خرید تور تابستان ایران بوم گردی

از ایران تا پوتین؛ 4 چالش دفاعی پیش روی رییس جمهوری بعدی امریکا

«رابرت گیتس» وزیر امور خارجه پیشین امریکا در فاصله سال های 2006 تا 2011 میلادی که تجربه ای 26 ساله در حوزه نظامی و دفاعی دارد با انتشار یادداشت تازه ای در روزنامه امریکایی “وال استریت ژورنال” از کم توجهی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا نسبت به مسائل دفاعی و نظامی انتقاد کرده است.

به گزارش خرداد، گیتس در این یادداشت می نویسد:”واقعیت ان است که هیچ یک از نامزدها به طور جدی در این باره که ارتش امریکا چگونه باید عمل کند برنامه و طرحی ارائه نداده اند. آنان هم چنین درباره چگونگی استفاده از قوه قهریه توسط امریکا نیز برنامه ای ندارند. اولین بحران جدی برای رییس جمهوری جدید ما به احتمال در حوزه بین المللی خواهد بود. روابط ما با چین وارد چالش شده است. آن کشور جاسوس های سایبری خود را علیه امریکا به کار گرفته است. هم چنین بسیاری از کسب و کارهای امریکایی در مواجهه با کالاهای چینی در معرض تهدید قرار گرفته اند. حس ناسیونالیستی چین آن کشور را به رویارویی در زمینه حاکمیت بر ابهای مورد مناقشه در جزایر شرق و جنوب چین کشانده است و نگران کننده ترین تهدید رویارویی میان چین و ژاپن است. به عنوان شریک ژاپن ما موظف به کمک رسانی به توکیو هستیم. چین قصد دارد تا امریکا را در حوزه هژمونی بر منطقه در شرق اسیا در دراز مدت به چالش بکشد”.

گیتس در ادامه اشاره می کند که نه هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ها و نه دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان به نظر او با “اعتماد به نفس” سخن نمی گویند. او می افزاید:”ولادیمیر پوتین و روسیه در حال حاضر دومین تهدید جدی علیه امریکا هستند. از زمان حضور نظامی مسکو در کریمه و الحاق آن منطقه به فدراسیون روسیه ترس و وحشتی پنهان در کشورهای حوزه بالتیک بوجود آمده است. اعزام جنگنده های روسی برای جلوگیری از شکست اسد در سوریه و فروش تسلیحات پیشرفته آن کشور به ایران نیز از جمله موارد دیگر تهدیدآمیز برای امریکا هستند. از جمله اقدامات دیگر روسیه علیه امریکا حملات سایبری، تلاش برای اعمال نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، تلاش مخفیانه برای تشدید تفرقه و تضعیف اتحادیه اروپا در داخل کشورهای اروپایی است. این در حالیست که هیچ کس نمی خواهد در غرب به دوران جنگ سرد بازگردد. پوتین اما رویکرد مستبدانه و غیر مسئولانه ای را در پیش گرفته است”.

گیتس در ادامه از کره شمالی و ایران به عنوان دشمنان قسم خورده امریکا یاد کرده و می افزاید:”در حال حاضر ایران به توسعه برنامه موشک های بالستیک خود مشغول است. کره شمالی نیز بر تعداد آزمایش های هسته ای خود افزوده است. در دوران ریاست جمهوری بعدی امریکا برد موشکی دشمنان می تواند به امریکا نیز برسند”.

وزیر دفاع پیشین امریکا در ادامه می افزاید:”در مورد ایران و توافق هسته ای تقریبا این توافق هیچ تاثیری در سیاست های منطقه ای ایران نگذاشته است. ایران خصومت خود علیه امریکا را کاهش نداده است. رویارویی اخیر دریایی میان نیروهای ایرانی و امریکایی در خلیج فارس نمونه ای از این مورد است. ایران هر کاری را برای شرمسار کردن امریکا انجام می دهد. اجازه دادن به هواپیماهای روسی برای استفاده از پایگاه های هوایی ایران برای حمله به مخالفان سوریه و ازمایش های موشکی اخیر تلاش هایی در این راستا هستند. رییس جمهوری جدید امریکا باید نشان دهد که امریکا عزم راسخی برای حضور در خلیج فارس دارد و مقابل برنامه های ایران برای افزایش تسلط بر منطقه خواهد ایستاد. علیرغم اظهارات کلینتون درباره ایران در سخنرانی هایش او هیج برنامه و هیچ تصویری از خود در این باره ارائه نداده است او درباره کره شمالی نیز بسیار کم سخن گفته است. ترامپ نیز تقریبا یک کلمه کارآمد درباره چالش متوجه از سوی ایران و کره شمالی علیه امریکا نگفته است”.

او در ادامه اشاره می کند که ترامپ و کلینتون هم چنین در زمینه مقابله با تروریسم و داعش نیز برنامه مشخصی ندارند و بیش تر شعار می دهند. او که با بوش جمهوریخواه همکاری داشته است می نویسد:”ترامپ گفته است که امریکا باید از منطقه خاورمیانه دور شود. این یک رویکرد خطرناک است بی اعتنا به واقعیت های موجود در منطقه. کلینتون اعزام دوباره سربازان امریکایی به عراق و سوریه را رد کرده است. اما پرسش اساسی از او این است که در خاورمیانه امروز که دیگ جوشانی است آیا کلینتون برای بیرون کشیدن پنج هزار نیرو از عراق و حفظ امنیت در آن کشور برای روز فردای خروج نیروها چه برنامه ای دارد؟”

او در پایان درباره ترامپ می گوید”در حوزه امنیت ملی ترامپ هیچ اطلاعی از جهان و چگونگی رهبری کشور و دولت ندارد. او کیفیت لازم برای قرارگیری در منصب فرماندهی کل قوای امریکا را ندارد”.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا