خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزارت بهداشت: بیمه پیوند عضو شامل افغانها نمی‌شود

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: پیوند عضو بیماران تبعه افغان در صورت ضروری و حیاتی بودن از دهنده هموطن خود در کشور صورت می‌گیرد و سال گذشته حدود 10 بیمار پیوند عضو در کشور تحت عمل پیوند قرار گرفتند البته ناتوانی اتباع افغانی در پرداخت هزینه‌های درمانی بار مالی سنگینی بر وزارت بهداشت تحمل کرده است.

محمد آقاجانی، ‌معاون درمان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد جزئیات پیوند عضو اتباع افغان در کشور اظهار کرد: براساس مصوبه شورای عالی پیوند به طور کلی پیوند عضو برای اتباع غیر ایرانی ممنوع است اما در مواردی که بیماری حاد اتباع افغان مقیم ایران به اثبات برسد که پیوند عضو برای آن ضروری و غیر قابل اجتناب باشد از سوی وزارت بهداشت به شکل کنترل شده‌ای در کشور انجام می‌شود.

وی افزود: براساس قانون در صورتی که پیوند عضو اتباع افغانی کاملا ضروری و لازم تشخیص داده شود می‌توانند از دهنده عضو هموطن خود کمک بگیرند و این کار با نظارت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در موارد خاص و بیماری‌های حاد به صورت استثنایی صورت می‌گیرد.

آقاجانی یادآور شد: در طی یک سال گذشته 10 نفر از بیماران تبعه افغان که پیوند عضو آنان فوری و حیاتی بوده از سوی وزارت بهداشت در بیمارستان‌های دولتی انجام شده است که البته دهنده عضو نیز تبعه افغان بوده است و وزارت بهداشت با رعایت مقررات در راستای رعایت جنبه‌های بشر دوستانه این خدمات را در اختیار اتباع افغانی قرار داده است.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: تاکنون وزارت بهداشت موضوع پیوند عضو اتباع افغان در کشور را مدیریت کرده تا از این حیث به سلامتی و جان افغان‌های مقیم ایران آسیبی وارد نشود.

راه اندازی مرکز پیوند کبد در افغانستان

آقاجانی از راه‌اندازی یک مرکز پیوند کبد در افغانستان خبر داد و گفت: با پیگیری‌های وزارت بهداشت ایران مرکز پیوند کبدی در افغانستان راه‌اندازی می‌شود و تاکنون نیز آموزش‌های لازم به پزشکان افغانی ارائه شده تا در آینده مرکز پیوند کبد افغانستان توسط خود پزشکان افغانی اداره شود. همچنین تیم‌های پزشکی پیوند ایرانی نیز برای انجام جراحی پیوند عضو در افغانستان حضور دارند.

تحمل بار مالی سنگین درمان اتباع افغان بر وزارت بهداشت

وی در پاسخ به اینکه آیا بیمه پیوند عضو که از اول شهریور ماه در کشور اجرایی می‌شود به اتباع افغان نیز تعلق می‌گیرد یا خیر، گفت: بیمه پیوند عضو به اتباع افغان تعلق نمی‌گیرد زیرا بیمه ایرانیان ویژه ایرانیان است. متاسفانه وزارت بهداشت برای تامین هزینه‌های اتباع کشور افغانستان با بحران بزرگی مواجه است زیرا حدود سه میلیون تبعه افغانستان به اشکال مختلف در ایران مقیم هستند که عمدتا برای هزینه‌های درمان به بیمارستان‌های وزارت بهداشت مراجعه می‌کنند اما برای پرداخت هزینه‌ها با مشکل مواجه‌اند که این موضوع بار مالی سنگینی بر وزارت بهداشت تحمل می‌کند. همه خدمات بهداشتی و درمانی از سوی بیمارستان‌های وزارت بهداشت به اتباع افغان ارائه می‌شود در حالی که آنان نمی‌توانند هزینه‌های درمان خود را بپردازند.

به گزارش آنا، خبر درگذشت لطیفه رحمانی دختر 12 ساله تبعه افغانستان که 18 مرداد ماه امسال به دلیل ابتلا به سیروز کبدی در بیمارستان نمازی شیراز بستری شده بود،از دیروز مورد بحث‌ و انتقاد کارشناسان قرار گرفت.

براساس قانون مصوب شورای عالی پیوند در سال 93، جراحی پیوند اعضای بدن به اتباع غیرایرانی در هر شرایطی در ایران ممنوع است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا