خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«برخي از ابتدا دنبال اعدام بابك‌زنجاني بودند»

روزنامه ی آرمان در مقدمه ی گفتگویی با علیزاده طباطبایی وکیل و حقوقدان، نوشت: پرونده فساد اقتصادي بزرگ در دولت احمدي‌نژاد با اعلام حكم اعدام بابك زنجاني وارد مرحله تازه‌اي شده است. اين در حالي است كه پليس آمريكا رضا ضراب ديگر دلال نفتي را نيز در خاك ايالات متحده آمريكا بازداشت كرده است. رضا ضراب از شركاي تجاري بابك زنجاني در تركيه بوده كه هر دو به دلايل پولشويي و فساد اقتصادي در بازداشت به سر مي‌برند. در كنار اين مساله به تازگي يكي از نمايندگان مجلس در صحن علني عنوان كرده در شهر بناب آذربايجان۳۰ هزار راي خريد فروش شده است. اتفاق مهم ديگر انتخاباتي رد صلاحيت خانم مينو خالقي پس از انتخاب شدن است. به همين دليل و براي تحليل و بررسي اين اتفاقات«آرمان» با سيد محمود عليزاده طباطبايي وكيل برجسته دادگستري گفت‌وگو كرده كه در ادامه از نظر مي‌گذرانيد:

دادگاه رسيدگي به اتهامات بابك زنجاني وي را به جرم افساد في الارض به اعدام محكوم كرده است. ارزيابي شما از روند رسيدگي به اين پرونده چيست؟ آيا شما پيش‌بيني چنين حكمي را مي‌كرديد؟

بنده از همان ابتداي تشكيل پرونده عنوان كردم عده‌اي قصد دارند بابك زنجاني را فريب بدهند تا وي با دستگاه قضائی همكاري نكند و در نهايت به اعدام محكوم شود. من اين مساله را به خود بابك زنجاني هم گفتم. با اين وجود وكيل ايشان نسبت به سخنان بنده واكنش نشان داد. عده‌اي از بابك زنجاني مي‌خواستند محل اختفاي پول‌ها را افشا نكند تا در مقابل وي را نجات بدهند. در صورتي كه در نهايت چنين اتفاقي رخ نداد و زنجاني به اعدام محكوم شد. به نظر من هنوز هم اين عده در حال فريب بابك زنجاني هستند. بابك زنجاني نيز با استناد به سخنان اين افراد خيلي مطمئن در دادگاه حاضر شد. چند مدت پيش خواهر بابك زنجاني پيش من آمده بود. من به وي گوشزد كردم اگر چنين وضعيتي ادامه پيدا كند و بابك زنجاني فريب اين افراد را بخورد و پول‌ها را برنگرداند به اعدام محكوم خواهد شد. در نهايت نيز مشاهده كرديم كه دقيقا همين اتفاقي رخ داد كه من پيش بيني كرده بودم. برخي از همان ابتدا به دنبال اعدام بابك زنجاني بودند.

چه كساني قصد داشتند بابك زنجاني را فريب بدهند؟

در اين زمينه دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي بايد پاسخگو باشند كه چه كساني پشت اين پرونده هستند و وي را حمايت كرده‌اند. مساله اي كه براي من مسجل است اين است كه تمام اقدامات بابك زنجاني در زمينه اقتصادي با حمايت دولت‌های نهم و دهم صورت گرفته است. ظاهرا در پرونده بابك زنجاني امضاي سه وزير كابينه محمود احمدي‌نژاد و همچنين رئيس كل بانك مركزي دولت گذشته وجود دارد. اين مسائل بايد براي افكار عمومي روشن شود كه به چه دليل و اهدافي زمينه فعاليت اقتصادي بابك زنجاني را فراهم شده است.

خواهر بابك زنجاني چه زماني با شما ديدار داشت؟

ايشان در طول برگزاري دادگاه بابك زنجاني چندبار با بنده ديدار داشتند.

بعد از اعلام حكم بابك زنجاني نيز ايشان با شما ملاقات كردند؟

babak zanjani 4خير؛ بعد از اعلام حكم هيچ ديداري بين ما صورت نگرفته است. با اين وجود واسطه ايشان با من درباره حكم بابك زنجاني مشورت كرده كه در اين زمينه چه اقدامي بايد انجام داد. بنده در پاسخ به ايشان عنوان كردم اگر بابك زنجاني حاضر شود پول‌هاي دولت را برگرداند ممكن است پرونده با ابعاد جديدي روبه رو شود و وي از خطر اعدام رهايي يابد. در صورتي كه پول‌ها به خزانه دولت بازگردانده شود بدون شك دولت از بابك زنجاني حمايت خواهد كرد.

چرا بابك زنجاني در شرايطي كه پاي چوبه‌دار ايستاده حاضر به همكاري لازم نيست؟

براساس سخنان مسئولان وزارت نفت و وزارت دادگستري تاكنون تمام آدرس‌هايي كه بابك زنجاني درباره پول‌هاي مفقود شده داده درست نبوده است. به عنوان مثال در ماه‌هاي گذشته نامه‌اي به دست دولت رسيد كه در آن ذكر شده بود پول‌هاي بابك زنجاني در بانك ملي تاجيكستان نگهداري مي‌شود. با اين وجود پس از تحقيق و تفحص‌هاي لازم در اين زمينه مشخص شد محتواي نامه صحت نداشته و نامه جعلي بوده است.

وكيل بابك زنجاني مدعي شده پس از اعلام حكم اعدام بابك زنجاني برخي در برگرداندن اموال خارجي وي كارشكني مي‌كنند و در اين زمينه تعلل مي‌كنند.دليل اين تعلل و كارشكني چيست؟ براي بازگرداندن اين اموال از نظر قانوني چه اقداماتي بايد صورت بگيرد؟

اگر اين اموال به نام خود بابك زنجاني باشد كه با صدور حكم اعدام يا هر حكم ديگري هيچ تغييري در وضعيت اين اموال صورت نمي‌گيرد. با اين وجود اگر اين اموال در اختيار واسطه‌ها و دلال‌ها باشد، بابك زنجاني بايد پيش از اعدام اين واسطه‌ها را معرفي كند. براي من هنوز مشخص نيست كه چرا بابك زنجاني با اينكه در آستانه اعدام قرار دارد اما حاضر به همكاري لازم نيست. دليل اين مساله بايد مشخص شود كه چه كاسه‌اي زير نيم كاسه بوده است. افكار عمومي نيز خواهان روشن شدن صريح اين مساله هستند.

پشت پرده پرونده بابك زنجاني سياسي بوده يا اقتصادي؟

پشت پرده پرونده بابك زنجاني سياسي نبوده است. اين پرونده بيشتر جنبه اقتصادي داشته است. براساس اظهارات مقامات دولت و معاون اول رئيس‌جمهور پرونده بابك زنجاني تازه اول ماجراست و تخلفات گسترده‌اي در اين زمينه صورت گرفته است.

دستگيري رضا ضراب در آمريكا چه رابطه‌اي با پرونده بابك زنجاني دارد؟برخي معتقدند يكي از كليدهاي ماجراي پرونده بابك زنجاني رضا ضراب است. ارزيابي شما در اين زمينه چيست؟

رضا ضراب و بابك زنجاني در تركيه با هم شريك بودند و فعاليت اقتصادي مشترك داشتند. به نظر من پرونده بابك زنجاني و رضا ضراب بايد به صورت دقيق و موشكافانه بررسي شود تا تمام پشت پرده اين ماجرا براي افكار عمومي روشن شود. اگر اين پرونده به دقت و وسواس زياد بررسي شود ممكن است ابعاد جديدي از فساد‌هاي سازمان يافته اقتصادي افشا شود. بابك زنجاني به هيچ عنوان به اين مساله باور نداشت كه ممكن است با حكم اعدام مواجه شود.

به نظر مي‌رسد پرونده رضا ضراب سياسي‌تر از پرونده بابك زنجاني است. وي متهم به ارتباط با پسر رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهور تركيه است و به نظر مي‌رسد يكي از دلال‌هاي مهم نفتي ايران و تركيه در زمان تحريم‌ها بوده است. به نظر شما رسيدگي به پرونده رضا ضراب ممكن است با موانع سياسي مواجه شود؟

بله؛ پرونده رضا ضراب ابعاد سياسي دارد؛ چرا كه وي دلال بين دو كشور بوده است. بدون شك يكي از دلايلي كه برخي در داخل ايران با مذاكره ايران با قدرت‌هاي جهاني مخالف بودند و آن را تخطئه مي‌كردند اين بود كه براي چنين افرادي مشكل ايجاد مي‌شود و دكان دلالي اين افراد بسته مي‌شود. جنبه‌هاي سياسي اين قضيه نيز بيشتر به همين مساله مربوط مي‌شود. به هر حال هنگامي كه مذاكره صورت بگيرد و ابعاد مختلف مراودات اقتصادي و سياسي روشن شود بسياري از دلال بازي‌ها و واسطه‌ها از بين مي‌روند.

آيا رضا ضراب به همان شكل كه در تركيه با برخي از مقامات در ارتباط بوده در ايران نيز چنين وضعيتي داشته است؟

در اينگونه مسائل نمي‌توان با حدس و گمان اظهارنظر كرد. با اين وجود هنگامي كه وي با بابك زنجاني در ارتباط بوده به صورت طبيعي چنين مسائلي درباره وي مطرح مي‌شود.

شما تاكنون با بابك زنجاني ملاقات داشته‌ايد؟

من در راهروهاي دادگاه انقلاب ايشان را ديدم و در حد يك سلام و احوالپرسي ساده با هم گفت‌وگو كرديم. با اين وجود خواهر بابك زنجاني با من ديدار كرده است.

در صورتي كه بابك زنجاني اعدام شود اموال وي چه وضعيتي پيدا خواهد كرد؟

اموال توقيف شده وي در اختيار وزارت نفت قرار خواهد گرفت. در شرايط كنوني وزارت نفت يك تيم را مامور فروش اموال بابك زنجاني كرده تا پول اين اموال را به خزانه واريز كنند. با اين وجود در صورت اعدام بابك زنجاني اموالي كه توسط دولت و دستگاه قضائی شناسايي نشده سرنوشت نامعلومي پيدا خواهد كرد.

آيا بهتر نبود ابعاد مختلف اين پرونده براي افكار عمومي روشن مي‌شد؟

babak zanjaniبه نظر من اين پرونده با اينكه عنوان اخلال در نظام اقتصادي دارد اما نمي‌تواند مصداق اخلال در نظام اقتصادي باشد. پرونده بابك زنجاني يك تباني بين برخی افراد در دوران دولت قبل و بابك زنجاني بوده است. دولت گذشته منابع متعدد اقتصادي و مالي را بدون هيچ گونه وثيقه و ضمانتي در اختيار بابك زنجاني قرار داده كه اين منابع تاكنون به خزانه دولت برنگشته است. اين پرونده داراي ابعاد پيچيده تخصصي است. مسئولان رسيدگي‌كننده بايد علاوه بر وضعيت بابك زنجاني وضعيت كساني كه زمينه‌هاي فساد وي را مهيا كرده بودند نيز دقیق تر بررسي مي‌كردند. بابك زنجاني كه يك شبه به وجود نيامده است. بابك زنجاني در يك رويكرد ۱۰ ساله به يك مفسد اقتصادي تبديل شده است. تخلفات بابك زنجاني تنها به سال‌هاي اخير باز نمي‌گردد و فعاليت‌هاي وي از روز نخست مشکل‌دار است. تا زماني كه وضعيت پول‌هاي مفقود شده مشخص نشده بهتر است بابك زنجاني اعدام نشود. تيم‌هاي تخصصي و زبده بايد همچنان پيگير بازگشت پول‌ها به خزانه دولت باشند.

يكي از نمايندگان مجلس از تريبون مجلس عنوان كرده كه نزديك به۳۰هزار راي در زمان انتخابات در شهر بناب آذربايجان خريد و فروش شده است. از نظر حقوقي اين مساله چگونه قابل پيگيري است؟

متاسفانه مساله خريد و فروش راي در انتخابات اخير در برخی حوزه‌ها و به ويژه شهرهاي كوچك وجود داشت. به نظر من براي از بين بردن چنين مسائلي بايد نظام انتخاباتي كشور تغيير كند. در شرايط كنوني يك نفر با ۷هزار راي وارد مجلس مي‌شود، در صورتي كه شخص ديگري با يك ميليون راي نيز موفق نمي‌شود وارد مجلس شود. به عنوان مثال آقاي حداد عادل با يك ميليون راي موفق نشد وارد مجلس شود. اتفاقا از شهر بناب با من تماس‌هايي در اين زمينه گرفته شده و از من تقاضا شده از نظر قضائی و حقوقي پيگير اين مساله شوم. با اين وجود هنوز تكليف اين مساله روشن نشده است. از نظر قانوني خريد و فروش راي جرم است. كسي كه راي را فروخته و همچنين كسي كه راي را خريده هر دو از نظر قانوني مجرم هستند. با اين وجود شوراي نگهبان در اين زمينه فصل الخطاب است.

چرا تصميم گرفتيد براي انتخابات مجلس كانديدا شويد؟ دليل عدم احراز صلاحيت شما چه بود؟آيا نسبت به اين مساله اعتراض هم كرديد؟

بنده به دليل تقاضاهاي مردم در انتخابات كانديدا شدم و هيچ علاقه‌اي براي نمايندگي مجلس نداشتم. من يك تعلق خاطر خاص به شهرستان نطنز دارم. در انتخابات مجلس چهارم هم من از نطنز كانديدا شده بودم كه شوراي نگهبان انتخابات را باطل اعلام كرد. در انتخابات اخير هنگامي كه به بنده اعلام كردند ردصلاحيت شده‌ام به فرمانداري نطنز رفتم و دليل ردصلاحيت خود را پرسيدم. مسئولان فرمانداري در پاسخ به من عنوان كردند پرونده شما خيلي سنگين است. من تقاضا كردم كه پرونده را به من بدهند تا دلايل ردصلاحيت خود را مشاهده كنم كه از دادن پرونده به بنده خودداري كردند.

دليل بيماري مهدي هاشمي چيست؟ چرا وي دوباره از زندان به بيمارستان مراجعه كرده است؟

دليل بيماري مهدي هاشمي وجود يك غده در مثانه ايشان است كه در گذشته مورد عمل جراحي قرار گرفته است. در روزهاي اخير نيز نياز بوده پزشكان دوباره وي را معاينه كنند تا مشكلي براي ايشان به وجود نيايد.

وضعيت مهدي هاشمي در زندان به چه صورت است؟

مهدي هاشمي در بند عمومي زندان نگهداري مي‌شود در صورتي كه بايد به بند سياسي منتقل مي‌شد. از سوي ديگر برخي تلاش كردند براي وي حاشيه درست كنند كه با هوشياري مهدي اين مساله محقق نشده است. مهدي هاشمي به دليل كمك به زندانيان نيازمند در بين زندانيان محبوبيت زيادي دارد و زندانيان وي را عاشقانه دوست دارند. در شرايط كنوني ما يك وكيل استخدام كرده‌ايم كه پيگير وضعيت پرونده زندانياني شود كه مهدي هاشمي به ما معرفي مي‌كند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا