خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چطور آموزش خود هیپنوتیزم به مدریت استرس کمک می کند؟

رپورتاژآگهی

هیپنوتیزم یکی از ناشناخته ­ترین ابزارهای درمانی است. بسیاری از مردم تصور می کنند هیپنوتیزم یعنی اینکه کاری کنیم که کسی مثل سگ با یک بشکن شروع به پارس کردن کند، یا به محض اینکه کلمه «شگفت­انگیز» را می گوییم، کارهای عجیب بکند. اما واقعیت این است که آموزش خود هیپنوتیزم می تواند به عنوان یک ابزار ارزشمند برای کمک به غلبه بر ترس، تحمل درد، و بهبود توانایی مدیریت استرس در زندگی بکار رود.

استرس چیست؟

استرس از آنچه فکر می‌کنید، بدتر و مخرب تر است! در زندگی امروزی، افراد درگیر استرس فیزیکی، تنش ها و فشار های عصبی می‌شوند. چرا که دنیای مدرن هر روز در حال تغییر و تحول است و این دگرگونی‌ها موجب افزایش استرس و تنش در هر فرد می‌شود.

از آنجایی که عوارض استرس و فشار عصبی تأثیر نامطلوبی روی تمام جنبه‌های مختلف زندگی هر شخص ایجاد می‌کند، نیاز است که فرد بتواند انواع نگرانی‌ها به ترتیب شدت را بشناسد و متوجه شود که علت استرس چیست تا راهکاری برای حل مشکل پیدا کند. تمامی این اتفاقات در گروی این است که شخص قادر باشد علائم و نشانه‌های استرس ‌مثبت یا منفی را تشخیص دهد. درنهایت هم این تمهیدات به درمان استرس و کنترل آن می‌انجامد.

هیپنوتیزم و خود هیپنوتیزم می تواند به درمان استرس به شما  کمک کند اما بتدا ببینیم استرس چیست.

استرس حالتی شبیه اضطراب دارد که به خاطر فشارهای بیرونی در فرد ایجاد می شود. به عبارت ساده‌تر وقتی فرد حس می‌کند که کنترل همه چیز از دست او خارج شده است، این احساس را می‌کند.

خود هیپنوتیزم چیست؟

برخلاف این باور عمومی، کسی نمی تواند شما را بدون رضایت یا آگاهی­  خودتان هیپنوتیزم کند. اما می توانید توسط یک فرد حرفه­ ای و آموزش دیده که به او اعتماد دارید هیپنوتیزم شوید تا راحت تر به اهدافتان دست یابید. البته یک راه بهتر هم وجود دارد: می توانید یاد بگیرید که با صدای خودتان یا حتی فقط با افکارتان خودتان را هیپنوتیزم کنید. به این کار «خود هیپنوتیزمی » می گویند. دوره های آموزش خود هیپنوتیزمی در زمان و هزینه شما نیز صرفه جویی می کند.

در خود هیپنوتیزم شما روی یک تجربه بسیار متمرکز می شوید و در مورد رسیدن به اهدافتان عبارات مثبتی را به خودتان تلقین می کنید. خود-هیپنوتیزمی برخلاف زمانی که با یک درمانگر ملاقات می کنید، یک تمرین فردی است که باید به تنهایی آن را انجام دهید. در خود-هیپنوتیزمی شما هم از مزایای هیجانی و فیزیکی ریلکسیشن این تکنیک بهره می گیرید و هم می تواند افکار و واکنش هایتان را بهتر کنترل کنید.

خود هیپنوتیزم چطور عمل می کند؟

خود هیپنوتیزمی به دو روش به مدیریت استرس کمک می کند. اول اینکه، می توانید با هیپنوتیزم به یک حالت عمیق آرام وارد شوید، با تنش هایتان بجنگید، و شیوه پاسخدهی با آرامش را آغازکنید. این کار از بروز مشکلات سلامتی ناشی از استرس مزمن جلوگیری می کند. دوم اینکه، خود هیپنوتیزم به شما کمک می کند تغییرات سالمی در سبک زندگیتان ایجاد کنید. این تغییرات برای کاهش میزان استرسی که در زندگی روزمره با آنها مواجه می شوید مفید هستند.

مثلا می توانید خودتان را هیپنوتیزم کنید تا از یک برنامه ورزشی بهتر پیروی کنید، منزل­ تان را تمیزتر نگه دارید، و با اعتماد به نفس بیشتری میان خودتان و دیگران مرزگذاری کنید. همچنین، می توانید از خود هیپنوتیزمی برای کاهش سطح اضطراب در موقعیت هایی که معمولا استرس­برانگیز هستند (مثلا شرکت در مراسم اجتماعی) بهره گیرید. یکی دیگر از کاربردهای موثر هیپنوتیزم این است که به شما کمک می کند بر عادت های منفی تان برای مقابله با استرس (مثل سیگار کشیدن یا پرخوری عصبی) غلبه کنید.

مولفه های آموزش خود هیپنوتیزم

در فرایند هیپنوتیزم شما به یک حالت خلسه یا آرامش عمیق، اما متمرکز وارد می شوید (مانند آنچه در خیالپردازی یا مدیتیشن دیده می شود) و سپس پیشنهاداتی به خودتان می دهید که ذهن نیمه هشیارتان آنها را می پذیرد. می توانید برای هیپنوتراپی نزد یک فرد متخصص بروید تا او شما را هیپنوتیزم کند. البته خودتان هم می توانید با دیدن فیلم های آموزشی یا مطالعه کتاب و حتی مقالات کوتاه با خود هیپنوتیزم  آشنا شوید و با اجرای آن در خانه، به نتایج اثربخش آن دست یابید.

مزایای آموزش خود هیپنوتیزم در کاهش استرس

هیپنوتیزم یک روش بسیار مفید است که می توانیم از آن در هر شرایطی، از یک ریلکسیشن ساده گرفته تا مدیریت درد در کودکان، استفاده کنیم. خود هیپنوتیزمی روشی ساده و بسیار ارزان قیت است و نتایج بلندمدتی دارد. تقریبا هیچ اثر جانبی دارد، و برعکس می تواند همزمان چندین مزیت داشته باشد. به ندرت ممکن است ذهن نیمه هشیار شما پیام های ناراحت کننده ای به شما ارسال کند. در این صورت می توانید در جلسه درمان در مورد این پیام ها صحبت و آنها را پردازش کنید.

معایب خود هیپنوتیزم در کاهش استرس

هیپنوتیزم برای همه مناسب نیست. برخی نسبت به این روش تعصب فکری دارند و نمی توانند آن را به عنوان یک روش درمانی بپذیرند. برخی هم به سختی به مرحله خلسه وارد می شوند (گفتیم که ورود به مرحله خلسه برای اینکه تلقینات هیپنوتیک عمیقا در ذهن نیمه هشیار پذیرفته شوند ضرورت دارد). بعضی هم وقت یا تمرکز کافی برای اجرای خود هیپنوتیزم را ندارند و برایشان راحت تر است که از سایر تکنیک های مدیریت استرس استفاده کنند.

مقایسه آموزش خود هیپنوتیزم با سایر روش های کاهش استرس

هیپنوتیزم هم مانند مدیتیشن در مقایسه با تکنیک هایی مثل ورزش کردن، مصرف دارو یا درمان های گیاهی برای مدیریت استرس به تمرکز و تمرین بیشتری نیاز دارد. علاوه بر این، هیپنوتیزم نیازمند آموزش یا کمک یک فرد متخصص است.

البته خود هیپنوتیزمی برای کسانی که محدودیت های فیزیکی دارند و انجام ورزش هایی مثل یوگا برایشان دشوار است، یک گزینه مناسب به شمار می آید. اثرات جانبی هیپنوتیزم مانند مصرف برخی داروها یا درمان های گیاهی، بسیار اندک است (و حتی ممکن اصلا نداشته باشد). علاوه بر این، تعداد تکنیک های دیگری که می توانند مزایایی چنین گسترده داشته باشند اندک هستند. هرکسی با آموزش و تمرین می تواند تا حدی خودش را هیپنوتیزم کند و از مزایای بسیار زیاد این تکنیک بهره گیرد. در نهایت، خود هیپنوتیزم یک روش بسیار موثر برای مدیریت است که متاسفانه غالبا نادیده گرفته می شود.

خود هیپنوتیزمی در برابر دیگر هیپنوتیزمی

  • خود هیپنوتیزمی در هر جایی قابل اجرا است.
  • احساس می کنید کنترل بیشتری بر موقعیت دارید.
  • خودتان تلقین ها را انتخاب می کنید.
  • در هزینه مشاوره صرفه­ جویی می کنید.

مزایای اجرای هیپنوتیزم با کمک یک هیپنوتراپیست

  • ممکن است راحت تر به حالت خلسه وارد شوید.
  • درمانگر می تواند تلقین های مفیدی برایتان انتخاب کند.
  • جلسه احتمالا ساختار قوی تری دارد.
  • درمانگر می تواند آنچه را که شما نمی بینید («نقطه های کور» شما) را ببیند.

منبع: سایت رسمی دکتر بهشتیان (beheshtiyan.ir)

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا