خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محله جماران متعلق به همه جمارانی‌ها است نه یک جناح خاص

اعتراض اهالی جماران به فشار برخی اعضای شورای شهر

انصاف نیوز، مریم جمشیدی:‌ جماران نامی آشناست و برای همه تداعی کننده نام بنیانگذار کبیر انقلاب است اما از چندی قبل، دیگر این گونه نیست و نام “جماران” وجهی تازه یافته است. بدین صورت که برخی افراد درباره آن در رسانه‌ها یا فضای مجازی مطالبی را بیان می‌کنند. البته محور این سخنان ربطی به پیشینه آن منطقه ندارد بلکه تخریب دولت را هدف قرار داده است اما ظاهرا این همه ماجرا نیست. این جدال حالا اوج گرفته و آنقدر عرصه را برای اهالی جماران سخت کرده که دست به دامن نوشتن نامه سرگشاده و انتشار طومار شده‌اند تا شاید مشکل دیرینه‌شان مرتفع شود؛ مشکلی که به نظر می‌رسد اگر وجهه جناحی نمی‌یافت می‌توانست زودتر از اینها حل و فصل شود.

 ماجرای جماران از کجا شروع شد؟

 داستان جماران با یک توئیت در فضای مجازی شروع شد؛ توئیتی که در آن به دروغ ادعا شده بود روحانی رئیس جمهور ملکی در جماران دارد و قصد دارد پس از پایان دولت دوازدهم به آنجا مهاجرت کند؛ به همین خاطر نهاد ریاست جمهوری در حال ساخت و ساز غیرقانونی در آن منطقه برای شخص رئیس جمهور است. این ادعا به فاصله‌ی اندکی توسط حق‌شناس، عضو شورای شهر، مورد تایید قرار گرفت ولی جوابیه‌ای که کمی بعد، شهرداری منطقه یک تهران و همچنین روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری درباره‌ی ادعاهای مطرح شده منتشر کردند، باعث شد تا این عضو شورای شهر توئیتش را تصحیح کرده و ادعایش را مبنی بر اینکه روحانی مالک آنجاست پس بگیرد.

در آن جوابیه‌ها تصریح شده بود که اولا ملک مورد اشاره از جمله‌ی املاک قدیمی متعلق به نهاد ریاست جمهوری است و به هیچ وجه مالکیت شخصی ندارد و در سال‌های گذشته نیز از سوی نهاد ریاست جمهوری مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین این ساخت و ساز به هیچ عنوان مسکونی و شخصی نیست و کاربری اداری دارد و همه‌ی مجوزهای لازم را نیز پیش از اینها از شهرداری اخذ کرده است.

در بخش دیگری از جوابیه‌ی دولت هم تاکید شده بود: «برخی قرائن موجود نشان می‌دهد این خبرسازی کذب از سوی کسانی صورت گرفته که طی سال‌های گذشته برنامه‌ای برای این ملک داشته‌اند که به علت عدم توفیق در رسیدن به اهدافشان دست به فضاسازی‌هایی این چنین زده‌اند.»

تشدید هجمه‌ها و اعتراض اهالی جماران به تبعیض‌ها

 چند ماه بعد از جریان سازی علیه ملک نهاد ریاست جمهوری در جماران، غائله وارد مرحله‌ی جدیدی شد. این بار نهاد ریاست جمهوری متهم به تلاش برای لغو محدودیت ارتفاع در جماران بود. در همین راستا محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران، اول تیر ماه گذشته گفت: «از تلاش عده‌ای برای لغو طرح تفصیلی محله جماران نگرانیم»!

وی همچنین در توئیتی نوشت: «شنیده‌ها حاکی است که مجدداً فشار از بالا تشدید شده و این‌بار قصد اخذ امضا از اعضا به صورت دستگردان برای لغو محدودیت ارتفاعی این محله‌ی قدیمی را دارند.»

طبق طرح تفصیلی جماران که مصوبه‌ی قدیمی شورای عالی شهرسازی و معماری است، نباید تعداد طبقات ساختمان‌های محله‌ی جماران یعنی ساختمان‌هایی که خارج از حریم بیت امام خمینی هستند، از دو طبقه بیشتر باشد اما این موضوع ظاهرا فقط برای مردم عادی آنجا اجرا شده است زیرا افراد زیادی که وابستگی‌های جناحی داشته و در آنجا ملکی دارند یا خریداری کرده‌اند، ساخت و ساز بیشتر از دو طبقه داشته‌اند و همین، مورد اعتراض ساکنین جماران قرار دارد و خواستار لغو طرح جماران شده‌اند.

بررسی و مرور اتفاقات و اظهاراتی که در این باره طی چند ماه مطرح شده، این فرضیه را تقویت می‌کند که ظاهرا این محدودیت ارتفاع، منافع بزرگ مالی برای برخی دارد؛ منافعی که البته مشمول همه‌ی جمارانی‌ها نمی‌شود. به همین علت حالا اهالی جماران به ستوه آمده و خواهان رسیدگی به مشکلشان فارغ از بازی‌های سیاسی شده‌اند؛ بازی سیاسی که بر سر طبقات مجاز ساخت و ساز ساختمان‌ها در آن محله به راه افتاده است.

در همین راستا ساکنین جماران نسبت به این اتفاق و تبعیض معترضند. آنها به گمانه‌هایی اشاره می‌کنند که بر مبنای آن برخی می‌خواهند با بهره‌مندی از نفوذ سیاسی خود، مردم عادی را از افزایش تراکم ملک‌شان ناامید کرده تا ملک‌شان را بفروشند؛ سپس خریداران جدید بدون محدودیت ارتفاعی بسازند.

البته این موضوعی است که برخی اعضای شورای شهر آن را تایید نمی‌کنند از جمله محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران که 17 شهریور در گفتگو با ایمنا با بیان اینکه «حذف محدودیت ارتفاعی جماران رانت ایجاد می‌کند»، گفته بود: «ذی‌نفعان اهالی واقعی جماران نیستند».

سالاری همچنین شنبه دوازدهم مهر نیز در گفتگوی دیگری، در پاسخ به سوالی درباره‌ی سرانجام طرح رفع محدودیت‌های ارتفاعی در جماران یا همان “لغو طرح جماران” با تکرار ادعایی مبنی بر اینکه دولت حامی لغو محدودیت ارتفاع در جماران است، موضوع را به داستان ملک نهاد ریاست جمهوری در جماران ربط داد و افزود: «متاسفانه مطلع شدیم علی‌رغم مخالفت صریح کارشناسان و اعضای کمیته‌های ذیل دبیرخانه‌ی شورای عالی معماری و شهرسازی و اعضای شورای شهر و کمیسیون‌های تخصصی،‌ محدودیت ارتفاعی جماران به موجب فشار از سوی نهاد ریاست جمهوری و شخص رییس جمهور در آستانه لغو قرار دارد».

انتشار طومار توسط جمارانی‌ها و اعتراض به شورای شهر

 همزمان با تکرار این ادعا که موجب شده است تا داستان املاک جماران به جدال بین دولت و برخی گروه‌های سیاسی تبدیل شود، اهالی جماران طوماری را تهیه کرده و به این نوع اظهارات پاسخ دادند. آنان با اعتراض به گفته‌هایی مشابه آنچه که سالاری درباره طرح جماران گفته بود، تصریح کردند: «حذف طرح جماران خواسته‌ی اهالی جماران است و نه رئیس جمهور یا نهاد ریاست جمهوری.»

به گزارش انصاف نیوز، اهالی جماران با تاکید بر افتخار میزبانی 40 ساله‌شان از امام خمینی و بیت ایشان در این محله، تصریح کرده‌اند که به هیچ عنوان کسی به میراثی بودن حسینه و منزل امام (ره) معترض نیست ولی به این اعتراض دارند چرا فردی که خانه‌اش در محدوده حفاظتی است اجازه‌ی ساخت بیش از دو طبقه را ندارد اما اگر همین ملک به افراد خاص فروخته شود، به راحتی جواز ساخت سه یا حتی چهار طبقه صادر می‌شود؟

ساکنین محله‌ی جماران با اشاره به اینکه حدود سه ماه است که حذف طرح جماران در فضای رسانه‌ای کشور مطرح شده است، با ظالمانه خواندن طرح مذکور، تاکید کردند: «اهالی جماران بی‌صبرانه منتظرند تا بتوانند پس از 40 سال تحمل مشکلات و محدودیت‌ها، در خانه‌ی مخروبه‌ی خود احداث بنا نمایند».

در بخش دیگری از نامه‌ی سرگشاده‌ی مذکور آمده است: «نه در پی برج سازی و احداث طبقات بسیار هستیم و نه به دنبال نادیده گرفتن آثار و ابنیه مربوط به حضرت امام (ره) بلکه تنها می‌خواهیم پس از این همه سال به ما اجازه دهند تا حداقل بتوانیم با احداث چهار طبقه در زمین آباء و اجدای خودمان احداث بنا کنیم. این خواسته‌ی حداقلی ما شهروندان و اهالی جماران است اما آقایان در شورای شهر و شهرداری تهران این خواسته‌ی اهالی را با غوغاسالاری در رسانه‌های تحت نفوذ خود هرج و مرج شهری جلوه می‌دهند و اعتراض اهالی جماران را نایده می‌گیرند.»

 جمارانی‌ها: برخی اعضای شورا نماینده مردم‌اند یا وکیل موسسه؟

در این طومار که به امضای جمعی از اهالی جماران رسیده، تاکید شده است: «قریب 40 سال است که اینجانبان اهالی جماران میزبان حضرت امام خمینی (ره) و بیت مکرم ایشان بوده و هستیم. جایگاه آن امام عزیز و مهربان در قلب همه‌ی ما مشخص و دارای حرمتی مضاعف است به طوری که پس از گذشت سه دهه از رحلت ایشان همچنان با خاطرات آن دوران زندگی می‌کنیم و جفاها و ناملایماتی که از جانب برخی سودجویان و منفعت طلبان دیده‌ایم، ذره‌ای از ارادت ما به آستان آن امام بزرگوار نکاسته است».

ساکنین جماران با اشاره به اظهارات برخی اعضای شورای شهر تهران افزودند: «در این مدت اهالی جماران با رصد اخبار شاهد مخالفت تعدادی از اعضای شورای شهر تهران با حذف این طرح ناجوانمردانه بودند و بیش از همه موضعگیری‌های سوال برانگیز آقای محمد سالاری و طیفی از همفکران وی در جهت حفظ طرح موجود و به نفع موسسه‌ی تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره) که بانی و حامی اصلی این طرح بوده و هست، باعث اعجاب ما شده است. امروز برای همه‌ی اهالی جماران مشخص و مبرهن است که موسسه‌ی مذکور با فراموش نمودن رسالت و اهداف اولیه‌ی خود در پی گسترش حوزه‌ی املاک و مستغلات خود در جماران بوده و در این مسیر با حمایت گسترده‌ی گروهی از مسئولان شهری و با کمال تاسف با سوءاستفاده از نام و اعتبار حضرت امام (ره) حقوق حقه‌ی مردم را نادیده گرفته و با طرح ظالمانه‌ی خود در پی تصرف و تصاحب خانه‌های مردم جماران می‌باشند».

مسئولان شهری پیگیر خواسته‌های ما باشند نه تخریب دولت

در بخشی دیگر از این طومار با طرح سوالی مبنی بر اینکه «معلوم نیست که امثال آقای محمد سالاری که حضورشان در شورای اسلامی شهر تهران را مرهون حمایت‌های همین آقایان‌اند، نماینده‌ی مردم‌اند یا وکیل موسسه‌ی تنظیم و نشر آثار امام»، نسبت به بی‌توجهی این افراد و حامیانشان به اعتراض ساکنین و خواسته اهالی جماران؛ گلایه کرده و از مسئولان شهری خواستند به جای تخریب دولت، پیگیر خواسته‌های آنان باشند. آنان افزودند: «سیاست چنان چشم این آقایان را بسته است که برای آنها تنها ضربه زدن به اعتبار رئیس جمهور اصل است و اعتراض و درخواست‌های مردم جماران را قابل اعتنا و توجه نمی‌دانند.»

در پایان این نامه تصریح شده است: «اینجانبان با ابراز انزجار خود از تحرکات منفعت طلبانه‌ی برخی اعضای شورای اسلامی شهر تهران اعلام می‌داریم که تا رسیدن به حقوق حقه‌ی خود از پای نخواهیم نشست و امیدواریم که با درایت مسئولان کشور این خواسته‌ی به‌حق اهالی جماران پس از چهل سال محقق گردیده و دست سودجویان و منفعت طلبانی که با سواستفاده از عناوین مقدس در پی مال اندوزی برای خود می‌باشند از محله جماران کوتاه گردد.»

توجه به آنچه که توسط ساکنین عادی محله‌ی جماران در نامه‌ی سرگشاده‌شان مطرح شده است، ضرورت بررسی به طرح جماران را فارغ از دسته بندی‌ها و منافع اقتصادی و سیاسی متذکر می‌شود؛ لذا انتظار می‌رود مسئولان مربوطه نسبت به حل مشکل مردم اقدام کنند.

متن کامل نامه و امضای اهالی جماران خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر تهران در پی می‌آید:

«قریب به 40 سال است که این جانبان اهالی جماران میزبان حضرت امام خمینی (ره) و بیت مکرم ایشان بوده و هستیم. جایگاه آن امام عزیز و مهربان، در قلب همه ما مشخص و دارای حرمتی مضاعف است؛ به طوری که پس از گذشت سه دهه از رحلت ایشان، همچنان با خاطرات آن دوران زندگی می کنیم و جفاها و ناملایماتی که از جانب برخی سودجویان و منفعت طلبان دیده ایم ذره ای از ارادت ما به آستان آن امام بزرگوار نکاسته است.

به خوبی می دانید که حدود ۳ ماه است حذف طرح جماران در فضای رسانه ای کشور مطرح گردیده و اهالی جماران بی صبرانه منتظر خبر لغو این طرح ظالمانه اند تا بتوانند پس از ۴۰ سال تحمل مشکلات و محدودیت ها، در خانه مخروبه خود احداث بنا نمایند.

خواسته اهالی جماران مشخص است. نه در پی برج سازی و احداث طبقات بسیار هستیم و نه به دنبال نادیده گرفتن آثار و ابنیه مربوط به حضرت امام (ره)، بلکه تنها می خواهیم پس از این همه سال به ما اجازه دهند تا حداقل بتوانیم با احداث چهار طبقه در زمین آباء و اجدادی خودمان احداث بنا کنیم. این خواسته ی حداقلی ما شهروندان و اهالی جماران است. اما آقایان در شورای شهر و شهرداری تهران این خواسته ی اهالی را با غوغاسالاری در رسانه های تحت نفوذ خود، هرج و مرج شهری جلوه می دهند و اعتراض اهالی جماران را نادیده می گیرند.

در این مدت اهالی جماران با رصد اخبار، شاهد مخالفت تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران با حذف این طرح ناجوانمردانه بودند و بیش از همه موضع گیری های سؤال برانگیز آقای محمد سالاری و طیفی از همفکران وی در جهت حفظ طرح موجود و به نفع مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام که بانی و حامی اصلی این طرح بوده و هست، باعث اعجاب ما شده است.

امروز برای همه ی اهالی جماران مشخص و مبرهن است که مؤسسه مذکور با فراموش نمودن رسالت و اهداف اولیه خود در پی گسترش حوزه املاک و مستغلات خود در جماران بوده و در این مسیر با حمایت گسترده ی گروهی از مسئولان شهری و با کمال تأسف با سوء استفاده از نام و اعتبار حضرت امام (ره) حقوق حقه مردم را نادیده گرفته و با طرح ظالمانه خود در پی تصرف و تصاحب خانه های مردم جماران می باشند.  معلوم نیست که امثال آقای محمد سالاری که حضورشان در شورای اسلامی شهر تهران را مرهون حمایت های همین آقایان اند، نماینده مردم اند یا وکیل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام و حامیان بست پرده خود که هیچ توجهی به اعتراض مردم نمی کنند و تنها با سوء استفاده از عناوینی چون حفظ آثار فرهنگی، میراث امام و حفظ بافت قدیمی به دفاع از طرح مذکور می پردازند. سیاست، چنان چشم این آقایان را بسته است که برای آنها تنها ضربه زدن به اعتبار رییس جمهور اصل است و اعتراض و درخواست های مردم جماران را قابل اعتنا و توجه نمی دانند.

اینجانبان با ابراز انزجار خود از تحرکات منفعت طلبانه ی برخی اعضای شورای اسلامی شهر تهران، اعلام می داریم که تا رسیدن به حقوق حقه خود از پای نخواهیم نشست و امیدواریم که با درایت مسئولان کشور این خواسته ی به حق اهالی جماران پس از چهل سال محقق گردیده و دست سودجویان و منفعت طلبانی که با سوء استفاده از عناوین مقدس در پی مال اندوزی برای خود می باشند از محله جماران کوتاه گردد».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا