خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رسانه، سرباز دفاعِ مقدس

غلامرضا بنی‌اسدی، روزنامه‌نگار در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، درباره‌ی نقش رسانه در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نوشت:

رسانه، جنگ را جدی گرفت. یعنی از جمله جایگاه‌ها و نهادهایی بود که تاکید حضرت امام را در جدی گرفتن جنگ، عملا “جدی” گرفت و ظرفیت‌های خود را پای کار دفاع مقدس آورد. یادمان هست آن روزها و کسانی که آن روزها را ندیده‌اند می‌توانند با سر زدن به آرشیو روزنامه‌ها و صداوسیما، ببینند که اصحاب رسانه در روزگار جنگ، چگونه با قلم در کنار راست‌قامتان مدافع  وطن ایستادند. صداوسیما برنامه‌های خاص تولید می‌کرد برای رزمندگان. صفحات ویژه مربوط به دفاع مقدس، کارکرد ویژه و البته تعریف شده‌ای داشتند برای تبیین واقعیتی به نام جنگ و حقیقتی به نام دفاع مقدس.

این درست که ما در سطح کلان همچنان که تحریم تسلیحاتی و اقتصادی بودیم در حصر سخت رسانه‌ای هم قرار داشتیم اما تا جایی که می‌توانستیم صدای مظلومیت کشورمان را به جهان می‌رساندیم و در داخل و در تنظیم روابط فرهنگی – اجتماعی بر پایه فرهنگ دفاع مقدس چنان کار کردیم که امروزه کسی در حقانیت و جایگاه شهدا و رزمندگان و آزادگان و جانبازان، کمترین تردیدی ندارد. یعنی کسانی که با انقلاب و حتی ضرورت ادامه جنگ، میانه‌ای ندارند، باز می‌کوشند که میانه خود و مدافعان سرفراز وطن را حسنه داشته باشند. این نگاه، تا حد قابل احترامی نتیجه کارکرد رسانه‌ای در این باره است. ما در فرایند قهرمان‌سازی از دلاوران آن حماسه هم نقشی سازنده داشتیم و از این مولفه هم کارکردی دو سویه گرفتیم؛ هم فرماندهان‌مان را در چشم مردم وطن بزرگ و قابل اتکا تعریف کردیم و هم از آنان رستم‌های زمانه ساختیم که می‌توانند هفت خان خطر را نه تنها پشت سر بگذارند که کشور را هم از خطراتی چنین به سلامت عبور دهند و هم کوه سرفراز ساختیم از آنان در چشم دشمن تا ترجمانی باشند از “ترهبون به عدوالله” برای دشمن. در حقیقت ما “واعدوا لهم مااستطعتم من قوه” را در عرصه رسانه تحقق بخشیدیم و از هر چه می‌توانستیم بهره گرفتیم و نتیجه هم موفقیت‌آمیز بود و هست برای ما.

این خط نورانی در بعد از جنگ هم به شیوه‌های گوناگون، ادامه یافت به ویژه در راستای تبیین مولفه‌های شخصیتی فرماندهان شهید. در این مسیر البته بسیاری از رزمندگان دیروز، قلم را جایگزین تفنگ کردند برای حراست از شهادت و فرهنگ متعالی آن که آزادگی را برای میهن‌مان تضمین می‌کند. این هم خوانشی رسانه‌ای است از جمله راهبردی امام خمینی که فرمود، ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد. رسانه‌ها هم با تعریف شهادت، بر این حقیقت، گواهی دادند. این گواهی هم به برکت عملکرد مردمان درگیر با دفاع مقدس بود و مشخصا هم دیدیم و نوشتیم و گفتیم و فیلم ساختیم که در فرهنگ حماسی ما، اسارت هم جای خود را به آزادگی می‌دهد و هیچ قدرتی نمی‌تواند بر پای اراده و ایمان فرزندان ما، غل و زنجیر زند حتی اگر آنان را به اروگاه های مرگ عراق ببرد. ما در دل اسارت به آزادگی رسیدیم و معنایی نو شدیم از آنچه باید و باز این خط ادامه داشت و دارد در شکوه مدافعان حرم. در تبیین بایستگی‌های دفاع فرامرزی از ایران و انقلاب. در تقویت خط مقاومت و جبهه مقاومت.

باری، رسانه جنگ را جدی گرفت و ایستادگی میهن و سرفرازی ایرانیان، ریشه در فرهنگ‌سازی در تراز زندگی است از دفاع مقدس…

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا