خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ما ایرانیان و منازعات قومی منطقه

علی‌اصغر سیدآبادی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «ما ایرانیان و منازعات قومی منطقه» نوشت:

‏بعد از هر منازعه‌ی قومی در منطقه، برخی از هموطنانمان هیجان‌زده‌ به صف حامیان/مخالفان کشورها می‌پیوندند و بر آتش تعصبات قومی می‌دمند.

دمیدن در آتش تعصبات قومی نه به نفع سرنوشت ایران است و‌ نه به نفع حقوق اقوام. اگر به این آتش دمیده شود،‌ ایران بستر تنش‌ها و منازعاتی می‌شود که هیچ فایده‌ای برای ایرانیان ندارد و تنها رقبای منطقه‌ای را خشنود می‌کند که ایران را فارغ از رژیم حاکم بر آن، ضعیف و ذلیل می‌خواهند.

تنش و منازعه به خاطر منافع کشوری دیگر، راه به هیچ آبادانی نمی‌برد. ما ملتی هستیم که نیمی از ما در خانه به زبان‌‌هایی غیر از زبان رسمی‌ حرف می‌زنیم و تجربه‌ی قرن‌ها زندگی مسالمت‌آمیز در عین تنوع را داریم، نباید بگذاریم به خاطر منافع دولت‌های دیگر ، این فضا به هم بخورد.

برخی از کوشندگان قومی خیال می‌کنند، دمیدن بر آتش قوم‌گرایی منافعشان را تامین می‌کند، اما حواسشان نیست که زمینه‌ی رقابت و اختلاف میان اقوام، بسیار پررنگ‌تر از اختلاف با حکومت مرکزی است و دمیدن بر این آتش‌ نتیجه‌ای جز تنش‌های ویران‌کننده برای همه‌ی ما ندارد.

با نگاهی به مناطق مختلف کشور درمی‌یابیم که دمیدن بر این آتش با کمک برخی رسانه‌های وابسته به رقبای ایران- نه فقط جمهوری اسلامی- امکان وقوع منازعات ترکی‌-کردی، ترکی- ارمنی، عربی-لر، بلوچ- سیستانی و …… در ایران را فراهم می‌کند، بدون هیچ فایده‌ای برای حقوق این اقوام.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا