خرید تور تابستان ایران بوم گردی

غیرقانونی، غیر اخلاقی، جرم‌زا، بیماری‌زا

کامببز نوروزی، حقوقدان در یادداشتی تلگرامی با عنوان «غیرقانونی، غیر اخلاقی، جرم‌زا، بیماری‌زا» نوشت:

خیابان جمهوری، محدودۀ خیابان حافظ، دوسوی خیابان پر است از جمعیت فشردۀ تماشاگر، تعدادی موتورسوار نیروی انتظامی در جلو حرکت می کنند. کلاه کاسکت بر سر و صدای بلند موتورها، دو وانت نیروی انتظامی. روی هر وانت چند پلیس با لباس مشکی و کلاهی که صورت را پوشانده است. در هر وانت دو سه نفر که لابد از اراذل و اوباش محسوب می شوند در اختیار نفرات نیروی پلیس اند. پلیس ها بر سر و روی آنها می کوبند. از آنها صداهایی شنیده می شود: “ما را ببخشید” ، “[…] خوردم”، گاهی هم صدای ناشی از درد… این فیلمی است که در محیط وب منتشر شده است.

لابد می خواهند با گرداندن خلافکارها در خیابان، موجب تحقیر و تخفیف آنها بشوند و دیگران هم بترسند و… و به این طریق با رفتارهای مجرمانه مقابله و مبارزه کنند. اما این کار:

1- غیرقانونی است

هرکس مرتکب جرمی شده است باید مجازات شود. حکم به مجازات نیز باید طبق قانون توسط دادگاه صالح صادر شود. اگرمجرمان خطرناک و مزاحمین جان و مال مردم را به عنوان مجازات در خیابانها می گردانند. در هیچ یک از قوانین ما چنین مجازاتی وجود ندارد. وقتی قانون چنین مجازاتی وجود ندارد، هیچ دادگاهی هم نمی تواند جکم به چنین کاری بدهد.

اگر دادستان یا بازپرس چنین دستوری داده باشند، باز هم چنین دستور وجاهت قانونی ندارد. دادسرا صرفاً در محدودۀ قانون و برای کشف جرم و تحقیقات می تواند در خصوص یک متهم اقدام کند. گرداندن یک متهم در خیابانها و بر و روی او کوفتن، هیچ ربطی به تحقیقات مقدماتی ندارد و کمترین ارزشی برای کشف جرم و تحقیقات نمی تواند داشته باشد. بازپرس و دادستان اختیارات زیادی دارند ولی این ختیارات محدود به قانون اند و هیچ اختیاری فراتر از قانون برای آن متصور نیست. نیروی پلیس هم نمی تواند چنین تصمیمی بگیرد.

“هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده به هرصورت که باشد ممنوع است (اصل 39 قانون اساسی).”

2- جرم‌زاست

این شیوه ها نه تنها به پیشگیری از جرم نمی انجامد، بلکه بیشتر خصلت جرم‌زا دارند.

نمایش خشونت، خشونت را عادی می کند. وقتی با سروصدای زیاد و هیاهوی فراوان خشونت در برابر چشم افراد قرار می گیرد، عادی می شود. عادی شدن خشونت امکان تکثیر آن را در افراد مختلف افزایش می دهد.

وقتی نیروی پلیس که مجری قانون و محافظ امنیت و جان و مال مردم است، چنین نمایشی بدهد، از مردمان عادی چه توقعی می توان داشت؟ طبق قانون تحقیق و بازجویی از متهم، باید بدون تعرض جسمی یا روانی به او انجام شود. وقتی مردم می بینند که نه در اتاق دربستۀ بازجویی، بلکه در برابر دیدگان تماشاگران چنین رفتاری با متهم می شود، در مورد نیروی انتظامی جه خواهند اندیشید.

اصولاً از حیث جامعه شناسی کیفری، بزهکاران حرفه ای نیز وابسته به گروه اجتماعی خویش اند. بروز چنین رفتارهایی موجب تحریک حس انتقام و مقابله در آنها می شود و به پیچیده تر شدن و تعمیق رفتارهای بزهکاران، گروه های اوباش و اشرار منجر می شود.

3-خدشه به اخلاق

در این فیلم می بینیم عده ای دیگران را کتک می زنند. آنها هم زیر فشار کلماتی می گویند. با صدای بلند و آه و ناله. یکی از خلافهای این بزهکاران کتک کاری و به کار بردون کلمات زشت بود.، حالا، پیش نگاه جمعیتی بزرگ همان کارها دارد علناً اتفاق می افتد، اگرچه در شکل و شمایلی دیگر، ولی بازهم مردم جلوه ای همان را می یننند و می شنوند که نباید و نشاید. به مردم چه آموزش می دهید؟ وقتی مراجعی مانند صدا و سیما یا وزارت ارشاد صحنه های خشونت بار در فیلمها را به دلیل زیانبار بودن آنها ممنوع می کنند، به طرق اولی نمایش مستقیم و واقعی چنین صحنه هایی در ملاء عام زیانبار و پرخطر است.

علوم جنایی، از قبیل جرمشناسی، جامعه شناسی کیفری، روانشاسی کیفری، کیفرشناسی تغییرات و پیشرفتهای فراوانی کرده اند. آموزه های این علوم تصورات و روش های قرون پیشین در مورد جرم و مجازات را منسوخ کرده است. برای پیشگیری از جرم از دانش های کارآمد نوین تبعیت کنید.

بعدالتحریر: موج بلند کرونا تهران را برداشته است و کشته می گیرد. ستاد مقابله با کرونا و صدا و سیما و همگان تلاش می کنند مردم را از تجمع بازبدارند. سینماها تعطیل اند ، رستورانها تعطیل اند ، مدارس و دانشگاهها تعطیل اند ، عزاداری محرم تعطیل شد، راهیپمایی اربعین ممنوع است و…. در این واویلا، نیروی انتظامی برنامه ای در خیابان راه انداخته که مردم بیایند و تماشا کنند و چند هزار نفر جمعیت به شکل فشرده در هم بلولند تا ببینند چه می گذرد. میدان خوبی فراهم می شود برای انتقال ویروس!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا