خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماجرای احمدی‌نژاد و «اوراق پاناما»

عبدالله شهبازی، تاریخ پژوه مدعی شد: «امروز یقین پیدا کردم که گروهی در میان گردانندگان بخش فارسی برخی از رسانه‌های سرشناس غربی بطور سازمان‌یافته تلاش می‌کنند تا رسوایی جهانی موسوم به «اوراق پاناما» را در ایران به جنجال داخلی تبدیل کنند».

به گزارش انصاف نیوز، ادعای شهبازی پس از انتشار گسترده ی خبر چند رسانه ی فارسی زبان بین المللی خارج کشور و روزنامه نگاران مشهور مطرح شده و تاکنون پاسخی به استدلال او داده نشده است.

شهبازی امروز سه شنبه در یادداشتی تلگرامی نوشت:

امروز یقین پیدا کردم که گروهی در میان گردانندگان بخش فارسی برخی از رسانه‌های سرشناس غربی بطور سازمان‌یافته تلاش می‌کنند تا رسوایی جهانی موسوم به «اوراق پاناما» را در ایران به جنجال داخلی تبدیل کنند.

در حدود ۱۱٫۵ میلیون سند افشاءشده پول‌شویی، که به «اوراق پاناما» شهرت یافته، اسامی تعداد قابل‌توجهی از بلندپایگان سیاسی جهان، از جمله پدر دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا و شش عضو مجلس لردهای بریتانیا (که فقط نام دو تن، بارونس شارپلس و لرد اشکرافت، تاکنون اعلام شده) و چهره‌هایی مانند ملک سلمان سعودی و ولیعهدش محمد بن نایف و امیر ابوظبی و اعضای خاندان آل‌ثانی قطر و پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکرائین، و نخست‌وزیر آیسلند و خانواده علی‌اوف باکو و نواز شریف پاکستان و ژروم کائوزاک، وزیر سابق بودجه فرانسه، و غیره و غیره ذکر شده است.

معهذا، هیچ یک از رسانه‌های سرشناس غربی،‌ از جمله دو روزنامه گاردین بریتانیا و هاآرتص اسرائیل، که در پروژه پردازش و انتشار «اوراق پاناما» مشارکت داشته‌اند، نامی از چهره‌های ایرانی نبرده‌اند. این ۱۱٫۵ میلیون سند، که منبع درز آن ناشناس مانده، مدت‌ها در اختیار ده‌ها روزنامه‌نگار از کشورها و نشریات مختلف بوده و کاملاً پردازش شده و اسامی چهره‌های مهم استخراج و در وبسایت آن اعلام شده. در وبسایت رسمی افشاگران نامی از هیچ شخصیت ایرانی دیده نمی‌شود.

ماجرای نام احمدی‌نژاد در «اوراق پاناما» از بخش فارسی دویچه‌وله شروع شد و پست تلگرامی آقای امید معماریان، از روزنامه‌نگاران سابق ایران که اینک در آمریکاست و با برخی نهادهای خاص مدعی «حقوق بشر» همکاری می‌کند، که به وسعت تکثیر شد و تاکنون بیش از یکصد هزار بیننده داشته است.

پخش گزارش اخیر یورونیوز فارسی کمترین شبهه را از بین برد که این شایعه‌سازان هماهنگ‌اند و ذکر نام محمود احمدی‌نژاد اختصاص به رسانه‌های معین دارد برای مصرف داخلی در ایران.

بخشی از گزارش یورونیوز انگلیسی درباره رسوایی «اوراق پاناما» این است که در آن نامی از ایران و محمود احمدی‌نژاد دیده نمی‌شود:

“The reach of the Panama Papers” is extensive. There are 140 politicians, from more than 50 countries connected to offshore companies in 21 tax havens who have come under scrutiny. They also include top executives, celebrities and sports figures as well as heads of state, their associates and in some cases friends and family members.”

Pressure grows after leaked “Panama Papers”
Euronews, 05/04 03:02 CET

همین بخش از گزارش فوق در یورونیوز فارسی به متن زیر تبدیل شده با افزودن نام محمود احمدی‌نژاد:

«فاش شدن «اوراق پاناما» همانند زلزله ای در جهان انعکاس یافته است. ۱۴۰ سیاستمدار از بیش از ۵۰ کشور با متصل شدن به شرکتهای برون مرزی پنهانگاه‌های مالیاتی تشکیل داده‌اند. بسیاری از سیاستمداران از جمله نزدیکان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، نزدیکان نخست وزیران بریتانیا، ایسلند و پاکستان و روسای جمهوری آرژانتین و اوکراین و همچنین محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین ایران نامشان در این اوراق ذکر شده است.»

رسوایی اوراق پاناما؛ آغاز تحقیقات دولتها از جمله دولت پاناما
یورونیوز فارسی، ۵ آوریل ۲۰۱۶/ ۱۷ فروردین ۱۳۹۵

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا