خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چند پرسش درباره‌ی اطلاعیه‌ی دادگستری استان فارس

بخش‌هایی از یادداشت مهدی محمودیان درباره‌ی اطلاعیه‌ی دادگستری استان فارس پیرامون اجرای حکم دادگاه نوید افکاری که در بی بی سی منتشر شده است را در ادامه می‌خوانید:

* امضاکنندگان صورت‌جلسه گواهی داده‌اند که نوید افکاری ساعت ۲۲:۱۵ با برادرش صحبت کرده است. اما شواهد موجود است که تماس نوید ساعت ۱۱:۲۳ دقیقه صورت گرفته است. چطور امضاکنندگان اتفاق یک ساعت بعد را گواهی کرده‌اند؟

* چطور موضوعی در چنین ابعاد ملی و بین‌المللی روی کاغذی سفید و بدون سربرگ تنظیم شده است؟ آن‌هم بدون دستور قاضی اجرای احکام که مسئول اصلی اجرای حکم است!

* در این صورت‌جلسه نام و امضای چهار نفر بدون هیچ سمتی، ذکر شده است. در چنین ساعتی از جمعه. مهم است که مشخص شود چه کسانی آنجا حضور داشته‌اند و سمت این افراد چیست؟ زیرا احتمالا همین کمی موضوع را روشن کند که چه کسانی و با چه نیاتی درگیر این ماجرا بوده‌اند. هم‌چنین در حالی که اسم آقای سعیدی به عنوان مسئول حفاظت اطلاعات زندان نوشته شده است ایشان متن صورتجلسه را امضا نکرده است.

* طبق آیین‌نامه اجرای احکام، قصاص باید توسط قاضی اجرای احکام به محکوم ابلاغ شود تا در صورت صلاحدید آن قاضی، محکوم هرکس را می‌خواهد ملاقات کند. در این صورت‌جلسه نه قاضی اجرای احکام وجود دارد و نه اعلام «آخرین دیدار» یا «آخرین تماس».

* با فرض محال که تماس نوید، آخرین تماس و ملاقاتش بوده، تماس دیگر برادران افکاری در ساعت ۱۰ تا ۱۰:۳۰ شب برچه اساسی صورت گرفته است؟ در‌حالی‌که وحید نیز در تماس با خانواده به انتقال سه برادر تاکید داشته است.

* با همان فرض محال که اجرای حکم به نوید افکاری ابلاغ شده بود، آیا ساعت ۱۱:۲۳ شب، زمان مناسبی برای ملاقات آخر است؟ اصلا چنین امکانی در آن ساعت شب وجود دارد؟

* در مورد بحث عدم پیگیری رضایت خانواده مقتول، حکم پرونده قتل پس از رد فرجام‌خواهی در تاریخ ۱۸ خرداد ۹۹ قطعی شده است. با توجه به اینکه نوید و وحید خود را بی‌گناه می‌دانستند لزومی بر گرفتن رضایت از خانواده مقتول نمی‌دیدند. پس از اینکه درخواست اعاده دادرسی در تاریخ ۲۵ مرداد ماه ۹۹ از سوی شعبه ۳۸ دیوان عالی رد شد و رای بدوی در پرونده محاربه توسط دادگاه انقلاب شیراز صادر شد که مستند محاربه در حکم صادره قتل مرحوم ترکمان عنوان شده بود، علیرغم اینکه بر بی‌گناهی نوید و وحید در پرونده قتل اعتقاد داشتیم از بابت دفع خطر احتمالی قرار شد هم‌زمان با پیگیری برای درخواست اعاده دادرسی مجدد و هم‌چنین تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ از رئیس قوه قضاییه برای اخذ رضایت از خانواده مقتول نیز اقدام شود. با توجه به اینکه نوید افکاری در پرونده‌های بازش شاکی خصوصی نیز داشت فکر می‌کردیم که براساس قانون امکان اجرای حکم وجود ندارد و هم‌چنین تجربه سال‌ها فعالیت در زمینه اخذ رضایت از خانواده‌های مقتولین در پرونده‌های قصاص نشان می‌داد که حکم قصاص به سرعت اجرا نمی‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا