خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پورنجاتی: هیچ وقت بازجو نبودم

بازنشر خاطره ای از مرحوم مهندس عزت الله سحابی درباره ی زمانی که در سال 69 در بازداشت بوده، با واکنش احمد پورنجاتی همراه بود که از وی در آن خاطره به عنوان بازجو نام برده است؛ ادعایی که پورنجاتی با ذکر دلایلی، به صراحت آن را تکذیب کرد.
به گزارش انصاف نیوز، نوشته ی عبدالرضا داوری و احمد پورنجاتی و همچنین واکنش داوری به پاسخ پورنجاتی در پی می آید:
عبدالرضا داوری: «احمد پورنجاتی بازجوی مرحوم عزت الله سحابی بود». مرحوم عزت الله سحابی در جلد دوم خاطرات خود به موضوع بازداشت شش ماهه خود در سال 1369 به دلیل نگارش نامه انتقادی 99 نفر به آیت الله هاشمی رفسنجانی اشاره می کند و خاطراتی را از دوره بازداشت و بازجویی های خود نقل می کند. وی هنگام اشاره به بازجویی هایش می نویسد: «به یاد دارم آقای احمد پورنجاتی را در میان بازجویان شناختم.»
منبع: خاطرات مهندس عزت الله سحابی – 1357 تا 1379 – انتشارات خاوران – صفحه 205
احمد پورنجاتی: کشف بزرگ “عبدالرضا داوری” یار غار “محمود احمدی نژاد” در باره ی من!
البته نقد و تکذیب این فراز از خاطرات مرحوم مهندس سحابی که دیگر قادر به پاسخگویی نیستند نه سودمند و نه موافق طبع بنده و احترام و ارادتی ست که همواره به آن مرحوم داشته ام. با این وصف چند نکته را برای آگاهی آنان که حقیقت را می جویند و نیز برای ثبت در تاریخ، یادآوری می کنم:
1 – من جز در برخی همایش های عمومی – آن هم نه از نزدیک – و یک بار پنجشنبه شبی در منزل جناب عبدالله نوری که مرحوم سحابی سخنرانی قرآنی داشت، از نزدیک ایشان را ندیده بودم!
2 – از چند ماه قبل از ریاست جمهوری آقای هاشمی (سال 68) و در مخالفت با انتخاب آفای فلاحیان به عنوان وزیر اطلاعات، بنده و چند تن دیگر از دوستان (از جمله سعید حجاریان) از وزارت خارج شدیم. پس اصولا در سال 69 (زمان بازجویی و زندان مرحوم سحابی) بنده در وزارت نبودم.
3 – پیش از آن نیز، در حدود سه سال همکاری ام در وزارت اطلاعات، هرگز در بخش های اجرایی و عملیاتی نبودم، در بخش بررسی های فرهنگی و اجتماعی همکاری می کردم. صرفنظر از بار معنایی مثبت یا منفی شغل “بازجویی”، هرگز در عمرم نه چنین کاری کرده ام و نه در جلسه ی بازجویی کسی حاضر و ناظر بوده ام.
4 – اگر در زمان حیات مرحوم مهندس سحابی عزیز، این بخش از نوشته شان را می دیدم، بی شک برای کمک به استحکام و دقت خاطرات شریفشان، افدام می کردم و اطمینان دارم که هر دوی ما از این “اشتباه لپی” خنده مان می گرفت!
5 – قرآن: چه بسیار گمان ها که “گناه بزرگ” است. (عبارت پیشین را ویراست کردم. با پوزش)
روان مهندس سحابی و بانو هاله ی سحابی، قرین رحمت و شادمانی باد!
عبدالرضا داوری: جناب پورنجاتی، عصبانیت و فحاشی چرا؟!
در یکی از پست های اخیر فیسبوک، سخنی را عینا از مرحوم عزت الله سحابی به نقل از کتاب خاطرات ایشان درباره بازجویی آقای احمد پورنجاتی از آن مرحوم در سال 69 نقل کردم بدون آنکه حتی یک جمله در این رابطه اظهارنظری کرده باشم. واکنش آقای احمد پورنجاتی در برابر ابن نقل قول از مهندس سحابی البته عجیب بود. واکنشی عصبی همراه با چاشنی فحاشی. این عبارات ایشان را ببینید که معلوم نیست بنده را فاسق و معلوم الحال می نامند یا مرحوم مهندس سحابی را:
«هرگاه آدم معلوم الحالی (فاسق) خبری برای شما آورد، تحقیق و بررسی کنید. (مقصودم را متوجه شده اید)».
برادر پورنجاتی! به جای آنکه زیرکانه از زیر رد یا تایید خبر بازجوییتان از مرحوم عزت الله سحابی فرار کنید و بگویید: «نقد و تکذیب این فراز از خاطرات مرحوم مهندس سحابی که دیگر قادر به پاسخگویی نیستند نه سودمند و نه موافق طبع بنده …» یک کلمه می گفتید در سال 69 بازجوی آن مرحوم بوده اید یا نه؟!. دیگر نیاز به فاسق خواندن ناقل این عبارات نبود که بزرگوار! ظاهرا همچنان به همان روحیات بازجو مشربانه تان تاسی می کنید که صد البته خطاست. چون:
دلایل قوی باید و معنوی / نه رگهای گردن به حجت قوی
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا