خرید تور تابستان ایران بوم گردی

به خودمان رای دهیم | عباس عبدی

عباس عبدی، تحلیل گر سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه ی اعتماد نوشت:

وقتي كه با يك ليست سي نفري مواجه شويم كه حتي فعالان سياسي نيز نام برخي از آنها را نشنيده‌اند، در اين صورت با چه منطقي بايد به آنان رأي داد؟ در اين يادداشت مي‌كوشم كه از زاويه ديگري به مسأله بپردازم و حس خودم را نسبت به موضوع بيان كنم و اينكه چرا به ليست رأي مي‌دهم.

1ـ بنده اكثر خانم‌هاي لیست را نمي‌شناسم. ولي مگر قرار است بشناسم؟ وقتي كه محدوديت‌هاي حضور زنان را در عرصه سياست مي‌بينيم، و از سوي ديگر شناخته‌شده‌هاي آنان نيز رد صلاحيت شده‌اند، چه كار بايد كرد؟ يا بايد از خير معرفي آنان به عنوان نامزد انتخابات گذشت و يا آنكه به شناخت اجمالي ناشي از معرفي افراد معتمد احترام گذاشت. فرض كنيم كه آنان وارد مجلس شدند، چهار سال ديگر براي همه ما شناخته شده خواهند بود. حتی اگر نتوانیم با یقین بگوییم که هر کدام چگونه رفتار کرده و خواهند اندیشید. اين يكي از مشكلات مهم عرصه سياست است كه از يك سو محدوديت براي حضور است و از سوي ديگر تأييد آنان را مشروط به حضورشان مي‌كنيم. اين دور باطل يك جايي بايد شكسته شود. اين مسأله براي رابطه ميان فقر و فرهنگ هم هست.

2ـ ناآشنايي با جوانان ليست هم نكته ديگري است. آنان را بايد چگونه شناخت، جز از طريق حضور رسانه‌اي و مدني؟ وقتي كه صلاحيت حاضران در اين عرصه تأييد نمي‌شود، واقعاً چه مي‌توان گفت؟ در 10 سال گذشته نوعي انقطاع و گسست سياسي ايجاد شد، كه عوارض آن را نمي‌توانيم ناديده بگيريم. حل اين عوارض از طريق ناديده گرفتن آنها نيست، از طريق اعتماد كردن به يكديگر است. این ذهنيت درستي نيست که اگر ما كسي را مي‌شناسيم انتظار داشته باشیم که او بايد در ليست مي‌بود، ، زيرا كسان ديگري هستند كه ما آنان را نمي‌شناسيم و بسياري هستند كه فرد موردنظر ما را نمي‌شناسند. بنابراين مسأله اصلي نه شناخت يا عدم شناخت ماست، بلكه مسأله اصلي شناخت و عدم شناخت كساني است كه ليست را معرفي كرده‌اند و بايد نسبت به آنان اعتماد داشت. حتي اگر فكر كنيم، بهتر بود چند نفر جابجا مي‌شدند و يا در آينده به اين نتيجه برسيم برخی بهتر از حاضران بودند.

3ـ فارغ از همه اينها حتي اگر رد صلاحيت‌ها هم نبود، و ليست كاملي بيرون مي‌آمد، باز هم نمي‌توانستيم با اطمينان همه 30 نفر را بشناسيم و براساس شناخت خودمان به آنان رأي دهيم. اين بدان معنا نيست كه بنده در ليست موجود افرادي را نمي‌شناسم. تعداد قابل توجهي از آنان را كه مي‌شناسم، و معتقدم که، حتماً شايستگي نماينده مردم شدن را دارند. ولي اينها دليل اصلي من در رأي دادن به اين افراد نيست. اصولاً چنين نگاهي به مسأله ندارم. هم‌چنان كه اگر افرادي خارج از ليست باشند كه آنان را شايسته بدانم در نهايت به همین ليست رأي مي‌دهم و براي اين كار يك دليل مهم‌تري دارم.

4ـ علت اصلي رأي دادن به ليست، آن چيزي است كه پشت ليست قرار گرفته و فراتر از افراد موجود در ليست است. آن چيزي است كه در صورت تحقق، افراد ليست را نيز با خود هماهنگ مي‌كند. وقتي كه به تك‌تك افراد نگاه مي‌كنيم، شايد براي هركدام نقاط ضعف و قوتي قايل شويم. ولي انتخابات مجلس فراتر از انتخابات اين و آن است. انتخاب ميان جهتگیری‌ها و اراده‌ها و خط‌مشي‌هاست. بنابراين وقتي كه يك اراده و خط‌مشي را انتخاب كرديم، افراد نيز كمابيش مي‌كوشند كه در چارچوب همان خط‌مشي عمل كنند. چرا افراد گوناگون در فضاهاي مختلف، رفتارهاي يكساني از خود نشان نمي‌دهند؟ كافي است كه شما فضا را تغيير دهيد تا افراد نيز متناسب با آن رفتار كنند. انسان‌ها چوب نيستند كه در سرما و گرما واكنش به نسبت مشابه داشته باشند. انسان‌ها به محيط، خواست مردم و محدوديت‌ها و امكانات نگاه مي‌كنند.

بنابراين ما به افراد رأي نمي‌دهيم بلكه در درجه اول به اين اراده رأي مي‌دهيم. اينها مي‌توانند آن اراده را نمايندگي كنند، ولي آن اراده و خواست چيزي فراتر از اين افراد است و در جامعه حضور دارد؛ و آن اراده و خواستِ «من» و «تو» است. به عبارت ديگر هر يك از ما به «خودمان» و «اراده خودمان» رأي مي‌دهيم. اگر فكر مي‌كنيم كه به يك ليست رأي مي‌دهيم، در اين صورت خيلي فرق نمي‌كند كه به چه لیستی رأي مي‌دهيم. ولي اگر مي‌خواهيم به خودمان و اراده خودمان و آن مفهومي كه برتر از ليست است رأي دهيم، در اين صورت شناخت اين و آن مسأله‌ای هر چند مهم ولی به نسبت این اراده فرعی است. با اعتماد به مرجع معرفي‌كننده، به ليست رأي مي‌دهيم. در اين صورت گزينش هم نمي‌كنيم. كه اگر گزينش كرديم، يعني به فرد رأي داده‌ايم و بايد از تك‌تك آنها دفاع كنيم. ولي وقتي به اراده خود رأي مي‌دهيم، قضيه به كلي فرق خواهد كرد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا