خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در مناظره‌ی معاون ترامپ و بایدن چه گذشت؟

یک هفته بعد از مناظره‌ی ترامپ و بایدن، مایک پنس و کامالا هریس، معاونان این دو، با یکدیگر مناظره کردند و به موضوعاتی چون کرونا، تغییر اقلیم و رابطه با چین پرداختند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی بی سی، در مقایسه با مناظره هفته گذشته که بسیاری از ناظران سیاست آمریکا لحن بگومگو مانند حاکم بر آن را ناسازگار با جایگاه ریاست جمهوری می‌دانستند، پنس و هریس با آرامش بیشتری با یکدیگر بحث کردند.

با توجه به ابتلای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به کووید-۱۹ و همچنین با توجه به سن او و بایدن، توجه زیادی به مناظره معاونان رئیس جمهور آینده آمریکا جلب شد.

مطابق قانون اساسی آمریکا در صورتی که رئیس‌جمهور قادر به انجام وظایفش نباشد معاون رئیس جمهور این نقش را ایفا می‌کند.

کامالا هریس در انتقاد از سیاست خارجی دونالد ترامپ و “یکجانبه‌گرایی” و “انزواگرایی” او، گفت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران به کاهش امنیت آمریکا منجر شده است.

مایک پنس در مقابل گفت دولت ترامپ در محدود کردن گروه داعش موفق بوده است.

او با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم مدعی شد که در دوران زمامداری باراک اوباما و معاونت جو بایدن یک میلیارد دلار به ایران داده شده، در حالی که آمریکا در زمان زمامداری ترامپ قاسم سلیمانی را ترور کرد.

کامالا هریس در پاسخ به حمله موشکی ایران در واکنش به ترور قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت در آن حمله شماری از نیروهای آمریکایی دچار ضربه مغزی شدند، اما دونالد ترامپ این اتفاق را در حد “سردرد” کم اهمیت جلوه داده است.

هریس گفت چنین برخوردی از نمونه‌های رفتار تحقیرآمیز دونالد ترامپ با نظامیان آمریکایی است.

مناظره مایک پنس و کامالا هریس با پرسشی درباره بحران کووید-۱۹ آغاز شد و هریس گفت که اگر در زمان شیوع این ویروس جو بایدن رئیس جمهور بود چه سیاستی را متفاوت با دونالد ترامپ اتخاذ می‌کرد.

هریس گفت: بایدن یک استراتژی فراگیر برای آزمایش در سطح ملی و ردگیری تماس‌های مبتلایان دارد.

او همچنین مواجهه دولت دونالد ترامپ با بحران کرونا را به باد انتقاد گرفت و گفت چه طور در مراسم کاخ سفید دستورالعمل بهداشتی مهار کرونا رعایت نمی‌شود اما از مردم انتظار رعایت آن می‌رود؟

هریس دونالد ترامپ و مایک پنس را متهم کرد که هرچند در ماه ژانویه از جزئیات خطر ویروس کرونا آگاه بودند تا ماه مارس اقدامی نکردند و به مردم هشدار ندادند.

پنس در پاسخ گفت دولت ترامپ بلافاصله وقتی لازم بود همه سفرها از چین را محدود کرد، در حالی که جو بایدن این تصمیم را “خارجی‌هراسی” دانست.

مایک پنس ابراز امیدواری کرد که به زودی واکسنی برای پیشگیری از کرونا تولید شود. او گفت: ما آزمایشگاه‌های تشخیص ویروس را آغاز کردیم و به سمت تکمیل داروهای آن رفتیم و تحت رهبری ترامپ ما پیش از پایان امسال، میلیون‌ها دوز واکسن خواهیم داشت. او جو بایدن و کامالا هریس را متهم کرد که از روی برنامه دونالد ترامپ برای مواجهه با کرونا کپی‌برداری کرده‌اند.

هریس گفت وقتی ۲۱۰ هزار نفر جان باخته دارید، خانواده هایی که در سوگ آنها نشستند، معاون اول رئیس جمهوری در ۲۸ ژانویه می دانسته چه خبر است، وقتی آشکار شد و گفتند چرا به کسی نگفتید؟ گفت رئیس جمهوری خواسته مردم آمریکا آرامش داشته باشند.

وی سپس از مردم پرسید: مردم آمریکا وقتی به دنبال دستمال توالت بودید، فرزندانتان به مدرسه نمی‌ رفتند، چقدر آرام بودید؟

پنس در پاسخ به سوالی درباره مراسم معرفی قاضی برت برای پست دیوان عالی ۱۱ روز پیش در کاخ سفید بدون ماسک و رعایت فاصله اجتماعی گفت: ترامپ و من اعتماد زیادی به مردم آمریکا داریم. حتی در بحبوحه همه‌گیری که شماری از آمریکایی‌ها را از دست می‌دادیم به ایالت‌های مختلف رفتیم و گفتیم چه کار کنند. مردم آمریکا فداکاری کردند. من و کارن هم در مراسم معرفی قاضی برت بودیم، همه کارشناسان گفتند که در هوای آزاد مساله‌ای نیست. بایدن و هریس به طور مرتب درباره دستور اجرایی صحبت می‌کنند در صورتی که ما آزادی انتخاب را پیشنهاد می‌کنیم.

هریس در پاسخ گفت: شما باید شجاعت گفتن را می‌داشتید اما این دولت این کار را نکرد. دولت به دلیل بی کفایتی حاضر نبود حقیقت را به مردم بگوید. مردم آمریکا به خاطر بی کفایتی این دولت فداکاری کردند. می خواهند مردم اطلاعات لازم را نداشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره واکسن و اینکه آیا در صورت تولید استفاده خواهید کرد هم گفت اگر متخصصان واکسن را تایید کند من از آن استفاده خواهم کرد اما اگر ترامپ بگوید، خیر من این کار را نخواهم کرد.

پنس اما در پاسخ گفت ما در کمتر از یکسال به واکسن دست خواهیم یافت، اینکه شما واکسن را مخدوش می‌کنید، از شما می خواهم با زندگی مردم سیاسی برخورد نکنید. شما به طور مرتب این اعتماد را مخدوش می‌کنید.

وی افزود: وقتی درباره ناکامی دولت صحبت می‌کنید بگذارید بگویم که در سال ۲۰۰۹ ویروس آنفلوآنزای خوکی آمد که ۶۰ میلیون نفر گرفتار آن شدند هرچند کشته شدگان کمتر بودند اما اگر آن ویروس به بدی کرونا بود نه ۲۰۰ هزار نفر بلکه میلیون‌ها نفر جان می‌باختند.

معاون ترامپ درباره شرایط کنونی سلامت ترامپ گفت: به نیابت از رئیس جمهوری و بانوی اول از دعای شهروندان برای سلامت رئیس جمهوری دلگرم شده‌ایم. مراقبت بهداشتی ترامپ در بیمارستان والتر رید ادامه خواهد یافت. مردم آمریکا این حق را دارند که بدانند وضع سلامت رئیس جمهوری چگونه است. من از حمایت فراحزبی هیجان زده شده ام و از تلفن هریس و بایدن در این رابطه هم سپاسگزارم.

هریس گفت: ترامپ درباره سابقه سلامتی و مالیات شفاف نبوده است. ما الان فهمیدیم که ۷۵۰ دلار مالیات پرداخت کرده است. الان می دانیم که ترامپ ۴۲۰ میلیون دلار بدهکار است و این خیلی خوب است که بدانیم که رئیس جمهوری آمریکا و فرمانده کل قوا به چه کسی بدهکار است.

وی تاکید کرد: بایدن درباره خیلی چیزها شفاف بوده است، همه چیز را صادقانه مطرح می‎‌کند اما ترامپ همیشه در حال کتمان حقیقت بوده است.

پنس با اشاره به ۴۷ سال فعالیت بایدن گفت: آمریکا رئیس جمهوری دارد که بازرگان بوده است و مشاغل زیادی خلق کرده است. خیلی از این چیزها درست نیست. ترامپ برای تجارت آزاد مبارزه کرد و مقررات اقتصادی را کاهش داد.

آنها همچنین درباره رابطه تجاری با چین تبادل نظر کردند، پنس با تاکید بر اینکه به یک توافق سبز چند میلیارد دلاری نیاز نداریم، گفت: این به زیان مشاغل ما تمام خواهد شد.

هریس در پاسخ گفت: معاون رئیس جمهوری فکر می‌کند جنگ تجاری با چین یک موفقیت بوده است، در حالی او این جنگ را باخت. به خاطر به اصطلاح جنگ تجاری با چین، آمریکا ۳۰۰ هزار شغل صنعتی را از دست داد و کشاورزان دچار ورشکستگی شدند.

وی افزود: ما در حال رکود اقتصادی در زمینه تولید به سر می‌بریم. برآورد شده است که تا پایان ریاست جمهوری ترامپ، نسبت به هر دولت دیگری شغل خود را از دست داده است. تقریبا نیمی از مستاجران در آمریکا نگران پرداخت اجاره بهای خود هستند و این به خاطر ناکامی رهبر این دولت است.

پنس در پاسخ گفت: باخت جنگ تجاری با چین؟ بایدن همیشه هوادار چین بوده است. بایدن ۲ هزار شغل را از دست داد اما ما ۵۰۰ هزار شغل تازه ایجاد کردیم و وقتی از همه گیری عبور کنیم، رشد اقتصادی ایجاد خواهیم کرد.

او افزود: چین باید به خاطر ویروس کرونا پاسخگو شود. آنها و سازمان جهانی بهداشت صادق نبودند و اجازه ندادند نیروهای ما برای یافتن حقایق به چین بروند. ترامپ تصمیم گرفت پروازها از چین تعلیق شود اما بایدن مخالف آن بود.

سوال بعدی درباره تنش آمریکا با ناتو و رهبری آمریکا بود که هریس اظهار کرد: سیاست خارجی شاید به نظر پیچیده بیاید اما همه آنها یک رابطه است. باید در کنار دوستان ایستاد و متوجه دشمنان هم بود. اما ترامپ به دوستانمان خیانت کرد و برای دیکتاتورها ارزش قایل شده است.

وی با اشاره به فعالیت خود در کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا اظهار کرد: همه درباره دخالت روسیه در انتخابات ما صحبت کردند اما ترامپ صحبت پوتین را پذیرفت.

معاون انتخاباتی بایدن گفت: از توافق ها خارج شد، به توافق هسته ای ایران نگاه کنید، اکنون ما را در شرایطی قرار داده است که آنها اکنون ممکن است در حال ساخت یک زرادخانه هسته‌ای بزرگ باشند. ما با دوستانمان در توافق بودیم اما به خاطر رویکرد یکجانبه‌گرایی و انزواگرایی وی، از این توافق خارج شدیم.

هریس ادامه داد: ما روی صحبت خود همیشه باید بایستیم اما ترامپ این را درک نمی کند.

پنس هم در این باره گفت: ترامپ به وعده خود برای انتقال سفارت خود به قدس عمل کرد، کاری که بایدن قول داده بود و هیچ گاه این کار را نکرد. وقتی ترامپ  رئیس جمهور شد، داعش منطقه وسیعی را تصرف کرده بود، اما ترامپ البغدادی را بدون دادن یک کشته، از بین برد.

وی افزود: امروز ۲ نفر از مسئولان کشتن میلر در عراق محاکمه شدند. اما بایدن درباره آزادی این گروگان داعش تعلل کرد. اگر ترامپ رئیس جمهوری بود ما او را نجات داده بودیم.

هریس درباره گزارش‌های منتشر شده برای تعیین جایزه برای سر نیروهای نظامی آمریکایی ها در افغانستان هم اظهار کرد: ترامپ هیچ گاه این مساله را با پوتین مطرح نکرد اما بایدن روسیه را پاسخگو خواهد کرد.

معاون ترامپ در پاسخ به این مساله گفت: فرزند و داماد من در ارتش هستند، تضمین می دهم که ترامپ نه فقط به آنها احترام می‌گذارد، هر حرف دیگری که بزنید کاملا مسخره است.

معاون ترامپ بار دیگر به دستور ترامپ برای ترور شهید سردار سلیمانی اعتراف کرد و گفت: ترامپ تردیدی نکرد اما باید بدانید که بایدن و هریس از حذف سلیمانی انتقاد کردند.

پنس افزود: بایدن مخالف حمله به محل اختفای بن لادن هم بوده است، باید فرماندهی داشته باشیم که تردیدی به خود راه ندهد و این را ترامپ دارد.

تبعیض نژادی و خشونت پلیس آمریکا علیه سیاهان از جمله موضوعات مناظره بود.

کامالا هریس دونالد ترامپ را به حمایت از نژادپرستان متهم کرد و اشاره کرد که او در مناظره‌اش با جو بایدن حاضر نشده بگوید از گروه “پراد بویز” حمایت نمی‌کند.

مایک پنس گفت اتهام نژادپرستی را رد کرد گفت نمی‌توان او را به حمایت از گروه‌هایی چون نئونازی‌ها متهم کرد، چرا که ترامپ نوه‌هایی یهودی دارد.

پنس گفت رسانه‌ها و خانم هریس به طور گزینشی با صحبت‌های ترامپ برخورد می‌کنند.

معاون رئیس جمهور آمریکا ضمن ابراز تاسف از موارد خشونت پلیس گفت همچنان به نظام قضایی آمریکا باور دارد و اتهام تعصب به ماموران قانون را نمی‌پذیرد.

او گفت تخلف ماموران پلیس دلیلی برای شورش و غارت نیست.

پنس همچنین جو بایدن را متهم کرد که می‌خواهد در صورت پیروزی در انتخابات کرسی‌های دیوان عالی را افزایش دهند و این عالی‌ترین مرجع قضایی را با قاضی‌های متمایل به حزب دموکرات “پر کند”.

هریس گفت حالا که بحث پر کردن است باید پرسید چه کسی دادگاه‌ها را با افراد وفادار پر کره است. از میان قضات منصوب ترامپ در دادگاه استیناف یک نفرشان سیاهپوست نبوده است.

هریس خطاب به مردم آمریکا اظهار کرد: شما مستحق شخص بهتری هستید، بایدن کشور ما را متحد خواهد کرد.

معاون ترامپ با اشاره به موضوع تبانی ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه که توسط دموکرات ها مطرح شد، گفت: شما رئیس جمهوری را تنها به خاطر یک تلفن به اوکراین استیضاح کردید.

پنس بار دیگر تقلب انتخاباتی با رای گیری پستی را مطرح کرد و گفت با این حال اطمینان دارم که ترامپ برای چهار سال دیگر انتخاب خواهد شد.

مناظره بعدی بین ترامپ و بایدن خواهد بود که در ۱۵ اکتبر (۲۴ مهرماه) برگزار خواهد شد.

موضوعات دیگری چون سقط جنین، رابطه با چین و تغییر اقلیم هم در میان بحث‌های مناظره چهارشنبه شب (به وقت محلی) بودند که در دانشگاه ایالتی یوتا، در سالت لیک سیتی، برگزار شد.

سوزان پیج، از روزنامه نگاران باسابقه یواس‌ای تودی اداره مناظره را به عهده داشت.

در طول مناظره مایک پنس دفعات بیشتری نسبت به کامالا هریس حرف رقیب انتخاباتی را قطع کرد.

پنس در صحبت‌هایش تصویری بسیار چپگرایانه از کامالا هریس و جو بایدن ترسیم کرد و گفت هریس حتی در مواردی از برنی سندرز هم چپگرایانه‌تر موضع گرفته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا