خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دومینوی بدهی‌های دولتی

به گزارش انصاف نیوز، محسن جلال پور، رییس اتاق بازرگانی ایران در یادداشتی تلگرامی نوشت:

شکی نیست که اقتصاد کشور با دو مشکل عمده مواجه است. این دو مشکل بزرگ،به مثابه دو مانع بسیار بزرگ پیش روی رشد اقتصادی قرار دارند. دولت از یک سو با بحران بدهی مواجه است و از سوی دیگر با بحران تنگنای مالی دست و پنجه نرم می کند. در حال حاضر دولت به صندوق های تأمین اجتماعی، بانک ها و پیمانکاران بخش خصوصی بدهکار است. دکتر طیب نیا در حاشیه ی یکی از نشست های اخیر، رقم بدهی را بیش از 380 هزار میلیارد تومان اعلام کرد، امروز وضعیت بدهی خارجی ایران از بیش از صد کشور جهان بهتر است و در حالی که بدهی کشورهایی مثل ژاپن، ایتالیا، پرتغال، ایرلند، آمریکا و …از صد در صد تولید ناخالص داخلی بیشتر است، بدهی خارجی ایران به 40 درصد تولید ناخالص داخلی نمی رسد.

اما در مورد بدهی داخلی، وضعیت متفاوت است و طرفه آن که تا همین اواخر هیچ ساختار و سازمانی که بدهی‌های دولت را محاسبه کند وجود نداشته است. خوشبختانه اخیرا به دستور وزیر اقتصاد، دفتر مدیریت بدهی‌ها در خزانه‌داری کشور ایجاد شده که ماموریت این دفتر، شناسایی، محاسبه و احصای بدهی‌های دولت است و خبر خوبی که دکتر طیب نیا داده این است که رقم بدهی ها تا سال 1393 محاسبه و برآورد شده است.

تا انتهای سال 93 رقم بدهی‌های شرکت‌های دولتی بیش از 180 هزار میلیارد تومان و رقم بدهی های دولت، بیش از 190 هزار میلیارد تومان بوده است. مجموع این دو رقم حدود 380 هزار میلیارد تومان می‌شود. البته به گفته ی آقای وزیر، بدهی‌های دیگری هم وجود دارد که هنوز منظور نشده است.

در همین دایره، بانک ها حدود 100 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکارند که این میزان بدهی به شدت روی قدرت اعطای تسهیلات بانک ها اثر منفی گذاشته است. آمار قابل استنادی از میزان بدهی دولت به صندوق های تأمین اجتماعی در دسترس نیست و همچنین دولت هنوز اعلام نکرده که به پیمانکاران بخش خصوصی چقدر بدهی دارد.

بنابراین باید منتظر گزارش نهایی دفتر مدیریت بدهی‌ها در خزانه‌داری کشور باشیم و امیدوار بمانیم که در سایه ی سیاست گذاری دولت در لایحه ی بودجه ی 1395 از این پیچ خطرناک عبور کنیم.

امروز در جمع مدیران تشکل های بخش خصوصی از دولت خواستم که هرچه زودتر تکلیف بدهی به بانک ها، بخش خصوصی و صندوق های تأمین اجتماعی را مشخص کند. چرا که مشکل بدهی دولت شبیه بازی دومینوو به کل اقتصاد تسری پیدا کرده و مانع اصلی رشد اقتصادی شناخته شده است. به قول دکتر طیب نیا، وقتی دولت بدهی خود را به پیمانکار نپردازد، پیمانکار هم نمی‌تواند بدهی اش را به بانک پرداخت کند و بانک هم نمی‌تواند به متقاضی بعدی وام بدهد. وقتی دولت به پیمانکار بدهی دارد، پیمانکار نمی‌تواند حقوق پرسنل خود را بدهد و بابت تجهیزات و قطعات خریداری شده پولی پرداخت کند. بنابراین مشکل بدهی دولت در کل اقتصاد انتشار پیدا می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا