خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دلالان بازار خودرو، بساط‌شان را جمع کنند

رئیس شورای رقابت بازار خودروهای ساخت داخل 1500 سی‌سی انحصاری می‌داند و تصریح می‌کند که شورای رقابت، تا زمانی که این بازار انحصاری است، دستورالعمل قیمت‌گذاری برای آن را تعیین خواهد کرد و بهتر است که دلالان و واسطه‌گران نیز بساط خود را جمع کنند، چون اقتصاد کشور در دولت فعلی به سمت شفافیت پیش می‌رود.

رضا شیوا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: مسلم است که فعلا خودروهای ساخت داخل زیر 1500 سی‌سی که در سال گذشته شورای رقابت دستوالعمل قیمت آن‌ها را تصویب کرده است، هنوز قیمت آن‌ها توسط شورای رقابت نظارت می‌شود و هیچ تشکیلات دیگری حق دخالت، قیمت‌گذاری و تعیین دستورالعمل جدید را ندارد، مگر اینکه در جلسات آتی که شورای رقابت برای خودرو تشکیل جلسه می‌دهد، تصمیم‌ دیگری اتخاذ شود ولی فعلا همه چیز بر اساس ضوابط و اصل 44 و اصل نهم، پیش می‌رود.

 

او ادامه داد: به این ترتیب که خودروهای زیر 1500 سی‌سی ساخت داخل چون انحصاری هستند، باید شورای رقابت دستورالعمل قیمتی‌ آن‌ها را تعین کند که شورای هم در این زمینه اقدام کرده است.

 

رئیس شورای رقابت بیان کرد: برای سال جدید منتظر اطلاعات تورمی سال 1394 هستیم و اطلاعات مربوط به کیفیت و بهره‌وری که بر مبنای آن تصمیم‌گیری برای قیمت‌گذاری در سال پیش رو صورت گیرد.

 

رضا شیوا تصریح کرد: این روزها مصاحبه‌هایی انجام می‌شود مبنی بر اینکه قیمت‌گذاری باید به حاشیه برگردد و قیمت آن‌جا تعیین شود. در پاسخ به این افراد می‌گویم که دیگر اقتصاد کشور به سمتی می‌رود که از اقتصاد دلالی و واسطه گری دور شود. عزم ما بر این است که همه چیز شفاف شود و اجازه داده نخواهد شد که تعدادی انگشت شمار برای خودروهای داخلی قیمت‌گذاری کنند که تعداد بسیار زیادی از هم‌وطنانمان مصرف‌کننده آن هستند.

 

رئیس شورای رقابت تصریح کرد:‌ باید این افراد متوجه باشند که دولت جدید بر مبنای اقتصاد علمی، کارشناسی و تخصصی عمل می‌کند و به دنیال حاشیه، دلالی و واسطه‌گری نیست و چنین افرادی باید بساط خود را جمع کنند.

شیوا بیان کرد: اگر بازار خودرو رقابتی شد، شورای رقابت علاقه‌ای به تنظیم دستورالعمل ندارد ولی تا زمانی که تولید کشور به شکل امروزی‌ ادامه یابد، نظارت بر قیمت این تولیدات باید وجود داشته باشد.

 

وی اظهار کرد: البته همانطور که گفتم شورای رقابت در آینده، بار دیگر تشکیل جلسه خواهد داد و درآن تصمیم‌گیری می‌شود که آیا وضعیت نسبت به گذشته تغییر کرده است یا خیر؟ که بر مبنای آن تصمیم‌گیری کند.

 

شیوا تاکید کرد: با این همه، واقعیت این است که هنوز وضعیت تغییر نکرده است، چون نه سرمایه‌گذاری به کشور وارد شده و نه خودروساز تولیدات جدیدی به بازار ارائه کرده‌ است. تا کنون فقط خودروهای وارداتی به بازار ارائه شده‌اند که بخشی از آن‌ها نیز چینی هستند و وضعیت تولیدات داخلی در سطحی که بوده، تداوم یافته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا