خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت خریدار از ماجرای خصوصی‌سازی کشت و صنعت مغان

روزنامه‌ی خراسان نوشت: بحث ماجرای خصوصی سازی  کشت و صنعت مغان که حدود 2 سال از واگذاری‌اش می گذرد دوباره بر سر زبان ها افتاده خبرگزاری فارس در اردیبهشت ماه از اشکالات واگذاری این شرکت نوشت همچنین حدود یک هفته پیش هم مستندی با عنوان «متری شیش و نیم» توسط برنامه ثریا در فضای مجازی منتشر شد که از ارزان فروشی این شرکت خبر می داد. این گزارش ها به طور مشخص به نحوه واگذاری و برگزاری  مزایده،اهلیت خریدار  و همچنین قیمت تعیین شده برای این کشت و صنعت  که به اندازه مساحت شیراز است انتقاد هایی دارند که البته دو روز قبل رئیس قوه قضاییه دستور بررسی این موضوعات را داد در عین حال خریدار این کشت و صنعت روایت خود را از این واگذاری دارد و توضیحاتی می دهد که محل  تامل است این انتقاد ها در حالی اوج گرفته است که  شرکت نیشکر هفت تپه با حدود همین متراژ تنها به 291 میلیارد تومان آن هم به صورت اقساط واگذار شده  و نشان می دهد که موارد مورد رسیدگی در این باره و اولویت آن ها  باید مد نظر قرار گیرد .

ماجرای واگذاری

واگذاری کشت و صنعت مغان هم مثل بسیاری از واگذاری های خصوصی سازی مورد سوال قرار گرفته است . منتقدان به این واگذاری از نحوه قیمت گذاری گرفته تا نبود شفافیت در واگذاری و نادیده گرفتن اهلیت خریدار بحث هایی را مطرح می کنند.  سهام شرکت کشت و صنعت و دام پروری مغان مطابق با مستندات سازمان خصوصی‌سازی طی یک سال در ۵ نوبت روانه میز فروش مزایده‌های غیر بورسی این سازمان می‌شود. اولین مزایده در ۹ مرداد ۱۳۹۶، دومین مزایده در ۱۶ بهمن ۱۳۹۶،  در ۲۱ اسفند 1396 سومین بار و 28 فروردین 1397 چهارمین بار مزایده برگزار شد و مشتری برای آن پیدا نشد. به گزارش فارس، پس از این در ۲ تیر ۱۳۹۷ تصمیم به کاهش قیمت سهم شرکت گرفته شد به‌طوری‌که قیمت جدید هر سهم با کاهش ۴۳ درصدی نسبت به قیمت قبلی  تصویب شد و این کاهش قیمت در حالی بوده که نرخ دلار در این زمان با رشد دو برابری نسبت به ماه‌های قبلی همراه بود. بدین ترتیب در 2 مرداد 1397 مرحله پنجم مزایده برگزار شده و در این مرحله سه متقاضی برای خرید این شرکت با قیمت جدید اعلامی پیدا می‌شود. به گفته رئیس وقت سازمان خصوصی‌سازی، «فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه» خریدار شرکت کشت و صنعت مغان با قیمت پیشنهادی بالاتر نسبت به دو رقیب دیگر خود بوده و بدین ترتیب این فروشگاه توانسته بود یونس ژائله و هلدینگ گسترش کشاورزی پارس وابسته به بنیاد مستضعفان را پشت سر بگذارد و برنده مزایده‌ای شود،اما در نهایت این شرکت به نفر دوم مزایده واگذار شد. اکبر بهنام جو استاندار اردبیل در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه تلویزیونی اردبیل در تاریخ 29آذر 1397 درباره لغو واگذاری به نفر اول مزایده  می گوید : «از فردای روزی که متوجه شدیم نفر اول مزایده اهلیت لازم را ندارد، مخالفت شدید انجام شد و سازمان خصوصی سازی نیز با توجه به ادله مثبته از جمله مسائل و مشکلات و عدم توان مالی نفر اول بحث واگذاری را رد  کرد و نفر دوم مورد تایید قرار گرفت تا مسئله واگذاری انجام شود.»

ابهامات و اشکالات واگذاری

به گزارش دیده بان شفافیت در این واگذاری سه اشکال اساسی وجود دارد؛ اول این که کشت و صنعت با ۵۴ درصد تخفیف به فردی واگذار شده که نفر دوم مزایده بوده، این در حالی است که باید مزایده مجدد برگزار می شد، اشکال دوم این است که با توجه به این که کشت و صنعت مغان در رشته کشاورزی، تولید پنبه، ذرت، گندم، جو و نیز باغ‌های بزرگ و دام پروری فعالیت داشته، هیچ سنخیتی بین این کار و شغل برنده مزایده آقای یونس ژائله‌سعدی، دارنده کارخانه بیسکویت‌سازی شیرین عسل ندارد که کل مجموعه او ۲ هکتار بوده است و اشکال سوم این است که سازمان خصوصی‌سازی حتی به ایراد وزارت اطلاعات مبنی بر واگذاری به یک متقاضی دارای اهلیت نیز توجه نکرده است. روزنامه جوان هم در این باره می نویسد : این شرکت با  ۲۷۰ میلیون مترمربع وسعت و با داشتن بیش از یک میلیون مترمربع تجهیزات و کارگاه و با رشته تولید زراعت، باغ‌های وسیع، دامداری و صنایع وابسته به آن به مبلغ 1750 میلیارد تومان واگذار شده است.

خریدار شرکت کشت و صنعت و دام پروری مغان در گفت وگو با روزنامه خراسان: این شرکت را به زور به من دادند!

برای این که نظرات مالک جدید کشت و صنعت مغان را بشنویم به سراغ او رفتیم. یونس ژائله سعدی درباره این واگذاری می گوید: «ما راضی به در اختیار گرفتن این شرکت نبودیم و آن را به زور به ما دادند.»مالک جدید کشت و صنعت مغان درباره مساحت شرکت مغان مدعی است این شرکت 27 هزار هکتار زمین دارد که از این میان، 8 هزار هکتار تپه، جاده، کانال و تاسیسات است، 5 هزار و 400 هکتار باید در اختیار عشایر قرار بگیرد. این در حالی است که در همین منطقه 22 روستا قرار دارد که جزئی از همین 27 هزار هکتار است و در مجموع کمتر از19 هزار هکتار قابل کشت در این شرکت باقی می ماند.او می گوید: «روزی که این شرکت را تحویل گرفتیم کارخانه آن به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی تعطیل شده بود و هیچ ادوات و ماشین آلاتی نداشت. حتی درخت های باغ های شرکت برای پرداخت حقوق بریده و فروخته شده بود. با این حال 400 میلیارد تومان هم بعد از ورود بدهی های قبلی شرکت پرداخت کردیم.»ژائله همچنین مدعی شد که بعد از واگذاری توانسته شرکت را به سود دهی نزدیک کند و کارکنان شرکت را از 544 نفر به 2800 نفر برساند. همچنین بیش از 350 میلیارد تومان برای احداث کارخانه های جدید در این شرکت هزینه کرده است.خریدار کشت و صنعت مغان که پیش از این مالک و مدیرعامل شیرین عسل بوده درباره قیمت واگذاری می گوید: «این شرکت را به مبلغ 1860میلیارد تومان خریده ایم که 100 میلیارد آن را نقد پرداخت کرده ایم و مابقی آن را از امسال در 9 قسط باید پرداخت کنیم، اما میزان چک هایی که ما به خصوصی سازی داده ایم 3440 میلیارد تومان است.»ژائله در حالی که در مزایده نفر دوم شده بود برنده شدنش را این گونه توضیح می دهد: «دو یا سه ماه بعد از مزایده از خصوصی سازی به ما زنگ زدند که شما بیایید برای خرید شرکت و ما گفتیم آن را نمی خواهیم گفتند در صورت انصراف باید 50 میلیارد تومان جریمه پرداخت کنید و ما برای این که جریمه پرداخت نکنیم مجبور به خرید شرکت شدیم. حالا هم اگر به ما بگویند مزایده باطل است پولی را که سرمایه گذاری کردیم بر می داریم و می رویم و البته حاضر نیستیم هزار تومان بیشتر پرداخت کنیم.»پیش از این فارس در گزارشی اعلام کرده بود که وزارت اطلاعات اهلیت خریدار را تایید نکرده است و ژائله در این باره می گوید: «من بزرگ ترین گاوداری شمال غرب کشور را دارم و محصولاتم به 65 کشور دنیا صادر می شود با بیش از 15 هزار پرسنل! با این حال باز هم اهلیت ندارم؟».او در پایان از این که تا کنون هیچ مسئولی برای شنیدن حرف هایش او را دعوت نکرده است گلایه داشت.به نظر می رسد ماجرای واگذاری کشت و صنعت مغان به رغم بحث هایی که درباره نحوه واگذاری آن وجود دارد قاعدتا باید از سوی مسئولان به آن پاسخ داده شود اما این مجتمع برخلاف بقیه تجربه های قبلی پس از واگذاری رونق گرفته  و تاسیساتی نیز به آن افزوده شده است بنابراین هر گونه تصمیم در این باره باید با لحاظ کردن این مسئله گرفته شود و به ویژه این که موارد دیگری همانند هفت تپه وجود دارد که شاید اولویت پرداختن فوری‌تری داشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا