خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک تهیه کننده سینما: خواست قوه قضاییه را به فال نیک می‌گیریم

منصور لشکری قوچانی گفت: دعوت قوه قضاییه از چند تهیه‌کننده سینما[لینک] برای شرکت در یک جلسه می‌تواند به فال نیک گرفته شود تا شاید از این طریق به احقاق حق تهیه‌کنندگان رسیدگی شود.

این تهیه‌کننده سینما که مدتی قبل فیلم «عصر یخبندان» را بر پرده سینماها داشت، در گفت‌وگویی با خبرنگار سینمایی ایسنا درباره بررسی تبلیغ فیلم‌های سینمایی ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای بیان کرد:‌ برای فیلم «عصر یخبندان» هیچ تبلیغی در هیچ شبکه ماهواره‌ای خارجی نداشتم و به همین دلیل خیلی راحت می‌توانم در این‌باره اظهارنظر کنم، چون واقعیت این است که وقتی تهیه‌کننده‌ای فیلمی را می‌سازد، باید به نحوی آن را به اطلاع عموم برساند تا فیلم‌اش دیده شود.

لشکری قوچانی گفت: راهکار اطلاع‌رسانی در جامعه ما از طریق صداوسیما، شهرداری و مخابرات می‌تواند باشد، اما در شرایط امروزی هیچ کدام از آن‌ها به مسئولیت خود در حوزه فرهنگ و سینما عمل نمی‌کنند؛ در حالی که سینما به عنوان بخشی از حوزه فرهنگ به اندازه محیط زیست و بهداشت اهمیت دارد و همان‌طور که برای کمتر مصرف کردن آب و برق یا گوشزد کردن برخی مسائل بهداشتی تبلیغاتی از طریق هر کدام از این دستگاه‌ها انجام می‌شود، باید به سینما و فرهنگ هم همان‌گونه توجه شود.

چرا قوه قضاییه هنگام پخش غیرقانونی فیلم‌ از ماهواره ورود نمی‌کند؟

او با اشاره به اینکه فرهنگ بخشی از نیاز جامعه است، افزود: وقتی فیلم «خط ویژه» را در سینماها اکران کردم براساس آماری که بعدا به دست آوردم متوجه شدم 28 درصد مردم این فیلم را تماشا کرده‌اند، اما فقط سه درصد آن‌ها از طریق قانونی این فیلم را دیده بودند و بقیه به صورت قاچاق یا در شبکه‌های ماهواره‌ای «خط ویژه» را تماشا کرده‌ بودند. با این شرایط جای سوال است که اگر قوه قضاییه می‌خواهد در این مسئله ورود کند چرا وقتی ماهواره‌ها بدون اجازه فیلم‌های ایرانی را پخش می‌کنند از ما دفاعی نمی‌کند، اما وقتی که آگهی مجانی در این شبکه‌ها پخش می‌شود تهیه‌کنندگان باید موظف به پاسخگویی باشند؟

این تهیه‌کننده که امسال با فیلم «هفت ماهگی» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد، اظهار کرد: ما شاهدیم که وقتی فیلمی از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود می‌تواند فروش خوبی داشته باشد و نمی‌دانم چرا صداوسیما این کار را به درستی انجام نمی‌دهد، چون نمونه بارز آن فیلم «شاهزاده روم» است که با تبلیغاتی که تلویزیون برای آن انجام می‌دهد به فروش بالایی دست پیدا کرده است.

وی ادامه داد: با تمام این توضیحات و با وجود اعتقاد خودم به تمایل نداشتن تبلیغ فیلم در شبکه‌های ماهواره‌ای، به تهیه‌کنندگانی که این کار را انجام می‌دهند حق می‌دهم و به نظرم اگر قوه قضاییه قصد رسیدگی به این مسئله را دارد باید به کار شهرداری، صداوسیما و مخابرات هم رسیدگی کند که چرا آن‌ها وظایف خود را در حوزه اطلاع‌رسانی فرهنگ انجام نمی‌دهند؟ چون هر فیلم می‌تواند از طریق بیلبوردهای شهری و تبلیغات دیگری که در سطح شهر مثل اتوبوس‌ها در اختیار می‌گیرد یا از طریق پیام‌های تلفنی و پخش تیزر در صداوسیما،‌خود را به مردم معرفی کند.

لشکری قوچانی گفت: با این وجود خواست قوه قضاییه برای تشکیل جلسه و رسیدگی به این موضوع را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم مشخص شود که آیا حق با تهیه‌کنندگان است یا خیر. ضمن اینکه این قوه می‌تواند دستگاه‌های دیگری همانند شهرداری و صدا و سیما را که به کل کشور تعلق دارند موظف کند تا اجحافی را که در حق تهیه‌کنندگان صورت گرفته برطرف کند.

از قاچاقچیان فیلم‌ام تشکر می‌کنم

وی در بخش دیگری از گفت‌و‌گویش با ایسنا با تأکید بر اینکه اعتقادی به پخش آگهی در شبکه‌های خارجی ندارد، چرا که این کار خلاف قانون است، ادامه داد: زمانی که «عصر یخبندان» در سینماها نمایش داده می‌شد در مصاحبه‌ای، از قاچاقچیان فیلم‌های سینمایی خواستم تا کمی دیرتر این فیلم را به صورت غیرمجاز پخش کنند. آن زمان در گشت و گذاری که در چند شهرستان داشتم، متوجه شدم فروشگاه‌هایی که با اخذ مجوز از موسسه رسانه‌های تصویری فیلم‌های شبکه نمایش خانگی را توزیع می‌کنند قادر به پرداخت هزینه‌های آب و برق خود نیستند و به همین دلیل وارد پخش فیلم‌ها از طریق شبکه‌های قاچاق می‌شوند.

لشکری قوچانی گفت: این کار از طریق یک شبکه بزرگ انجام می‌شود و اگر سرکردگان و مهره‌های اصلی این شبکه دستگیر یا مجبور به توقف کارشان شوند می‌توان امیدوار بود که این معضل حل شود، چرا که باید این مسئله را از ریشه حل کرد. با این حال از قاچاقچیان فیلم‌ام تشکر می‌کنم که «عصر یخبندان» را حداقل دو سه هفته دیرتر وارد شبکه قاچاق کردند.

کار صدا و سیما در گرفتن تعهد غیرقانونی است

این تهیه‌کننده همچنین در پایان درباره تعهدی که صداوسیما از تهیه‌کنندگان برای پخش تیزرهای تلویزیونی می‌گیرد، هم توضیح داد: هر جایی براساس سلیقه خودش عمل می‌کند، اما این دلیل نمی‌شود که برای جلوگیری از یک کارغیرقانونی روشی غیراخلاقی و غیرفرهنگی اتخاذ شود. آنچه صداوسیما به عنوان تعهد از تهیه‌کنندگان برای پخش تیزرهای تلویزیونی آن‌ها می گیرد به نظرم خلاف قانون است و جای بررسی دارد.

قوچانی ابزار امیدواری کرد: حال که قوه قضاییه می‌خواهد موضوع پخش آگهی فیلم‌های سینمایی را در شبکه‌های ماهواره‌ای بررسی کند خوب است از همه جوانب اطلاع دقیق داشته باشد و نیازهای حوزه فرهنگ را با توجه به شرایط موجود درنظر بگیرد،‌چون این شبکه‌های ماهواره‌ای با کالاهای فرهنگی ما به خود مشروعیت می‌دهند و این کار را ممکن است با ورود به حوزه‌های دیگری همچون بهداشت، محیط زیست و انتخابات هم در آینده انجام دهند، به همین دلیل توجه ویژه قوه قضاییه در بررسی این کار ضروری است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا