خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کنایه‌ی پناهیان به ظریف در مراسم گرامیداشت «دیپلمات انقلابی»

حجت‌الاسلام پناهیان در همایش «دیپلماسی مقاومت، گرامیداشت دیپلمات انقلابی شهید غضنفر رکن آبادی» گفت: الگوی یک دیپلمات نباید دعوای برادر خواهر باشد بر سر پرتغال که یکی پوستش را می خواست یکی مغزش را. این ساده‌لوحی است. این رفتار را در کنار رفتار شهید رکن آبادی که همه دوستان و نزدیکانش می گویند اگر دیپلمات نبود مثل یک بسیجی اسلحه بر می‌داشت و می رفت با اسرائیلی ها می جنگید، بگذارید.

به گزارش ایسنا پناهیان گفت: دیپلماسی مقاومت نیازمند آن است که ابتدا وجود دشمن را به رسمیت بشناسد و حتی اگر مذاکره می‌کند بگوید با دشمن مذاکره می‌کنیم. کسی که باور ندارد دشمن داریم نباید در عرصه بین المللی باشد.

وی ادامه داد: هر یک از کشورها در جایگاه متفاوت دوست، دشمن، رقیب تعریف می‌شوند.

پناهیان گفت: آیا بین ما و آمریکا “سو تفاهم” وجود دارد که با گفت‌وگو حل شود؟ تازه شاهد هستیم یکی از نمایندگان از تریبون مجلس می‌گوید ما چهل سال با جهان بد برخورد کردیم، آیا ما با دنیا بد برخورد کردیم؟

وی ادامه داد: با دشمن باید صلح و بده بستان کرد حرفی نیست اما الگوی یک دیپلمات نباید دعوای برادر خواهر باشد بر سر پرتغال که یکی پوستش را می خواست یکی مغزش را. این ساده‌لوحی است. این رفتار را در کنار رفتار شهید رکن آبادی که همه دوستان و نزدیکانش می گویند اگر دیپلمات نبود مثل یک بسیجی اسلحه بر می‌داشت و می رفت با اسرائیلی ها می جنگید، بگذارید.

پناهیان گفت: نکاتی در فرمایشات رکن آبادی است که بر درک ایشان از دیپلماسی مقاومت دلالت دارد و آن باور داشتن به وجود دشمن و ضعف دشمن است. وقتی امام خمینی گفت اولین ناو آمد به خلیج فارس آن را بزنید و سیاسیون گفتند نمی‌زنیم عوارض دارد، اگر آن حرف را باور می کردیم وضعیت این نبود. سال‌ها بعد آمریکایی ها خودشان گفتند که ناوهای ما در خلیج فارس نقطه قوت ما نیستند، بلکه نقطه ضعف هستند.

این سخنران با تاکید بر قرار دادن اربعین به عنوان چراغ راه دیپلماسی مقاومت تصریح کرد: یکی دو بار آقای ظریف و روحانی اشاراتی کردند که مثلا اربعین می‌تواند نقطه قوت ما باشد اما ای کاش بیشتر از این مسئله استفاده می‌کردند. اربعین عقبه فرهنگ مقاومت است. ما فقط یک تمدن و تاریخ پر افتخار نداریم بلکه آینده روشن هم داریم و این را باید در اربعین جست‌وجو کنیم. رهبری در کلامی نو و رو به جلو برای آیندگان می‌گویند “تمدنی نوین” در حال شکل‌گیری است.

وی گفت: اعتماد به نفس از ویژگی‌های دیگر دیپلماسی انقلابی و مقاومت است. ویژگی دیگر شجاعت است که باید هم در فکر و هم در شخص وجود داشته باشد.

پناهیان اظهار کرد: ما از زمان پیامبر و امام حسن(ع) خیلی جلوتریم. صلح امام حسن اصلا در زمان ما اتفاق نمی افتد. صلح امام حسن ناشی از خیانت یارانش بود، ممکن است گاهی ضعفی نشان دهیم بعضی ها عوامل صلح امام حسن را پاک می‌کنند و بر آن تاکید می کنند اما نباید این طور نگاه کرد. صلح در اسلام هست و در زمان امام زمان هم صلح خواهیم داشت. اما صلح امام حسن که برای جامعه مان مثال بزنیم ننگین است چون برخی یاران امام آماده خیانت به امام بودند. اگر صلح هم بخواهیم انجام دهیم حتما مدل های دیگری خواهد داشت.

متاسفانه کلمه زیبای صلح فریبنده است و البته همیشه بهتر از جنگ است اما صلح درست و پایدار. اما برخی اینقدر صدای صلح را بالا می برند و خطر جنگ را بالا می برند که امکان گفتگو در جامعه از بین می رود البته در جامعه ما شیرمردان و شهدایی هستند که اجازه عقب نشینی به ما نمی دهند مخصوصا که الان ثمرات مقاومت را در بحث انهدام پهپاد و توقف کشتی انگلیسی شاهد هستیم.

پناهیان در ادامه اظهار کرد: مردم لبنان برای عروسی های خود از ایشان (شهید رکن آبادی) دعوت می کردند. با خانواده های مسیحی از نزدیک آشنا بودند و این ویژگی مردمی بودن از ویژگی های برتر دیپلماسی مقاومت است. او خود را نماینده انقلاب و در خط اول مقاومت می دید. ایشان در آخرین صحنه ها به آن حج مرموز و عجیب می روند و بیانیه هبری را در حج قرائت می کنند ناشی از روحیه انقلابی ایشان بوده است. این در حالی است که شاید هر مقام و مسوولی به خاطر موقعیت های آینده خود از خواندن چنین بیانیه ای پرهیز کند.

وی از خانواده و دوستان و همکاران این شهید خواست تا خاطرات و زندگی نامه و فعالیت های وی را مکتوب کنند. چنین شخصیت هایی شهید می شوند تا ویژگی های خاص شان ثبت شود، اینها حقانیت راه را شاهد هستند و می توانند الگو شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

      1. ایشون اسلحه شون رو سالهاست برداشتن و ابوذروار فریاد میزنند لاکن شما کور و کرید و نمیشنوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا