خرید تور تابستان ایران بوم گردی

صفر تا صد آنچه باید راجع به ترید در فارکس و ارزهای دیجیتال بدانید

سایت خبری ارز دیجیتال نوشت: ترید (trade) یکی از اصطلاحات پرکاربرد در بازارهای مالی است. این عبارت به‌صورت تحت‌الفظی به‌معنای معامله یا معامله‌گری است؛ اما مفهوم و کارکرد حقیقی ترید چیست؟ ترید در بازارهای مالی به‌معنای خرید یک دارایی در کمترین قیمت و فروش آن با بیشترین قیمت و کسب سود از این اختلاف قیمت است.

با ظهور ارزهای دیجیتال و انقلابی که این دارایی‌ها در بازارهای مالی سنتی به پا کردند، مفهوم کسب سود از دارایی‌ها کاملاً دگرگون شده است. درواقع بازار پرنوسان ارز دیجیتال نسبت‌به بازار بورس، روش‌های جدیدتر و متفاوت‌تری برای معامله‌گری یا ترید می‌طلبد.

گفتیم که ترید در یک جمله به‌معنای کسب سود از خرید و فروش یک دارایی است. بااین‌حال، ای کاش انجام آن هم به‌سادگیِ همین جمله کوتاه بود. به همین دلیل، قصد داریم شما را با زیروبم ترید آشنا کنیم. ابتدا درباره ترید و انواع آن صحبت می‌کنیم و سپس به بررسی استراتژی‌های ترید می‌پردازیم. همچنین، خواهیم دید که تفاوت سرمایه‌گذاری با ترید چیست.

خواه تریدری حرفه‌ای هستید و مدت‌هاست در بازار ارزهای دیجیتال حضور دارید یا مبتدی هستید و تازه می‌خواهید با ترید آشنا شوید، خواندن این مطلب می‌تواند برایتان سودمند باشد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای آن با ما همراه باشید.

ترید چیست؟

ترید در بازار ارزهای دیجیتال به‌معنای خرید و فروش دارایی‌هایی مانند ارز دیجیتال، انواع توکن، NFTها و نظایر آن‌ها با هدف کسب سود است. برخلاف دارایی‌های سنتی، ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند، بنابراین دولت یا مؤسسات مالی هیچ کنترلی روی آن‌ها ندارند. درعوض، این فناوری زیربنایی ارزهای دیجیتال، یعنی بلاک چین است که امنیت و شفافیت آن‌ها را تضمین می‌کند.

تفاوت ترید و سرمایه گذاری چیست؟

قبل از اینکه با انواع ترید آشنا شویم، ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهیم که تفاوت سرمایه‌گذاری با ترید چیست؟

ترید و سرمایه‌گذاری هردو برای کسب سود از ارزهای دیجیتال کاربرد دارند؛ بااین‌حال، تفاوت آن‌ها در این است که سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال دارایی‌های خود را برای مدت طولانی از چندین ماه تا چندین سال خریداری و نگهداری می‌کنند تا بعد از این‌که ارزش آن‌ها افزایش یافت، آنها را بفروشند و به سود برسند. درواقع سرمایه‌گذار روی افزایش قیمت دارایی در درازمدت حساب می‌کند، نه افزایش و کاهش لحظه‌ای.

این در حالی است که در ترید ارزهای دیجیتال، موقعیت معاملاتی فقط برای مدت کوتاهی حفظ می‌شود که می‌تواند از چند ثانیه تا چند هفته باشد. دلیلش این است که ارزهای دیجیتال بسیار نوسانی هستند و بازه صعودی و نزولی در آن‌ها می‌تواند بسیار کوتاه باشد.

برای روشن‌شدن موضوع، فرض کنید پیش‌بینی کرده‌اید که ارزش یک ارز دیجیتال قرار است افزایش یابد. بنابراین مقداری از آن را می‌خرید. قیمت آن طی چند روز بالا می‌رود و به اوج می‌رسد. پیش‌بینی می‌کنید که قیمت از این بالاتر نخواهد رفت و احتمالاً کاهش می‌یابد. بنابراین بلافاصله آن را می‌فروشید و به سود می‌رسید.

نکته: البته یک روش معاملاتی وجود دارد که بازه آن بسیار طولانی‌تر است و به ماه و سال می‌رسد. درباره آن در بخش انواع ترید صحبت خواهیم کرد.

انواع ترید چیست؟

ترید چیست؟ - انواع ترید

ترید کردن انواع مختلفی دارد که هر کس با توجه به ترجیح شخصی، اهداف، سلیقه و میزان تحمل خود از آن‌ها استفاده می‌کند. بدیهی است روشی که برای یک تریدر مناسب است، ممکن است برای دیگری مناسب نباشد. پیداکردن نوع مناسب ترید با تحقیق و ارزیابی کامل و اهداف خودتان صورت می‌گیرد. برخی از انواع ترید عبارت‌اند از:

اسکالپینگ

اسکالپینگ (scalping) به‌معنای انجام معاملات بسیار سریع است. هدف تریدر از اسکالپینگ این است که به‌سرعت به سود برسد و ضرر را به همان سرعت کاهش دهد. در این نوع ترید، ممکن است هر چند دقیقه یک معامله انجام دهید یا ممکن است چند موقعیت در یک روز باز کنید. این موقعیت‌ها می‌توانند خرید (لانگ) یا فروش (شورت) باشند و ممکن است از معاملات مارجین با اهرم یک‌برابر استفاده کنید.

توضیح: معاملات مارجین، معاملاتی هستند که معامله‌گر برای ورود به بازار، سرمایه موردنیازش را قرض می‌کند و بعد از انجام معاملات و رسیدن به سود، مبلغ قرض‌گرفته را در زمانی مشخص بازمی‌گرداند.

در اسکالپینگ، سودهای ناچیز و کوچک از حرکت‌های قیمتی جزئی به دست می‌آورید، اما جمع این سودهای کوچک مبلغ قابل‌توجهی خواهد بود.

بیایید مثال بزنیم:

فرض کنیم مقداری اتر با قیمت ۷۰۰دلار می‌خرید و بلافاصله روی ۷۰۵دلار می‌فروشید. بار دیگر، با قیمت ۷۰۲دلار می‌خرید و روی ۷۱۰دلار می‌فروشید. این اتفاق ممکن است حتی در چند ثانیه هم رخ دهد. روش اسکالپینگ در کوتاه‌مدت درآمدی سریع به شما می‌دهد؛ اما مستلزم تمرکز مداوم روی بازار است و به ریسک، شانس و نیز مهارت قابل‌توجه شما بستگی دارد.

تریدهای روزانه

معاملات روزانه دقیقاً همان چیزی است که نام آن می‌گوید: معاملاتی که در طول روز آن‌ها را انجام می‌دهیم. این سبک به اسکالپینگ شباهت دارد؛ اما به‌جای انجام معاملات در طول چند دقیقه، آن‌ها را در عرض یک روز انجام می‌دهیم.

معامله‌گران روزانه ممکن است از اسکالپینگ، معاملات رنج (range) یا تریدهای کوتاه‌مدت استفاده کند. ازآنجاکه موقعیت‌های معاملاتی در این نوع ترید در عرض یک روز بسته می‌شوند، به آن‌ها معاملات روزانه می‌گوییم.

میزان سود این معاملات اغلب بیشتر از اسکالپینگ است و تریدر باید از حد ضرر (stop loss) استفاده کند. ازآنجاکه این تریدرها به‌دنبال سود بیشتری هستند، تحمل بیشتری برای نوسان دارند.

معاملات رِنج

شکل‌گیری محدوده‌های معاملاتی در بازار ارزهای دیجیتال اتفاقی کاملاً طبیعی است و فرصت خوبی برای کسب سود است. وقتی قیمت یک ارز دیجیتال معین برای مدتی مدام بین دو نقطه نوسان می‌کند، اصطلاحاً می‌گویند بازار خنثا یا بدون روند (range) است. در این حالت که بازار نه صعودی است و نه نزولی، معاملات رنج مفید هستند.

در چنین بازاری، نقاط مقاومت و حمایت کاملاً واضح‌اند و می‌توان به‌خوبی دو سر محدوده را تشخیص داد. حالا کافی است ارز دیجیتال مدنظرتان را در پایین‌ترین نقطه قیمتی (حمایت) بخرید و حد ضرر را روی بالاترین نقطه قیمت تعیین کنید. به‌محض اینکه قیمت به بالاترین نقطه (مقاومت) رسید و می‌خواهد برگردد، معامله را در جهت عکس انجام دهید و ارزهای خریداری‌شده را بفروشید. این کار را تا زمانی که قیمت در رنج فعلی در نوسان است انجام می‌دهید تا زمانی که از نقطه حمایت یا مقاومت خارج شود.

تریدهای درون روز

این معاملات هم روزانه به حساب می‌آیند، با این تفاوت که می‌توانید موقعیت‌ها را بیش از یک روز باز نگه دارید. بازار کریپتو برخلاف بازارهای سنتی هرگز بسته نمی‌شود؛ بنابراین پایان روز معاملاتی در آن وجود ندارد. می‌توانید با نرم‌افزارهای مربوطه، موقعیت‌ها را خودکارسازی کنید و خودشان در زمان مشخص اجرا شوند.

معاملات سویینگ

در معاملات سویینگ (Swing Trading)، باید نقاط حمایت را پیدا کنید و سپس معامله را آغاز کنید تا سطح مقاومت بعدی فرا برسد. در این نوع ترید، موقعیت معاملاتی خود را تا زمانی که هدف شما برآورده شود یا سایر شرایط خروج ایجاد شوند، باز نگه می‌دارید.

برای شروع به معامله، ابتدا باید نقاط حمایت را محاسبه کنید، یعنی جایی که می‌دانید پایین‌ترین نقطه قیمت است.این کار با تحلیل تکنیکال صورت می‌گیرد. وقتی حمایت را یافتید، باید موقعیت خرید باز کنید. این موقعیت را تا جایی که پیش‌بینی می‌کنید مقاومت بعدی خواهد بود نگه می‌دارید؛ یعنی بالاترین نقطه قیمت که احساس می‌کنید از آنجا برمی‌گردد. مدت‌زمان رسیدن به آن نقطه مشخص نیست؛ اما وقتی رسیدید، از موقعیت فروش یا شورت استفاده می‌کنید و ارزهایی را که خریده بودید می‌فروشید.

این معاملات معمولاً در طی چند روز یا چند هفته انجام می‌شوند. یعنی یک موقعیت می‌گیرید، می‌بینید که قیمت به‌صورت موجی کم و زیاد می‌شود؛ اما به آن دست نمی‌زنید تا به نقطه‌ای از قیمت که حدس می‌زنید مقاومت است و از آن بالاتر نمی‌رود برسد. حالا می‌فروشید و به سود می‌رسید.

تمرکز بر معاملات سویینگ اغلب به‌صورت منطقی و بدون نگرانی صورت می‌گیرد؛ اما به‌شرطی که قدرت تجزیه‌وتحلیل الگوها را داشته باشید و بتوانید سطوح مقاومت و حمایت احتمالی را تشخیص دهید.

این‌که دقیقاً چقدر زمان صرف می‌کنید، به بازه زمانی نمودار و الگوی مورد تجزیه و تحلیل شما بستگی دارد. کسانی که مهارت استفاده از موقعیت‌های خرید و فروش سویینگ را دارند، معمولاً خیلی خوب عمل می‌کنند و کار زیادی انجام نمی‌دهند. در این معاملات، حفظ آرامش و تمایل به استفاده از حد ضرر، بسیار مهم است.

معاملات سویینگ بیشترین طرفدار را در بین انواع ترید دارد. ازآنجاکه نیازی به واکنش سریع به معاملات نیست، راحت‌ترین روش معامله به حساب می‌آید.

معاملات موقعیت گیری

اگر یادتان باشد در بخش قبل درباره معاملات موقعیت‌گیری صحبت کردیم. معاملات موقعیت‌گیری (Position Trading) نسخه‌ای کوچک‌نمایی‌شده از معاملات سویینگ هستند؛ بنابراین بیشتر به سرمایه‌گذاری شباهت دارند. در این نوع ترید، در کف قیمت، موقعیت لانگ یا خرید باز می‌کنید یا در سقف قیمت، یک موقعیت شورت یا فروش باز می‌کنید. سپس هفته‌ها یا ماه‌ها بلکه بیشتر، آن موقعیت را باز نگه می‌دارید.

این ساده‌ترین شکل معامله است، اما مستلزم آن است که تریدر صبر و انضباط زیادی داشته باشد. برای مثال، فرض کنیم مقداری بیت کوین روی ۵۰۰۰ دلار می‌خرید و موقعیت فروش را روی ۱۲٬۰۰۰ دلار تنظیم می‌کنید. بعد از مدتی قیمت بیت کوین به ۹۰۰۰ دلار می‌رسد. به‌عنوان یک تریدر موقعیت‌گیر نباید روی ۹۰۰۰دلار وسوسه شوید، باید صبر کنید تا بیت کوین به ۱۲٬۰۰۰ دلار برسد.

از سوی دیگر، فرض کنیم بیت کوین از ۲۰٬۰۰۰ دلار تا ۵۰۰۰ دلار سقوط کرده است و دوباره تا ۱۱٬۰۰۰ دلار بالا رفته است. اگر موقعیت‌گیر هستید، برای فروش باید صبر کنید؛ با اینکه ممکن است بگویید «کاچی به از هیچی» و بعد از سقوط ۱۵٬۰۰۰ دلاری‌اش، حداقل روی ۱۱٬۰۰۰ دلار بفروشم. البته برخی افراد در این شرایط از موقعیت خود خارج می‌شوند و دوباره آن را باز می‌کنند یا اینکه وقتی روند بازار بعد از یک سقوط بزرگ به‌طور کامل نزولی شد، از موقعیت خارج می‌شوند.

این معاملات چون بلندمدت هستند شبیه سرمایه‌گذاری به نظر می‌رسند. به آن‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌گوییم؛ زیرا در این نوع ترید، تریدر می‌تواند بعد از یک حرکت قیمتی چشمگیر، موقعیت خود را ببندد. این در حالی است که سرمایه‌گذاران دارایی خود را مدت طولانی نگه می‌دارند و کاری به روندها ندارند.

مزایا و معایب ترید چیست؟

ترید ارزهای دیجیتال نسبت‌به معاملات دارایی‌های سنتی، مزایا و معایبی دارد که در این بخش به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مزایای ترید چیست؟

۱. ارزهای دیجیتال نقدشوندگی بالاتری نسبت به دارایی‌های سنتی دارند. شما با مشتریانی از سراسر جهان در ارتباط هستید، بنابراین همیشه خریدار یا فروشنده برای آن‌ها پیدا می‌شود.

۲. ترید ارزهای دیجیتال دارای موانع کمتری برای ورود است؛ زیرا برای شروع به سرمایه زیادی نیاز ندارید.

۳. ارزهای دیجیتال از امنیت بالایی برخوردار هستند، زیرا فناوری زیربنایی آن‌ها بلاک چین است که هک یا تغییر تراکنش‌ها در آن عملاً غیرممکن است. هیچ‌گونه اطلاعات شخصی در تراکنش‌ها ذکر نمی‌شود.

۴. ارزهای دیجیتال دارای پوشش ریسک مناسبی دربرابر تورم ارزهای فیات هستند که به‌دلیل چاپ بی‌رویه پول از سوی دولت‌های متمرکز اتفاق می‌افتد.

۵. معاملات ارزهای دیجیتال همتابه‌همتا انجام می‌شوند. بنابراین، فقط مبلغی به‌عنوان کارمزد تراکنش می‌پردازید که مقدار آن هم به‌مراتب کمتر از تراکنش‌های بازارهای سنتی است. در این‌جا خبری از واسطه‌ها و کارگزاری‌ها یا مالیات نیست.

۶. دسترسی به بازار ارزهای دیجیتال مداوم است. بازار ارز دیجیتال جهانی است و برخلاف بازار بورس، که در ساعات مشخصی باز یا بسته می‌شوند، در هر زمانی از شبانه‌روز می‌توانید معامله انجام دهید.

معایب ترید چیست؟

درباره مزایای ترید گفتیم، بد نیست درباره معایب بالقوه آن هم صحبت کنیم:

۱. بازار ارزهای دیجیتال نوسان زیادی دارد. قیمت ارزها ممکن است به‌شکل غیرقابل‌پیش‌بینی در عرض چند دقیقه تغییر کند. هرچند این گزینه خود یک مزیت است و سود سرشاری نصیب تریدرها می‌کند، اگر با استراتژی درست پیش نرود، می‌تواند منجر به زیان قابل‌توجهی شود.

۲. ازآنجاکه هیچ نظارت یا حمایتی از سوی مقامات مالی وجود ندارد، درصورت کلاهبرداری یا هر مشکل دیگری، دست تریدر به جایی بند نیست.

۳. بازار ارزهای دیجیتال هنوز به بلوغ کافی نرسیده است. سابقه بسیاری از ارزهای دیجیتال یا پروژه‌ها در این صنعت، به‌زور به چند سال می‌رسد و اکثراً نوپا هستند. بنابراین اعتمادکردن به آن‌ها برای معامله در مدت طولانی‌تر کمی دشوار است. همچنین، راه‌حل‌هایی که برای برخی مشکلات بلاک چین نظیر مقیاس‌پذیری ارائه شده‌اند،  هنوز در ابتدای مسیر خود قرار دارند و تریدرها همچنان با مشکلاتی مانند ازدحام شبکه مواجه هستند.

معرفی استراتژی‌های ترید؛ کاربرد استراتژی ترید چیست؟

ترید چیست؟ - برخی از استراتژی‌های ترید
برخی از راهبردهای ترید

ترید استراتژی‌های مختلفی دارد که هریک از آن‌ها برای برخی از معامله‌گران مناسب هستند. بعضی از راهبردهای ترید عبارت‌اند از:

۱. ترید با فرکانس بالا (HFT)

ترید با فرکانس بالا (HFT) با استفاده از الگوریتم‌های ریاضی خودکار انجام می‌شود که براساس معیارهای ازپیش‌تعیین‌شده، سفارش‌ها را در کسری از ثانیه اجرا می‌کنند. این الگوریتم‌ها حجم بالایی از سفارش‌ها را با هدف سرمایه‌گذاری بر روی حرکت‌های قیمت در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه (درحد چند دقیقه) مدیریت می‌کنند. بنابراین در این راهبردها استفاده از ربات‌های تریدر ضروری است. هدف اصلی یک معامله‌گر با فرکانس بالا، بهینه‌سازی سرعت انجام تراکنش، به‌حداقل‌رساندن هزینه‌های آن و نیز اجرای کارآمد معاملات است.

۲. استرادل لانگ

استرادل لانگ راهبردی برای معاملات روزانه است که با اتخاذ آن می‌توان از نوسانات بازار سود به دست آورد. در این حالت، تریدر برای یک ارز دیجیتال معین، هردو قرارداد خرید و فروش را با همان تاریخ انقضا و قیمت خریداری می‌کند. انتظار می‌رود اگر یکی از این قراردادها ضرر کند، سود طرف دیگر آن‌قدر زیاد باشد که از ضرر حاصل‌شده بیشتر شود و سود خالص برای تریدر بماند.

۳. آربیتراژ

هدف معامله‌گران آربیتراژ کسب سود از اختلاف قیمت یک ارز دیجیتال بین صرافی‌های مختلف در کوتاه‌مدت است. در این استراتژی، ارز دیجیتال مدنظرتان را از یک صرافی خریداری می‌کنید و به‌سرعت در صرافی دیگری با قیمت بالاتر می‌فروشید. برعکس، در موقعیت فروش یا شورت، در یک صرافی ارز دیجیتال خود را با قیمت بالا می‌فروشید و با پول حاصل از آن در صرافی دیگری با قیمت پایین‌تر دوباره آن را می‌خرید. سرعت در آربیتراژ بسیار مهم است؛ بنابراین برای استفاده از این فرصت‌ها، باید از ابزارهای خودکار استفاده کنید. برای بازدهی بهینه‌تر، بهتر است حجم زیادی از تراکنش‌ها را یک‌جا انجام دهید که یک بار کارمزد بپردازید.

۴. استراتژی بریک اوت

معامله‌گرانی که از این راهبرد استفاده می‌کنند، تلاش می‌کنند زمانی که قیمت از یک سطح خاص خارج می‌شود، با بهره‌گیری از شتاب سریعی که در جهت آن حرکت می‌گیرد، وارد معامله شوند. بریک اوت می‌تواند در جهت صعودی یا نزولی باشد.

انواع تحلیل در ترید ارزهای دیجیتال

آیا می‌دانید نقش تحلیل‌ها در ترید چیست؟ آیا از میزان اهمیت آن اطلاع دارید؟

واقعیت این است که بدون تحلیل بازار و نمودارهای قیمتی، ترید در بازار ارزهای دیجیتال، شبیه راه‌رفتن در تاریکی است. این تحلیل‌های بازار هستند که با استفاده از ابزارهای مفید، به تریدر بینشی ارائه می‌دهند که بداند در هر شرایط در بازار باید از کدام راهبردها و روش معاملاتی استفاده کند. تحلیل بازار ساده نیست و به دانش زیادی نیاز دارد. بنابراین برای هر تریدر واجب است که درباره آن به‌خوبی آموزش ببیند. در اینجا این دو نوع تحلیل را معرفی می‌کنیم، اما آموزش آن‌ها در این مقاله نمی‌گنجد.

دو تا از مهم‌ترین انواع تحلیل در ترید شامل تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال هستند و البته تحلیل احساسات بازار هم خالی از اهمیت نیست.

۱. تحلیل تکنیکال در ترید چیست؟

ترید چیست؟ انواع تحلیل در ترید

تحلیل تکنیکال از داده‌های تاریخی بازار استفاده می‌کند و با نشان‌دادن الگوهای قابل‌تشخیص در نمودارها به تریدرها کمک می‌کند مناسب‌ترین راهبرد معاملاتی و پروتکل‌های مدیریت ریسک را انتخاب کنند. این تحلیل بیشتر برای تریدرهای کوتاه‌مدت کاربرد دارد و شامل سه اصل اساسی است:

  • همه اطلاعات بازار را می‌توان از قیمت به دست آورد
  • قیمت‌ها در جهت روند حرکت می‌کنند
  • تاریخ تکرار می‌شود.

به‌زبان ساده، تحلیل تکنیکال می‌گوید قیمت هر دارایی در بازار، با الگوهای تکرارشونده خاصی حرکت می‌کند که می‌توان از آن به‌عنوان ابزاری برای ترید استفاده کرد.

راه‌های زیادی برای به‌کارگیری یک استراتژی مبتنی بر تحلیل تکنیکال وجود دارد. برای نمونه، استفاده از ابزارها و شاخص‌های تکنیکال که در اصطلاح ترید به آن‌ها اندیکاتور می‌گوییم و معمولاً براساس قیمت و/یا حجم معاملات هستند. برخی از مهم‌ترین این اندیکاتورها شامل میانگین متحرک (MA)، شاخص قدرت نسبی (RSI)، شاخص مکدی (MACD)، خطوط روند، باندهای بولینگر و ایچیموکو هستند.

نکته کلیدی در شناسایی الگوهای قیمتی خاص نهفته است و هر تریدر حرفه‌ای باید بتواند این کار را انجام دهد. دو رویکرد اساسی برای استفاده از تحلیل تکنیکال وجود دارد: دنبال کردن روند و حرکت در جهت مخالف روند (ضد روند).

رویکرد دنبال‌کردن روند

با رویکرد دنبال‌کردن روند، به‌عنوان تریدر باید تلاش کنید یک روند غالب صعودی یا نزولی را روی نمودار تشخیص دهید. نوع روندی که روی آن تمرکز می‌کنید، به افق زمانی اولیه شما بستگی دارد که می‌تواند کوتاه‌مدت، میان‌مدت یا حتی بلندمدت باشد. با این رویکرد می‌توانید در هر نمودار بازه زمانی معامله کنید. شاخص‌های مناسب در این روش، شاخص‌های روند مانند خطوط روند و میانگین متحرک هستند.

یکی از راهبردهای مهم در جهت روند خواه صعودی یا نزولی، استراتژی پولبک (pullback) است. استراتژی پولبک، ترکیبی از شناسایی روند و الگو با استفاده از تحلیل تکنیکال است. این استراتژی می‌گوید قیمت بعد از گذشتن از سطح حمایت یا مقاومت، مدتی را در جهت روند طی می‌کند و سپس قبل از ادامه آن، ناگهان به سطح حمایت یا مقاومتی که از آن عبور کرده بود برمی‌گردد و بعد از آن، دوباره روند خود را از سر می‌گیرد. برای این کار، ابتدا باید با تحلیل تکنیکال نقاط حمایت و مقاومت کلیدی را شناسایی کنید و سپس زمانی که قیمت سطح شکست را دوباره لمس کرد، وارد شوید. این زمان بهترین فرصت برای خرید است.

فراموش نکنید برای استفاده از پولبک باید مهارت زیادی در تجزیه و تحلیل سطوح مقاومت و حمایت کلیدی داشته باشید.

رویکرد ضد روند

گفتیم حرکات قیمت در روندها رخ می‌دهد؛ یعنی قیمت در یک جهت بالا یا پایین پیشرفت می‌کند و به‌دنبال آن اصلاح قیمت صورت می‌گیرد که درنتیجه، قیمت در جهت مخالف روند حرکت می‌کند. در معاملات ضد روند (Countertrend Trading)، معامله‌گران به‌دنبال کسب سود از اصلاح قیمت هستند. این استراتژی تا حدودی پرخطرتر از معاملات روند تلقی می‌شود و به مهارت بیشتری نیاز دارد.

۲. تحلیل فاندامنتال در ترید چیست؟

ترید چیست؟ انواع تحلیل در ترید

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال، از واکاوی داده‌های واقعی بازار برای ارائه بینشی عمیق به تریدرها و سرمایه‌گذاران استفاده می‌کند. با این تحلیل، تریدرها می‌توانند پتانسیل یک ارز دیجیتال معین را قبل از رفتاری که در بازار در پیش خواهد گرفت تعیین کنند.

همان‌طور که گفتیم، تحلیل تکنیکال برای تعیین استراتژی معاملاتی تریدرها به کار می‌رود و این کار را با مطالعه داده‌های تاریخی بازار انجام می‌دهد. درحالی‌که تحلیل فاندامنتال از اساس یک صنعت، فناوری یا دارایی را مطالعه می‌کند. درباره ارزهای دیجیتال، این دارایی‌ها شامل بیت کوین و آلت کوین‌ها هستند. تحلیل فاندامنتال برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بلندمدت مناسب‌تر است.

برای تجزیه و تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال، چندین عامل باید در نظر گرفته شود:

  • بررسی سابقه و خوش‌نامی توسعه‌دهندگان
  • بررسی جامعه ارز دیجیتال که ترکیبی از کاربران، دارندگان توکن و علاقه‌مندان به آن است
  • مشخصات فنی ارز دیجیتال شامل نحوه حفظ امنیت، زمان به‌روزرسانی‌ها و مکانیسم اجماع
  • بررسی اینکه آیا نوآوری‌هایی در این پروژه ارز دیجیتال صورت گرفته است یا نه.

با کمک این داده‌ها فرد راحت‌تر می‌تواند پروژه‌ها را برای معامله در بلندمدت انتخاب کند. هرچند این کار به مهارت زیادی نیاز دارد و برداشت اشتباه از عواملی که در بالا ذکر کردیم بسیار رایج است.

۳. تحلیل احساسات بازار در ترید چیست؟

ترید چیست؟ انواع تحلیل در ترید

نوع سوم تحلیل، درک احساسات بازار است. یکی از عوامل مؤثر در سقوط یا صعود بازارها، تغییر میزان اعتماد افراد حاضر در بازار است. احساسات بازار، نگرش جمعی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران را نسبت‌به یک ارز دیجیتال خاص یا کل بازار نشان می‌دهد. تغییر در این نگرش یا اعتماد، می‌تواند بر میزان عرضه و تقاضا و در نتیجه قیمت‌ها تأثیر بگذارد. بنابراین با کمک تحلیل احساسات بازار، تریدرها می‌توانند این تغییرات را شناسایی کنند.

برخی از عناصر تحلیل احساسات بازار عبارتند از: شاخص ترس و طمع، نسبت تسلط بیت کوین، اخبار، رسانه‌های اجتماعی و گوگل ترندز.

شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع احساسات بازار را در مقیاسی از ترس تا طمع می‌سنجد. به‌عنوان یک تریدر باید از نزدیک این شاخص را به‌منظور پیش‌بینی حرکت قیمت‌ها زیر نظر داشته باشید.

ترس بیش‌ازحد، ممکن است باعث فشار فروش شود؛ این به‌معنای آن است که احتمالاً احساسات در آستانه معکوس‌شدن است و اگر این‌طور شود، قیمت‌ها کاهش می‌یابند. برای یک تریدر کارکشته، این به‌منزله فرصتی برای خرید است.

از آن سو، حرص و طمع افراطی نشان‌دهنده آن است که احتمالاً فشار خرید خواهیم داشت؛ بنابراین قیمت‌ها افزایش می‌یابند. یک تریدر می‌تواند این روند صعودی را به‌عنوان فرصتی برای فروش ببیند.

نسبت سلطه بین کوین

نسبت سلطه بیت کوین، ارزش بازار بیت کوین را نسبت‌به کل بازار ارزهای دیجیتال اندازه‌گیری می‌کند. این نسبت، بر کل بازار تأثیر می‌گذارد؛ زیرا بسیاری از کوین‌های کوچک‌تر از روند بیت کوین پیروی می‌کنند یا با آن هم‌بستگی دارند. اگر این نسبت کاهش یابد، نشان می‌دهد که آلت کوین‌ها دارند نسبت‌به بیت کوین بهتر عمل می‌کنند.

اخبار

نظارت بر اخباری که ممکن است بر ارزهای دیجیتال تأثیر بگذارد، راه دیگری برای ارزیابی احساسات بازار است. دنبال‌کردن فیدهای خبری می‌تواند روند بررسی را تسریع کند.

رسانه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی معتبر می‌توانند بینشی درباره احساسات بازار ارائه دهند. یکی از راه‌های انجام این کار استفاده از نرم‌افزارهای نظارتی مانند TweetDeck برای توییتر است. می‌توانید فیدها را دسته‌بندی و سازمان‌دهی کنید تا فعالیت‌ها را براساس منابعی که معتبر می‌دانید پیگیری کنید.

شاخص‌های احساسات رسانه‌های اجتماعی، داده‌ها را از رسانه‌های اجتماعی مختلف جمع‌آوری می‌کنند و سپس آن‌ها را برای شناسایی روندها یا افزایش فعالیت‌های مرتبط با ارز دیجیتال، صنعت کریپتو یا کشورهای مختلف تجزیه و تحلیل می‌کنند.

گوگل ترندز

از گوگل ترندز (Google Trends) می‌توان برای مشاهده روند موضوعات مربوط به کریپتو یا توکن‌ها استفاده کرد. برای نمونه، تجزیه و تحلیل این‌که آیا جستجوهای خاص مانند «روند صعودی بیت کوین» زیاد هستند یا کم، ممکن است بینش مفیدی درباره انتظارات و چشم‌انداز بیت کوین ارائه دهد.

نکات و توصیه‌های مهم برای معامله‌گران تازه‌کار

معامله ارزهای دیجیتال در نگاه اول، ممکن است ساده به نظر برسد. با این حال، عوامل زیادی وجود دارد که تعیین می‌کند آیا موفق خواهید شد یا خیر. این یک طرح سریع ثروتمندشدن نیست، بلکه روشی برای کسب درآمد است که به نظم، صبر و مهارت نیاز دارد. اگر می‌خواهید تریدر موفقی شوید، این نکات را خوب به خاطر بسپارید:

درباره این‌که ترید چیست و چه مزیتی برای شما دارد تحقیق کنید

بازار کریپتو یک بازار گسترده با پروتکل‌های مختلف است. بنابراین، بهتر است بازار را از دیدگاه خود درک کنید. تحقیقات شما باید شامل همه موارد مربوط به ارزهای دیجیتال، صرافی‌های ارز دیجیتال و پلتفرم‌های معاملاتی باشد. مزایا و معایب معاملات ارزهای دیجیتال را مطالعه کنید. وقتی با اطلاعات جمع‌آوری‌شده متقاعد شدید، می‌توانید برای ترید ارز دیجیتال اقدام کنید.

استراتژی‌های معاملاتی مختلف را تمرین کنید

بسیاری از تریدرها می‌پرسند بهترین راهبرد ترید چیست. این در حالی است که بازار کریپتو بی‌ثبات است و هر روز تغییر می‌کند. بنابراین بهترین راهبرد معاملاتی برای یک دوره، ممکن است برای دوره‌های بعد مناسب نباشد. پلتفرم‌های آزمایشی مختلفی برای ترید وجود دارد. می‌توانید حساب ساختگی بسازید و با همان ارز دیجیتالی که قصد معامله دارید و با راهبردهای متنوع، تمرین کنید. با این کار می‌توانید نحوه عملکرد بازار واقعی را درک کنید.

یک ارز دیجیتال انتخاب کنید و معامله را شروع کنید

در بازار فعلی بیش از هزاران ارز دیجیتال در گردش وجود دارد. یک ارز دیجیتال را براساس معیارهای عملکرد و طول عمر آن در بازار انتخاب کنید. این ارز دیجیتال باید در کوتاه‌مدت یا بلندمدت بازدهی معقولی ارائه دهد. به‌عنوان یک مبتدی، از عرضه اولیه سکه (ICO) خودداری کنید؛ زیرا این کار به تجربه کافی و دانش معاملاتی بیشتری نیاز دارد.

تمام پس‌انداز زندگی خود را در معامله وارد نکنید

مانند هر دارایی مالی دیگر، ارزهای دیجیتال هم پرریسک هستند، حتی می‌توان گفت ریسک این بازار از هر بازار دیگری بیشتر است. بنابراین فقط مقدار پولی را که تاب تحمل ازدست‌دادن آن را دارید در معامله وارد کنید. با این کار، اگر سود کنید که عالی است؛ اما اگر ضرر کنید حداقل بدبخت نمی‌شوید.

از ترس از دست دادن (FOMO) اجتناب کنید

ترید ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر به پدیده‌ای جهانی تبدیل شده است. افراد زیادی در این فضا معامله می‌کنند و انسان هم طبیعتش طوری است که تمایل دارد به هرکاری که درصد بالایی از افراد انجام می‌دهند وارد شود تا عقب نماند؛ مخصوصا اگر پای پول و سود در میان باشد. مراقب این ترس از‌دست‌دادن یا فومو باشید، زیرا سریع‌ترین راه برای ازدست‌دادن پول است. زمانی که احساس فشار روانی می‌کنید، از معامله‌کردن خودداری کنید.

خود را با ارزهای دیجیتال به روز نگه دارید

بازار ارزهای دیجیتال هر روز در حال تحول است و مدام تغییرات جدیدی در آن به وجود می‌آید. بنابراین بسیار مهم است که به‌عنوان یک تریدر خوب، به‌روز باشید و از هرآنچه در حال وقوع است مطلع شوید. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس‌بوک، تلگرام و نیز اخبار، مجراهای بسیار مهمی برای دریافت خبرهای موثق هستند. درباره رسانه‌های اجتماعی نظیر تلگرام و فیس‌بوک، صرفاً به‌دنبال کانال‌های معتبر باشید.

روش‌های معاملاتی را یاد بگیرید

تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال را یاد بگیرید تا بتوانید معاملات بازار را تجزیه و تحلیل کنید. شناسایی الگوها، مفاهیم مربوط به بازار، مطالعه شاخص‌ها و نظایر آن باید با تمرین زیاد در ذهنتان ماندگار شوند. برای این‌که تریدری حرفه‌ای باشید باید در این مفاهیم خبره شوید.

روندهای بازار را بشناسید

خواندن بازار، فرایند مداوم شناسایی الگوها یا روندها در طول زمان است که معامله‌گر می‌تواند انتخاب کند تا براساس آن عمل کند. به طور کلی، دو روند بازار وجود دارد: صعودی و نزولی.

بازار صعودی یا گاوی، زمانی اتفاق می‌افتد که به نظر می‌رسد قیمت به‌طور پیوسته افزایش می‌یابد. این حرکت‌های قیمتی به‌سمت بالا با هجوم خریداران همراه است و بیشتر باعث افزایش قیمت می‌شود. بازار نزولی یا خرسی، زمانی اتفاق می‌افتد که به نظر می‌رسد قیمت به‌طور پیوسته درحال کاهش است. این حرکت‌های نزولی قیمت با هجوم فروشندگان همراه است و فروش انبوه، بیشتر قیمت را کاهش می‌دهد.

مدیریت ریسک را تمرین کنید

هر نوع معامله به سبک متفاوتی از مدیریت ریسک نیاز دارد. مدیریت ریسک به‌معنای آن است که باید ضررهای خود را محدود کنید. همان‌طور که یک تریدر تازه‌کار ناگهان نباید با اهرم ۱۰۰ برابری وارد میدان شود، تنظیم نکردن حد ضرر هم در معاملات روزانه اساساً حرکت درستی نیست.

اشتباهات اجتناب‌ناپذیرند

همان‌طور که گفتیم، معاملات ارزهای دیجیتال طرحی برای پولدارشدن سریع نیست. برای موفقیت در ترید، نظم، تمرین و مهارت لازم است. با این حال، حتی معامله‌گران حرفه‌ای هم گاهی در حین معامله اشتباه می‌کنند و متحمل ضرر می‌شوند.

ارزهای دیجیتال پرنوسان و پرریسک هستند و معاملات آن‌ها ممکن است به ازدست‌دادن سرمایه منجر شود. بنابراین یادگیری مهارت‌هایی نظیر مدیریت ریسک و نظم معاملاتی بسیار مهم است. وقتی هم اشتباه کردید، از اشتباهات درس بگیرید و امید خود را از دست ندهید. اگر مبلغی را که معامله می‌کنید عاقلانه انتخاب کرده باشید، ازدست‌دادن آن مشکلی برایتان ایجاد نخواهد کرد.

مراحل انجام ترید چیست؟

رویکردهای مختلف بسیاری برای معامله ارزهای دیجیتال وجود دارد. برای شروع معامله، قبل از هرچیز به دانش کافی درباره این موضوع نیاز دارید. همچنین، بسیار مهم است که ریسک‌های مرتبط با آن را بدانید و درباره قوانینی که در حوزه قضایی محل زندگی شما وجود دارد اطلاعات داشته باشید. هر تصمیم شما باید براساس همین موارد اتخاذ شود. حالا بیایید مراحل کار را با هم ببینیم.

در یک صرافی ارز دیجیتال ثبت‌نام کنید

اگر از قبل در صرافی حساب دارید که هیچ. اگر نه، یک حساب کاربری در یک صرافی ارز دیجیتال باز کنید. ازآنجاکه بیشتر صرافی‌های بزرگ خارجی مانند کوین بیس و بایننس به ایرانی‌ها خدمات ارائه نمی‌دهند، می‌توانید از صرافی‌هایی استفاده کنید که مطمئن هستید با تحریم ایران مشکلی ندارند. صرافی‌های معتبر ایرانی هم گزینه مناسبی هستند.

تلاش کنید صرافی مناسبی را پیدا کنید که رابط کاربری ساده داشته باشد و به‌عنوان یک مبتدی راحت از آن استفاده کنید. صرافی انتخابی شما باید طیف گسترده‌ای از کوین‌ها را پوشش دهد.

برای افتتاح حساب در یک صرافی، باید اطلاعات شناسایی شخصی را درست مانند بازار سهام ارائه دهید. بیشتر صرافی‌ها فرایند احراز هویت مشتری (KYC) اعمال می‌کنند.

حساب خود را شارژ کنید

پس از ثبت‌نام، باید حساب بانکی خود را به آن متصل کنید. اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال سپرده‌های بانکی را از طریق کارت‌های نقدی می‌پذیرند. درباره صرافی‌‌های خارجی این امکان برای ما وجود ندارد؛ بنابراین چاره‌ای جز استفاده از تتر نیست.

یک ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید

بیشتر معامله‌گران ارزهای دیجیتال با بیت کوین و اتر کار می‌کنند. دلیلش این است که حرکات قیمتی این ارزهای دیجیتال نسبت‌به آلت کوین‌های کوچک‌تر قابل پیش‌بینی‌تر است.

البته بسیاری از افراد هم بخشی از پول خود را به آلت کوین‌ها اختصاص می‌دهند. اگرچه ارزهای دیجیتال با سقف بازار بزرگ ریسک بیشتری دارند؛ ارزهای دیجیتال با سقف متوسط بازار کوچک هم می‌توانند پتانسیل صعودی بیشتری داشته باشند.

ترید را شروع کنید

از انواع ترید با استراتژی‌های مختلف که درباره آن‌ها صحبت کردیم استفاده کنید. برای مثال، اگر به‌دنبال کسب سود سریع هستید، از اسکالیپنگ استفاده کنید؛ اگر به‌دنبال کسب سود مطمئن هستید، روش‌های ترید رنج بهترند؛ اگر هم سود بسیار بیشتری انتظار دارید، باید مدت طولانی‌تری تحمل کنید، بنابراین معاملات موقعیت‌گیری مناسب‌تر خواهند بود.

سؤالات متداول

ترید چیست؟

ترید در بازار ارز دیجیتال به‌معنای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. ازآنجاکه این بازار نوسانی است، فرصت‌های زیادی برای کسب سود از معامله این دارایی‌ها در بازه‌های زمانی اغلب کوتاه‌مدت و گاهی بلندمدت از چند دقیقه تا چند ماه فراهم می‌شود.ترید چه فرقی با سرمایه‌گذاری دارد؟

ترید اغلب شامل خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت است. اما سرمایه‌گذاری در مدتی طولانی و با هدف افزایش ارزش دارایی در بلندمدت انجام می‌شود.انواع ترید چیست؟

معامله‌گران می‌توانند از انواع روش‌های ترید شامل اسکالپینگ برای کسب سودهای کوچک، معاملات سویینگ در بازه‌های چندهفته‌ای برای سودهای بیشتر یا ترید رنج در محدوده نوسانی قیمت استفاده کنند.چطور بدانیم کدام نوع ترید برای ما مناسب است؟

انتخاب نوع ترید و سبک آن به ترجیح شخصی، اهداف، سلیقه و میزان تحمل ریسک بستگی دارد. روشی که برای یک تریدر مناسب است، ممکن است برای دیگری مناسب نباشد. علاوه بر آن، شرایط بازار و داده‌های آن نیز در تعیین راهبردهای ترید نقش دارند.

جمع‌بندی

در این مقاله بررسی کردیم که ترید چیست و چه انواعی دارد، مزایا و معایب آن چیست، مراحل تحلیل احساسات در بازار چگونه است، و همچنین به توصیه‌هایی برای تریدرهای تازه‌وارد اشاره کردیم.

ترید یکی از روش‌های جذاب کسب سود از بازارهای مالی است. هر شخصی که در این بازارها فعالیت دارد، به‌احتمال قوی برای یک‌بار هم که شده فکر یادگیری ترید و کسب سود از آن به ذهنش خطور کرده است. بااین‌حال، باید بدانید که ترید هم ریسک‌های خاص خود را دارد.

آیا تاکنون تجربه ترید در بازارهای مالی و بازار کریپتو را داشته‌اید؟ به نظر شما چه نکاتی را پیش از ورود به دنیای ترید و همچنین در حین انجام ترید باید مدنظر داشت؟ نظرات و سؤالات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا