خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مجلس باید درباره ی مینو خالقی تصمیم بگیرد»

عضو میز انتخاباتی کمیته ی اصلاح‌طلبان استان اصفهان گفت: اینکه بخواهند آرای چند صد هزاری فرد واحدی را بدون هیچ ادله و شکایتی باطل کنند نه تنها منطقی و عقلایی نیست بلکه قانونی هم نیست. متأسفانه پرسش و سؤالات بسیاری ذهن من را درگیر خودش کرده است که بر چه اساسی چنین رفتاری را انجام می‌دهند؟

مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت‌وگو با انصاف نیوز، درباره ی وضعیت مبهم مینو خالقی، نماینده ی منتخب مردم اصفهان گفت:

– این موضوع پدیده ی نادری است که برای اولین بار در ایران رخ داده است. به این دلیل که شورای نگهبان در مقطعی گفت این کاندیدا صلاحیت دارد و در یک برهه ی دیگری آرای او را ابطال کرده است. بنابراین این مساله برای من و دوستان قابل درک نیست.

– اصلا برای رفتار و رویکردی که شورای نگهبان در پیش گرفته است گویی مجوزی وجود ندارد که به تنهایی فردی را رد صلاحیت و بعد آرای وی را باطل اعلام کند.

– طبق قانون مهلت و زمان رسیدگی به صلاحیت‌ها گذشته است و ردصلاحیت فرد بعد از انتخابات فاقد وجاهت قانونی و حقوقی است.

– قانون صراحتا اعلام کرده است که اگر مدارک، اسناد و مستنداتی علیه کاندیدایی وجود داشته باشد باید موضوع رسیدگی آن مستقیم به مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شود. بعد از احاله، مجلس شورای اسلامی اختیار تصویب و عدم تأیید اعتبارنامه‌ها را دارد.

– متأسفانه در مورد ابطال آرا نیز عقلایی و منطقی هم رفتار و عمل نشده است. رفتار و رویکرد منطقی در قانون پیش‌بینی شده در حالی‌که مراجع ذی‌صلاح به آن عمل نکرده‌اند.

– برای ابطال آرا ابتدا باید مستندات و شکایاتی علیه کاندیدا وجود داشته باشد، باید بر اساس قانون و مراحل حقوقی و عقلایی به شکایات رسیدگی شود. به این معنا که ممکن است بر اساس مستندات آرای یک یا چند صندوق در حوزه ی انتخابیه‌ای باطل شود در این صورت باید آرای همه ی افراد در آن صندوق یا صندوق‌ها مورد ابطال قرار بگیرد نه فقط آرای یک فرد.

– ابطال آرای یک فرد؛ منطقی، عقلایی و قانونی نیست. متأسفانه برای شخص مینو خالقی چنین اتفاقی افتاده است در حالی‌که قانون شرایط ابطال آرا را به خوبی مشخص و معلوم کرده است. بنابراین باطل اعلام کردن یک فرد «مینو خالقی» اصلا قانونی و منطقی نیست.

– اتفاقی که برای نماینده منتخب مردم اصفهان افتاده بی‌سابقه است. از اول انقلاب تاکنون انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار شده، اما چنین حادثه‌ و رفتاری از سوی مراجع ذی‌صلاح که بخواهند غیرقانونی عمل کنند، دیده نشده است.

– امیدوارم شورای نگهبان تغییر رویه دهد و به مُرّ قانون رفتار کند. چراکه ابطال آرای مینو خالقی، بدون اینکه آرای دیگران ابطال شود، معنا ندارد. مهمتر اینکه ابطال نیاز به مستندات و شکایات مطرح شده در این باب دارد.

– چندی قبل، نماینده ی ارومیه به زنان و مردان ایران توهین کرد و خود نیز به آن اعتراف و اذعان داشت که چنین سخنانی را مطرح کرده است. فیلم‌ها و فایل‌های صوتی او به عنوان مستند به شمار می‌روند، اما نه تنها هیچ برخوردی با وی صورت نگرفت بلکه مسوولان نیز در قبال رفتار آن نماینده سکوت کردند. ولی در مورد مینو خالقی هیچ مستند و مدرکی ندارند و آرای وی را ابطال کردند.

– مشکلی که برای مینو خالقی به وجود آمده هیچ ربطی به قانون انتخابات ندارد. به این دلیل که راه‌حل برای این‌گونه مسایل پیش‌بینی شده است. بنابر قانون انتخابات، در این موضوع حتی ابهام برداشت دوگانه‌ هم وجود ندارد که مستلزم تغییر و اصلاح قانون انتخابات باشد. قانون انتخابات برای رفع مشکلات این‌چنینی کاملا شفاف تنظیم شده است.

گفتگو از: علی فراهانی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا