خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توییت انصاف | واکنش‌ها به مناظره درباره «حجاب اجباری»

واکنش‌های توییتری به مناظره‌ی تلویزیونی درباره‌ی «حجاب اجباری» را به انتخاب خبرنگار انصاف نیوز می‌خوانید:

مهدوی‌زادگان: ‏امشب، مناظره آقای مهدی نصیری با آقای سوزنچی در برنامه زاویه پیرامون الزام حجاب را دیدم.متاسفانه نصیری کاملاً عرفی گرایانه حرف می زد و صریحاً بر تعطیلی احکام اسلام نظر می داد که این حرف بدعت است.تقریباً از باور دینی دست شسته است.همچنان افراطی حرف می زند و در تندروی تغییر نکرده است

محمد کشوری: ‏عجیب‌تر از گفته‌های ‎نصیری در برنامه دیشب زاویه، این برداشتهای عجیب از صحبت اوست. یعنی فهم یه صحبت [که در ساحت اندیشه و مقام بحث و مناظره میتواند درست یا نادرست باشد] اینقدر سخته؟ حداقل کلامش رو درست نقل کن بعد نقد کن.

میرزا: ‏مهدی نصیری امیدبخش‌ترین چهره دینی این یکی دو سال اخیر بوده. من نمی‌تونم این جریان اخباری چقدر میان اهل حوزه نفوذ دارند. اما همین که واقعا به اینجا رسیدند که حکومت دینی ممکن نیست و برخی از احکام دینی مثل حجاب نباید اجباری باشند به نظرم یکی از مهمترین اتفاق‌های ماست. ‏دین‌داران و مراجع دینی ما باید به این نتیجه برسند که دین آمده تا قلوب رو تسخیر کنه و نه جان‌ها رو. سلطه بر جان کار سختی نیست. با داغ و درفش و ریا و تزویر و رانت ممکنه. اما بی‌ارزشه. اما سلطه بر قلوب آدم‌ها کار سختی‌اه. اما ارزشمنده. این باید بیشتر جا بیافته. هر قدمی هم مبارکه

سراج میردامادی: ‏هرچند نفس برپایی مناظره آنهم در تلویزیون آنهم چنین موضوعی بسیار کار پسندیده ای بود اما جایگزینی واژگان “حجاب الزامی، حجاب ملتزم” بجای “حجاب اجباری، حجاب اختیاری” حکایت از نوعی عدم صداقت با مخاطبین داشت. در هر صورت سخن جناب آقای مهدی نصیری بسیار منطقی و حرف دل اکثریت مردم بود.

مهدی نصیری: ‏از رسانه ملی، دکتر معینی پور مدیر شبکه چهار، حبیب رحیم پور عزیز سردبیر و مجری، حجت الاسلام دکتر سوزنچی و همه دست اندرکاران برنامه زاویه به خاطر برگزاری گفتگوی حجاب سپاسگزاری می کنم. امیدوارم این برنامه گامی در مسیر گشوده شدن گره از این معضله جامعه ایرانی باشد.

مصطفی فروزان: ‏مناظره چند دقیقه قبل ‎#مهدی_نصیری و ‎#حجت_الاسلام_سوزنچی درباره الزام حجاب اجباری در برنامه زاویه شبکه چهارم سیما کم نظیر و عالی بود؛ نصیری مخالف اجبار و سوزنچی موافق انجام آن بود؛ تفاهم کردند اگر هفتاد درصد جامعه مخالف حجاب اجباری باشد باید الزام آن را کنار گذاشت

محمد سعیدی: ‏اصل جدال سوزنچی و نصیری الزام حجاب نبود! یک طرف قائل به اجرای تمام احکام و طرف دیگه قائل به اجرا در حد وسع بود.
به نظرم نصیری با همین فرمون میرسه به اینکه تشکیل حکومت اسلامی حتی به شکل حداقلی زود بود.
البته واقعیت‌هایی که تا الان داشتیم بیشتر به نفع نصیری بوده…

آرمانشهرگرا: ‏هر دو طرف مناظره زاویه درباره حجاب، به نظرم گزاره های متعارض مهمی داشتن.
نصیری:
۱ـ به دین باید منظومه ای نگاه کرد.
۲ـ قانون برآمده از دین اگر با مقاومت اکثریت رو به رو شد، اجراش باید متوقف بشه.
سوزنچی:
۱ـ گزاره ۲ نصیری
۲ـ حد و مرز قانون (مثلاً حد حجاب) رو نمیشه به عرف واگذار کرد.

احسان اشرفی: ‏هم نصیری و هم سوزنچی حجاب رو مسئله دسته چندم کشور میدونستن
هم نصیری و هم سوزنچی مخالف برخوردهای نیروی انتظامی با بدحجابی بودند
[مسئولان] در رفتارت تجدید نظر کن لطفا به جای اینکه طلبکارانه بگی فقط دو درصد پیامکامون اشتباهه!

پویان خوشحال: ‏آقا/خانم وارد این “بازی” نظر دادن راجع به برنامه زاویه شبکه چهار درباره حجاب نشید.
ای بابا من تو بازی چیکار می‌کنم!؟!

پوریا استرکی: ‏مهدی نصیری در برنامه ‎#زاویه: «این الزام-حجاب اجباری- منجر به ایجاد یک دوقطبی در جامعه شده است… نفس این مواجهه یک منکر بزرگ است»

نازنین شریعتی: ‏تو برنامه‌ی زاویه اون آقاهه که مهدی نصیری نبود در باب حجاب اجباری میگه اینکه ۷۰ درصد مردم این قانون رو رعایت نمی‌کنن معنیش این نیست که ۷۰ درصد مردم باهاش مخالفن. پس معنیش چیه؟ 🤔

سیدصادق حسینی: ‏شبکه۴ تصمیم گرفت مناظره‌ی ‎#حجاب ‎#برنامه_زاویه ادامه پیدا نکند برای همین وقت بیشتری به برنامه ندادند که بحث کامل تر شود.
به‌نظر ضعف بیان و استدلال‌های روحانی موافق الزام زنان به حجاب و دفاع مهدی نصیری از رها کردن ‎#حجاب_اجباری دلیل اصلی قطع برنامه بود.

مسعود بهنود: ‏‎#مهدی_نصیری در دهه اول ما را به تمامی به دار زد. با قلم تند و نگارش تند، فرمان قتل همه چیز و نوعا همه ما را صادر کرد اما اینک یک مسلمان زلال است، و رویکردش نه از خشم و هیاهوگری، بلکه باور می کنم

یاسر عرب: ‏هر چند در انتها با بی تدبیری فرصت جمع بندی از جناب نصیری در برنامه ی امشب زاویه گرفته شد اما مواجه ی عالمانه و حکیمانه ایشان موجی از عقلانیت را در مواجه با بحث حجاب اجباری در اذهان بر انگیخت.
بارکلا داشتند جناب حبیب ازغدی و حجت الاسلام حسین سوزنجی

ایوب توکلی: ‏کدام یک را نماد اسلامیت و انقلابیت کشور کرده ایم؟! ‎#حجاب یا ‎#عدالت
مهدی نصیری در برنامه ‎#زاویه: اگر دختری در سطل زباله خم بشود و رزق خود را بیرون بیاورد کسی برایش اهمیت ندارد ولی اگر همین دختر در جای دیگری حجابش را بردارد، این تبدیل به یک مسئله جدی در کشور خواهد شد.

شاهین زینعلی: ‏نقطه قوت مهدی نصیری فقط این نیست که از ‎#حجاب_اختیاری دفاع می‌کند؛ بلکه انسجام و مبانی قدرتمند دفاعش از منظر درون‌دینی و کارکردگرایانه برای حفظ اصل دین است که دفاع او را عمیق و تأثیرگذار کرده.

محسن مهدیان: ‏ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم. الزام قانونی خودش برآمده و با امضای رای اکثریت است. اگر وجاهت دموکراتیک قانونگذاری رازیر سوال ببریم سنگ روی سنگ بند می شود؟ ازفردا هر کس بگوید فلان قانون رامردم مخالفند چه کنیم؟ با کدام منطق باید بپذیریم شاخص اکثریت نزدشماست؟ ‏مقایسه الزام حجاب در جمهوری اسلامی با الزام رضاقلدر از مبنا دچار اشکال است. مثل اینکه کسی قانون در دیکتاتوری را با قانون درجمهوریت مقایسه کند. انشالله که روشنست دچار چه اشتباه فاحشی شده اند. الزام قانون در جمهوریت پشتوانه رای مردمی دارد نه قلدری یک دیکتاتور.

یوسِف: ‏مهدی نصیری تو برنامه ‎#زاویه گفت: «بیش از ۷۰ درصد جامعه حتی چادری‌ها هم، مخالف الزام حجاب هستن»
یه مغالطه‌ای که اصولگراها میکنن اینه که میگن اکثریت موافق «حجاب بعنوان پوشش» هستن!
خب کسی نمیگه همه لخت بشن، بحث اینه که جامعه حجاب اجباری رو قبول داره یا حجاب اختیاری؟

سیدکوهزاد اسماعیلی: ‏استدلال‌های آقای مهدی نصیری در مخالفت با حجاب اجباری در برنامه زاویه شبکه چهار سیما دیدنی و قابل تامل بود. باعث امید و خشوحالی است که بخشی از دین‌داران ما به سمت تایید آزادی پوشش می‌روند و از منظر دینی با اجبار و زور مخالفت می‌کنند.

رضا کاشف: ‏سوزنچی، موافق حجاب اجباری در برنامه ‎#زاویه: فسق علنی ( بی‌حجابی) مهمتر از کفر درونی (دین گریزی) است.

سعید شریعتی: ‏مهدی نصیری چند سالی است که نسبت به بسیاری از باورها و کنش‌های دهه هفتاد خود تجدید نظر کرده است. اگر چه هنوز با نگرش «اصلاح دینی» زاویه دارد اما شجاعت در بیان باورهایش ستودنی است.
مباحث شب گذشته‌اش در برنامه زنده شبکه چهار در نفی الزام به حجاب و رد حجاب اجباری شنیدنی بود.

زهرا چخماقی: ‏از مزیت های اینکه حوصله نکنی ساعت ۱۲ شب کنترل تلویزیون رو برداری کانال عوض کنی گاهی این میشه که در یک توفیق اجباری یکهو پای شبکه ۴ برنامه زنده ‎#زاویه رو ببینی.
یک مجری باسواد مهمانان خوب و حتی غافلگیرکننده و مناظره ای از تلوزیون جمهوری اسلامی درباره ی حجاب اختیاری یا اجباری؟

احسان‌ گل‌محمدی: ‏دو واکنش منفی به مناظره جنجالی ‎#مهدی_نصیری در برنامه ‎#زاویه
روانبخش عضو جبهه پایداری: خداوند عاقبت همه مارا به خير کند. اين همان مهدي نصيريست؟!
مهدوی زادگان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی: از باور دینی دست شسته است.همچنان افراطی حرف می زند

متیس: ‏تو برنامه ی مناظره ای زاویه یه مناظره جالبی شده که امید وارم کمی کمک کننده باشه در مورد مشکلات قانون الزام اجرای حجاب اجباری !

جابر مهابادی: ‏‎#زاویه جان
روا و به جاست کلیت این بحث الزام و/یا التزام ‎#حجاب
اما خب منحصر کردن مسأله حجاب به ‎#زنان شائبه تقلیل/تبعیض جنسیتی داره
و اینکه ضرورتا باید از بانوان صاحب‌نظر موافق/مخالف در این زمینه هم برای شرکت در برنامه دعوت میشد

سمیه عبداللهی: ‏حاکمیت میداند که سیاست حجاب اجباری بی پاسخ بوده و نتیجه دین گستری نداشته؛
اما!
حقیقتا باید به متولیان حکومتی حق بدیم که در برابر این معما که بعد از آزادی حجاب چه بلایی سر چهره شهر خواهد آمد،هم نگران باشند!!

فاطمه صالحی: ‏خيلی بامزه‌این به قرآن. «آقایان» محترم به نمایندگی از مخالفان و موافقان حجاب داشتن من و شما مناظره کردن.

رضا خانِ شیرازنشان: ‏خیلی اتفاقی دارم برنامه زاویه شبکه چهار و میبینم مناظرشون درباره الزام حجاب جالبه واقعا

مدرسه‌ی وتر: ‏‎‏‎#حجاب_اجباری یک مسأله‌نما است؛ مسأله‌ی واقعی آن است که حکومت اسلامی آیا مکلف به اقامه‌ی شریعت است…
‎#سکولاریسم_شرمنده

رهرو: ‏دیشب برنامه ‎#زاویه رو دیدم و ناراحت شدم ازنحوه اجراش!
چراباید برنامه ‎زاویه بیاد و در مورد مساله ای مثل ‎#حجاب که مربوط به خانوم هاس دوتا اقا باهم بحث کنن ومجری هم حتی یه مرد باشه و یه برنامه سه نفری مردونه درمورد ‎#زنان بحث کنن و دغدغه هاشون؟!
امیدوارم اصلاح کنن این روند غلط رو!

مصطفی قناعتگر: ‏در «فقرِ دانشِ دینیِ ما» همین بس که بین این دوگانه‌ها فرقی نمی‌بینیم:
۱. وجوبِ شرعیِ حجاب/الزامِ حکومتیِ حجاب
۲. مسیح علی‌نژاد/ مهدی نصیری

دانشطلب: ‏اگر کسی از ایران خبر نداشته باشد و حرف‌های امثال زائری و نصیری را بشنود خیال میکند تریبون‌های رسمی ۲۴ ساعته دارند درباره حجاب حرف میزنند و مسائل دیگر در حد حاشیه هم مطرح نمیشود، دوگانه حجاب یا غذا است! همان دروغ و لولوسازی تکراری که سیستم فقط دنبال حجاب است و میخواهند دیوار بکشند

سهند ایرانمهر: ‏اظهارات ‎#مهدی_نصیری بهانه خوبیه که سه کتاب مرتبط با حجاب که حاوی نگاهی متعارض با نگاه حاکم در مورد حجابه و در زمان نشر جنجال‌برانگیز یا توقیف شد رو معرفی کنم:
حجاب شرعی در عصر پیامبر/امیرحسین ترکاشوند
زنان پرده‌نشین و نخبگان جوشن‌پوش/فاطمه مرنیسی
چهره عریان زن عرب/نوال سعداوی

بهنام قلی‌پور: ‏‎#مهدی_نصیری در شبکه چهار کولاک داره می‌کنه
مخالفان ‎#حجاب_اجباری در قم بیشتر از موافقان است
آمار واقعی مخالفان حجاب اجباری در ایران اعلام نمی‌شود

پیمان مولاوردی: ‏آقای مهدی نصیری شب گذشته بحث جامعی در مورد حجاب داشتند. بنظرم با تکه تکه کردن بحث ایشان، پیام صحیحی از نظرات ایشان منتقل نکرده ایم. توصیه میکنم حتما کل برنامه را مشاهده نمایید.

سیدعباس احمدی: ‏ما را چه شده …؟؟؟
این که ‎#مهدی_نصیری بیاید بر اساس آمار رسمی بگوید ۷۰ درصد مردم مخالف ‎#حجاب_اجباری هستند و نخبگان ما کف و جیغ هورا بکشند خوب نیست.
موضوع حجاب و موارد دیگر اساساً یک امر اختیاری است و حکومت حق دخالت در این مسائل را ندارد …

سعید یزدان‌پرست: ‏مهدی نصیری درمناظره با موضوع ‎#حجاب ، ضعف در زمینه های دیگه رو دلیل مخالفتش با موضوع حجاب قانونی میدونه؟!
یعنی ما تا زمانی که اتوپیا نساختیم نباید از حجاب حرفی بزنیم؟!
یا چون مثلا دستگاه اقتصادیمون لنگ میزنه باید فرهنگمون رو هم ول کنیم؟!

سیاوش اردلان: ‏در مناظره دیشب شبکه ۴ راجع به ‎#حجاب_اجباری در ایران (“الزام به حجاب”) چند نکته وجود داشت:
هر دو طرف، مهدی نصیری و حسین سوزنچی، اتفاق نظر داشتند که اگر اکثر مردم مخالف حجاب اجباری باشند باید قانون عوض بشه ولی اولی میگفت ۷۰ مخالفند دومی میگفت ۶۸٪ موافقند.
‏بحث شد که اگر حجاب رو آزاد کردیم ولی ۱۰٪ زنان لخت اومدند توی خیابون چکار کنیم. سوزنچی میگفت وقتی حجاب آزاد باشه نمیشه با اون ۱۰٪ برخورد کرد. نصیری گفت بهتر از برخورد با ۷۰٪ هست. ضمنا نصیری پیش بینی کرد ج.ا بعد از تحمل کلی هزینه بالاخره حجاب اجباری رو لغو خواهد کرد.

متن کامل مناظره بی‌سابقه تلویزیونی درباره «حجاب اجباری» [+فیلم]

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. من برنامه فوق را ندیدم ولی متن کامل آن را با دقت در انصاف نیوز خواندم و اصل را بر اعتماد به متن پیاده شده انصاف گذاشته ام… من هیچگاه نتوانسته ام دیدگاهی را بپذیرم که ایدئولوگ ها نسبت به اسلام دارند… به نظرم حجاب حتی فراتر از یک نماد است… حجاب خط دهنده بسیاری مفاهیم دیگر در متن جامعه است… اصلا قابل پذیرش نیست که بگوییم اینکه مبانی و برنامه های اسلامی متناسب با نظر و خواست مردم باید تغییر کنند. عرض کردم امثال شریعتی و مطهری ها و پیروان اسلام ایدئولوژیک چون نگاهشان به اسلام روشنفکرانه است و در حقیقت روشنفکری برایشان اصل است و در هر حال این اسلام است که باید با روشنفکری متناسب با زمان و مکان خودش را تطبیق بدهد قائل به حجاب متناسب با متن جامعه اند… من هم قبول دارم که چند سال پیش مرکز پژوهش های مجلس گزارشی را در مورد باورهای مخاطبین به حجاب منتشر کرد که برای خود من گران آمد نتایج آن ولی رد نکردم… بله درست است حجاب در جامعه تضعیف شده است و همین آمار 600000 سقط جنین عملا نمود سقوط عفت در متن جامعه و در پنهان جامعه است… می پذیرم باورهای دینی جامعه تضعیف شده است در نتیجه عملکرد حاکمیت و اقتصاد و… ولی حرفم این است که حجاب در اسلام مثل حلال و نماز و ذکات و خمس و جهاد و روزه و اخلاق اسلامی و… یک اصل و محکم اسلامی و دینی است.. این همه ضعف های اجتماعی آمده در آمارها در خصوص جامعه به این معنا نیست که ما اسلام را هر باره تا سطح رفتار جامعه تنزل بدهیم… اصلا و ابدا… از طرفی عملکرد ضعیف ما باعث شده نتایج اجتماعی و فرهنگی تضعیف بشوند… من مثالی میزنم وقتی در نتیجه ضعف اقتصاد پدر خانواده بیکار می شود یا کاری می کند که قادر نیست خرج خانواده را بدهد و ناگزیر می رود خانه ای کرایه می کند که اتاق خواب ندارد و چون حوصله ندارد پدر خانواده و نمی تواند متناسب با شان همسر و دختر به احترام و تکریم آنها بپردازد و به دلیل هزار شرمندگی نمی تواند نیازهای روحی و جتی جنسی همسر را پاسخ بدهد و دختر خانواده حرمت شکنی مادر را می بیند و در بطن خانه دچار کمبود محبت و عاطفه می شود و امیدی برای آینده ازدواج خود نمی بیند… حال تصور کنید در این خانواده پدر پی ناموس مردم برود و دختر فلان لباس را بپوشد تا در خیابان بتواند نظر پسری را جلب کند و مادر خانواده اسیر عشق یا شهوت مردان بیرون شود ووو آیا ما به بهای این نتایج دهشتناک باید از اصول اسلامی در مورد حجاب دست بشوییم و قانون را به نفع این زمان و نظر مردم تنزل دهیم؟… هرگز… من می گویم این همان خانواده ای است که اگر ما در حاکمیت می توانستیم حقوق اجتماعی و اقتصادی اش را تامین میکردیم حال پازل های خانواده این نمی شد… دختری که حالا شده است بی حجاب و اسیر عشق های بی ثمر خیابانی باید در این سن درسش را می‌خواند تا فردایی مفید برای خود و جامعه اش باشد و مادر خانواده باید الان برای فرزندش نماد کار و تلاش و عفت می بود نه اینکه… پدر خانواده هم باید می توانست نیازهای خانواده را پاسخ بگوید و با بودن در کنار خانواده برای زن تکیه گاه، برای دختر انیس و مونس و دوست و برای خودش پدر خانواده باشد… این ما بوده ایم که… از نظر من حجاب باید و باید یک باور و اعتقاد و الزام خدشه ناپذیر باشد. حجاب را رای من و تو تعیین نمی کنند یک دستور الهی است… منم موافقم که حکمرانی یک بسته و پکیج است و حکومت باید سیستماتیک به همه ابعاد آن بپردازد نه اینکه بخاطر ضعف های خودش بیاید چهار اصل دیگر را هم قربانی کند تا فقط حکمرانی اش تداوم یاید. به نظر من در حکومت اسلامی حکومت باید تابع رای دین باشد و نه دموکراسی… دموکراسی محصول بشر مدرن است ولی ما یا حکومت دینی هستیم یا نیستیم و من قائل به حکومت هم اسلامی و هم لاقید بازی نیستم. من حکومت ترکیه را اسلامی نمی دانم و در ایران امروز هم حکومت را اسلام روشنفکرانه می دانم نه اسلام رسول اکرم. ما باید برای برپایی اسلام رسول اکرم تلاش کنیم.

    2
    4
  2. حجاب دستورخداشت پس نمازخواندن وروزه وحج وخمس وامربه معروف ونمازجمعه وعزاداری محرپو ….همه راترک کنید چون همیشه یک عده خوششون نمیاد .حجاب ازاد خوب فردا دانسینگ وبار مشروب وازدواج با هم جنس و…هرمنکری که خواستن ازاد باید بشه پس حکومت اسلامی واحکام اسلام چی میشه

    2
    2
  3. دهقانی:آقای نصیری الان حداقل بالای 45 سال سن دارد و یادشان رفته است که دوران نوجوانی و جوانی چقدر در حین قدم زدن در خیابان احیانا با دیدن شل حجابی ها و بی حجابی ها از خدا و یاد او فاصله می گرفت.در چنین فضایی دستگاه شهوت انسانی که تقدسش در استفاده ی آن برای تحکیم روابط مقدس زناشویی و تولید مثل است ؛حالا باید در کوچه و خیابان همواره با دیدن صحنه های ناجور بکار افتد.و تا جایی پیش رود که جوان پر انرژی بدنبال ارتباط مخفیانه و منزل خالی بگردد تا این قوه برانگیخته را تا انتها پیش ببرد. ایشان اگر برای اهمیت یاد و ذکر خدا و عدم تشویش ذهن جوانان در فضای شهوانی جایی قائل می شدند ؛اینگونه از آزادی در پوشش سخن نمی گفتند.
    اگر این استدلال ها را یک جوان مجرد فاقد کار و درآمد مکفی و فاقد مسکن که مهذب وچشم پاک مانده است بزند ،بنده و همه دیندارآن عاشق استدلالشان می شویم ،ولی مساله این است که ایشان هم کار مکفی دارد و هم زن دارد و هم صاحب مسکن هستند و یادشان رفته است که حداقل 50 درصد انگیزه اولیه ایشان برای ازدواج رهایی از فشار شهوانی بوده است. اما باید گفت که خروجی استدلال ایشان جوانان معتقد هستند که با حال عذب در کوچه و خیابان تردد می کنند و در حالی که نه کار دارند و نه مسکنی که بخواهند ازدواج کنند و به مسببان این فضای مفسده انگیز نفرین می کنند و یا جوانانی که بدنبال ولنگاری گذران عمر می کنند . و البته کم هستند جوانانی که با این وضعیت افتضاح معیشتی به راحتی ازدواج کنند و همسر برگزیدند و در کنارش تقوا پیشه کنند.
    لطفا منتشر کنید تا از این منظر هم پاسخ آقای نصیری داده شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا