خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روحانی: به هر چه ستاد کرونا دستور داد، عمل کردم

رئیس‌جمهور روحانی گفت: همه مردم و مسئولین بدون استثناء همه باید تابع دستورات ستاد ملی کرونا باشند، هیچ استثناء نداریم. این تأکید رهبری معظم انقلاب است. این قانون کشور،  وظیفه ملی و قانونی و شرعی ما است. همه باید پروتکل‌ را رعایت کنیم. هیچ‌کس نمی‌تواند از این پروتکل تخلف کند. پروتکل بهداشتی را اگر زیر پا بگذاریم، اهمیت ندهیم، خداوند به ما عقل داده، با عقل موظف هستیم جان خود و دیگران را حفظ کنیم. خود شرع و قانون و شرایط بهداشت جهانی هم همین را به ما می‌گوید.  هر جا که امروز رشد فرهنگی و اجتماعی باشد، بر کرونا پیروز می‌شوند هر جا که خدای ناکرده رشد فرهنگی، اجتماعی پایین بیاید، به قانون و مقررات توجه نکنند، به مقررات ستاد ملی کرونا توجه نکنند، مشکل ایجاد می‌شود. در تمام مواردی که در طول این مدت شک کردم، خودم از ستاد ملی کرونا سوال کردم. گفتم که این کار را بکنم یا نکنم. این جلسه را بگذارم یا نگذارم. این اجتماع را انجام بدهم، این سمینار باشد، یا نباشد، هر چه آنها دستور دادند، عمل کردم. این وظیفه دینی و شرعی ماست و همه باید عمل کنیم. کسی نمی‌تواند وسط مسیل بایستد و صدا سیل را هم بشنود و بگوید تو می‌ترسی وسط رودخانه بایستی، خوب آب می‌آید و او را می‌برد. زلزله تکان می‌دهد، می‌گوید می‌ترسی زیر سقف باشی، خوب برو بیرون؛ می‌گوید من نمی‌ترسم می‌خواهم زیر سقف باشم. خوب باش. سقف می‌آید روی سرت. باید به عقل، به دستورات شرع و پروتکل‌ بهداشتی‌مان عمل کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: یکی از تاکیدات من در گفت و گو با مقامهای ارشد ارمنستان و جمهوری آذربایجان این بوده که ما بر حفظ تمامیت ارضی آذربایجان تاکید داریم، اما  از اصل جنگ بسیار متاسفیم و باید پایان یابد چرا که هیچ مساله ای از طریق آتش و خون حل نمی شود و باید راههای دیگری را جستجو کرد و ما در این راه آماده ایم.

رئیس جمهور تاکید کرد: ایران همچنین اجازه نمی دهد عده ای به بهانه هایی، تروریست هایی را که در طول سالیان دراز  با آنها در سوریه جنگیده ایم و قلع و قمع کرده ایم، به نقاط مرزی ما بیاورند. این غیرقابل قبول است و به صراحت به مسوولان کشورهای همسایه گفته شده است.

دکتر روحانی همچنین نسبت به تبدیل جنگ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان به جنگی منطقه ای هشدار داد و گفت: باید دقت کنیم که این جنگ به یک جنگ منطقه ای تبدیل نشود و کسانی که روی این جنگ بنزین می ریزند توجه داشته باشند که ادامه آن به نفع هیچ کشوری نیست و باید این جنگ از طریق سیاسی پایان یابد.

رئیس جمهور تاکید کرد: اشغال برای ما قابل قبول نیست و جنگ هم قابل قبول نیست و امیدواریم با تلاش هایی که انجام می گیرد، ثبات به این منطقه بازگردد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در آستانه اربعین ابا عبدالله الحسین(ع) قرار داریم گفت: هدف تمام وقایع رخ داده پیرامون عاشورای حسینی ایجاد آگاهی و بیداری و نشان دادن مسیر هدایت به مردم بود، چنانکه شاهد بودیم از روز عاشورا تا اربعین حسینی اولین جرقه‌های بیداری در مردم زده شده و یالثارات‌الحسین به شعار مردم و علاقمندان اهل بیت(ع) تبدیل شد.

دکتر روحانی افزود: خداوند اراده کرد که اربعین نیز همانند عاشورا و همانند مناسک حج ابراهیمی زنده بماند و مردم کشورمان نیز همه ساله برای زنده نگه داشتن این روز و یادِ شهدای کربلا در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کردند اما امسال با درک شرایط خاص حاکم بر جهان به دلیل شیوع بیماری کرونا عزاداری‌های خود را بدون آیین‌های دینی مرسوم از جمله پیاده‌روی، با حزن و سوز بیشتر به جا می‌آورند و برای ایجاد گشایش و رفع خطر بیماری کرونا دعا می‌کنند.

رئیس جمهور افزود: مردم ما در سالهای گذشته با عشق و اشتیاق از هفته‌ها و ماهها پیش خودشان را آماده می‌کردند و امسال هم دلشان می‌خواست در آن راهپیمایی حیات بخش شرکت کنند اما اینجا ترکیب عقل و عشق است، آن کسی خردمند است که عقل را با عشق ترکیب کند. با عشق و محبت امام حسین الان هم  انسان می تواند به سمت کربلا راه بیفتد ولی عقل به ما می‌گوید در این شرایط باید پروتکل‌های بهداشتی را حفظ کنید و این برای ما قابل جمع است،

دکتر روحانی با بیان اینکه فردا در خانه‌هایمان در جمع‌های کوچک‌مان زیارت اربعین را زمزمه می‌کنیم، گفت: رهبر ما به عنوان آموزگار ما در این میدان است که ایشان در حسینیه تنها می‌نشیند و این زیارت را گوش می‌کند و  به ما درس می‌دهد که چگونه می‌توانیم عشق به امام حسین و خاندان رسالت را با وظیفه دینی که امروز بر دوش و بر عهده داریم در کنار هم جمع کنیم.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود به افتتاح طرح‌های عمرانی و اشتغالزایی روستایی اشاره کرد و اظهار داشت: اینکه حجم و کیفیت خدمات دولت به روستاییان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به طور متوسط حدود دو برابر یا بیشتر از تمام خدمات ارائه شده به روستاییان از ابتدای پیروزی انقلاب تا روی کار آمدن این دولت بوده، مایه مباهات و افتخار ما است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به وضعیت کشور متاثر از همه‌گیری کرونا و تحریم‌های بی‌سابقه گفت: نباید چشمان‌مان را بر روی شرایط موجود ببندیم و به هر بهانه‌ای سیل انتقادات را به سمت دولت روانه کنیم. همه مسئولان دولت با تمام توان مشغول تلاش هستند و شاهد آن همین طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و اشتغالزایی بود که به مناسبت روز روستا افتتاح شد و طرح‌هایی است که روزهای پنجشنبه هر هفته افتتاح می‌شود و تا پایان دولت ادامه خواهد یافت.

دکتر روحانی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اهمیت رعایت دقیق دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی از سوی همه آحاد جامعه، عمل به مقررات بهداشتی را وظیفه‌ای ملی، قانونی، عقلی و شرعی عنوان کرد و گفت: همه موظف هستیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و هیچ‌کس به هیچ دلیلی حق ندارد این مقررات را نقض کند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

السلام علیک و علی الارواح ‌التی حلت بفنائک

در آستانه روز اربعین ابی عبدالله الحسین(ع) هستیم، روز بسیار مهمی که در تاریخ واقعه کربلا به ما نشان داد  در کنار فداکاری و شهادت، پیام آن فداکاری می تواند برای همیشه جاودانه شود.

خیلی مهم است وقتی در این چهل روز حادثه کربلا را بررسی می‌کنیم از آن حماسه بزرگ در روز دهم ماه محرم‌الحرام و روز عاشورا، همه آنهایی که ابی عبدالله الحسین و یارانش را به شهادت رساندند با یک لحن غرور و افتخار سخن می‌گفتند گویی یک کار بسیار مهم، بزرگ و درستی را انجام داده‌اند.

شروع روز عاشورا با فریاد فرمانده سپاه نفاق بود که گفت “یا خیل‌الله ارکبی”، سربازان خود را به عنوان سربازان خدا نام می‌برد و برای کشتن عزیزترین انسانها در روی زمین فرمان می‌داد. و وقتی هم که امام را به شهادت رساندند و قاتلان به کوفه رسیدند شعارشان این بود “امْلَأْ رِکَابِی فِضَّهً وَ ذَهَباً  قَتَلْتُ خَیْرَ النَّاسِ أُمّاً وَ أَبا،” می‌گفتند جایزه بزرگ به ما بدهید چون ما بهترین انسان روی زمین از لحاظ حسب و نسب که هیچ پدری و هیچ مادری به این عظمت نبوده را کشتیم و با این لحن حرف می‌زدند.

اما خیلی طول نکشید که لحن‌‌ها و افکار عمومی عوض شد با بیان زینب کبری و ام کلثوم و فاطمه بنت الحسین و با بیان امام سجاد دیدیم یک حکومت و حاکم مستبدی که آن روز بر مردم حاکم بود شرایط را کاملا اینها عوض کردند، نه در کوفه نه در حجاز حتی در مرکز خلافت آن زمان یعنی در شام هم این کار را کردند.

بیان زینب کبری در مجلس یزید که گفت، ای یزید این از عدل توست که زن و بچه و کنیزکان خود را پشت پرده بردی و دختران پیامبر را به عنوان اسیر روبروی مردم قرار دادی؟ مجلس و جلسه را تکان داد، امام سجاد در جمعیت عظیم مسجد جامع شام جمعیت را تکان داد با خطبه‌ای که ایراد کرد که آنها ناچار شدند به موذن بگویند اذان بگوید و وسط اذان وقتی به نام پیامبر رسید امام سجاد گفت یک لحظه صبر کن این نامی که با تقدس از او یاد می‌کنید جد من است یا جد تو، به یزید رو کرد.

شما می‌بینید در طول این مدت چطور صحنه عوض شده و شرایطی که مردم شام، حجاز و کوفه با شرایط نوینی روبرو شدند و از همان لحظات “یا لثارات‌الحسین” به عنوان شعار جدید مردم عراق و حجاز شد.

اولین بازگشت به کربلا روز اربعین است یعنی بازگشت اسرا و خاندان رسالت به این سرزمین در روز اربعین است. این حادثه آنقدر مهم است که خداوند همان طور که خواسته حادثه عاشورا برای همیشه زنده بماند حادثه اربعین هم اهمیت فوق العاده‌ای پیدا کرده که زیارت امام حسین در روز اربعین از علائم مومن و از علائم ایمان شناخته شده و در زیارت اربعین هدف امام حسین را به خوبی می‌خوانیم و بیان می‌کنیم. تمام این قیام و فداکاری و فدا کردن خون امام حسین و عزیزانش برای بیداری و هوشیاری مردم بود، برای اینکه مردم از صفحه جهالت‌ها و نادانی‌ها عبور کنند و از ضلالت‌ها و گمراهی‌ دور شوند و مسیر هدایت را بیابند. امام حسین برای نجات جامعه این کار را انجام داد و به همین دلیل خدا خواسته روز اربعین یک روز زنده‌ای در تاریخ باشد.

همانطور که می‌بینید در حادثه ابراهیم خلیل و ماجرای هاجر و اسماعیل خدا این تاریخ را تثبیت کرد و برای همیشه زنده نگه داشت، هر حاجی که برای حج یا عمره می‌رود سعی بین صفا و مروه را انجام می‌دهد، اطراف کعبه طواف می‌کند، از آب زمزم می‌نوشد، همه آثار آن فداکاری است، فداکاری ابراهیم و اسماعیل و هاجر خدا آن را در تاریخ زنده کرد و مداوم آن حادثه تکرار می‌شود و این نشان می‌دهد که این تاریخ چگونه درس‌آموز است.

کربلا هم به همین صورت است. یک مثل بزرگ تاریخی است که برای همیشه زنده است و روز اربعین  روزی است که یادآور  اولین زیارت در کنار قبر حسین بن علی است این راهپیمایی و زیارت به عنوان نشانه ایمان برای ما یاد شده است.

مردم ما در سالهای گذشته با عشق و اشتیاق از هفته‌ها و ماهها پیش خودشان را آماده می‌کردند و امسال هم دلشان می‌خواست بروند و آن راهپیمایی حیات بخش را ببینند و حضور داشته باشند اما اینجا ترکیب عقل و عشق است، آن کسی خردمند است که عقل را با عشق ترکیب کند.

عشق و محبت امام حسین می گوید انسان الان هم به سمت کربلا راه بیفتد ولی عقل به ما می‌گوید در این شرایط باید پروتکل‌های بهداشتی را حفظ و محافظت کنید و این برای ما قابل جمع است، این عقل و عشق را می توانیم در کنار هم جمع کنیم همین‌که فردا در خانه‌هایمان در جمع‌های کوچک‌مان زیارت اربعین را زمزمه می‌کنیم و می‌خوانیم.

رهبر ما به عنوان آموزگار ما در این میدان است وقتی که ایشان در حسینیه تنها می‌نشیند و این زیارت را گوش می‌کند به ما درس می‌دهد که چگونه می‌توانیم عشق به امام حسین و خاندان رسالت را با وظیفه دینی که امروز بر دوش و بر عهده داریم در کنار هم جمع کنیم.

من امیدوارم امسال با شور بیشتر، حزن بیشتر، با اندوه بیشتر مردم زیارت اربعین را بخوانند و از خداوند بخواهند که در سالهای آینده انشاءالله گشایشی برای سلامت مردم و عبور از این ویروس و بیماری پیش بیاید که بتوانند باز زیارت و راهپیمایی اربعین را مثل سالهای گذشته تکرار کنند.

نکته دومی که می‌خواهم روی آن تاکید کنم اینکه دیروز روز روستا بود و روز قبل افتتاح‌های طرح‌ها و پروژه‌های روز روستا را داشتیم که به نظرم بسیار مهم بود و در شرایط تحریم به دنیا نشان دادیم که دغدغه ما همه ملت است از شهری و روستایی، دغدغه ما دورترین روستای این کشور است و روز دوشنبه 6هزار و 750 طرح عمرانی و 26هزار و 500 طرح اشتغالزایی روستایی و عشایری را افتتاح کردیم.

در 13 استان مسوولین حرف زدند، سخن گفتند، طرح‌ها را افتتاح کردند. خیلی برای ما افتخار است برای این دولت که یکی از افتخارات ثبت شده دولت یازدهم و دوازدهم خدمت به روستاییان است. وقتی دیروز نامه رئیس سازمان برنامه و بودجه را دیدم که کل پول گندم‌کاران را تا ریال آخر پرداخت کرده حدود 21هزار میلیارد تومان، (20 هزار و 800 یعنی نزدیک 21 هزار میلیارد تومان) پول گندمکاران پرداخت شده قبل از اینکه به نیمه ماه مهر برسیم این نشان این است که دولت در کنار کشاورزان است، در کنار تولیدگران، در کنار امنیت غذایی است و در طرح‌های دوشنبه دیدیم که ملت ما، کارگزاران ما، مهندسین، کشاورزان ما چه افتخار بزرگی را در زمینه‌های مختلف آفریدند. در زمینه اشتغال روستایی، در زمینه بیمه روستایی.

شما همین آمار را ببینید بیمه روستاییان و دریافت مستمری آنها قبل از این دولت 650هزار نفر بوده تا اوایل امسال یک میلیون و 278 هزار بوده، یک و نیم میلیون هم روز دوشنبه بر این طرح اضافه کردیم و الان تقریبا 2میلیون و 800 هزار شده است. خانواده‌های روستایی که تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، در زمان بازنشستگی در زمان ازکار افتادگی می‌توانند از این بیمه استفاده کنند.

یکی از تاکیدات من از روز اول دولت این بود که برای روستاییان مستمری در نظر بگیریم. کشاورزی که کار می‌کند فردا که پیرمرد شد و نمی‌تواند کار کند یک دریافتی و مستمری داشته باشد و خداوند این توفیق را به ما داد برای این کار بزرگی که در طول این مدت انجام گرفت.

در آب روستایی، برق روستایی، گاز روستایی واقعا کار بی نظیری انجام گرفته است، در گاز بی نظیر است. 14هزار روستا گازدار شدند در طول بعد از انقلاب اسلامی، قبل از انقلاب که خبری نبود فکر کنم یک یا دو روستا قبل از انقلاب گاز داشتند، 14 هزار روستا تا سال 92 گازدار شدند و امروز 14هزار به 32هزار روستا رسیده و بیش از دو برابر شده و ادامه پیدا می‌کند، هر روز روستاهای ما به شبکه گاز و برق وصل می شوند، الان برق روستای 10 خانواری  نداریم که برق نداشته باشد، سراغ زیر 10 خانوار رفتیم که تعداد معدودی هستند و برق روستایی ما تا پایان این دولت 99.9 می‌شود یعنی یک رقم قابل ملاحظه، الان 99.7 امروز که به 99.9 تبدیل می‌شود یعنی تقریبا 100 درصد و این کمتر در کشورهای همسایه در کشورهای منطقه حتی در کشورهای پیشرفته این آماردیده می شود، آمار بسیار ارزشمند و مهمی است که ارائه می‌شود.

در آب روستایی سالم و پایدار، در آغاز این دولت کمتر از یک میلیون نفر از این آب سالم بهداشتی استفاده می‌کردند حدود900 هزار زیر یک میلیون و پایان این دولت به بالای 10 میلیون تبدیل می‌شود، شما می‌بینید چند برابر شده، در ارتباطات، راه، مسکن و در تمام این زمینه‌ها و همچنین کلاس‌های آموزشی در آن روز اعلام شد که هر روز که می‌گذرد 11 کلاس روستایی برای دانش آموزان افتتاح می‌شود این آمار و ارقام افتخارآمیز است.

علت اینکه این موارد و آمارهای افتخارآمیز را در اینجا تکرار می‌کنم  برای اینکه به غیر از صدا و سیما، به غیر از روزنامه‌ها، محققین ، اساتید و آنهایی که در مسائل اقتصادی و مسائل کشور هستند بیایند حرف بزنند و آمارها را مقایسه کنند و منصفانه مقایسه کنند.

البته ما دو مقطع دولت یازدهم و دوازدهم داشته مقطع 92 تا 97 که شرایط شرایطی بود که در جنگ نبودیم در تحریم و مشکلات بودیم ولی در جنگ نبودیم و از 97 تا امروز که در جنگ اقتصادی هستیم و شما دیدید که دیروز در سازمان ملل و در جمع حقوق بشری‌ها 26 کشور اعلام کردند که آمریکا دارد جنایت می‌کند، علیه حقوق بشر کار می‌کند و کار تروریست اقتصادی را انجام می‌دهد، در این شرایط باید واقعیت‌ها را به مردم بگوییم.

آنهایی که ضد انقلاب خارج‌نشین هستند حساب‌شان جداست. اما در داخل که همه سرنوشت واحد داریم و واقعیت ملموس واحد پیش روی ما است همه باید واقعیت‌ها را بگوییم و مردم را امیدوار کنیم و نشاط بدهیم.

امروز می‌بینید که الحمدالله قدم‌های بسیار خوبی انجام شده است. بیست و هفتمین افتتاح بزرگ ملی بود که  انجام دادیم و بعد از آن بیست و هشتمین افتتاح و ان‌شاء الله تا آخر سال این روند را ادامه خواهیم داد.

نکته بعدی که می‌خواهم به آن تأکید کنم. مسأله امنیت منطقه است.

منطقه ما، منطقه‌ای بسیار حساس و مهمی است. اولاً امنیت سرزمین و روستاها و شهرهای مرزی برای ما بسیار مهم است. این در آذربایجان شرقی، اردبیل، یا جای دیگر می‌خواهد باشد، الان جنگ دو کشوری که در منطقه قره‌باغ شده و حدود 10، 11 روز ادامه پیدا می‌کند در کنار مرزهای ماست.

هم در صحبت دیروز با رئیس جمهور آذربایجان و هم در صحبت قبلی‌ام با نخست‌وزیر ارمنستان یکی از تأکیدات مهم من مسأله توجه به امنیت سرزمین ایران بوده، اصل جنگ را بسیار متأسفیم جنگ باید پایان پیدا کند ادامه جنگ به نفع کسی نیست، البته حقوق مردم آذربایجان را محترم می‌شماریم.

تمامیت ارضی را به آن تأکید می‌کنیم اما راه هیچ چیزی و هیچ‌مسأله‌ای از طریق آتش، جنگ و خون حل نمی‌شود. راه‌های دیگری است و ما برای آن راه‌های دیگر آمادگی داریم کمک کنیم هر کمکی که از دست ما بر می‌آید.

پس اولین مسأله، مسأله امنیت ماست. اینکه تعدادی گلوله به خاک ما اصابت کند. گلوله خمپاره، توپ و کاتیوشا اصلاً برای ما قابل قبول نیست و هاز ر دو دولت همسایه که با آنها رابطه بسیار خوب داریم. آذربایجان به عنوان برادر ما، ارمنستان به عنوان همسایه ما از همه می‌خواهیم به این مسأله توجه کنند.

مسأله دوم، مسأله تروریست‌هاست، برای ما قابل قبول نیست و اجازه نمی‌دهیم که در طول سالیان درازی که جنگیدیم، شهید سلیمانی در میدان بوده و جنگیده، برای اینکه تروریست را در همان‌جا قلع و قمع کنیم و تروریست‌ها در کنار مرز ما قرار نگیرند.

در سوریه و لبنان و عراق مردم با آنها مبارزه کردند و ما هم آنها را یاری کردیم و کمک کردیم. امروز اگر بنا باشد یک عده‌ای به بهانه‌ای بخواهند یک عده تروریست را از سوریه و جاهای دیگر بردارند بیاورند منتقل کنند نزدیک مرزهای ما، این غیرقابل قبول است و این لحن و لفظ با صراحت به مسئولین کشورهای همسایه. هم آذربایجان و هم ارمنستان گفته شده است.

نکته سوم اینکه خیلی باید حواس‌مان جمع باشد که این جنگ به جنگ منطقه ای تبدیل نشود و گسترش پیدا نکند. این افرادی که این طرف، یا آن طرف به آتش جنگ می‌دمند و بنزین می‌ریزند، این به نفع کسی نخواهد بود. همه باید واقعیت را قبول کنند. همه باید حقوق ملت‌ها را قبول کنند. همه باید تمامیت ارضی را احترام بگذارند و همه بدانند، راه، جنگ نیست، کار و فعالیت سیاسی. البته هر کشوری باید حقوق همسایه خودش را بدهد، اشغال برای ما به هیچ عنوان قابل قبول نیست. اما جنگ هم برای ما قبول نیست. صلح برای ما اساس است و بسیار برای ما اهمیت دارد.

امیدواریم با تلاش‌هایی که انجام می‌گیرد و خودشان هم با گذشت زمان احساس خواهند کرد که این جنگ چیزی نیست که آنها را به اهداف‌شان برساند. امیدواریم از یک طریق مسیر صلح‌آمیز بتوانیم حقوق حقه مردم به آن برسند و ثبات را به منطقه برگردانیم که منطقه بسیار حساسی است.

مسأله بعدی که روی آن تأکید دارم اینکه ما امروز در یک شرایطی هستیم که همه باید همدیگر را یاری کنیم.من دچار حیرتم که با کوچکترین بهانه این طرف با آن طرف مثل اینکه آماده‌اند که با ادبیات تند با هم حرف بزنند. چرا با ادبیات تند با هم حرف می‌زنیم.

همه برادریم. خواهش می‌کنم از همه جناح‌ها، احزاب، قوا، قوه مقننه، قوه قضائیه، نیروهای مسلح، همه مردم، همه همدیگر را یاری کنیم.

آن روز که 8 سال با عراق جنگیدیم و مقاومت و ایستادگی و دفاع کردیم. از شرف، ناموس، استقلال و کشورمان، ممکن بود اشکالی در جنگ پیش بیاید در یک عملیات هم موفق نشویم، در عملیات کربلای 4، اینجوری شد. در بدر تقریباً اینجوری شد، پیروز نبودیم و وقتی بعضی‌ها می‌گفتند شکست و ناراحت بودند. امام(ره) فرمود نه، شکست نبوده این “عدم الفتح” بوده. ما موفقیتی که می‌خواستیم به دست بیاوریم، نشد.

در جنگ اگر بنا بود بیاییم هر روز حرف بزنیم و نقد کنیم و نقطه ضعف پیدا کنیم و بگوییم آقا آنجا، اینجوری می‌شد، بهتر بود. اینجا اینجوری می‌شد بهتر بود، جنگ را نمی‌توانستیم پیش ببریم.‌ همه دنیا روبروی ما بودند و ما تنها بودیم.

متحد در کنار هم بودیم که توانستیم پیروز شویم. امروز هم همان صحنه است. منتها آن روز جنگ نظامی بود. امروز جنگ اقتصادی است. دولت وسط میدان و وسط صحنه است.

یک عده مثل اینکه مسئولیت‌شان انتقاد کردن است. یعنی خداوند شما را خلق کرده که در روز جنگ فقط نقد کنید. البته نقد اشکال ندارد ولی فقط نقد؟ یا نه شما هم رسالت و وظیفه دارید. شما هم باید کمک کنید.

آن کسی که می‌آید و می گوید چرا آنجوری شد و چرا اینجا اینجوری شد. چرا یک خورده نقص بود، خودش چه کار کرده؟ اول عمل خودش را بگوید. اول دوستان و حزب خودش را بگوید. آنها چه کار کردند. ما در جنگ هستیم این جنگ تحمیلی است ما نخواستیم. این جنگ به ما تحمیل شده است.

یک آدم خاصی که می‌بینیم به هیچ اصول و مقرراتی پایبند نیست. حتی به مقررات کشور و قانون و پروتکل‌های بهداشتی خودش هم پایبند نیست. یک آدم اینجوری که قانون کشور خودش را هم زیر پا می‌گذارد، همه مقررات دنیا را زیرپا می‌گذارد یک همچون آدمی آمده و یک توافقی را زیر پا گذاشته و با همه توان آمده برای اینکه نفت ایران به فروش نرسد و جلوی راهکارهای بانکی را بگیرد.

در این شرایط داریم مقاومت و ایستادگی می‌کنیم. اینکه بگوییم بانک مرکزی ضعیف است و ارزش پول ملی کم و زیاد شده. بانک مرکزی چه کار کند شما راه‌حل بدهید.

بانک مرکزی در این شرایط بسیار سخت، 5 میلیارد و 300 میلیون فقط برای کالاهای اساسی در این 6 ماه پرداخت کرده است. بانک مرکزی در این 6 ماه یک میلیارد و 400  میلیون برای بهداشت، درمان، دارو، تجهیزات پزشکی، ارز را تأمین کرده است.

ارز اگر بیشتر بود، بهتر بود. همه می‌دانیم. در یک شرایطی که می‌توانستیم در سال 50، 60 میلیارد دلار، درآمد نفتی ما بود البته کم بود حالا یک سالی بود که اصلاً درآمد نفتی ما 120 میلیارد بود سال 90 تقریباً 118 ، 120 میلیارد در یک سال بوده حالا سال‌هایی که کم بوده 50، 60 میلیارد بوده در این شرایطی که هستیم می‌دانند، آنهایی که نقد می‌کنند می‌دانند شرایط ما چه است و این حرف‌ها را می‌زنند.

البته اولاً مسئولین، وزرای ما همه استاندارها، مدیرکل‌های ما همه برای مردم توضیح دهند و واقعیت‌ها و شرایط را بگویند. حالا ممکن است بعضی از حرف‌ها را نشود روی آن حرف زد، بخاطر مصالح ملی، بخاطر اینکه دشمن سوء استفاده کند، بقیه را برای مردم باز کنیم و توضیح دهیم.

خدمت ملت عزیز و بزرگوار ایران عرض می‌کنم یک ساعت یک مسئول دولتی دست روی دست نگذاشته است. دارم می‌بینم. از صبح تا پایان شب تلاش می‌کنند. صبح اول وقت سر کارند و ساعت 11 ، 12 شب هم کار می‌کنند همه تلاش و کار می‌کنند. جنگ است.

در میدان جنگ اداره کشور، آباد کردن روستاها، تأمین آب، برق و گاز و همه خدمات مردم. ارتباطات، تلفن، امکانات و اینکه امروز می‌بینیم شرکت‌های دانش‌بنیان ما که در این دولت 5 هزار شرکت دانش‌بنیان ایجاد شده است. همه کار می‌کنند. الان بسیاری از نیازمندی‌های کشور حتی در بهداشت و درمان، در نیازمندی‌های اتاق ویژه و آی‌سی‌یوها را همین شرکت‌ها تأمین می‌کنند.

کار بزرگی که کشاورزان در تامین امنیت غذایی انجام می‌دهند. کار بزرگی که صنعت انجام داده است. در این 5 ماه آمار بخش بزرگی از صنایع و صنعت کشور از 10 درصد تا 38 درصد رشد دارد. یک موردی است 10 درصد و تا 38 درصد رشد داشته‌ایم. همه کار می‌کنند.

باید از کارگران و کشاورزان‌ و همه مردم تشکر کنیم که در این میدان هستند. در این میدان و با این سختی و مشکلات کار می‌کنیم، البته مردم هم در رنج و فشار هستند. الان در این چند ماه درآمد ارزی غیرنفتی کشور حدود 13 تا 13.5 میلیارد است. می‌بایست بیشتر از این می‌شد. ان‌شاء الله 6 ماهه دوم وضع ما بهتر می‌شود. در 6 ماه اول، مسأله کرونا، فشار زیادی به اقتصاد، واردات و صادرات‌ آورد. 6 ماهه دوم ان‌شاء الله شرایط بهتر می‌شود، در صورتی که پروتکل‌ها را خوب مراعات کنیم که آن برای ما بسیار مهم است و اهمیت دارد.

خواهش می‌کنم از همه که سیاه‌نمایی را تا پایان کرونا، کنار بگذارند. لااقل اگر کرونا تمام شد و تحریم هم بر فرض بود، اما فعلاً تا پایان کرونا، سیاه‌نمایی و تخریب دولت را تعطیل کنیم.

والله، بالله هر چه اختلاف بیشتر شود، دشمن امیدوارتر می‌شود. هر چه با محبت با هم صحبت کنیم و در کنار هم باشیم، آن همه تأکید قرآن که رحما بینهم، با هم مهربان باشید. اشداء علی الکفار. اگر می‌خواهیم لحن تند داشته باشیم، لحن تند بر سر آمریکا و دشمنان نه بر سر همدیگر.

آن تأکیدی که امیرالمؤمنین(ع) داشت. آن تأکیدی که پیغمبر داشت. خود امیر المؤمنین در شب آخر زندگی‌اش در وصیت‌نامه‌اش گفت: سَمِعْتُ جَدَّکُمَا (صلى الله علیه وآله) یَقُولُ: صَلاَحُ ذَاتِ الْبَیْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلاَةِ وَالصِّیَامِ.

اصلاح ذات بین، اینکه بتوانیم مردم را کنار هم دوست کنیم، اینکه بتوانیم کاری کنیم میان مردم، اصلاح و صلح و صفا و صمیمیت برقرار کنیم. از نماز و روزه بالاتر است. أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلاَةِ وَالصِّیَامِ. اینقدر مهم است، خوب یک جا ارتباط و دوستی برقرار کنیم. چرا هر چیزی را تبدیل می‌کنیم به دعوا و اختلاف و جدایی و فاصله، این فاصله به نفع ما نیست، به نفع دشمن است. در این شرایط دوستی به نفع ما است.

و آخرین نکته‌ای که می‌خواهم بر آن تأکید کنم. بر مسأله پروتکل است. پروتکل بهداشتی برای ما یک اصل بسیار مهم است.

همه مردم و مسئولین بدون استثناء همه باید تابع دستورات ستاد ملی کرونا باشند، هیچ استثناء نداریم. این تأکید رهبری معظم انقلاب است. این قانون کشور،  وظیفه ملی و قانونی و شرعی ما است.

همه باید پروتکل‌ را رعایت کنیم. هیچ‌کس نمی‌تواند از این پروتکل تخلف کند. پروتکل بهداشتی را اگر زیر پا بگذاریم، اهمیت ندهیم، خداوند به ما عقل داده، با عقل موظف هستیم جان خود و دیگران را حفظ کنیم. خود شرع و قانون و شرایط بهداشت جهانی هم همین را به ما می‌گوید.

در شرایط سختی هستیم. شما می‌بینید حتی کشورهای پیشرفته و اروپایی، آنها هم گرفتارند و دچار مشکل هستند و آنها هم بدون همکاری پیش نمی‌روند. هر جا که امروز رشد فرهنگی و اجتماعی باشد، بر کرونا پیروز می‌شوند هر جا که خدای ناکرده رشد فرهنگی، اجتماعی پایین بیاید، به قانون و مقررات توجه نکنند، به مقررات ستاد ملی کرونا توجه نکنند، مشکل ایجاد می‌شود.

در تمام مواردی که در طول این مدت شک کردم، خودم از ستاد ملی کرونا سوال کردم. گفتم که این کار را بکنم یا نکنم. این جلسه را بگذارم یا نگذارم. این اجتماع را انجام بدهم، این سمینار باشد، یا نباشد، هر چه آنها دستور دادند، عمل کردم. این وظیفه دینی و شرعی ماست و همه باید عمل کنیم. کسی نمی‌تواند وسط مسیل بایستد و صدا سیل را هم بشنود و بگوید تو می‌ترسی وسط رودخانه بایستی، خوب آب می‌آید و او را می‌برد. زلزله تکان می‌دهد، می‌گوید می‌ترسی زیر سقف باشی، خوب برو بیرون؛ می‌گوید من نمی‌ترسم می‌خواهم زیر سقف باشم. خوب باش. سقف می‌آید روی سرت.

باید به عقل، به دستورات شرع و پروتکل‌ بهداشتی‌مان عمل کنیم و به همین دلیل ان‌شاءالله امروز بعد از ظهر مقررات سخت‌تری را در کمیته‌ای که داریم، بحث و تصویب خواهیم کرد و ان‌شاء الله شنبه در ستاد ملی کرونا مصوب می‌کنیم.

صدا و سیما، روزنامه‌ها، مردم، فرهیختگان، پزشکان، همه واقعیت را برای مردم توضیح بیشتر بدهند، مردم آماده باشند. نمی‌خواهیم به مردم سخت‌گیری شود، اما چاره‌ای نیست. در شرایط فعلی که هستیم چاره‌ای نداریم جز اینکه سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌ها را بیشتر کنیم. می‌دانیم تعطیل کردن برخی از کسب و کارها در یک هفته یا کمتر و بیشتر برای مردم زحمت درست می‌کند، اما چاره‌ای نداریم، جز این راهی برای ما وجود ندارد.

لااقل می‌خواهیم روی مسأله استفاده از ماسک از خانه تا خانه، به عنوان یک اصل مهم، تأکید داشته باشیم. مقرراتی برای آن مصوب کنیم و ان‌شاء الله از هفته آینده اجرا کنیم.

مرحله اول از شنبه اجرا می‌شود و اگر دیدیم لازم است مراحل بعد را هم اجرا می‌کنیم. البته این مرحله برای تهران بزرگ است و اگر لازم بود برای استان‌های دیگر هم باید اجرایی و عملیاتی بکنیم.

ان‌شاء الله همه ما در پناه قانون و مقررات و مصوبات و پروتکل و یاری دادن همدیگر در این شرایط سخت بتوانیم از این شرایط عبور کنیم و ان‌شاء الله این ایام هم با شرایط بهداشتی، عزاداری سالار شهیدان را مدنظر قرار دهیم.

ان‌شاء الله.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا