خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقدی بر اشکال اقای نصیری درباره حجاب

محسن مهدیان، فعال رسانه‌ای اصولگرا در یادداشتی تلگرامی با عنوان «نقدی بر اشکال اقای نصیری درباره حجاب» نوشت:

آقای نصیری در برنامه زاویه با حجاب قانونی مخالفت کرد. کل استدلال آقای نصیری دو جمله است. اول اینکه با زور نمی شود جامعه را با حجاب کرد چه آنکه تجربه رضاخان نیز همین نشان داده است. دوم اینکه مردم مخالفند.

چند نکته در این رابطه:

1.اول اینکه ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم. الزام قانونی خودش برآمده و با امضای رای اکثریت است. اگر وجاهت دموکراتیک قانونگذاری رازیر سوال ببریم سنگ روی سنگ بند می شود؟ ازفردا هر کس بگوید فلان قانون رامردم مخالفند چه کنیم؟ با کدام منطق باید بپذیریم شاخص اکثریت نزدشماست؟

2.مقایسه الزام حجاب در جمهوری اسلامی با الزام رضاقلدر از مبنا دچار اشکال است. مثل اینکه کسی قانون در دیکتاتوری را با قانون درجمهوریت مقایسه کند. انشالله که روشنست دچار چه اشتباه فاحشی شده اند. الزام قانون در جمهوریت پشتوانه رای مردمی دارد نه قلدری یک دیکتاتور.

3. آقای نصیری گفته اند الزام حجاب ثمر نداشته است. از کجا فهمیدند؟ اینکه وضع حجاب بدتر شده است یعنی الزام ثمرنداشته است؟ بازهم دچار اشتباه عجیب شدند. جامعه ما در یک مبارزه است. اساسا مقایسه نقطه ای در فهم رفتار جامعه در حال مبارزه غلط است.

جامعه ای که تحت هجمه های فرهنگی و تمدنی است با همین میزان حجاب نیز یک جامعه عفیف است. سوال اینست که اگر الزام حجاب نبود وضع بدتر بود یا بهتر؟ مثل اینکه فردی خلاف جریان اب پارو بزند. قدرت فرد را در عقبگردش نباید دید. مهم اینکه اگر خلاف آب پارو نزده بود، همین میزان عقب رفته بود؟

4. آقای نصیری معقدند مردم بدحجاب شده اند. این حرف نیز غلط است. اساسا مقایسه تقوا و دینداری مردم در مبارزه آنهاست نه تغییر ظاهری شان. مساله حجاب در ایران ناشی از غربزدگی است نه کاهش دینداری. انشالله فرق ایندو روشن است. لذا اتفاقا مردم با همین میزان حجاب نیز رشد دینداری داشته اند.

5. گفتند قانون حجاب نتواسته مردم را باحجاب کند. آیا تصور کردیم الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب هاست؟ الزام حجاب برای صیانت از یک جامعه دینی است. لذا هدف الزام تنها باحجاب کردن نیست و دفاع از حیا و عفت جامعه است که هم برای مرد است و هم زن. برای صیانت از ظاهر یک جامعه دینی است.

6. میگویند چرا وقتی تبعیض وجود دارد قانون حجاب باید اجرا شود. این هم از آن استدلال های آنچنانی است. اگر سازمان ثبت احوال به وظیفه اش عمل نکرد، سازمان آب و فاضلاب هم تعطیل کند؟ فردا اگر دزد، خانه آقای نصیری را زد بگوئیم چون بقیه نهادها درست عمل نمی کند پی گیری دزد هم اشتباه است؟

7. می گویند حجاب را باید فرهنگی ترویج کرد. سلمنا. خب؟ ترویج فرهنگی به معنی نفی الزام است؟ همه قوانین نیازمند فرهنگ سازی دارند. مگر بستن کمربند فرهنگ سازی نمی خواهد؟ خود الزام هم جزئی از ساخت فرهنگ است.

8.گفته اند در پذیرفتن دین و اعتقادات آزادی است پس مردم حق دارند حجاب را نپذیرند. مقدمه درست و نتیجه غلط. مردم در انتخاب دین آزادند نه انتخاب اجزای دین.ضمن اینکه حجاب امری اجتماعی است نه فردی. مردم درانتخابی آزادند که به دیگری ضربه نزند. آیا حجاب درخیابان مثل نماز در پستوخانه است؟

9. می گویند با حجاب موافقم اما با الزامش نه. مثل اینکه کسی بگوید با دروغ مخالفم اما با حرمتش نه. برادرم حجاب خودش یک الزام دینی است. چطور ممکن است با حجاب موافق باشید ولی با الزامش نه. همان که از ضرورت حجاب گفته از الزامش گفته است. مگر دلبخواهی و سلیقه ایست؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. جناب مهدیان ، به گمانم تمام آنچه گفته اید مفروضاتی است که حکومت چهل سال لقلقه زبانتان کرده است :
    حجاب قانون است – خب باشد ، کاپیتولاسیون هم زمان شاه بود چرا آقای خمینی در سال ۴۲ بر علیه قانون و در جهت الغای آن قیام کرد ؟ آیا با لغو قانون بد سنگ مملکت روی سنگ بند نشد؟
    قانون بد و مورد مخالفت مردم ، چه حجاب اجباری باشد و چه بی حجابی اجباری هردو بد است چه به ظن حضرتعالی در سیستم دیکتاتوری رضاخانی باشد چه در سیستم به ظاهر جمهوری!!! بماند اینکه قانون کشف حجاب هم طبق نُرم زمان خویش تصویب و اجرا شد و شما حق اینکه به سلیقه و ظن خود قانونی را دیکتاتوری یا مردمی بنامید ندارید ، قوانینی همچون رعایت/ کشف حجاب که به فرم زندگی شخصی مردم مرتبط است صرفاً با رضایتمندی عامه مردم قابل اجرا است وگرنه همچون کشف حجاب رضاخانی که مادران و مادر بزرگان ما به انحاء مختلف آن را پیچاندند ، قانون حجاب اجباری را هم نقض خواهند کرد ( که اکثراً هم نقض کرده اند)
    گفته اید قانون حجاب اجباری برای صیانت از جامعه است ، بسیار خب حرف حضرتعالی قابل قبول ، اساساً همه قوانین برای صیانت از جامعه است ، قانون منع شکنجه ، داشتن وکیل مدافع ، آزادی تجمع و اجتماعات ، آزادی بیان و از آن بالاتر نصیحت به ائمه مسلمین و تذکر دادن به آنان که از آموزه های مهم دینی است هم جزو قوانین صیانتی هستند چرا فقط روی حجاب حساس هستید ؟،چرا به احکام ناعادلانه و سایر موارد حساس نیستید ؟ آیا در آموزه های دینی ، فرمایشات حضرت امیر و امام حسین به مقابله با ظلم و ستم و تبعیض و حق کشی بیشتر تاکید شده یا به بدحجابی ؟ جناب مهدیان ، نامه حضرت امیر به مالک اشتر تاکیدش بر مقابله با بدحجابی مردم مصر است یا بر عدالت گستری و موارد با اهمیت دیگری تاکید دارد؟
    حرف زیاد بود ولی اجازه دهید دیگرانی که قدرت علمی و پاسخ گویی بهتری دارند جواب نیکوتری به فرمایشات حضرتعالی بدهند تا گمان نبرید اگر زبان مردم را در پاسخ به تبلیغات چهل ساله حکومت بسته اید ، مردم اساساً زبانی و منطقی برای پاسخ گویی به شما ندارند .

    1
    1
  2. خوب بود جناب مهدیان که اینهمه نوشتند، به این دو مورد هم اشاره میکردند : 1- در بندهای 3 و 4 اشاره کرده اند که مردم در حال مبارزه اند! توضیح نداده اند که مبارزه با کی و چرا!؟ البته اگر پاسخشان کلیشه ای نباشد (در حال مبارزه با آمریکای جهانخوار!!)، موضوع، حجاب است که مسئله ای دینی است و تابع وجود یا عدم وجود کشورهای آمریکا و انگلیس و اسرائیل نیست!
    2- جناب نصیری گفتند که اگر دختربچه ای تا کمر درون سطل زباله فرو رفته باشد تا لقمه نانی و پس مانده غذائی را بیابد (و از گرسنگی نمیرد) ، کسی تحریک نمی شود اما اگر همین دختربچه مقداری از موهایش بیرون باشد ، رگهای گردن عده ای متورم میشود. جناب مهدیان نظرشان را در باره این گفتار آقای نصیری ، نگفتند!!!

  3. سلام خداقوت
    حقیر صحبت های آقای مهدی نصیری و حاج آقا سوزنچی رو تقریبا کامل از شبکه چهار دیدم وشنیدم . بنظرم برخی از مباحثی که شما نوشتید واقعا مواردی نبود که آقای نصیری گفت . بحث آوردن عین کلمات نیست موضوع و مطلبی که می گفت متفاوت از چیزی که حضرتعالی نوشتید و نقد فرمودید بود. انشالله تندرست و عزیز باشید

  4. آقای مهدیان، جملات زیر نشان می دهد که شما متوجه کنه موضوع نیستید و صرفا قصد دارید با جدل، چشم بسته از نظر حکومت دفاع کنید:
    «جامعه ما در یک مبارزه است» : چه مبارزه ای؟ خود مردم آیا خبر دارند؟ یا حداقل خود زنان؟
    «مساله حجاب در ایران ناشی از غربزدگی است نه کاهش دینداری»: این حکومت است که اصرار دارد حجاب تعیین کننده میزان دیانت یک فرد است، نه مردم و نه اسلام.
    «الزام حجاب برای صیانت از یک جامعه دینی است»: یعنی معتقدید فقط ایران است که در حال حاضر مصون است؟ از چی دقیقا؟
    «مردم در انتخاب دین آزادند نه انتخاب اجزای دین»: دین برای مردم است نه ابزاری دست حاکمان.

    به عنوان زنی که چه در داخل و چه در خارج از کشور حجابم را همواره حفظ کرده ام به شما می گویم که اجبار یا به قول شما الزام حجاب، ارزش کار شخصی مثل من را هم که به انتخاب خودم به آن مفتخر هستم، پایین می آورد. ای کاش حرف زنان را هم می شنیدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا