خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رجل‌های سیاسی 1400: از امیر سیاری و علی مطهری تا فائزه هاشمی

سرویس سیاسی انصاف نیوز: برای انتخابات 1400 اسامی زیادی طرح می‌شوند، از آنها که کمتر نامشان را شنیده‌ایم تا افرادی صاحب‌نام‌تر؛ انصاف نیوز که پیشتر گزارش‌هایی از احتمال کاندیداتوری ۶۰ نفر منتشر کرده است، در زیر در مورد حضور افرادی چون سیدمحمد خاتمی، فائژه هاشمی، علی مطهری، امیر سیاری، رضا اردکانیان، مجید انصاری، حسن قاضی‌زاده هاشمی و حمیدرضا حاجی بابایی با خود آنها یا نزدیکان‌شان به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

خاتمی برای ۱۴۰۰ می‌آید؟

محمدجواد امام درمورد احتمال کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی در انتخابات ۱۴۰۰، به انصاف نیوز گفت: «آقای خاتمی که به هر حال خیلی مطلوب است. ولی خود ایشان اعلام کردند که اصلا بنای چنین اقدامی را ندارند. به هرحال اگر کاندیداهای جریان اصلاحات بخواهند در صحنه بیایند، بخش مهم اعتبارشان از آقای خاتمی است. من فکر می‌کنم که نباید آقای خاتمی را به‌عنوان یکی از ذخایر در دست‌اندازهای این‌چنینی قرار دهیم.

کمااینکه اگر واقعا کشور به سمتی برود که [مردم از انتخابات] استقبال کنند و نهادهای حاکمیتی زمینه‌ای را برای ورود آقای خاتمی فراهم کنند، من فکر می‌کنم که به‌جهت اعتباری که ایشان دارند و جایگاهی که نهادهای بین‌المللی برای ایشان قائل هستند، شاید بتوانیم از این بن‌بست خارج شویم. ولی آن چیزی که مهم است نظر شخص ایشان است که بارها اعلام کردند که من بنای بازگشت به قدرت ندارم.»

محمدجواد امام در پاسخ به این سوال که آقای خاتمی این را راجع به انتخابات ۱۴۰۰ گفتند یا به‌طور کلی، گفت: به‌صورت کلی گفتند.

سیدمحمد خاتمی در دوم خرداد ۱۳۷۶، با کسب بیش از ۲۰ میلیون رای (۷۰ درصد آراء) پنجمین رئیس‌جمهور ایران شد. روز پیروزی او به نامی برای جنبش اصلاح‌طلبی تبدیل شد. سیدمحمد خاتمی در دو دوره -از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴- رئیس‌جمهور ایران بود. او به‌عنوان «رهبر اصلاحات ایران» شناخته می‌شود. خاتمی همچنین صاحب ایده‌ای به نام «گفت‌وگوی تمدن‌ها» بود که شهرت جهانی یافت و با نام او شناخته می‌شود. سازمان ملل متحد سال ۲۰۰۱ را براساس این ایده سال گفت‌وگوی تمدن‌ها نامید. مجله‌ی نیوزویک -Newsweek- در سال ۲۰۰۹ سیدمحمد خاتمی را چهارمین مرد قدرتمند ایران نامید.

سیدمحمد خاتمی زاده‌ی ۲۱ مهر ۱۳۲۲ در اردکان یزد است. وی از سال ۱۳۴۱ فعالیت سیاسی خود را شروع کرد و عضو انجمن اسلامی دانشجویان اصفهان بود. او در سال ۱۳۵۹ نماینده‌ی مردم اردکان و میبد در مجلس شورای اسلامی بود و در همان سال به‌عنوان نماینده‌ی امام خمینی و سرپرست موسسه‌ی کیهان منصوب شد. خاتمی از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۱ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده داشت. او در طول جنگ عراق با ایران، معاونت فرهنگی ستاد فرماندهی کل قوا و ریاست ستاد تبلیغات جنگ را نیز عهده‌دار بود. خاتمی از سال ۱۳۷۱ مشاور رئیس‌جمهور و رئیس کتابخانه‌ی ملی بود و در دانشگاه هم تدریس می‌کرد. او در سال ۱۳۷۵ با حکم آیت‌الله خامنه‌ای عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.

خاتمی هم‌اکنون عضو شورای عالی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، صاحب‌امتیاز دو ماهنامه‌ی آیین گفت‌وگو و رئیس بنیاد باران است.

اردکانیان ۱۴۰۰ می‌آید؟

رضا اردکانیان

جواد امام، همچنین درباره‌ی احتمال کاندیداتوری رضا اردکانیان در انتخابات ۱۴۰۰، به انصاف نیوز گفت: من که نمی‌دانم آقای اردکانیان کاندیدا هستند یا نه! دنبال مصداق رفتن فرع موضوع است. با توجه به شرایطی که کشور در زمینه‌ی انتخابات با آن مواجه است و عدم استقبال و مشارکت مردم، من فکر می‌کنم که مقدم بر این بحث‌ها باید ابتدا تکلیف خودمان را با انتخابات روشن کنیم. اگر رویکردهای ما این‌گونه باشد، اصلا انتخابات دیگر معنا ندارد.

وی افزود: انتخابات معنای خودش را از دست داده است. به دلیل وجود نظارت استصوابی و شرایطی که شورای نگهبان فراهم کرده است، مردم احساس می‌کنند که اصلا رای‌شان موثر نیست. اگر هم شرایط رای دادن فراهم شود، روی کاندیدای منتخب مردم «اینقدر» فشار می‌گذارند. شرایطی را به‌وجود آوردند که مردم دیگر رغبتی به شرکت در انتخابات ندارند. نمونه‌ی آن را در ۹۸ شاهد بودیم؛ نرخ مشارکتی که این‌بار در میان‌دوره‌ای مجلس داشتیم فاجعه است. این یک خسارت عظیم است و همه‌ی دل‌سوزان و عقلا باید به فکر بیافتند. ما پشتوانه‌ی مردمی را از دست داده‌ایم. اصلی‌ترین بخش انتخابات «مشارکت مردم» است که ما اصلا به این بخش فکر نمی‌کنیم و داریم راجع به کاندیدای دوره‌ی ۱۴۰۰ فکر می‌کنیم! حتی اگر بهترین کاندیدا را داشته باشیم ولی مردم را نداشته باشیم، چه ارزشی دارد؟ چه جایگاهی می‌توانیم داشته باشیم؟

جواد امام در پاسخ به این سوال که آیا در صورت تغییر شرایط کشور احتمال کاندیداتوری آقای اردکانیان وجود دارد، گفت: تا شرایط تغییر نکند شما نمی‌توانید راجع به افراد صحبت کنید. مهم‌ترین موضوع این است که یا باید اشخاص خودشان «شخصا» آمادگی‌شان را اعلام کنند یا «احزاب و مجموعه‌های سیاسی» کاندیدای مورد نظرشان را معرفی کنند. تا الان من ندیدم که آقای اردکانیان جایی اعلام آمادگی کند. چنین بحثی تا الان در مجموعه‌ی جریان اصلاحات صورت نگرفته است که ما روی یک فرد خاصی به جمع‌بندی رسیده باشیم و گزینه‌ی جریان اصلاحات باشد. هر گزینه‌ای که تا به حال مطرح است بیشتر «گمانه‌زنی» است.

وی گفت: من فکر می‌کنم بخشی از این گمانه‌زنی‌ها به‌خاطر قابلیت‌ها و توانایی‌هایی است که افراد دارند؛ این احتمال وجود دارد که این افراد می‌توانند در معرض رای قرار بگیرند، در نتیجه بعضی‌ها این افراد را مطرح می‌کنند به نیت اینکه آنها را بسوزانند و تخریب کنند. کمااینکه آقای الله‌کرم تا الان ماموریت داشته که از طرف اصلاح‌طلب‌ها افرادی را معرفی می‌کرده است. از طرف شورای نگهبان هم احتمالا وظیفه دارد و خودش می‌گوید اینها رد صلاحیت هم می‌شوند. کمااینکه اخیرا اعلام کرده است که انتخابات ۱۴۰۰ انتخابات «درون‌گروهی» است؛ اگر درون‌گروهی است پس عملا نه جایگاهی برای مردم قائل‌اند و نه برای جریان‌های سیاسی. من فکر می‌کنم که به اینها باید بیشتر پرداخته شود تا تکلیف ما اساسا با انتخابات روشن شود.

این فعال سیاسی افزود: اخیرا آقای کدخدایی گفتند «رد صلاحیت، حذف و نظارت استصوابی را که ما از قبل هم داشتیم؛ عدم مشارکت مردم به ما برنمی‌گردد». بله از قبل هم داشتیم؛ ولی این‌قدر این کار ادامه پیدا کرده است تا مردم آگاه شده‌اند و احساس می‌کنند که انتخابات اصلا موضوعیت ندارد. چون بخشی از انتخابات این است که سلایق مختلف بتوانند در صحنه نماینده داشته باشند و این امکان از آنها سلب نشود. این مسیر، مسیر خطرناکی است و آسیب آن به کشور می‌خورد. ما داریم منافع عمومی را ذبح می‌کنیم و متوجه آثار و تبعات رفتار و تصمیمات‌مان هم نیستیم. برای‌مان اصلا مهم نیست؛ می‌گوییم «ما وظیفه‌مان را انجام می‌دهیم چه کار داریم؛ مردم می‌خواهند بیایند، می‌خواهند نیایند». اگر قرار باشد مردم نیایند و مشارکت نداشته باشند، اساسا این جمهوری یعنی چی؟ جمهور بدون مردم اصلا معنا پیدا می‌کند؟ من وارد دیالوگ بعدی که شما مدنظرتان است -راجع به آقای دکتر اردکانیان- نمی‌شوم؛ به‌خاطر اینکه از آن اطلاع دقیق ندارم. همان‌طور که گفتم من برای انتخابات بیشتر نگران هستم تا برای کاندیدایی که بخواهد به انتخابات وارد شود.»

رضا اردکانیان وزیر نیروی دولت دوازدهم است. وی فعالیت سیاسی خود را از سال ۶۴ به‌عنوان رئیس دفتر وزیر کشور آغاز کرد. او از سال ۶۶ تا ۶۸ معاونت امور عمرانی وزارت کشور را برعهده داشت. اردکانیان در سال ۶۸ به وزارت نیرو رفت و تا سال ۷۰ معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور اقتصادی وزیر نیرو بود. او از سال ۷۷ تا ۸۰ به‌عنوان قائم‌مقام وزیر نیرو فعالیت می‌کرد و از سال ۸۰ تا ۸۴ معاون وزیر نیرو در امور آب بود.

رضا اردکانیان دارای مدرک کارشناسی در رشته‌ی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف است. او مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی مهندسی منابع آب و مدرک دکترای خود را در رشته‌ی مدیرت منابع آب از دانشگاه مک‌مستر کانادا گرفته است. اردکانیان هم‌اکنون دانشیار دانشگاه صنعتی شریف است.

«امیر سیاری تمایلی به حضور در 1400 ندارد»

امیر دریادار حبیب الله سیاری

امیر حسینی بای درباره‌ی حضور امیر سیاری در انتخابات 1400 به انصاف نیوز می‌گوید که در صحبتی با او به این نتیجه رسیده است که امیر سیاری تمایلی برای حضور ندارد. با اینحال امیر بای معتقد است که اگر دریادار سیاری در انتخابات حضور داشته باشد، احتمال رای آوری او زیاد است.

دریادار عیسی حسینی بای درباره‌ی حضور امیر سیاری در انتخابات 1400 می‌گوید: ایشان باتوجه به اینکه خودشان مسائلی را درنظر گرفته‌اند که زمانیکه مسئولیتی پذیرفته می‌شود پاسخگویی هم باید به همراه داشته باشد، بنابراین موضوع تمایلی به حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارند.

حبیب‌الله سیاری دریادار و تکاور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده این نیرو از ۲۶ مرداد ۱۳۸۶ تا ۱۴ آبان ۱۳۹۶ بوده است. او هم‌اکنون رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی است. پیش از این امیر سیاری از ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ معاون امور اجرایی و پشتیبانی رزمی ستاد مشترک ارتش بود و از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ بعنوان جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش فعالیت می‌کرد.

سیاری در سال ۱۳۵۳ به استخدام ارتش ایران درآمد و پس از طی دوره مقدماتی در رشته تکاوری، فعالیت در نیروی دریایی ارتش را آغاز کرد. او دوره‌های کلاه سبزی، دافوس و علوم استراتژیک را در دانشگاه عالی دفاع ملی گذرانده ‌است. وی در طول جنگ ایران و عراق از تکاوران نیروی دریایی ارتش بود و ۷۵ ماه حضور فعال در جنگ در سوابقش ثبت شده‌است، امیر سیاری همچنین جانباز ۷۵٪ می‌باشد.

«مجید انصاری احتمالا نخواهد آمد»

یک عضو بنیاد باران درباره‌ی احتمال حضور مجید انصاری در انتخابات 1400 می‌گوید: با توجه به مشارکت پایین مردم در انتخابات گذشته و رای پایین او در انتخابات اسفند ماه احتمالا در انتخابات سال آینده شرکت نخواهد کرد.

ناصر قوامی عضو جامعه روحانیون مبارز، درباره‌ی آمدن یا نیامدن مجید انصاری در انتخابات ریاست جمهوری 1400 به انصاف نیوز می‌گوید: درباره‌ی انتخابات ریاست جمهوری 1400 نمی‌توان خیلی دقیق پیش‌بینی کرد. به این دلیل که احتمالا مشارکت مردم در انتخابات 1400 کم خواهد بود. با توجه به این موضوع، آقای مجید انصاری در انتخابات مجلس از حوزه‌ی تهران شرکت کرد و ببینید ایشان چقدر رای آورد؟ این موارد را باید تحلیل کرد و دید وضعیت از آن موقع تا به امروز اگر بدتر نشده، بهتر که نشده است.

ایشان در انتخابات مجلس حدود 50 هزار رای آورد. بنابراین من فکر می‌کنم آقای مجید انصاری عاقل‌تر از این باشد که بخواهد برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 به عنوان کاندیدا بیاید و شرکت کند. کسی که در تهران پایین‌ترین رای را آورده است چه طور می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری رای بیاورد. اگر مردم مانند انتخابات مجلس ششم و انتخابات دوم خرداد 76 که به آقای خاتمی رای داده شد، شرکت کنند می‌تواند رای داشته باشد. اما با شرکت نکردن مردم در انتخابات رایی نخواهد داشت. احتمال دارد مشارکت نکردن مردم در انتخابات سال آینده، بیشتر از انتخابات مجلس سال گذشته باشد.

مجید انصاری روحانی اصلاح طلب و سیاستمدار پیشین است و تا قبل از حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی، پیش از این معاون حقوقی رئیس جمهور در دولت یازدهم که ریاست آن بر عهده حسن روحانی بود بر عهده داشت. او عضو جامعه روحانیون مبارز و از سال 1380 با حکم رهبری به عضویت مجمع تشخیض مصلحت نظام منصوب شده است. وی همچنین به آزمون کتبی مجلس خبرگان توسط شورای نگهبان دعوت شد اما او این دعوت را رد کرد و صلاحیتش تایید نشد. او همچنین برای دور پنجم مجلس خبرگان هم ثبت نام کرد اما صلاحیتش او توسط شورای نگهبان تایید نشد.

«بعید نیست حسن قاضی‌زاده هاشمی بیاید»

قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت

«بهروز شجاعی» فعال رسانه‌ای حوزه بهداشت درباره‌ی احتمال کاندید شدن حسن قاضی‌زاده هاشمی -وزیر سابق بهداشت و درمان- برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 به انصاف نیوز گفت: بعید نیست. ببینید! همه‌چیز امکان دارد، علی‌رغم اینکه دلخوری‌های شدیدی نسبت به برخی از مسائل وجود دارد و به خاطر برخورد نامناسب دولت استعفا دادند.

او ادامه داد: در ایام کرونا بسیاری از آثار طرح تحول سلامت را دیدیم. در حالی که آن را نقد می‌کردند. در چند ماه اخیر به داد مردم رسید و تخت‌های آی سی یو‌ اضافه شدند. در جلوگیری از بحران موثر بوده است. شرایط برای کاندید شدن ایشان مساعد است و اگرچه خودش خیلی مایل نیست. تا انتخابات هرچیزی ممکن است اتفاق بیافتد.

حسن قاضی‌زاده هاشمی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، وزیر سابق بهداشت بود که در دی‌ماه سال 97 استعفا داد.

ظفرقندی: 1400 نمی‌آیم

محمدرضا ظفرقندی

محمدرضا ظفرقندی-رئیس سازمان نظام پزشکی ایران- درباره‌ی احتمال کاندیدشدن خود در سال 1400 برای انتخابات ریاست جمهوری به انصاف نیوز گفت: قصدی برای کاندید شدن در انتخابات 1400 ندارم و اشتباه به شما اطلاعات داده‌اند.

محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی ایران است. وی فوق تخصص جراحی عروق، و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است. وی از فعالان اصلاح طلبان در جامعه علوم پزشکی و از مسئولین انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران است و از حامیان مصطفی معین در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴و مهندس میرحسین موسوی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ و از حامیان حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ بوده ‌است.

بعید است فائزه هاشمی بیاید

فائزه هاشمی رفسنجانی

غلامعلی رجایی-مشاور آیت الله هاشمی رفسنجانی- درباره‌ی احتمال کاندیدشدن فائزه هاشمی برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 به انصاف نیوز گفت: بعید می‌دانم ایشان در انتخابات 1400 کاندید شوند.

او می‌گوید: در آخرین مصاحبه‌ی خود هم گفته بود کسی که عقل دارد، 1400 کاندید نمی‌شود. تا جایی که من خبر دارم نمی‌آید.

فائزه هاشمی رفسنجانی نماینده تهران در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی بود. وی دومین دختر اکبر هاشمی رفسنجانی است. از اعضای بنیانگذار حزب کارگزاران سازندگی بشمار می‌آید.

مهاجری: امیدوارم علی مطهری کاندید 1400 نشود

استقبال علی مطهری از عفو و آزادی زندانیان به‌ویژه سیاسی‌ها و دوتابعیتی‌ها

محمد مهاجری -فعال رسانه‌ای اصولگرا-درباره‌ی احتمال کاندیداتوری علی مطهری -نایب رئیس سابق مجلس- به انصاف نیوز گفت: بنده آقای مطهری را بسیار دوست دارم و امیدوار هستم کاندیدای ریاست جمهوری نشوند.

او ادامه داد: ایشان تا به حال سابقه‌ی کار اجرایی نداشتند و او را در حوزه‌ی اندیشه و سیاست بسیار موثرتر می‌دانم تا اینکه بخواهند وارد کار اجرایی شوند. اعتبار و حیثیت اجتماعی و سیاسی‌ای که الان به دست آورده‌اند به مراتب بیش از این است که وارد حوزه‌ی ریاست جمهوری شوند و در آنجا نتوانند تاثیر زیادی داشته باشند.

او در پایان گفت: آقای مطهری را بسیار آدم عاقلی می‌دانم، پس کاندیدای ریاست جمهوری 1400 نخواهند شد.

علی مطهری پیشتر در دوره هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده تهران در مجلس حضور داشت. علی مطهری همچنین عهده‌دار مسئولیت نشر و نظارت بر نشر تألیفات مرتضی مطهری است. وی در انتخابات مجلس یازدهم رد صلاحیت شد.

«حاجی بابایی برای 1400 تمایل و آمادگی دارد»

حمیدرضا حاجی بابایی

سید مهدی هاشمی-نماینده‌ی دوره نهم مجلس- درباره‌ی احتمال کاندید شدن حمیدرضا حاجی بابایی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 به انصاف نیوز گفت: فعلا زود است درباره‌ی این مسائل حرف بزنیم، اما آقای حاجی بابایی جزو کسانی هستند که تمایل و آمادگی دارند برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 کاندید شود.

وی افزود: او هم یکی از افراد مطرح برای انتخابات ریاست جمهوری است. از میان 50 نفری که برای انتخابات ریاست جمهوری اسمشان مطرح است، 90 درصد آنها تمایل دارند تا در انتخابات کاندید شوند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده‌‌ی دوره پنجم، ششم، هفتم، هشتم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی است. او وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم و کابینه‌ی محمود احمدی‌نژاد بود. او در دوران نمایندگی‌اش عضو هیئت رئیسه و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بوده و نیز در کمیسیون‌های محاسبه و بودجه، تلفیق، اصل نود و امنیت ملی و سیاست خارجی عضویت داشته‌است. او در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد اما صلاحیت وی توسط شورای نگهبان رد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خروج از پروتکل الحاقی و برجام یعنی بازگشت به قطعنامه 2231 و قدرنشناسی از وتوی چین و روسیه به نفع ایران در ماههای گذشته!

    جلوی مجلس ضعیف یازدهم بایستید

    4
    4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا