خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چند عکس متفاوت از حج عمره

ایسنا نوشت: مراسم عمره از امروز (۱۳ مهرماه) با تدابیر خاص بهداشتی و با جمع محدودی از زائران ساکن در عربستان و متفاوت از دوره‌های گذشته آغاز شد.

درهای مسجدالحرام از سحرگاه روز یکشنبه (۱۳ مهرماه) به روی عمره‌گزاران باز شد و نخستین گروه از عمره‌گزاران درحالی که لباس احرام پوشیده و ماسک به صورت زده بودند، نخستین طواف عمره را پس از هفت ماه تعطیلی به جای آوردند.

مراسم عمره به مدت دو هفته، روزانه با جمعیتی بالغ بر شش‌هزار نفر برگزار می‌شود و در ادامه و تدریجی به این جمعیت اضافه خواهد شد تا به عدد ۱۵ هزار نفر در روز برسد. این درحالی است که سال گذشته جمعیت کل عمره‌گزاران تا ۱۹ میلیون نفر رسیده بود.

در عمره امسال فقط گروه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال امکان شرکت در مراسم را دارند. این افراد باید پیش از حضور در عمره که فریضه‌ای غیرواجب در بین مسلمانان است، تست کرونا داده و نوبت عمره و نماز در مسجدالحرام را آنلاین رزرو کرده باشند.

زائران در گروه‌های کوچک وارد مسجدالحرام می‌شوند و کعبه را درحالی که هنوز در قرنطینه به سر می‌برد و لمس آن ممنوع است، طواف می‌کنند. محل حرکت و استقرار زائران و نمازگزاران در مسجدالحرام با فاصله‌هایی نزدیک به دو متر مشخص شده است. قرار است مسجدالحرام قبل و بعد از حضور هر گروه و ۱۰ نوبت در روز ضدعفونی شود. هر زائر سه ساعت فرصت دارد اعمال عمره را انجام دهد.

مراسم عمره هفت ماه پیش با شیوع ویروس همه‌گیر کرونا با تصمیم دولت عربستان لغو شد. از آن زمان مسجدالحرام در مکه و مسجدالنبی (ص) در شهر مدینه قرنطینه شد. حفاظی در اطراف کعبه نیز کشیده شد. در مقطعی حتی نمازهای جماعت در محوطه این مساجد برگزار نشد.

اینک عربستان تصمیم گرفته عمره را در چهار مرحله به اجرا بگذارد. در نوبت اول شش‌هزار نفر از زائران مقیم در عربستان پس از تایید جواب منفی تست کرونا در این مراسم شرکت می‌کنند.

عربستان حج را نیز با ۱۰ هزار نفر از زائران ساکن در این کشور بدون حضور کشورهای دیگر برگزار کرد. اقتصاد عربستان به مراسم حج و عمره وابسته است. سال گذشته حدود ۱۹ میلیون عمره‌گزار در این کشور جابه‌جا شدند و نزدیک به سه میلیون نفر مناسک حج را ادا کردند و درآمدی بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار از دو مراسم حج و عمره عاید این کشور شد. اقتصاد عربستان با تعلیق عمره که همزمان با افت قیمت نفت بود، ضربه بزرگی را متحمل شد.

ایران از سال ۱۳۹۵ یکی از کشورهای مسلمان غایب در عمره است. تعرض دو مامور فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی عامل این مساله بود. ایران سال گذشته از مذاکره با عربستان برای برگشت به عمره خبر داد و چندی پیش رییس سازمان حج و زیارت کشورمان اعلام کرد بازگشت ایران به عمره مشروط است. تضمین امنیت، آرامش و کرامت زائران ایرانی و راه‌اندازی کنسولگری یا دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران برای حمایت‌های کنسولی از اتباع ایرانی در حین اقامت در کشور عربستان سعودی از جمله شرط‌های ایران است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا