خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چند سوال از آیت‌الله موسوی خوئینی‌ها

نقی آقالو، روزنامه‌نگار و عضو تحریریه “سلام”، در یادداشتی برای “راهبرد” خطاب به آیت‌الله سیدمحمد موسوی‌خویینی‌ها نوشت:

حضور آیت‌الله سیدمحمد موسوی‌خوئینی

با سلام و آرزوی سلامتی و توفیق برای جنابعالی

پرواضح است که نامه جدید شما درباره لزوم شرکت گسترده مردم و فعالان سیاسی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری، همچون نامه‌ها و بیانیه‌های قبلی‌تان از روی خیرخواهی، اصلاح‌گری، تفکر و نیک.اندیشی برای ایران و ایرانیان و مسلمانان نوشته شده است.

به نظرم، شایسته است روی برخی مواضع و موارد مورد نظر شما، بحث و گفت‌وگو صورت گیرد تا اهداف و مقصود مورد نظر شما در محافل و در افکار و اذهان بویژه در بین فعالان سیاسی حاضر یا غایب در عرصه سیاسی کشور، کاملا روشن و شفاف گردد و دست‌کم، در کانال وزین حضرتعالی منعکس شود.

به همین منظور، چهار سوال در همین زمینه از محضرتان می‌پرسم:

۱‌. سرخوردگی مردم و بویژه فعالان سیاسی اصلاح‌طلب از شرکت در انتخابات، ناگهانی و خلق‌الساعه ایجاد نشده و طی پروسه‌ای سی الی چهل ساله پدید آمده است. حال، آنها با چه انگیزه و امیدی باید در انتخاباتی که کمافی‌السابق، احتمال “مهندسی” شدنش می‌رود، شرکت کنند؟ مگر از سوی حکومت و سازمان‌های موثر و بانفوذ و مسئول در امر انتخابات و اصلاحات مورد نظر در آن، چراغ سبزی نشان داده شده؟

۲. جنابعالی به نیکی نوشته‌اید: “گروهی می‌خواهند، به هر بهانه‌ای، نماد ریاست‌جمهوری را از ساختار نظام حذف کنند”، اما در ادامه از کجا پیش‌بینی می‌کنید که: “بی‌توجهی به امر خطیر انتخابات ریاست‌جمهوری، قطعا اوضاع آشفته و نابسامان اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور را نه‌تنها به سامان نمی‌رساند که بدتر از آنچه هست، می‌کند”؟

اولا، تصمیم‌گیران اصلی، اگر مایل به برگزاری انتخابات واقعی و عادلانه نباشند، پس کنشگران و اصلاح‌طلبان و مردم، چه کنند؟ و اساسا، چه می.توانند کرد؟ و ثانیا، اوضاع خراب و نابسامان، دیگر باید به چه مرحله‌ای برسد که نرسیده؟

۳. فرض کنیم، تمامی مخاطبان ناامید و منفعل و فعال شما به توصیه‌های خیرخواهانه جنابعالی، عمل کنند و در انتخابات بطور فعال و گسترده، شرکت جویند؛ اما از کجا معلوم که اولا، شرکت آنان در انتخابات، به حضور گسترده مردم بینجامد؟

و ثانیا، آیا آنان با این وضع درونی آشفته، قادر به قانع کردن مردم سرخورده از سیاست‌ها و ناکارآمدی مدیریت‌ها برای حضور موثر و گسترده در انتخابات خواهند بود؟

۴. و بالاخره، جبهه پراکنده و متفرق اصلاح‌طلبان، در حال حاضر با کدام تشکیلات سراسری، برنامه‌ها و استراتژی حساب‌شده، توانایی و قابلیت تاثیرگذاری و هدایت افکار عمومی و بسیج همه نیروهای اصلاح‌طلب را که بسیاری از آنان به امان خدا رها شده‌اند، در امر اصلاحات همه‌جانبه و بهبود شرایط زندگی ایرانیان، خواهند داشت؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا