خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توییت انصاف | واکنش‌ها به «متهم‌گردانی» پلیس

واکنش‌های توییتری به گرداندن متهمانی که بر اساس اعلام پلیس «اراذل و اوباش» بوده‌اند را به انتخاب خبرنگار انصاف نیوز می‌خوانید:

فاطمه کریمخان: ‏متهم‌گردانی در تهران به شیوه‌ای که دیروز در جمهوری اجرا کردند سابقه‌دار است، اما معمول نیست! این «یک روز معمولی در تهران» نیست، اما کسانی که به یاد دارند آخرین بار چنین طرحی در ابعاد وسیع کِی و توسط چه کسانی اجرا شده باید زنگ هشدار را شنیده باشند! فاعتبرو، دیر می‌شود.

علی مجتهدزاده: ‏يک سئوال مشخص از ‎#دادستان_تهران و ‎#فرمانده_نيروی_انتظامی ؛ دستور ‎#مجرم_گردانی و ضرب وشتم آنان در ملأ عام را چه کسی و بر مبنای کدام قانون  صادر کرده است!؟

محمد ملاعباسی: ‏حاصل ترکیبِ بی‌توجهی به افکار عمومی + زور + احساس وظیفه در شئون مختلف. نهاد نظامی‌ای که به واسطۀ ارتباط روزمره با مردم، بیش از همۀ بخش‌های نظامی دیگه باید به پژوهش‌های اجتماعی اهمیت بده، ولی در عمل گویا راه برعکس رو می‌ره.

محمدصالح مفتاح: ‏تشهیر مجرمین، خودش نوعی مجازات است و پیش از صدور رأی خلاف شرع است. کتک زدن و توهین به مجرم خلاف شرع و اصل ۳۹ قانون اساسی و مصداق ‎#منکر است.

مرتضی هاشمی: ‏برخی از متهمان متعلق به محلاتی هستند که مشکلی با این متهم‌گردانی ندارن. خرده فرهنگی که حول این داستان شکل می‌گیره، زندان رفتن یا کتک خوردن از پلیس رو به “مردانگی” گره می‌زنه. چیزی شبیه این حکمت عامیانه شکل می‌گیره که “زندان واسه مَرده!” متهم‌گردانی اثری در بازدارندگی نداره.

کافِ عین: ‏آفتابه گردن لات‌ها انداختن و در محله گرداندن، ابتکار قاضی مرتضوی و سردار رادان بود. بارها در مورد نتایج قابل پیش‌بینی این کارشان نوشته‌ام و متخصصان هم توضیح داده‌اند. نیروی انتظامی چرا به تکرار این تجربه اصرار دارد؟ آن بار چه خیری دیدیم؟ جز تورم جنایت نتیجه‌ی دیگری هم داشت؟

محمود صادقی: ‏تصاویر ‎#گرداندن_مجرمان در شهر شرم‌آور است؛ این اعمال نه با شرع مطابقت دارد نه با قانون و نه با عقل سلیم. این اقدامات برخلاف ظاهر ان نشانگر اقتداردنیست بلکه نشانه‌‌ی عجز و ناتوانی نظام عدالت کیفری در پیشگیری از وقوع جرم است.

مرحوم یوز‌ف.ک: ‏در [اشتباه] کسی که بنا بر یک سنت ابلهانه، آفتابه بر گردن می اندازند و با پس گردنی او را در خیابان می گرداند تا بقول خود امنیت را تأمین کند شکی نیست اما به صداقت کسانی که از طریق ایجاد ارتباط با رفتار داعش دنبال همسان سازی و بازی با کلمات از جنس جاعش و داعش هستند، باید شک کرد. بخصوص که هدف انتقاد عده ای، تصحیح این رویه اشتباه و اصلاح روند است اما گروهی دیگر از طریق این همسان سازی و بازی با کلمات دنبال فضا سازی در راستای مشروعیت بخشیدن به تحریم و حتی جنگ هستند، انتقاد باید کرد اما نباید بازی خورد و بازیچه شد.

سعید مالکی: ‏گرداندن ‎#اشرار در شهر با آن شکل و شمایل و ظاهر داره نتیجه می ده! اما گویا برعکس! کم کم در حال تبدیل شدن به مظلومانی هستند که اسیر شده‌اند! خسته نباشید دلاوران! کل پروژه ی مبارزه با اشرار رفت روو هوا!

بهمن دارالشفایی: ‏واقعاً برایم سوال است که چرا خیلی از کسانی که در مخالفت با کتک‌زدن مجرمان در ملا عام می‌نویسند، ویدیوی این کتک‌زدن را هم زیر نوشته‌شان منتشر می‌کنند؟ حتماً می‌فهمند که ابزاری می‌شوند برای بیشتر دیده‌شدن این ویدئو، پس چرا این کار را می‌کنند؟

احسان: ‏حضرت علی ع وقتی از خیانت ابن هرمه مسئول بازار اهواز مطلع شد به حاکم اهواز نامه نوشت و دستور داد او عزل و زندانی شود و مردم از مجازاتش باخبر شوند. معصوم ع تشهیر رو برای کارگزار حکومتی خائن به منافع عمومی و ضایع کننده حق مردم هم به کار گرفت اونم بی پس گردنی!

فرشته تابانیان: در هیچ کدام از موارد قانونی اینکه مجرمی را در شهر بگردانند به عنوان مجازات تکمیلی وجاهت قانونی ندارد.به نظر می‌رسد که نیروی محترم انتظامی در این موارد قانون را نقض می‌کند.

ای‌لیا: ‏‏اینجا بدرستی درباره زشتی برخورد بد با مجرمین و گرداندن توی خیابون توییت می‌زنید ولی اون بیرون ملت حال می‌کنن و حتی انتظار دارن یکی یه قمه بزنن توی کمرشون.

امیر تنها: ‏تو کجای دین، قانون و اعتقادمون داشتیم مجرم رو تو خیابون بگردونیم؟این بدبختا از اقتصاد بیمارمون به اینجا کشیده شدن. حالا تو بیا آبروشم ببر. وقتی سیستم اقتصاد فشله، نیروی انتظامی برای برقراری امنیت ضعیفه و سیستم قضایی هم کارشو درست انجام نمیده، باز هم مثل همیشه بندازید گردن ‎#مردم

میثم سعادت: ‏پس گردنی زدن پلیس صورت پوشیده به دزدی که چهره اش مشخصه، در ملا عام، نماد امنیته؟ / ‏شرور سابقه دار محله مشیریه در حالی در خیابان گردانده شد که 9 سال قبل هم در خیابان گردانده شده بود #تنبیه_موثر

فاطمه میم: ‏مگر کسی گفته برخورد نشه؟ در ثانی اگر قرار بر اینه که برخورد با متهم و مجازات مجرم مطابق نظر قربانی باشه پس کارکرد دادگستری‌ها چیه؟ برگردیم به دوره‌ی دادگستری خصوصی و هرکسی متجاوز به حقوقش رو هر ژور که میخواد مجازات کنه

عارف: ‏فقط یه سیستم فشل میتونه با تصمیمات مزخرفش .. واسه مجرم ترحم بخره

ریحانه: ‏این اراذل و اوباش رو بجای نمایشِ تو خیابون چرخوندنشون ، روی احکامی که بهشون میدن تجدیدنظر کنن که طرف وقتی چاقو زیرگردن مردم میزاره بعد ۲ ماه آزاد نشه به کارش همچنان بدون هیچ ترسی ادامه بده چون میدونه تهش چندماه میره زندان استراحت میکنه برمیگرده .

سیدمحسن حسینی: ‏آفرین! تو اربعین امام حسین جوون خلافکار رو بیارین تو شهر بگردونید بزنید پس کله اش بگه غلط کردم و … خوردم، اینجوری امام حسین هم راضی تره

طبا: ‏از ‎#نیروی_انتظامی انتظار می‌رود که خود از همگان قانون‌مدارتر باشد. گرداندن افراد ولو مجرم خطرناک و ضرب و جرح  آنان و … (صرفنظر از نتایج آن) خود، غیرقانونی است. گاهی در میانه کارزار اندکی بیاسایید و بدین بیاندیشید که در جنگ با چیزی که دشمن می‌دارید خود، تبدیل به آن نشده‌اید.

سیدوحید موسوی: ‏یعنی ممکنه یه روز طبری اینا رو هم اینطوری توی شهر بچرخونن؟! 🤔

هزاردستان: ‏این چه کار احمقانه‌ایه؟ باید ریشه‌یابی کرد و طبق قانون عمل کرد نه اینکه وسط خیابون تو سرش بزنن. لین مادر مرده‌ها فقط بدبختیشون اینه که رفیقی ندارن لواسون رو به نامشون بزن…

روزبه شهرستانی: برادر/خواهر من، قانون پز روشنفکری نیست! حکومت و نظمیه و عدلیه برای همینه که به واسطهٔ  ‎#قانون، مجازات رو تعیین و اجرا کنه، تا بندهٔ نوعی مثل عصر حجر، خودم قاضی و مجری نشم، نه که بیاد نظر شخصی من رو از طرفم اجرا کنه!

علیرضا خوشبخت: ‏باورم نمی شد که دوباره بساط گرداندن متهمان در شهر را راه افتاده. تازه علاوه بر گرداندن، کتک هم می زنند. کدام دادگاه این حکم را داده؟ بر اساس کدام قانون؟این نمایش خشونت برای چیست؟ حقوق متهم کجاست؟ چکار می کنید آقایان؟ امنیت روانی و روحی این جامعه را چه کسی باید تامین کند؟#حیرت

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. با سلام
    این کار با کرامت انسانی در تضاد می باشد، اگر از کسی اشتباهی یا تخلفی صورت گرفته باید طبق قانون با وی برخورد شود ودر مورد این افرادی که به اتهام موبایل قاپی این برخورد زشت و زننده با انها صورت گرفته است به هیچ وجه قابل قبول و پذیرفتنی نیست. قانون گذار برای چینین اقداماتی مطمینا قوانین بازدارنده ای وضع کرده است که باید به انها رجوع کرد نه اینکه با ابروی افراد بازی کرد . شوی تبلیغاتی در خیابان به راه انداخت و چنانچه قوانین ما پاسخگوی نیازهای فعلی نمی باشد باید در قوانین موجود تجدید نظر کرد.

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا