خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درگذشت روث بیدرگینزبرگ و جنجال جانشینی او

بی‌بی‌سی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته که می‌خواهد “بدون هر گونه تاخیری” قاضی جدیدی جایگزین روث بیدر گینزبرگ شود.

خانم بیدرگینزبرگ، قاضی سرشناس دیوان عالی آمریکا روز گذشته به دلیل سرطان لوزالمعده در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

آقای ترامپ در توییتی خواستار حمایت فوری سیاستمداران جمهوریخواه از فردی شده که او برای این سمت معرفی می‌کند.

در مقابل، جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها درانتخابات ریاست جمهوری و رقیب آقای ترامپ تاکید کرده که تصمیم‌گیری درباره انتخاب جانشین خانم گینزبرگ باید به بعد از انتخابات ماه نوامبر موکول شود.

ساعاتی پس از درگذشت خانم بیدرگینزبرگ، بر سر جانشینی او جنجالی سیاسی در آمریکا درگرفت.

دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر زمان تعیین جانشین خانم بیدرگینزبرگ با هم اختلاف نظر دارند.

خانم بیدرگینزبرگ دومین قاضی زن بود که در تاریخ دیوان عالی آمریکا بر کرسی قضاوت این نهاد نشست.

میچ مک کانل، از سناتورهای ارشد جمهوریخواه گفته که سنا به هر نامزدی که از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور برای این پست معرفی شود، احتمالا قبل از انتخابات ریاست جمهوری رای خواهد داد.

در حال حاضر۵ قاضی از ۹ قاضی دیوان عالی گرایشات محافظه‌کارانه دارند. دو نفر از آنها را دونالد ترامپ بعد از ورود به کاخ سفید منصوب کرده است.

قضات دیوان عالی کرسی خود را به طور مادام العمر در دست دارند و تا هنگامی که خود تصمیم به استعفا نگیرند یا کنگره آمریکا آنها را استیضاح نکند، می‌توانند در این کرسی باقی بمانند.

این قضات اگرچه از سوی رئیس جمهوری معرفی می‌شوند اما این مجلس سنا است که صلاحیت آنها را بررسی و رای اعتماد نهایی را به آنها می‌دهد.

مجلس سنای آمریکا هم اکنون در کنترل جمهوریخواهان است و میچ مک‌کانل، رییس آن یکی از مهمترین دستاوردهای خود را انتصاب قضات فدرال و دیوان عالی در چهار سال گذشته می‌داند.

مرگ خانم بیدرگینزبرگ تا حدی شرایط غیرقابل پیش‌بینی را در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری که ماه‌هاست بطور قابل ملاحظه‌ای پایدار است، ایجاد می‎کند.
اکنون نه تنها کاخ سفید در انتخابات ماه نوامبر، بلکه توازن ایدئولوژیکی دیوان عالی هم در معرض خطر قرار دارد.

تمام این‌ها بستگی به این خواهد داشت که آقای ترامپ و جمهوریخواهان چه اقدامی در مرحله بعد انجام خواهند داد.

این احتمال وجود دارد که آن‌ها تلاش کنند تا این کرسی خالی را قبل از پایان سال فارغ از این که چه کسی پیروز انتخابات ماه نوامبر خواهد شد، پر کنند. یا این که جمهوریخواهان منتظر بمانند و کرسی را خالی نگه دارند تا از این طریق رای دهندگان طرفدار خود را به رای دادن تشویق کنند.

انتخاب فردی برای در اختیار گرفتن این کرسی قبل از برگزاری انتخابات، خشم دموکرات‌ها را به همراه خواهد داشت به این دلیل که جمهوریخواهان در سال ۲۰۱۶ برای ماه‌ها فرصت تعیین فردی برای عضویت در دیوان عالی را از باراک اوباما گرفتند.

اما از طرف دیگر تعلل جمهوریخواهان در انتخاب جانشینی برای خانم گینزبرگ، این خطر را برای آن‌ها خواهد داشت که احتمالا جو بایدن در سال ۲۰۲۱ جانشینی برای او معرفی کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا