خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اتفاقاتی تلخ‌تر برای زنان که ما را غیرتی نمی‌کند!

امید کاجیان، روزنامه‌نگار در یادداشتی با عنوان «اتفاقاتی تلخ‌تر برای زنان که ما را غیرتی نمی‌کند!» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، درباره‌ی واکنش‌ها به سانسور دختران از جلد کتاب درسی نوشت:

ناگهان تبدیل به یک بمب خبری شد. شبکه‌های مجازی و مردم تا پیش از اعدام غیرمنتظره نوید افکاری، سوژه صحبت‌هایشان حذف تصویر دو دختر از روی کتاب ریاضی سال سوم دبستان بود و آن را توهین به جایگاه و مقام زن می‌دانستند. البته که این اعتراضات به اشکال مختلف نیز مطرح شد.

این نخستین بار نبود که چنین موضوعی با جنجال‌های این‌چنینی مواجه و یک نقاشی نماد بی‌احترامی به جنس مونث توصیف می‌شود. مدتی پیش نیز نبود تصویری از زنان در بیلبورد حمایت از تیم ملی در میدان ولیعصر با سر و صداهای رسانه‌ای زیادی همراه بود که درنهایت این موضوع منجر به تغییرات در بیلبورد شد. در این داستان هم وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرد که این تصویر اصلاح می‌شود، اما در ایران ماجراهای تبعیض‌آمیزی هم هستند که کمتر سرو صداهای رسانه‌ای این چنین به پا می‌کنند و یا اگر هم این اخبار رسانه‌ای شدند، کمتر طول و تفصیل می‌یابند و کسی هم به فکر اصلاح آنها برنمی‌آید. ماجراهایی که نه در تصویر و نقاشی بلکه در زندگی همه ماها جریان دارد ولی کسی به آن هجمه وارد نمی‌کند و اعتراضی درموردش ندارد و چه بسا بسیاری با آن خو گرفته‌اند. البته شاید یکی از دلایلش این است که پشت این قببیل اقدامات تبعیض‌آمیز کمتر واکنش برانگیز (!) بخش‌هایی غیر از دولت و شهرداری هستند و اعتراض کردن به آن ها ممکن است هزینه‌زا باشد.

*قتل‌های ناموسی

وقایعی این روزها در مورد زنان رخ می‌دهد که ماجرای حذف تصویر دختران از یک کتاب درسی در آن نباید اینقدرها به چشم بیاید، شاید یکی از تاثیرگذارترین آنها ماجرای قتل‌های ناموسی دختران توسط پدران در طی ماه های اخیر و البته حکمی بود که در مورد قاتل رومینا اشرفی که پدرش با داس وی را به قتل رسانده بود صادر شد. به واسطه اینکه قاتل رومینا پدر اوست تنها 9 سال حبس گرفت. لازم به یادآوری است که چنین چیزی در ارتباط قتل مادر و فرزند وجود ندارد چرا که پدر به عنوان اولیای دم می تواند قصاص مادر را بخواهد!

اما قطعا اظهار نارضایتی‌ها از حکم برای پدر رومینا میان مردم به مراتب کمتر از حذف تصویر دو دختر در روی جلد کتاب ریاضی بود. آن هم در زمانی که برخی از احکام به مراتب سنگین تر برای بعضی دختران معترض به «حجاب اجباری» اعلام شده است.

*گشت ارشاد مدرن

ماجرای گشت ارشاد اگرچه که ماجرای تازه‌ای نیست، گشتی که تقریبا به بخشی از زندگی مردم علی‌الخصوص زنان تبدیل شده است اما گشت این روزها، تفاوت‌هایی هم پیداکرده. به نحوی که در داخل اتومبیل هم رصد می‌شوید و این رصد از هر طریقی که صورت بگیرد، نتیجه‌اش درانتها می‌تواند به توقیف اتومبیل و پرداخت جریمه راننده‌ای ختم شود که ممکن است خودش به عنوان زن در حین رانندگی روسری‌اش افتاده باشد و یا زنی به عنوان سر نشین در اتومبیل این اتفاق برایش رخ داده باشد. هرچند که از قرار معلوم عده زیادی از مردم نیز با این قاعده و قانون کنار آمده‌اند و ترجیح می‌دهند تا همچنان روی حذف نقاشی زنان در کتب دبستان بیشتر حساسیت به خرج دهند!

*بعضی قوانین

از سویی دیگر به نظر می‌آید اساسا جامعه کمتر به موضوع بسیاری از حقوق‌های اجتماعی نداشته‌ی زنان واکنش نشان داده است. اگر از موضوعاتی مانند ارث و دیه و …بگذریم که اتفاقا بسیاری از همین مردم از در توجیه و توضیح آن بر آمده و از وضع موجود دفاع می‌کنند، در قانون اساسی هنوز که هنوز است زنان شاید برای داشتن برخی شغل‌ها و یا اختیارات اجتماعی محدودیت دارند.

رجال سیاسی

موضوع اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را هم که مجلس یازدهم با افتخار در بوق و کرنا کرد نیز نباید از یاد برد. لفظ رجال سیاسی به عنوان یکی ازویژگی‌های کاندیداتوری ریاست جمهوری از جمله لغاتی است که درقانون آمده و همه این سال‌ها هیچ عزمی برای اصلاح آن وجود نداشت. با اینکه در تمام دوره‌ها زنان برای انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی می‌کنند کمتر کسی است که نسبت به حذف آن ها درهنگام تاییدصلاحیت‌ها و یا چرایی عدم تعریف مشخص از لغت رجال سیاسی از خود واکنش نشان دهد. در هر دو باری که طی سال های اخیر یکی در سال 96 از سوی شورای نگهبان و دیگری در سال 99 و در مجلس یازدهم در بحث اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری موضوع رجال سیاسی باز تعریف شد تلاش برای رفع ابهام لفظ رجال صورت نگرفت و کلمه رجال مبهم ماند تا همچنان از آن به عنوان مردان سیاسی یاد شود. تا زنان بازهم نام‌شان برای رقابت‌های ریاست جمهوری خط بخورد.

آن چه امروز در مورد کتاب درسی ریاضی رخ داده می‌تواند قابل درک باشد. جامعه می‌تواند به این ماجرا اعتراض کند یا قادر است آن را نماد مشکلات زنان بداند و مشت نمونه خروار، اما مسلّم آن که همه اعتراضات نسبت به حقوق زن را در این تصویر نباید خلاصه کرد و…

شایدهم ما مردم بایداز خود بپرسیم که چرا موج اعتراض حذف چهره‌ی دختر از کتاب ریاضی ایجاد می‌شود اما موج اعتراض به توقیف ماشین زنان و حکم قاتل رومینا سایر حقوقی که باید زنان داشته باشند و ندارند نه؟!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا