خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سهام‌داران خرد: ادعاهای موفقیت دولت را باور کنیم یا زیان‌دهی شرکت‌ها را؟

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: سهام‌داران خرد که از انتشار گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها در دوره‌های منتهی به انتهای آذرماه 402 و زیان‌دهی پرچم‌داران بازار به خشم آمده‌اند، انتقادات تندی به مدیریت بازار و مدیریت اقتصاد کلان وارد می‌دانند و از تشدید فرار سرمایه از بورس تهران سخن می‌گویند.

در چند روز اخیر، گزارش‌های عملکرد شرکت‌های بورسی تا پایان پاییز 402، روی سامانه کدال قرار گرفته است و اعداد و ارقام ناامیدکننده برخی از شرکت‌های پرچم‌دار، تشدید فرار سرمایه از بازار را موجب شده است.

دو خودروساز بزرگ، برای هر سهم خود زیان قابل توجهی تقسیم کرده‌اند، پتروشیمی‌ها در نتیجه ابلاغیه جدید جذابیت خود را از دست داده‌اند، سهام بانکی‌ها بیشتر از سود، زیان نصیب می‌برد و سایر رشته فعالیت‌ها هم به دلیل فضای کلی حاکم بر اقتصاد ملی، جذابیت چندانی برای سرمایه‌گذاری ندارند.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، وضعیت حاکم بر بورس تهران سهام‌داران خرد را به شدت ناراحت و نگران کرده است تا جایی که در برخی از گروه‌های سهام‌داری شبکه‌های اجتماعی، سهام‌داران خرد به توقف هرگونه فعالیت و خروج از بازار دعوت می‌شوند.

7 شرکت با 10 میلیارد دلار زیان انباشته!

صورت‌های مالی و گزارش‌های دوره‌ای عملکرد شرکت‌ها نشان می‌دهد جمع زیان انباشته 7 شرکت بورسی از 580 هزار میلیارد تومان فراتر رفته است که اگر با بالاترین قیمت دلار در بازار غیررسمی ارز محاسبه‌اش کنیم، با رقمی بیش از 10 میلیارد دلار مواجه خواهیم بود.

در فهرست زیان‌ده‌ترین‌های بورس، بانک آینده با زیان 284 هزار میلیارد تومانی جایگاه محکمی دارد. ایران خودرو هم زیان 104 همتی ثبت کرده است. بعد از این دو شرکت، بانک سرمایه قرار دارد با 53 همت زیان.

سایپا و بانک ایران‌زمین به ترتیب 48 و 42 همت زیان انباشته دارند و بانک دی و پارس‌خودرو 26 هزار میلیارد تومان و 23 هزار میلیارد تومان؛ جمع زیان انباشته این 3 خودروساز و 4 بانک، از 10 میلیارد دلار گذشته است که معنایش بی‌اعتمادی سهام‌داران و خروج آنان از این رشته فعالیت‌هاست.

اما غیر از زیان انباشته، صورت‌های مالی منتهی به 30 آذر هم خبرهای ناگواری برای سهام‌داران خرد داشته است. نماد بورسی خودرو برای هر سهم 99 تومان و 9 زار زیان تقسیم کرده است. سایپا با نماد بورسی خساپا هم که در عملکرد 6 ماهه‌اش برای هر سهم 370 ریال زیان درنظر گرفته بود، در پایان پاییز زیانش برای هم سهم را به 504 ریال رسانده است!

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، شستا هم در دوره 6 ماهه 1 تیر ماه تا 30 آذر ماه، برای هر سهم 8 ریال سود شناسایی کرده است. شستا همان شرکتی است که یک ماه قبل اعلام شد برای خرید باشگاه پرسپولیس تهرن اعلام آمادگی کرده است؛ یعنی یک شرکت زیان‌ده قصد دارد یک باشگاه زیان‌ده را خریداری کند در حالی‌که همین الان هم بازوی اقتصادی سازمان تامین اجتماعی از پاسخ‌دهی به مطالبات بازنشستگان عاجز است.

بلاهایی که بر سر بورس آمده است

در یکی از گروه‌های سهام‌داری، فهرستی از ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک که قیمت سهام را تحت تاثیر قرار داده به این شرح آمده:

  • افزایش نرخ خوراک گاز و سوخت پتروشیمی‌ها
  • خروج خودرو از بورس کالا و قیمت‌گذاری دستوری خودرو
  • افزایش درصد مالیات و عوارض صادراتی فولادی‌ها
  • قطع برق صنایع در تابستان و قطع گاز صنایع در زمستان
  • افزایش نرخ بهره مالکانه و حقوق دولتی در معادن
  • جریمه بانک‌ها بابت تعلل در تامین مالی نهضت ملی مسکن
  • کاهش نرخ خرید بنزین و گازوئیل از پالایشگاه‌ها

جنگ حماس و اسرائیل، حمله حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و اقدام متقابل ایالات متحده و انگلستان، حادثه تروریستی کرمان، حمله موشکی به اهدافی در اربیل، سوریه و پاکستان، پاسخ متقابل پاکستان و حمله موشکی‌اش به روستایی در سراوان سیستان و بلوچستان و چندین حمله به مستشاران نظامی ایران در سوریه هم از جمله اتفاقاتی عنوان شده است که ریسک بازار اوراق بهادار تهران را افزایش داده و سبب خروج سرمایه‌های خرد از این بازار شده است.

در واقع بازار هم تحت تاثیر تصمیمات اقتصادی دولت مستقر است و هم از رخ‌دادهای سیاسی ملی و فراملی اثر می‌پذیرد. این  تاثیرپذیری از فضای سیاسی و اقتصادی، در اغلب بورس‌های جهان صدق می‌کند با این تفاوت که بورس‌های دیگر، درصدی از ثبات در قوانین سیاسی و محیط بین‌المللی را مفروض می‌دانند در حالی‌که بورس تهران دائما از تصمیمات اقتصادی جدید و تحولات سیاسی و دیپلماتیک آنی، شگفت‌زده می‌شود.

انگشت اتهام به سوی دولت است

نگاهی به فهرست سهام‌های صف فروش و در آستانه صف فروش، نشان می‌دهد سهام‌داران به سرعت سبدهای خود را از سهم‌های پتروشیمی خالی می‌کنند؛ دلیل ابلاغیه جدید وزارت نفت است که منطق درستی هم دارد اما طاهرا به مذاق بازار خوش نیامده است.

در این ابلاغیه آمده که بخشی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت عرضه‌کننده و برخی دیگر، خریدار محسوب می‌شوند و بنابراین باید فرمولی مورد استفاده قرار بگیرد که صرفه و صلاح هر طرف را تامین کند. به این ترتیب، فرمول جدیدی برای قیمت نفت خام و معیانات گازی طراحی شده است که به اذعان نامه تا پایان سال 404 معتبر خواهد بود.

البته هستند عده‌ای که معتقدند این فرمول، تاثیر چندانی بر ساختار مالی شرکت‌های پتروشیمیایی ندارد و منفی‌شدن سهام تقریبا تمام سهام این گروه، توطئه بازیگران قدرتمند بازار برای خرید سهام ارزنده به قیمت پایین است. اینان برای اثبات این گفته خود چنین استدلال می‌کنند که با رشد قیمت دلار و رسیدن آن به 54 هزار تومان، شاخص کل باید روند صعودی بگیرد و سودآوری شرکت و در نتیجه قیمت سهام رشد کند.

جالب است که عمده سهام‌داران خرد ، عملکرد بازیگران پرقدرت بازار و حقوقی‌ها را به پای دولت و مجلس می‌نویسند و با توجه به منفی‌شدن پیاپی بازار در 5 روز معاملاتی اخیر (از 24 دی تا کنون) که شاخص کل را بیش از 44 هزار واحد کاهش داده، روسای قوا را خطاب قرار می‌دهند و وعده‌های ایشان در مورد حمایت از بازار سرمایه را یادآوری می‌کنند.

سهام‌داری با اشاره به سخنان آقای قالیباف که گفته بود اگر دشمنان ایران دست از پا خطا کنند، زاویه موشک‌ها را تغییر می‌دهیم، محل اصابت موشک‌های مجلس را بورس تهران خوانده بود. دیگری هم گفته ابراهیم رئیسی با این مضمون که بورس اولویت اول دولتش است را چنین تعبیر کرده که بورس اولویت اول دولت برای تامین کسری بودجه‌اش است.

سهام‌دار دیگری نوشته است که سابقه نداشته هم تورم بالا باشد، هم قیمت ارز رشد کند و هم بورس بازدهی منفی داشته باشد.

کس دیگری گفته است: «سبد سهام را به سمت پالایشی‌ها که بنیاد خوبی دارند می‌بریم، با یک دستورالعمل گند می‌زنند به گروه. سبدمان را سمت فلزات می‌بریم، می‌بینیم در زمستان گاز ندارد، در تابستان برق. سبدمان را می‌بریم سمت گروه بانکی، خبر می‌آید چند همت جریمه شده‌اند. برمی‌گردیم سمت پتروشیمی‌ها، ابلاغ نرخ‌های جدید می‌دهند. نمی‌دانیم از دست این‌ها چه کنیم؟»

یکی از محورهای انتقاد به مدیریت بورس، اقدامی است که از سوی عده‌ای «عرضه‌های اولیه افراطی» خوانده شده است؛ این دسته از منتقدان می‌گویند شرایط بازار، اصلا به‌گونه‌ای نیست که کشش سهام جدید را داشته باشد. برای اثبات این مدعا هم نماد بورسی داتام را شاهد مثال می‌گیرند که 6 دی ماه عرضه اولیه شد و 1 بهمن در صف فروش قرار گرفت. اتفاقی کم‌سابقه که نشان می‌دهد بازیگران حقیقی حتی به روند طبیعی رشد سهام تازه هم باور و اعتماد ندارند.

بنا بر این گفته‌ها، چندان جای تعجب ندارد که حجم معاملات خرد از 5 هزار میلیارد تومان در نیمه دی، به کمتر از 2800 میلیارد تومان در هفته اخیر کاهش یافته باشد.

ضمن این‌که موضع‌گیری سهام‌داران خرد نشان می‌دهد گفته‌های رئیس‌جمهور و ادعاهای مقامات اقتصادی درباره رکوردشکنی صادرات غیرنفتی، احیای چند هزار کارگاه و کارخانه تعطیل‌شده، کاهش نرخ بی‌کاری و رشد اقتصادی 7 درصدی، حداقل برای بازیگران حقیقی بورس چندان پذیرفتنی نبوده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. به‌تورم‌نگاه‌کنید‌تا‌راست‌و‌دروغ‌و‌راستگو‌و‌دروغ‌گو‌را‌از‌هم‌تشخیص‌دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا