خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقادات تند نمایندگان به هیئت رییسه مجلس [+پاسخ نایب‌رییس]

ایسنا نوشت: انتخاب سه نفر از اعضای کمیسیون شوراها و دو نفر از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ برای عضویت در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در دستور کار جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس قرار داشت.

بعد از آنکه مجلس ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح موادی از قانون مالیات های مستقیم را بررسی کرد، مراسم تحلیف تعدادی از نمایندگان منتخب مجلس برگزار شد. قبل از انجام این مراسم به یکباره چند نماینده مجلس همچون نظام الدین موسوی و علی خضریان نمایندگان تهران با سر دادن فریادهایی خواستار بیان تذکر شدند که امیرحسین قاضی زاده رئیس جلسه از آنها خواست که تذکراتشان را بعد از مراسم تحلیف بیان کنند. با پایان مراسم تحلیف به نمایندگان فرصت بیان تذکر داده شد. نصرالله پژمان فر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با استناد به مواد ۹۹، ۱۰۰، ۱۱۱ و ۱۱۲ آئین نامه در تذکری اظهار کرد: مطلع شدیم که طرحی در یکی از کمیسیون ها در جریان است که بر اساس آن ترکیب پنج نفره مجلس برای عضویت در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها قرار است به هفت نفر تغییر کرده و اضافه شود. حق نمایندگان ارائه طرح است اما طبق روال طرح ها باید اعلام وصول شده و سپس در اداره قوانین مجلس بررسی و این مورد در کمیسیون آئین نامه تصویب و بعد از آن تبدیل به قانون شود. این بدعت بزرگی در مجلس است که هنوز طرحی اعلام وصول نشده و به اداره قوانین نرفته را مبنای کار قرار می دهند و بر اساس آن جلوی دستور عضویت نمایندگان در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها را می گیرند.

احمد مرادی نماینده بندرعباس نیز در تذکر دیگری گفت که طبق ماده ۱۰۰ آئین نامه باید دستور هفتگی مجلس به ترتیب اعلام وصول طرح ها و لوایح در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد. لذا خارج کردن یک دستور خلاف قانون است.

محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و بافق نیز در تذکری از حذف دستور کار انتخاب اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات انتقاد کرد و از هیات رئیسه خواست در این باره توضیح دهند.

علی خضریان عضو کمیسیون اصل ۹۰ به مواد ۹۹، ۱۰۰ و ۱۴۳ آئین نامه استناد کرد و در تذکر دیگری گفت: طبق آئین نامه وقتی گزارش کمیسیونی در دستور کار مجلس قرار می گیرد امکان خروج آن توسط هیات رئیسه وجود ندارد. وقتی از اعضای هیات رئیسه می پرسیم می گویند این موضوع در اختیار آنها نبوده، آنها بی اختیاری خود را برای خارج شدن این موضوع از دستور کار مجلس اعلام می کنند.

وی خطاب به اعضای هیات رئیسه گفت: نشستن در جایگاه هیات رئیسه که یک و نیم متر از صندلی های نمایندگان فاصله دارد و بالاتر است، ارزش این را ندارد که آزادگی خود را از دست دهیم. اتفاق سیاسی در حال رخ دادن است. آن هم به این دلیل که نظرات آقایان در انتخاب اعضای کمیسیون اصل ۹۰ برای عضویت در هیات مرکزی نظارت بر انتخاب شوراها تامین نشده است.

جواد نیک بین نماینده کاشمر در تذکر دیگری اظهار کرد: هیات رئیسه تصمیمات خلق الساعه می گیرد. حداقل شما مثل دولت نباشید که رویه اش انجام کارهای خلق الساعه است. هیات رئیسه هیات مرئوسه است و وظیفه اش اداره جلسه و نه تغییر آئین نامه است. شما باید دستور جلسه را اجرا کنید. نه اینکه آن را از دستور کار مجلس خارج نمایید.

نظام الدین موسوی عضو دیگر کمیسیون اصل ۹۰ نیز با اشاره به مواد ۱۰۰، ۱۰۳ و ۹۹ آئین نامه خطاب به قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس گفت: هیات رئیسه سوگند خورده که آئین نامه را اجرا و رعایت کند. در هیچ کجای آئین نامه ماده ای وجود ندارد که هیات رئیسه بر اساس آن بتواند موضوعی را از دستور کار خارج کند. وظیفه هیات رئیسه آن است که به ترتیب دستورات را در مجلس برای بررسی اجرا کند. نه اینکه بخاطر برگزاری انتخاباتی و حاصل شدن نتیجه ای که بر طبق میل شخص خاص توسط کمیسیون نبوده موضوع را از دستور کار خارج کنیم.

وی افزود: خارج کردن دستور کار انتخاب پنج نفر برای عضویت در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها بدعتی است که اگر قرار باشد همین روال در مجلس انجام شود دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود.

نماینده تهران توضیح داد: شما با این توضیح که قرار است طرحی در کمیسیون شوراها با اصلاح این موضوع مورد بررسی قرار گیرد این دستور را خارج کردید. مثل این است که چون طرحی برای اصلاح قانون انتخابات در دستور یکی از کمیسیون ها قرار دارد ما انتخابات ریاست جمهوری را عقب بیندازیم. این رفتار خلاف قانون است. هیات رئیسه اینگونه رفتارها را کنار بگذارند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس جلسه در پاسخ به این تذکرات گفت: ماده ۲۲ وظایف و اختیارات هیات رئیسه در تهیه و تنظیم برنامه هفتگی مجلس را مشخص کرده است. در ماده ۱۰۰ هم آمده که هیات رئیسه باید به ترتیب اعلام وصول طرح ها و لوایح از کمیسیون ها دستور هفتگی را تنظیم کند. پس موضوع دستور کار عضویت در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها ذیل آن قرار نمی گیرد.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: انتخاب پنج نفر برای عضویت در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها سومین دستور مجلس بوده که ما قبل از آن تحلیف تعدادی از همکاران را انجام دادیم که این هم خارج از دستور بوده است. از طرف دیگر امروز آقای جوکار رئیس کمیسیون شوراها به آقای قالیباف رئیس مجلس اعلام کرد که طرحی برای اصلاح قانون انتخابات شوراها در کمیسیون در حال بررسی است که بر اساس آن تعداد و ترتیب اعضای ناظر از طرف مجلس تغییر می کند. ایشان از رئیس مجلس خواست تا قدری تامل کند. رئیس هم به من گفت که فعلا وارد این دستور نمی شویم. اکنون هم زمان بیان نطق هاست. ما این موضوع را از دستور خارج نکردیم. بعد از ظهر امروز جلسه هیات رئیسه تشکیل خواهد شد و بعد از آن تصمیم گیری صورت می گیرد.

علی رغم توضیحات نایب رئیس مجلس تعدادی از نمایندگان همچون موسوی و خضریان، نیک بین و پژمان فر نمایندگان تهران، کاشمر و مشهد با حضور در جایگاه هیات رئیسه انتقادات و اعتراضات خود را ادامه دادند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا