خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کودکانی که بزرگان را نمی‌شناسند…

غلامعلی دهقان، مدرس تاریخ دانشگاه و عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، در یادداشتی با عنوان «کودکانی که بزرگان را نمی‌شناسند…» برای “راهبرد” نوشت:

عدم تایید نام مهدی بازرگان، اولین نخست‌وزیر پس از پیروزی انقلاب، از سوی فرمانداری تهران پس از تصویب آن در شورای شهر تهران برای نام یک خیابان، هم بسیار عجیب است و هم بسیار غریب.

ارنست رنان فرانسوی گفته است: “ملتی که تاریخ می‌خواند، کودکانش همانند بزرگانش می‌اندیشند و برعکس، ملتی که اهل تاریخ نیست، بزرگانش همانند کودکان هستند”.

به نظر می‌رسد تصمیم‌گیرندگان در قضیه عدم تایید نام اولین نخست‌وزیر پس از انقلاب به تاریخ ایران و ایضا تاریخ انقلاب بی‌توجه بوده‌اند.

بازرگان از پیشگامان طرح خوانش اسلام عاقلانه و عالمانه بود و در دهه چهل و پنجاه شمسی توانست مرجعی برای بخشی از جوانان جویای اندیشه دینی روزآمد باشد.

تاثیربازرگان، مطهری و شریعتی در شکل‌گیری نسلی که توانست آفرینشگر یک انقلاب باشد، کتمان‌پذیر نیست.

وجاهت علمی و خردمندی بازرگان سبب شد تا رهبر فقید انقلاب در یک برهه خاص از انقلاب، وی را به منصب نخست‌وزیری انتخاب کند و همچنین، رهبری فعلی نظام برای درگذشت او پیغام تسلیت دهد.

حال چگونه چنین فردی از رجال ملی و مذهبی محسوب نمی‌شود و برای مردم شناخته شده نیست؟ هنوزنسل انقلاب شعار “بازرگان؛نخست‌وزیر ایران” را پس از نخست‌وزیری در خیابان‌های ایران به یاد دارد.

جواب این کج‌سلیقگی را باید در همان جمله ارنست رنان فرانسوی دید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا