خرید تور تابستان ایران بوم گردی

از شنبه!

آرین افخمی در ایسنا نوشت: علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری روز سه‌شنبه ۱۵ مهر در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی اعمال پروتکل‌های بهداشتی و نظارت بر رعایت آن در جامعه از سوی دولت، گفت: در حوزه ادارات، اصناف، مشاغل و حمل‌ونقل، به افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نکنند خدمات ارائه نمی‌شود. همچنین افرادی که مبتلا شدند و رعایت نمی‌کنند، تحت اقدامات حقوقی قرار می‌گیرند؛ درباره این سازوکار، شنبه تصمیم‌گیری نهایی می‌شود.

وی اشاره به مصوبات اخیر ستاد ملی کرونا برای کنترل شیوع این ویروس اظهار کرد: کمیته نظارت بر پروتکل‌ها، با توجه به کاهش رعایت دستورالعمل در برخی استان‌ها، برنامه زمان‌بندی‌شده ارتقای رعایت پروتکل‌ها، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را تا میزان ۸۰ درصد از استان‌ها اخذ و جهت تصویب به کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ارائه می‌کند.

ربیعی در ادامه یادآور شد: کشور هفته سختی را پشت سر گذاشت. با وجود تاکیدات زیاد، متاسفانه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح کشور به ۶۰.۰۳ و در تهران ۴۵ درصد درسیده است.

همچنین ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در همین روز (۱۵ مهر) از اجرای اصل اجباری شدن ماسک در تهران از روز شنبه، خبر داد و گفت: اصل جریمه نیز تصویب شده است. در مورد میزان جریمه و نحوه اعمال آن نیز کارشناسی‌های مختلفی در حال انجام است. دیروز هم پیش‌نویس مصوبه‌ای مبنی بر مجازات “افراد کرونایی که اطلاع دارند به کرونا مبتلا هستند، اما در جامعه تردد می‌کنند”، تهیه شد تا مجازات‌های قابل‌توجهی هم برای آنها وضع شود.

ماجرای “از شنبه” گفتن‌های برخی مسئولین در کنار این اخبار پرسش‌ایی را ایجاد می‌کند:

۱. چرا از همین امروز چنین تصمیمات مهمی که با سلامتی و جان مردم سر و کار دارند اتخاذ نمی‌شود؟

۲. بعد از گذشت هفت ماه و وقوع سه موج شیوع کرونا در کشور هنوز پروتکل‌های مشخصی برای موارد اضطراری تصویب نشده است که همچنان باید منتظر شنبه ماند؟

۳. آمار ابتلا به کرونا و فوت مردم بر اثر این ویروس تا چه عددی باید بالا رود تا برخی مسئولان موضوع را به صورت جدی و فوری پیگیری کنند و به شنبه و روزهای آتی حواله ندهند؟

۴. آیا اجرای اجباری شدن زدن ماسک نیاز به هزینه یا مقدمات خاصی دارد که به شنبه موکول شده است؟

۵. اگر قرتار بود بین مردم ماسک رایگان توزیع و پس از آن ماسک را اجباری کرد، موکول کردن آن به شنبه توجیه داشت ولی وقتی چنین اراده‌ای وجود ندارد چرا از همین امروز و حتی هفته‌ها و ماه‌های گذشته زدن ماسک اجباری نشده است؟

۶. آیا از شنبه که این تصمیمات اجرایی می‌شود نظارت دقیقی بر اجرای آن وجود خواهد داشت یا مثل گذشته فقط یک الزام بدون پشتوانه قهری خواهد بود؟

۷. به راستی قرار است در این شنبه‌ها و پس از آن چه اتفاق خاصی بیفتد که این ان‌شاءالله شنبه، از زبان مسئولین نمی‌افتد؟

۸. آیا همین حواله دادن به آینده و نگرفتن تصمیم قاطع و به موقع باعث نشده که رعایت دستورالعمل‌ها به حداقل و میزان ابتلا و مرگ و میر به حداکثر برسد؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا