شد؟

دو. ایده‌ای که درباره جلد کتاب سوم دبستان طرح شد چه بود؟ شبهه، سؤال یا مسأله چه بود؟ از چه زاویه‌ای طرح شد؟ بر اساس گزارش، نظر، بررسی یا سلیقه چه کسی/کسانی بود؟

سه. شروع فرایند تصمیم‌گیری در چه سالی، تحت مدیریت چه کسی/کسانی، در چه جلساتی، با چه موافقان و چه مخالفانی، با چه هدفی بوده است؟

چهار. چه کسانی در جلسات، با چه استدلال‌هایی با مسأله حذف تصویر دختران موافقت یا مخالفت کردند؟ تأثیر اجتماعی و واکنش جامعه به این کار چگونه ارزیابی شد؟

پنج. آیا این کار اقدامی واحد و منفرد بوده است یا بخشی از بسته‌ای سیاستی مبتنی بر نگاه خاصی به جنسیت، زنانگی و مردانگی است که قرار بوده درباره کلیه کتب اعمال شود؟

شش. چه کسی/کسانی باید در رسانه توضیح بدهند که ایده‌شان درباره این اقدام چه بوده است؟ (شاید آن‌ها توانستند جامعه را نسبت به درستی اقدام‌شان متقاعد کنند.) آن‌که باید پاسخ‌گو باشد کیست؟

هفت. حتی به شرط درستی این اقدام، آیا کسی درباره زمان انجام این کار و عواقب اجتماعی آن درست در زمان تحریم، بحران اقتصادی و نزول سرمایه اجتماعی دولت و نظام حکمرانی، فکر کرده یا هشدار داده بود؟

سخن آخر

سال‌هاست شاهد گفتارها و کردارهایی هستیم که قبلاً نوشته‌ام عین «انگشت کردن در چشم مردم» است[لینک]؛ کارهایی که حداقل زیان‌شان انحراف کشور و مدیرانش از تمرکز بر اولویت‌های مؤثر بر زندگی مردم به سمت حاشیه‌سازی، نابود کردن سرمایه اجتماعی و خدشه بر ذهنیت و آرامش مردم وارد کردن است.

این گونه گفتارها و کردارها اگر از سر کودنی و فقدان صلاحیت مدیر بودن است که پیش‌بینی عواقب آن‌ها را برای مجریان ناممکن می‌سازد، این گونه آدم‌ها باید کنار گذاشته شوند. اگر تعمدی دارند که نارضایتی درست کنند و سرمایه اجتماعی را تباه سازند، خب باید محاکمه شوند.

یک بار هم که شده گزارشی بدهید که نشان دهد کدام فرضیه درست است: کودن هستند یا تعمد دارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا