خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کسر 4 امتیاز از سپاهان اصفهان | بررسی حکم انضباطی جنجالی؛ آیا این حکم عادلانه بود؟

کسر 4 امتیاز از سپاهان اصفهان رای کمیته انضباطی فوتبال ایران در برابر تخلقات مالی صورت گرفته در این باشگاه است اما آیا این حکم عادلانه بوده است.

به گزارش انصاف ورزشی، در ساعات پایانی شب گذشته بود که اعلام شد سپاهان اصفهان با رای کمیته انضباطی محکوم به کسر 4 امتیاز و پرداخت 40 میلیارد تومان شده است؛ این رای پس از شکایت باشگاه‌های لیگ برتری از جمله استقلال، پرسپولیس، تراکتور و … از سپاهان صادر شده است.

کمیته انضباطی در رای صادره از تخلف در قرارداد 6 بازیکن سپاهان یعنی رضا اسدی، هادی محمدی، پیام نیازمند، رضا شکاری، کاوه رضایی و احسان پهلوان به وضوح صحبت کرده و اعلام نموده که تا زمان اصلاح قرارداد آن‌ها حتی حق بازی در ادامه لیگ برای سپاهان را ندارند.

کسر 4 امتیاز از سپاهان اصفهان | بررسی حکم انضباطی جنجالی؛ آیا این حکم عادلانه بود؟
کسر 4 امتیاز از سپاهان اصفهان | بررسی حکم انضباطی جنجالی؛ آیا این حکم عادلانه بود؟

کسر 4 امتیاز از سپاهان اصفهان

کمیته انضباطی 5 مورد زیر را در تشریح تخلفات باشگاه اصفهانی که منجر به کسر 4 امتیاز از سپاهان شد را اعلام نموده است:

  • منوط ساختن مبلغ قرارداد دو بازیکن به تغییرات ارزی
  • برعهده گرفتن پرداخت مالیات بازیکنان
  • افزایش رقم قراردادها در فصل آتی به بیش از ۲۵% مقرر (با این توضیح که مجموع رقم قراردادی 6 نفر بازیکن موصوف در فصل آتی بدون لحاظ آپشن بالغ بر 2300 میلیارد ریال معادل 230 میلیارد تومان می‌باشد)
  • تقبل پرداخت هزینه کارگزاری تمامی شش فقره قرارداد (به عنوان نمونه به تعهد پرداخت مبلغ ۱۷۰ میلیارد ریال از قرارداد احدی از بازیکنان توسط باشگاه در فصل آتی به کارگزار ایشان می‌توان اشاره نمود)
  • تغییر مفاد بند ۲۸ دستورالعمل در تمامی قراردادها
    • با لحاظ اینکه اقدامات صورت گرفته برخلاف موضوع و هدف دستورالعمل‌های مصوب مورد گزارش که به منظور ایجاد حسن عملکرد مالی در لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران و نیز ایجاد فضای رقابتی برابر وضع شده‌اند می‌باشد و نظر به اینکه رفتار مورد گزارش از مصادیق سوء استفاده از حق محسوب می‌گردد، در نتیجه تخلفات انتسابی محرز و مسلم تشخیص و بر همین اساس مستند به مواد ۵۱ و ۱۱۷ از مقررات انضباطی مصوب ۱۳۹۷ فدراسیون فوتبال و به لحاظ تعدد تخلفات ارتکابی با رعایت بندهای ۱ و ۳ از ماده ۹۱ مقررات موصوف، باشگاه سپاهان علاوه بر کسر ۴ امتیاز در فصل جاری مسابقات به پرداخت مبلغ 400 میلیارد ریال (40 میلیارد تومان) جریمه نقدی و همچنین اصلاح قراردادهای ۶ بازیکن مورد گزارش مطابق با مفاد دستورالعمل‌های مذکور محکوم می‌گردد.

بدین ترتیب در صورت آنکه این رای در خصوص پرونده رای نهایی و قطعی شود سپاهان که با 12 امتیاز مقتدرانه در صدر بود حالا با 8 امتیاز پایین تر از استقلال، پرسپولیس و آلومینیوم اراک قرار خواهد گرفت؛ اما این رای از دو جهت بسیار مهم قابل بررسی است.

اول آنکه کسر 4 امتیاز از سپاهان عملا حقی را به تیم‌هایی که برابر این تیم در 4 هفته ابتدایی بازنده بودند استیفا نمی‌کند یعنی به عنوان مثال رضا اسدی در هر 4 بازی تیم سپاهان گل به ثمر رسانده و عامل اصلی 4 پیروزی تیم مورایس بوده است کسی که حالا با استناد به رای کمیته انضباطی قراردادش با تخلف همراه بوده و تا اصلاح قرارداد نیز حق بازی ندارد پس عملا حضور وی و دیگر بازیکنان مذکور در آن 4 بازی غیرقانونی بوده است و حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا بازی‌ها با رای انضباطی 3 بر 0 اعلام نشده است؟!

نکته دیگری که در خصوص کسر 4 امتیاز از سپاهان قابل تامل است آنکه آیا دیگر تیم‌ها با توجه به اینکه قوانین سختگیرانه در قراردادها برای اولین سال در حال اجراست هیچگونه تخلفی انجام نداده‌اند و تنها سپاهان مرتکب تخلف شده است؟

شاید بهتر باشد که اگر بنا بر سختگیری در اجرای درست قوانین است حوزه نظارت بر اجرا نیز کمی با دقت تر عمل کند تا شائبه‌های همیشگی فوتبال ایران بیش از این نشود.

کسر 4 امتیاز از سپاهان اصفهان | بررسی حکم انضباطی جنجالی؛ آیا این حکم عادلانه بود؟
کسر 4 امتیاز از سپاهان اصفهان | بررسی حکم انضباطی جنجالی؛ آیا این حکم عادلانه بود؟

بیانیه سپاهان در خصوص رای صادره کمیته انضباطی

«در پی رأی صادره کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال علیه باشگاه فولاد مبارکه سپاهان، این باشگاه ضمن محکوم کردن رأی غیرقطعی صادره و عدم توجه این کمیته به استدلال‌های باشگاه سپاهان مواردی را به شرح زیر اعلام می‌دارد:

این باشگاه ضمن تقبیح نمودن عمل کمیته انضباطی در طرح فی‌البداهه سه عنوان تخلف انتسابی در جلسه رسیدگی و عدم فراهم نمودن فرصت پاسخگویی و دفاع به باشگاه سپاهان در این زمینه، اعتراض خود را به رأی صادره اعلام می‌دارد. 

بدون شک اینکه برخی نتایج فوتبال ایران در خارج از زمین رقم بخورد، بسیار غیرقابل پذیرش است؛ با این حال، باشگاه فولاد مبارکه سپاهان ضمن دعوت هواداران محترم به حفظ آرامش و ادامه حمایت همیشگی خود از باشگاه سپاهان ، انتظار دارد همچون گذشته در حمایت از باشگاه فولاد مبارکه سپاهان ثابت‌قدم باشند.

از بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم فولاد مبارکه سپاهان نیز انتظار می‌رود با درک شرایط و با گام‌هایی استوارتر از گذشته، برای تعالی پرچم سپاهان و ایران در عرصه‌های ملی و بین‌المللی گام بردارند و به دور از فضای مجازی، التهابات و مافیای رسانه‌ای و مدیریتی که با کمال تاسف کمیته محترم انضباطی را تحت تاثیر خود ‌قرار داد؛ اهداف آسیایی و‌ ملی خود را پیگیری کنند و پیگیری‌های حقوقی در عرصه ملی و بین‌المللی بر عهده دپارتمان حقوقی باشگاه سپرده و تمرکز خود را بر حضور قدرتمندانه در مسابقات ملی و بین‌المللی معطوف نمایند. 

بدیهی است دپارتمان حقوقی باشگاه همچون گذشته، پیگیر احقاق حقوق باشگاه در مجامع ملی و بین‌المللی خواهد بود و ضمن ارایه شکواییه خود به کمیته محترم استیناف، قویا‌ً موضوع را پیگیری خواهد کرد. 

باشگاه فولاد مبارکه سپاهان همچنین به زودی در خصوص اشکالات وارد به روند رسیدگی و رای صادره شفاف‌سازی خواهد کرد. 

این باشگاه برای سنجش میزان صداقت و عدم تبعیض مسئولان مرتبط در فدراسیون فوتبال و سایر نها‌دها و سازمان‌های ذی‌مدخل، همچنان منتظر مسئولین سازمان لیگ، کارگروه به اصطلاح ناظر بر قراردادها و کمیته انضباطی جهت رسیدگی به تخلفات منتسب به برخی از باشگاه‌ها_ که نمونه هایی از آن در جلسه بیان گردید خواهد بود.»

کسر 4 امتیاز از سپاهان اصفهان
کسر 4 امتیاز از سپاهان اصفهان

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. عادلانه نیست! اگر این تخلف را تیمی مثل نساجی یا پیکان میکرد، همین مجازات را در نظر می‌گرفتند؟حالا چرا چهار امتیاز؟ چرا پنج یا سه امتیاز نه ،؟ روی کدام فرمول محاسبه شده؟ یک رای فرمالیته برای بستن پرونده.

  2. تا کی میخواید با مشکل تراشی و داوری و … تیم های پایتخت رو قهرمان کنید لیگ برتر شده ضرب زور یک دهه همه جوره فدراسیون داره بهشون حال میده جو رسانه ای و افکار اجتماعی هم که چه عرض کنم چند دهه همه کاری براشون میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا