خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عضو جناح راست: روحانی می‌تواند گزینه 96 اصولگرایان باشد

غلامرضا مصباحی مقدم نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای از دلایل شکست اصولگرایان در انتخابات 94 در تهران و برنامه آنها برای انتخابات در سال 96 سخن گفت.

متن گفت‌وگوی ویبا خبرگزاری برنا به شرح زیر است:

در انتخابات اسفند 94 اصولگرایان نتوانستند آن نتیجه دلخواه را به دست بیاورند علت شکست جناح راست را چطور ارزیابی می کنید؟

اصولگرایان در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند 94 در کل کشور رای خوبی را آوردند و ریاست علی لاریجانی و همچنین تشکیل فراکسیون اکثریت با اعضای اصولگرا یا متمایل به اصولگرایی شاهدی بر این ادعاست، از این جهت مجلس دهم با اکثریت اصولگرا و اقلیت قابل توجه اصلاح طلب شکل گرفته است.

اتفاقی که افتاد و به نظر می رسد سوال شما نیز متوجه این موضوع باشد مسئله انتخابات در تهران است که لیست 30 نفره اصلاح طلبان و حامیان دولت به نام لیست امید رای اورد و لیست 30 نفره اصولگرایان از راه یابی به مجلس بازماند که دلایل مختلفی می توان برای ان برشمرد. طبق تحلیل ما یکی از علل این  بود که رهبر انقلاب بر حضور مردم پای صندوق های رای تاکید و اعلام کردند که حتی اگر من را قبول ندارید برای تعیین سرنوشت خود پای صندوق های رای بیایید، از سوی دیگر ما در تهران با 2 لیست مواجه بودیم که هر کدام، بخشی از مردم را به صحنه انتخابات جذب می کردند و از انجایی که ترکیب لیست اصولگرایان دارای نواقصی بود و اساسا ترکیب رای آوری نبود تقریبا برای ما روشن بود که این لیست نمی تواند خیلی موفقیت امیز باشد، البته اقای باهنر تحلیل کرده بود که اگر در تهران حدود 2 میلیون و 200 هزار نفر رای دهنده وجود داشته باشد هر 30 نفر لیست اصولگرایان رای خواهد آورد و اگر این میزان به 2 میلیون و 800 هزار نفر افزایش پیدا کند تقریبا می توان  گفت 50  50 خواهد شد و اگر بیش از سه میلیون مشارکت وجود داشته باشد 30 نفر لیست مقابل رای خواهد آورد و همان هم شد.

*چرا افزایش مشارکت مردم به زیان اصولگرایان تمام شد؟

ببینید به صورت سنتی و دائمی متدینین تهران حامی لیست اصولگرایان هستند. در سال های گذشته رقابت چندانی بین اصولگرایان و اصلاح طلبان رخ نمی داد و زمانی هم که این اتفاق صورت می گرفت آرا چندان بر لیست 30 نفره ما متمرکز نمی شد بلکه توزیع می شد و خود این توزیع  موجب می شد که حتی اگر هر 30 نفرمان را می آوردیم یک الی دو نفر از کاندیداها رای بالای 50 درصد را به خود اختصاص دهند و اکثریت همان 25  تا 30 درصد را کسب می کردند.

در این دوره چون رقابت، رقابت جدی و سنگینی بود، آراء حامیان اصولگرا به طور عمده متمرکز شد روی لیست و کسانی که خارج از لیست بودند با اینکه از بدنه اصولگرا بودند نتوانستند رای لازم را به دست بیاورند برای مثال آقای دکتر غفوری فرد که بالاترین رای خارج از لیست را داشت فقط توانست 83 هزار رای را به خود اختصاص داد و این موضوع نشان دهنده آن بود که حامیان اصولگرا نیز به لیست رای دادند و از این جهت پدیده مبارکی رخ داد و می توان گفت گرایش به سمت تحزب در تهران افزایش پیدا کرد و در گروه مقابل هم لیست به صورت یکپارچه رای آورد و از این جهت جناح اصلاح طلب هم حزبی عمل کردند. البته دو پدیده در دو طرف ماجرا وجود داشت که یکی به سود طرف مقابل و یکی به زیان ما شد، آنچه که به ضرر ما شد این بود که 20 درصد از رای دهندگان اصولگرا در این دوره پای صندوق رای نیامدند، که این هم معلول وضعیت اقتصادی خانواده های ضعیف و محروم تهران بود، به عبارت دیگر بیشترین رای اصولگرایان معمولا از مرکز شهر به پایین است که این مناطق با کاهش مشارکت 20 درصدی مواجه بودند.

شبکه های مجازی عامل موفقیت اصلاح طلبان بود

آیا این به منزله اعتراض به عملکرد اصولگرایان نبود؟

این رفتار یک نوع اعتراض بود اما نه به عملکرد اصولگرایان و مجلس بلکه اعتراض به فرآیند عملکرد قوا بود. واقعیت ان بود که مردم ناراضی بودند از وضعیت اقتصادی شان، فرقی هم بین مسئولین اقتصادی آن دولت و این دولت نمی گذارند، این قشر دلسرد شده بودند و سطح مشارکت شان کاهش پیدا کرد و این به زیان ما تمام شد و اگر این 20 درصد شرکت می کردند احیانا تعدادی از کاندیداهای ما هم در این دوره مجلس حضور می یافتند. در طرف مقابل چون فراخوان جدی از سوی رهبر انقلاب مبنی بر شرکت در انتخابات صورت گرفت، طبعا کسانی در این دوره پای صندوق رای آمدند که در طول این چند سال از پیروزی انقلاب در انتخابات مشارکت نداشتند و حتی شناسنامه های بدون مهر خودشان را نشان می دادند و این یک پدیده جدید بود. طبیعی است اگر انتخابی به عمل بیاورند رقبای ما را انتخاب می کنند چرا که آنها را به دیدگاه های خودشان نزدیک تر می بییند، از این رو در این دوره 20 الی 30 درصد به رای طبیعی اصلاح طلبان افزوده شد.

 نکته دیگری که در پیروزی اصلاح طلبان بسیار موثر بود عامل شبکه های مجازی بود که در این دوره انتخابات برخلاف دوره‌های گذشته به شدت فعال شد و این شبکه ها در روزهای ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی هم فعال بودند.

اتهام لیست انگلیسی برد زیادی نداشت

*اما این شبکه های مجازی در اختیار اصولگراها هم بود؟

بله، اصولگرایان بیشتر پایبند به قوانین و مقررات هستند و زمانی که اعلام ممنوعیت تبلیغات اعلام شد به ویژه در  روزهای پنجشنبه و جمعه از این شبکه ها برای تبلیغات استفاده نکردند.

*اما رفتاری که اصولگرایان نشان دادند چندان مطابق با قوانین نبود، مثلا اتهام انگلیسی به لیست امید زدند؟

بله در دوره ای این اتفاق افتاد، اما بردش زیاد نبود. مهم این بود که اصولگرایان در مدت انتخابات به قوانین عمل کردند و در آن دو روز تبلیغی نداشتند. در مقابل اصلاح طلبان از این 2 روز کمال استفاده را کردند، خصوصا پیام لیدر اصلاحات که در این خصوص توانست بیشتر اثر را بگذارد و می شود گفت کسانی بودند که خارج از تهران بودند و پای رای آمدند.

اقلیت مخالف برجام صدای بلندی داشتند

*چقدر اتفاقاتی که در مجلس رخ داد مانند موضع گیری های برخی نمایندگان در برابر برجام توانست در انتخابات تاثیر گذار باشد؟

مجلس نهم به برجام رای داده بود. علی القاعده باید بگوییم حمایت مجلس از دولت در رای دادن به لوایح دولت و برجام بیشترین امتیاز را داشت، اما در این میان یک اقلیتی در مجلس نهم مخالف برجام بودند که صدای بلندی هم داشتند و رقیب هم از این صدای بلند استفاده کرد و گفت، مجلس نهم مخالف برجام است در حالی که مجلس اگر مخالف برجام بود به برجام رای نمی داد و از این موضوع استفاده شد.

*آن اظهار نظرها و رفتارهایی که در مجلس نهم به ویژه در مورد برجام اتفاق افتاد، چقدر توانست در نتیجه انتخابات موثر باشد؟

این مجلس نهم بود که به برجام رای مثبت داد و در راستای حمایت از دولت و رای دادن به لوایح پیشنهادی دولت  باید رتبه برتر نصیب مجلس نهم می شد، اما یک اتفاقی رخ داد که نتیجه عکس داشت و آن اینکه در مجلس نهم اقلیتی مخالف برجام صدای بلند داشتند. گروه رقیب ما صدای این اقلیت را برجسته  کرد و آن را به صورت یک فضای مسلط و غالب در مجلس نشان داد، درحالی که اگر مخالف برجام بود رای مثبت نمی داد، ولی نوعی جنگ روانی ایجاد کردند که در انتخابات بتوانند از آن استفاده کنند و این اقدام را انجام دادند. به هر صورت قدرت رسانه ای رقبای ما توانست فضا را بر علیه اصولگرایان رقم بزند و از این طریق موفقیت و پیروزی برای خود به ارمغان بیاورد.

شما گفتید مخالفان برجام در مجلس یک اقلیت بودند که صدای بلند داشتند، اما همین اقلیت در لیست ائتلاف اصولگرایان گنجانده شده بودند این موضوع چقدر توانست موثر باشد؟

مسلما بی تاثیر نبود، البته اساس ما مبتنی بر یک ائتلاف حداکثری بود که محقق شد. طبعا این ائتلاف شامل افراد و گروه هایی که معترض برجام بودند نیز می شد، ولی تعداد افراد تاثیرگذار ما در لیست خیلی بالا نبود و بخشی از افراد که اصلا کاندیدا نشدند، بخشی هم تایید صلاحیت نشدند، البته تعدادی که تایید صلاحیت شدند هم در لیست ما گنجانده نشدند و اندکی از افراد در لیست آورده شدند که می شود گفت حاصل یک کار مشترک و گروهی برای اصولگرایان بود و طبعا بی اثر نبود.

* یک سال دیگر انتخابات ریاست جمهوری داریم، الان برنامه اصولگرایان و آرایش سیاسی که در نظر دارند برای انتخابات 96 چگونه است؟

من اظهار نظر جامع نمی‌کنم، چون نظر تمام اعضا و گروه های اصولگرا را نمی دانم، اما دیدگاه چند گروه موثر و بزرگ را که به نحوی محوریت جامعه روحانیت مبارز را پذیرفته اند را می توانم ارائه دهم، مثل جمعیت پیروان خط امام و رهبری، اینها معتقدند ما نیاز به یک همگرایی مجدد داریم و اینکه اوضاع را ارزیابی کنیم تا برای انتخابات سال آینده ببینیم چه گزینه ای می تواند تمام انتظارات ما را برآورده سازد. امروز دراین مرحله هستیم و هنوز این مذاکرات به سرانجام و نتیجه خاصی منجر نشده است.

مشخصا چه گزینه هایی مطرح است؟

هنوز بر روی مصادیق بحث نکرده ایم.

*الان بعضی از شخصیت ها مثل محسن رضایی و قالیباف به نوعی برای نامزدی ریاست جمهوری اعلام آمادگی کردند، در این مورد اصولگرایان از این افراد حمایت خواهند کرد؟

طبعا ما نیاز به بررسی گزینه هایی  احتمالی داریم و از انجایی که هنوز بررسی در این زمینه صورت نگرفته است نمی توانیم اظهار نظری داشته باشیم. در مورد آقای احمدی نژاد نیز مکرر گفته ام که ایشون کاندیدای اصولگرا نیست.

هیچ اقدامی برای ریاست جمهوری نداشتم

*آیا شما برای ریاست جمهوری برنامه ای دارید؟

شخصا، خیر.

اما خبرهایی شنیده می شود مبنی بر اینگه شما در حال  آماده شدن برای انتخابات هستید ؟

اینها شایعه است و من اصلا این را قبول ندارم، هیچ اقدامی برای ریاست جمهوری نداشته ام.

به هر صورت یک سر انتخابات، حسن روحانی است که چهارسال رئیس جمهور بوده است ارزیابی شما از اقدامات دولت و احتمال پیروزی او چیست؟

البته یک دولتی که مستقر است و خدماتی را ارایه کرده، طبعا خدمات برتری برای دوره بعد خواهد داشت، اما برای آنکه در دور بعد بتواند موفق باشد و بتواند اهداف خود را به سرانجام برساند، لازم است تا پایان دور اول عملکرد مثبتی در جهت کاهش مشکلات اقتصادی و بهبود شرایط معیشتی و … نشان دهد، چنانچه بتواند چنین موفقیتی را نشان دهد طبیعی است که وضعیت مطلوب و قابل قبولی در انتخابات خواهد داشت .

روحانی شاید گزینه 96 اصولگرایان باشد

*آقای روحانی روزی که آمدند خودشان را نه اصولگرا دانستند نه اصلاح طلب، اما چرا امروز اصولگرایان سعی می کنند برای روحانی جایگزین داشته باشند؟

اصولگرایان هنوز به نتیجه ای در انتخابات نرسیده اند و گزینه ای برأی انتخابات اعلام نشده البته این به معنای عدم حمایت از روحانی نیست.

آنچه از اظهار نظر افرادی مانند آقای باهنر و … به گوش می رسد چیزی مبنی بر حمایت از روحانی به گوش نمی رسد و همواره از آلترناتیو ها سخن به میان آمده است؟

خب در مقابل افرادی هم اعلام کرده اند که باید از روحانی حمایت کرد، چرا این اشخاص را نمی بینید.

*یعنی احتمال دارد اصولگرایان روحانی را به عنوان گزینه خود معرفی کنند؟

طبعا می تواند اینطور باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا