خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تعیین سرنوشت فوتبال ایران، با طلسم و جادوگری؟!

آشنایی با طلسم ها و شیوه های جادوگری در فوتبال؛ از دعاهایی که راه دروازه را می بندد تا پیچیدن نسخه خوشبختی برای تیم ها

«محمد امیرپور»، هفته نامه همشهری جوان : آشنایی با طلسم ها و شیوه های جادوگری در فوتبال؛ از دعاهایی که راه دروازه را می بندد تا پیچیدن نسخه خوشبختی برای تیم ها

تا چند سال پیش به کسی که می توانست چند نفر را روی یک دستمال کاغذی دریبل بزنند و توپ های غیرممکن را به گل تبدیل کند، جادوگر می گفتند: ستاره هایی که روی زمین غیرممکن را به ممکن تبدیل می کردند اما حداقل در چند سال گذشته، جادوگرها از دریبل زدن و پا به توپ شدن و راه رفتن روی زمین چمن، به شاخ مار افعی و ادرار پسرهای نابالغ و دعا و طلسم روی کاغذ روی آورده اند و روی سکوها جا خوش می کنند. کسانی که دستی بر آتش علوم خفیه دارند، مدعی هستند در آسمان پنجم از آسمان های هفتگانه، خزانه ای وجود دارد از علامات و نوشته ها و زبان هایی که بشر از دوره غارنشینی تا امروز با آن ها تکلم کرده و سر و کار داشته است.

جادوگرها اعتقاد دارند از این خزانه علامات و اوراد را قرض می گیرند تا به هدفشان دست پیدا کنند؛ از نوشته های آیین کابالا تا طلسم های اقوام منقرض شده در کتابخانه آسمان پنجم وجود دارد. از صحت و سقم خزانه علوم در آسمان پنجم بی اطلاعیم اما برای دسترسی به انواع طلسم ها و سحرها، نیازی به پیدا کردن دروازه ورود به آسمان پنجم نیست؛ کافی است یکی از آخر هفته ها به ورزشگاهی در شمال یا مراکز ایران بروید تا پشت دروازه مهمان، جادوگری را با کاغذی از طلسم ها در دستش پیدا کنید؛ جادوگرهایی که لیگ یک فوتبال ایران محل کاسبی شان شده و شگردهای عجیبی برای سرکیسه کردن دارند.

طلسم و جادوگری در فوتبال ایران

کت جادویی

حتما سریال «کت جادویی» محمدحسین لطیفی در دهه 70 را یادتان هست که رامبد جوان کتی جادویی پیدا می کند که از جیب هایش پول بیرون می ریزد. کت فانتزی سریال آن سال های شبکه سه اما این روزها در لیگ دسته اول فوتبال ایران وجود دارد. جادوگرهای فوتبال ادعا می کنند که توانایی خاص کردن یک کت، گرمکن یا هر لباس دیگری را دارند. برای این کار کافی است کت تان را برای 40 روز به یک جادوگر امانت دهید تا آن را تبدیل به کتی جادویی کند که برایتان شانس بیاورد. جادوگرها حتی پا را از این هم فراتر می گذارند و به کسی که سفارش کت جادویی می دهد، می گویند این کت باعث می شود بازیکن هم حرف شنوی بیشتری از دستورات سرمربی داشته باشند.

پیدا کردن کسانی که آینده تیم شان را به یک کت خاص گره می زنند، کار سختی نیست. کافی است چند هفته ای سرمربی ای را که هدایت باشگاه شهرتان را برعهده دارد، زیر نظر بگیرید. اگر در تمام مسابقات از کت یا گرمکن و شلوار خاص استفاده می کند، به احتمال زیاد سرمربی تان دستش با جادوگرها توی یک کاسه است؛ البته چند نفری هم هستند که به خساست در فوتبال شهره اند و این که در طول فصل همیشه با یکدست کت و شلوار سر مسابقات تیمشان حاضر می شوند، دلیلی جز دل کوچک شان برای خرج کردن ندارد؛ حداقل داستان گرمکن معروف «م.ج» را همه فوتبالی ها شنیده اند که سال هاست دورش نمی اندازد و ربطی به داستان های جادوگری ندارد.

جادوگرهای بدنساز!؟

باورتان شود یا نه، تیم هایی در لیگ یک وجود دارند که جادوگر به آن ها دستور می دهد چه ساعتی تمرین کنند. دلیلش هم ساده است، با این که نوشتن طلسم و دعا روی کاغذ و در ظاهر، امر پیش پاافتاده ای است اما این که در چه ساعتی، چه روزی و حتی با چه جوهری نوشته شود، اهمیت دارد. جادوگرها ادعا می کنند اینکه فوتبالیست ها موقع نوشتن دعا در چه حالتی باشند، بر عملکردشان تاثیر دارد و برای همین گاهی سرمربی تیم را مجبور می کنند ساعت تمرین را جا به جا کند.

کرمان، سیرجان و شهرهای استان مازندران مظنونان اصلی استفاده از این طلسم هستند. روز مسابقه این کاغذها دقیقا در پستی که بازیکن در زمین حضور دارد، گذاشته می شوند. طبیعی است که هیچ مافیایی نمی رود سراغ نوشتن دعا برای مدافع چپ یا راست تیم. معمولا بیشتر این کاغذها در مرکز زمین، محوطه جریمه، داخل دروازه و حتی داخل دستکش دروازه بان تعبیه می شوند تا در کارکردی دوگانه یا جلوی رفتن توپ به داخل گل را بگیرند یا به لطایف الحیلی باعث شوند توپ وارد دروازه رقیب شود.

تراشیدن سبیل

اعتقاد به تغییر ظاهر و افزایش بخت و اقبال فقط بین فوتبالیست های ایرانی اپیدمی نیست؛ مثلا «داوید سیلوا» که سال ها با یک مدل مو و ظاهر در فوتبال اسپانیا کار می کرد، از سال گذشته موهای سرش را می زند و اعتقاد دارد که بدون موی سر، کیفیت فوتبالش بالاتر می رود. «آنتونیو کونته» هم دقیقا مسیری برعکس را طی کرده و از زمانی که مو کاشته، اعتقاد دارد خوش شانس تر شده و از این ضرب المثل ایتالیایی ها استفاده می کند: «موی بلند، شاید زیباترتان نکند، اما قطعا خوش شانس تر خواهید شد.»  یا این که اروپایی ها با نظر شخصی خودشان دست به تغییر ظاهر می زنند

طلسم و جادوگری در فوتبال ایران

داوید سیلوا

اما در لیگ یک و حتی لیگ برتر، بازیکنانی وجود دارند که برای جواب گرفتن از نسخه جادوگرها سبیل هایشان را می تراشند، موهایشان را می زنند و گاهی حتی مجبور می شوند تتوهای خاصی را روی بدنشان بزنند. عبور از خرافات و وعده و عیدهای شیادان همیشه کار سختی است اما وقتی این خرافات، با جذابیت فوتبال، رویای بازی در لیگ برتر و درآمد بیشتر گره بخورد، خیلی مواقع قدرت تعقل را از آدم می گیرد. یکی از بازیکنان لیگ یک ادعا می کرد جادوگری را بهش معرفی کرده بودند که گفته بود قادر است کاری کند تا در نیم فصل نقل و انتقالات زمستانی، یکی از باشگاه های لیگ برتری سراغش بروند و وارد ترکیب اصلی شود، البته آقای جادوگر شرط هم گذاشته بود، 20 میلیون تومان پول نقد و تراشیدن موهای سر.

ادرار، پادزهر بدبختی

برای خیلی ها پیش می آید که حس می کنند زندگی شان تحت تاثیر طلسم و جادویی قرار گرفته و شانس و اقبال از آن ها رویگردان شده است. در قوانین جادوگری ممکن است خوشبختی شما را سحر کنند و در این صورت چاره ای جز باطل کردنش وجود ندارد. در ادیان دیگر، جادوگرها معمولا قطره ای ادرار داخل لیوان می ریزند و برای دفع شر، آن را به خورد فرد طلسم شده می دهند. اما در اسلام به خاطر نجاست ادرار، جادوگرها نسخه ای دیگر می پیچند و طرف را وادار می کنند که ادرار بچه را در جای مشخصی بریزد.

در فوتبال ایران، ریختن ادرار روی خط دروازه معمولا در یک حالت اتفاق می افتد؛ تیمی که آویزان آن می شود، چند هفته ای است در زدن گل به مشکل خورده و نسخه جادوگر برای برگشتن به روال گلزنی، ریختن ادرار روی خط دروازه حریف است؛ چون از نظر جادوگر، آن ها دروازه شان را طلسم کرده اند. چند هفته پیش مسئول آبیاری زمین چمن گل گهر سیرجان به خاطر این که معتقد بود تیم حریف گلش را سحر کرده، روی خط گل، ادرار خالی کرد.

مادر، قربانی کیمیاگر

حتما درباره کیمیا و کیمیاگری شنیده اید اما جادوگرها چندتایی علم و فن دیگر هم بر وزن «کیمیا» دارند. هیمیا که علم طلسم هاست؛ سیمیا که علم احضار ارواح است و لیمیا که جادوگرها برای ترغیب بازیکنان فوتبال از ان استفاده می کنند. در لیمیاگری، جادوگر با ترکیب اراده و قوای فیزیکی بازیکن فوتبال و خواندن ورد، ادعا می کند که او را به بازیکن بهتر و موثرتری تبدیل می کند. مهم ترین بخش علم لیمیاگری، گرفتن نام مادر بازیکن فوتبال برای دادن انرژی به اوست. هرچند هیچ فوتبالیستی را در ایران پیدا نمی کنید که با قدرت لیمیاگری به اروپا ترانسفر شده باشد

اما خیلی از بازیکنان فوتبال در لیگ یک سراغ آن می روند و طعمه جادوگرنماها می شوند. حتی دیده شده که جادوگری برای نتیجه گیری یک تیم، نام تمام بازیکنان را همراه اسم مارهایشان را سرپرست باشگاه گرفته تا به لیمیاگری بپردازد. بستن قرارداد بالا، پیشنهاد از لیگ برتر، ملی پوش شدن و حتی رفتن به اروپا و لژیونرشدن، وسوسه هایی اند که عقلانیت را از ورزشکاران این مملکت می گیرند تا باور کنیم گاهی وقت ها عقل سالم در بدن سالم نیست؛ وگرنه این همه حماقت در فوتبال ایران رخ نمی داد.

طلسم و جادوگری در فوتبال ایران

قاتل حیوانات، آقای گل لیگ

ظاهرا جادوگرها یک ور دشمنی با حیوانات هم دارند و کلی از طلسم ها و خرافه هایشان را به حیوانات زبان بسته گره می زنند. احتمالا بیشترین آسیب را هم صنف مارها، خروس ها، فیل ها، گرگ ها و گرازها از خرافات می خورند. چند باشگاه دسته اولی مدعی هستند یکی از تیم های استان کرمان، زیر چمن ورزشگاه خانگی اش سر خروس دفن کرده است. چند سال پیش هم چند روزنامه نگار محلی ادعاکرده بودند سرمربی تیمی در دسته دوم فوتبال

ایران، پوست گرگ به رختکن تیم می آورد تا به اصطلاح دشمنش را نابود کند. نسخه ای که یکی از جادوگرها برای مهاجم یکی از تیم های جنوبی پیچیده هم در نوع خودش یکی از جالب ترین نسخه های دنیای فوتبال است. آقای جادوگر، دلیل گل نزنی مهاجم بخت برگشته را طلسم شدنش می داند و راهکار عجیبی می دهد؛ «شاخ مار افعی را با سنجاق به جورابت گره بزن تا توپ هایت داخل دروازه برود.»

جادوگرها چقدر از فوتبال ایران پول در می آورند

جادوی ریال

تقریبا یک سال پیش بود که برای مصاحبه با شیث رضایی به خانه اش رفتیم و مدافع شمالی سابق پرسپولیس از جادوگری گفت که در کودکی همراه مادرش به خانه اش رفتند و همان جا گفت این پسر فوتبالیست می شود. شیث رضایی بعدها هر وقت به مشکل خورد، به همان خانه در ساری رفت و هنوز هم اعتقاد دارد که حرف های جادوگر بی کم و کاست درست است: «وقتی از فوتبال کنارم گذاشتند، اعصابم خیلی خرد بود و تا ساری رانندگی کردم که به خانه طرف برسم. در یک جمله همه درها را به رویم بست و در دیگری را باز کرد.»

به او گفت دوران فوتبالت سرآمده و وارد عرصه دیگری می شوی که برایت شهرت دارد اما پول نه؛ «آن روز خیلی تعجب کردم اما چند هفته بعد یکی آمد سراغم که بیا خواننده شود چه صدای خوبی داری؟ آن لعنتی انگار همه چیز را می دانست.» با این که آدمی که شیث رضایی در ساری سراغش می رفت، چندان پولکی نبود با 100 هزار تومان سر و ته قضیه هم می آمد اما جادوگرها در فوتبال ایران گاهی درآمدهایی دارند که باورکردنش سخت است.

طلسم و جادوگری در فوتبال ایران

«الف. الف» یکی از معروف ترین جادوگرهای فوتبال ایران که خیلی از فوتبالی ها قبولش دارند و او را صاحب کرامت می دانند و حتی قهرمانی یکی از تیم های لیگ برتری را به او نسبت می دهند، برای یک فصل قرار گرفتن کنار تیم قهرمان لیگ، 200 میلیون تومان درخواست کرده بود که آن روزها پول زیادی به حساب می آمد. «ف. گ» جادوگر معروف قائم شهری که ادعا می کرد با 10 مربی در فوتبال ایران کار می کند، آن قدر به کارش اعتماد داشت که به ازای هر برد، از مربی های طرف حساب، پول می گرفت؛ پولی که گفته می شود به ازای هر برد، بین 10 تا 20 میلیون تومان است.

تعداد جادوگرهایی که در حال حاضر ادعا می کنند می توانند روی نتایج مسابقات تاثیر بگذارند، به قدری زیاد شده که مدیر یکی از باشگاه های دسته اولی در مصاحبه ای گفته بود هفته ای دو- سه پیشنهاد از جادوگرها دارد و بعضی پیشنهادها حتی یک میلیون تومان به ازای هر برد است. فوتبالیست های زیادی هم هستند که حاضرند برای گلزنی در فوتبال پول بدهند و بابت هر گل یک میلیون تومان به جادوگرها پول می دهند. فارغ از تمام خرافات و حاشیه هایی که حول بحث جادوگری در فوتبال شکل گرفته، جادوگر اصلی فوتبال ایران، «ریال» است که می تواند عقل را زایل و آدم ها را بی منطق کند و تعدادی آدم بی سواد و بی دانش را زیر عنوان جادوگر، به پول های خوبی برساند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا