خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مذاکره ظریف و لاوروف درباره‌ی درگیری‌های قره‌باغ

جواد ظریف و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه ایران و روسیه برای دومین بار در هفته جاری در گفت و گویی تلفنی بر ضرورت حل و فصل مساله قره باغ با استفاده از راههای سیاسی-دیپلماتیک تاکید کردند.

به گزارش ایرنا از بیانیه وزارت امور خارجه روسیه، ظریف و لاوروف روز سه شنبه در این گفت وگوی تلفنی، از تشدید بی سابقه تنش ها در منطقه مناقشه قره باغ کوهستانی ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه آمده است: وزیران امور خارجه ایران و روسیه به خطر درگیر شدن ستیزه جویان رادیکال از گروه های مسلح غیرقانونی در سوریه و لیبی اشاره کردند.

وزرای امور خارجه ایران و روسیه همچنین بر استفاده از راههای سیاسی -دیپلماتیک برای حل مساله قره باغ تاکید و اعلام کردند که آغاز روند آن توقف اقدامات نظامی و برقراری آتش بس بدون هر گونه قید و شرط است.

لاوروف خاطرنشان کرد که روسیه در عرصه ملی و در قالب سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای برقراری فوری صلح در منطقه (قره باغ) تلاش می کند.

وزیران خارجه ایران و روسیه بار دیگر بر نقش مهمی که کشورهای همسایه ارمنستان و جمهوری آذربایجان می توانند ایفا کنند، تاکید کردند.

مقامهای ارمنستان مدعی انتقال هزاران تروریست از سوریه به جمهوری آذربایجان توسط ترکیه برای جنگیدن در منطقه قره باغ شده اند و مقامهای آذری نیز ادعا کرده اند که گروهی از کردها توسط ارمنستان برای جنگیدن به آذربایجان به قره باغ منتقل شده اند.

یکشنبه هفته گذشته ششم مهرماه، درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغاز کننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی نزد هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ دچار اختلاف هستند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا