خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا علما درباره‌ی نظریه‌ی سروش سکوت کرده اند؟

یک پژوهشگر با اشاره به انتشار نظریه‌ی چالش‌برانگیز دکتر عبدالکریم سروش، پرسیده است: چرا عالمانی که نام و اعتبار از قرآن دارند، سکوت کرده‌اند؟ آیا شأن خود را فراتر از این‌گونه بحث‌ها می‌دانند؟

به گزارش انصاف نیوز، «رضا بابایی» در یادداشتی در صفحه‌ی خود در فضای مجازی نوشت:

نظریه‌پرداز و اندیشه‌گری به نام دکتر سروش، نظریه‌ای درانداخته است که درست یا غلط، نظرگاه رسمی و سنتی را دربارۀ قرآن کریم به چالش می‌اندازد. تا امروز، ده‌ها مقاله و یادداشت و مصاحبه دربارۀ این دیدگاه، منتشر شده است و همچنان دربارۀ آن می‌نویسند و گفت‌وگو می‌کنند؛ برخی همدلانه و برخی خصمانه.

صاحبِ نظریه نیز در مناظره‌ای حضور رسانده و به‌تفصیل دربارۀ دیدگاه خود سخن گفته است. این مناظره را صدها هزار نفر دیده‌اند یا شنیده‌اند. اگر مجموع آنچه دربارۀ این دیدگاه قرآنی گفته و نوشته‌اند، در کتابی جمع شود، کمتر از 1000 صفحه نخواهد بود.

اما تا امروز هیچ‌یک از علمای صاحب‌نام وارد این میدان نشده‌اند و سخنی نگفته‌اند. در ایران، چندین عالم نامدار زندگی می‌کنند که نامشان با قرآن و تفسیر قرآن گره خورده است و چندین مؤسسه یا پژوهشگاه قرآنی را سرپرستی می‌کنند. آنان تا امروز جمله‌ای دربارۀ نظریه‌ای که این‌ همه گرد و خاک برانگیخته و ذهن‌ها را دربارۀ قرآن به تکاپو انداخته است، بر زبان نیاورده‌اند. چرا؟

چرا عالمانی که نام و اعتبار از قرآن دارند، سکوت کرده‌اند؟ آیا شأن خود را فراتر از این‌گونه بحث‌ها می‌دانند؟ اگر چنین است، چرا دربارۀ مسائل و مباحثی ساده‌تر، سخن می‌گویند و اصطلاحاتی مانند «دیوث سیاسی» می‌سازند؟

آیا پدیدۀ شوم تبعیض، تا حوزۀ «پاسخ به پرسش‌ها» پیش رفته است؟ آیا آن بزرگواران، تدریس در حلقۀ شاگردان و گفت‌وگو با مردم عامی را بر مناظرات علمی با نخبگان ترجیح می‌دهند؟

گوی توفیق و کرامت در میان افکنده‌اند

کس به میدان درنمی‌‌آید، سواران را چه شد؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. حقیرازشاگردان علامه جوادی هستم درموسسه تفسیر اسراء استادبزرگوار درباره نظریه اول سروش که مربوط به معرفت بشری درفهم متون دینی بود کتاب شریعت درآینه معرفت رانگاشتند ودرباب نظریه بعدی سروش درباب کیفیت وحی کتاب الوحی والنبوه رابه عربی نوشتند که ازدیدگاه فلسفی بسیارسنگین ودقیق مطالب جواب گفته شده ازآنجا که نظریه جدید سروش درباب خواب پنداشتن وحی نکته علمی جدیدی نداشته وبه نوعی ساده سازی بحث برای عوام است نیازی به تالیف جدید ندارد وهمان کتاب الوحی والنبوه کفایت می کند.
    درضمن این مباحث توسط استاد درجمع شاگردان خاصشان تدریس وتوسط پسر فاضل ایشان درجمع های نخبگانی بسط داده می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا