خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مگر هر دادستانی می‌تواند نماینده را احضار کند؟

عبدالرضا هاشم‌زایی، عضو فراکسیون امید مجلس دهم در یادداشتی در خبرآنلاین نوشت:

از زمان نگارش قانون اساسی در نخستین مجلس خبرگان، بحث و اختلاف هایی در مورد مصونیت قضایی نمایندگان مطرح بوده است. در بسیاری از کشورهایی که نظام پارلمانی دارند نماینده به طور کلی در همه جا مصون است و عدم مسئولیت و تخلف او توسط نهادهای دیگر به مجلس منعکس می شود و این مجلس است که در مورد عدم صلاحیت او تصمیم گیری می کند.

اما در ایران اگر به مشروح مذاکرات زمان مجلس خبرگان قانون اساسی نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد برای محدودسازی این مصونیت، به ایفای نقش نمایندگی و بیان اظهارات نماینده در حیطه مجلس تلاش شده است. به آن معنا که اگر نماینده در مسجدی در مورد مسئولی اظهار نظری کند این اظهارات او در حیطه وظایف نمایندگی اش تعریف نمی شود و خودش باید پاسخگو باشد، ولی در ماجرای اخیر که اقای صادقی اظهاراتی را در مورد حساب های رییس قوه قضاییه مطرح کرد، او این سخنان را در مجلس و در نطق خود بیان نموده است و اینجاست که آن مصونیت معنا می یابد چرا که در راستای ایفای وظایف نمایندگی خود عمل کرد. قطعا او نباید مورد تعقیب قرار می گرفت و اقدام دادستانی در جهت دستگیری او غیرقانونی و اشتباه بود و به تشویش اذهان عمومی انجامید.

با توجه به اصول قانون اساسی، نماینده در مجلس چه قبل از دستور، چه زمان سئوال، چه تذکر و … هر چه که بگوید مصونیت دارد و قوه قضاییه نمی تواند او را تحت تحقیب قرار دهد. اخیرا قانونی در آیین نامه داخلی مجلس تصویب شده است که بر اساس آن هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در صورت تخلف نمایندگان به آن رسیدگی کرده و اگر تشخیص دهد که اقدام نماینده در راستای ایفای وظایفش نیست، در آن زمان قوه قضاییه وارد می شود و اقدام لازم را به عمل می آورد. اگر غیر از این صورت باشد قوه قضاییه می تواند هر زمان بر اساس صلاحدیدش استنباطی در زمینه توهین و افترا داشته باشد و اقدام کند.

در مجلس دوم زمانی که من نماینده بودم، مطلبی را بیان کردم و به تبع آن اتفاقی افتاد و دادستان شهر من را احضار کرد اما آیت الله موسوی خویینی ها دادستان کل کشور در محفلی آن دادستان را توبیخ کرد و گفت قرار نیست نماینده تا سخنی گفت او را احضار کرد.

اقدام دادستانی در جهت دستگیری شبانه نماینده تهران از آن جهت اشتباه بود که اختیار نماینده به نوعی از او سلب خواهد شد، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و هر دادستانی در هر نقطه شهر خواهد توانست بر اساس استنباط خودش رفتار نماید. نماینده مجلس با رای مردم انتخاب می شود، این رای به او اعتبار می بخشد و این اعتبار از ابلاغیه مسئولی به طور مثال معاون وزیر معتبرتر خواهد بود. بنابراین آنها که به نظام دلبسته اند باید طوری رفتار کنند که اعتماد مردم خدشه دار نشود، احترام نماینده حفظ شود و اگر از او تخلفی سر زد با ساز و کار قانونی با او برخورد شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا