خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نشانه‌های اپیدمی غیر معمول پاییزی

دکتر هوشنگ عطاپور، پزشک و روزنامه‌نگار در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «نشانه‌های اپیدمی غیر معمول پاییزی» نوشت:

هفته آخر شهریورماه سال جاری، به طور کاملا محسوس، شاهد رشد بیماران سرپایی با شکایت‌های تنفسی فوقانی، گوارشی و غیر اختصاصی (درد عمومی بدن، ضعف و بی حالی، تب و خستگی) هستیم. مقایسه تعداد مراجعان شهریور ماه سال جاری با سال گذشته نشان از رشد بالای بیماران به کلینیک‌های بخش خصوصی دارد. از طرفی موارد مشکوک و محتمل ابتلا به ویروس covid19 در بین آنها به شکل قابل توجهی بالاست. من خودم در کلینیک سرپایی عمومی، در سه شیفت گذشته، حدود ۵ تا ۶ مورد بیمار از ۵۰ بیمار همان شیفت کاری (عصر) را با علائم کورونا که سی تی اسکن ریه آنها که کاملا با تشخیص پنومونی کرونایی مطابقت داشت، ویزیت و جهت بستری به مراکز درمانی مربوطه ارجاع دادم که تنگی نفس شدید و افت اشباع اکسیژن خون بالایی داشتند. همکاران شیفت صبح و شب نیز، ضمن گزارش شیب تند افزایش بیماران، بیش از سی درصد مراجعین را مشکوک یا محتمل به آلودگی با ویروسcovid19 می‌دانند. شیوع علائم هم در همه گروه‌های سنی دیده می‌شود.

بدون تردید ما با پیک بسیار مهاجم و خطرناک کرونا بعد از مراسمات ماه محرم و مسافرت‌های شهریور ماه را شاهد هستیم که بازگشایی مدارس نیز این پیک را تشدید خواهد نمود.

تظاهرات بیماری و رشد کمی مراجعین، نشان می‌دهد پاییز بسیار خطرناکی را خواهیم داشت و تنها راه کنترل این شرایط سخت و خسته‌کننده و مرگبار، فقط و فقط افزایش سیاست‌های محدودساز دولتی (حاکمیتی) و تشدید اطلاع‌رسانی با هدف حساس‌سازی جامعه برای دست کم نگرفتن عفونت با ویروس covid19 است. به عنوان یک تجربه بالینی، به دلیل بسته بودن مدارس، ما در طی تابستان کودکان مبتلا به عفونت‌های تنفسی (حتی سرماخوردگی معمولی) نداشتیم، ولی الان به وفور کودکان با علائم عفونت تنفسی مراجعه می‌کنتد.

پس، زمان تصمیم‌گیری‌های علمی و عملی رسبده است و هیچ کس این حق را ندارد با توسل به هر نوع بهانه‌ای، با جان مردم بازی بکند. این افرادی که هر روز آمار فوت آنها را می‌دهند، عدد و رقم نیستند، انسان هستتد و عزیز یک خانواده!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا