خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رییس اتحادیه طلا و جواهر: بازار در رکود کامل است

آیت محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره قیمت طلا در سال جاری اظهار کرد که هم در بازار داخلی هم در بازار جهانی قیمت طلا روندی افزایشی در پیش خواهد داشت.

به گزارش خبرآنلاین، شیوع ویروس کرونا در اواخر سال گذشته تاثیر شگرفی بر جهان و بخش‌های مختلف آن گذاشت اما شاید شدیدترین اثر را پس از بحران بهداشت عمومی بر اقتصاد بازار و کسب و کارهای مختلف گذاشت. در کشور ما نیز از اوایل اسفند ماه تبعات شیوع ویروس کووید-۱۹ دامن‌گیر بخش‌های کلان و خرد اقتصادی شد تا اینکه با نزدیک‌شدن به تعطیلات نوروزی و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی بسیاری از بخش‌ها به ناچار مجبور به توقف فعالیت‌های اقتصادی خود شدند.

آیت محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرآنلاین از تعطیلی بازار کسب و کار در این صنف خبر می‌دهد. وی در این باره اظهار داشت:  از اواخر بهمن ماه و روزهای ابتدایی اسفند، با توجه به شیوع ویروس کرونا و رکودی که از پیش در بازار طلا وجود داشت، تقریبا می‌توان گفت که بازار طلا  عملا تعطیل شد و با توجه به شرایط کنونی انتظار می‌رود این وضعیت تا پایان فروردین به همین روال ادامه پیدا کند.

وضعیت کسب و کار در روزهای کرونایی

او در مورد وضعیت کنونی بازار صنف طلا و جواهر افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و برنامه‌های کنترلی دولت برای مهار آن تا زمانی‌که وضعیت شیوع کرونا به صورت رسمی تحت کنترل دولت و وزارت بهداشت نرسد، آغاز به کار در صنف طلا معنایی ندارد.

محمدولی اظهار داشت: تمامی واحدهای فروش و تولید طلا و جواهر در حال حاضر تعطیل هستند و هر واحدی که در روزهای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی فعالیت کرده باشد پلمپ می‌شود، چرا که حالا مسئله امنیت عمومی از هر چیزی مهم تر است و تا زمانی که بصورت رسمی کنترل شیوع این ویروس توسط دولت اعلام نشود واحدهای ما نمی‌توانند فعالیتی داشته باشند.

قیمت طلا در سال ۹۹ افزایشی خواهد بود

رئیس اتحادیه طلا و جواهر پیش‌بینی کرد که با توجه به سیگنال‌هایی که از بازار دریافت می شود، قیمت طلا در سال جاری افزایشی خواهد بود او در این رابطه گفت: در بحث قیمتی فعلا شرایط بازار طلا مطلوب نیست و پیش‌بینی ما بر این است که با توجه به شرایط موجود قیمت طلا را در سال ۹۹ افزایشی می‌بینیم.

او افزود: نظر به این‌که قیمت طلا در بازارهای جهانی سیر افزایشی دارد و این وضعیت ادامه خواهد داشت، مطمئنا در بازار داخل کشور هم روند قیمتی در سال جاری افزایشی خواهد بود.

استخراج و عوامل سیاسی-اقتصادی قیمت طلا را بالا می‌برد

محمدولی اظهار داشت: در تمام جهان دولت‌ها و مردم هنوز نتوانسته‌اند کالایی را جایگزین طلا کنند و به همین دلیل طلا کماکان به‌عنوان یک سرمایه تلقی می شود. آمار شورای جهانی طلا نشان می  دهد که این کالای ارزشمند در ۲ سال گذشته متقاضیان بسیار زیادی در میان دولت‌ها و سرمایه‌داران بزرگ داشته است. در جهان تنش‌ها و جنگ‌های سیاسی و اقتصادی باعث شده است که عرضه طلا کم و در برابر آن تقاضا افزایش پیدا کند و حتی اونس طلا شاید در بازارهای جهانی گاها با کاهش روبه‌رو شود، اما سیر قیمت آن در آینده نیز به این دلیل کاملا صعودی خواهد بود.

او افزود: طلا یک ماده معدنی است و در گذشته طلا به شکل اصطلاحاً سطحی استخراج می‌شد اما اکنون در عمق ۱۰ هزار متری طلا استخراج می‌شود و همین امر هزینه‌های استخراج را روز به روز بالاتر می‌بردو این خود یک عامل دیگر برای گرانی طلا است.

طلا گران نشده است، پول ملی ارزش خود را از دست داده است

رئیس اتحادیه طلا و جواهر معتقد است که قیمت طلا در داخل کشور به دلیل افت ارزش پول به این شکل است. او در ادامه گفت: شاید عدد ۶۴۸ هزار تومان در هر گرم واقعا رقم بالایی برای قیمت طلا باشد اما باید به این نکته نیز توجه داشت که ارزش پول ملی ما بسیار پایین است. تا جایی که مسئولین قصد دارند تا چند صفر را از پول ملی کشور حذف کنند.

او تاکید کرد: در باطن ماجرای قیمت طلا اتفاقی نیافتاده است بلکه پایین بودن ارزش پول ملی کشور است که باعث شده تا چنین اتفاقی رخ دهد.

بازار طلا در رکود کامل است

محمدولی بر این باور است که بازار طلا در رکود کامل است. او در رابطه با این مساله گفت: چند سالی است که صنف ما به دلیل روش اخذ مالیات بر ارزش افزوده مشتری‌های خود را از دست داده، بازار نیز رفته رفته سیر نزولی در پیش گرفته بود و به طبع آن درخواست‌ها برای مصنوعات طلا کاهش یافت. اما به تدریج از سال ۹۰  به بعد این روند سرعت بیشتری به خود گرفت یعنی بازار طلا باز بود اما عملاً فاقد مشتری بود.

او ادامه داد: طی این سال‌ها بازار طلا با رکودی تقریبا ۲۰ درصدی مسیر خود را آغاز کرد و در پایان سال ۹۸ با رکود ۱۰۰ درصدی مواجه شد. بسیاری از واحدهای ما در بازار خوابیده‌اند و عملا چند سال است که سفارش تولید نداشته‌اند و در سراسر کشور اکثریت واحدهای فروش و تولید عملا فاقد هرگونه فعالیتی هستند اما مجبور هستیم که چراغ این واحدها را روشن نگه داریم.

او افزود: در جامعه نگاه عمومی بر این است که اگر کسی در صنف طلا کار می‌کند یعنی عاری از مشکلات و درد است. در حالی که صنف طلا مانند تمامی اصناف دیگر افراد سرمایه‌دار در آن حضور دارند اما اکثر نیروی کار و فعالین این صنف از میان انسان های کارگر و زحمتکش تشکیل شده است. بیشتر فعال و متخصصین بخش تولیدکنندگان در صنف طلا بدین گونه اند که تمام سرمایه زندگی خود را صرف خرید ابزار تولید و تکنولوژی به روز می‌کنند، تا بتوانند تقاضای مورد نیاز بازار را با تکنولوژی خود تولید کنند. اما بازار طلا در ۱۰ سال گذشته با یک شیب رو به پایین مسیری را طی کرد که در پایان سال ۹۸ به رکود کامل رسید.

دولت به کارگران صنوف بسته حمایتی ویژه اختصاص دهد

محمد ولی درباره وضعیت شاغلین صنوف هم گفت: ما واحدهای صنفی بسیاری داریم که در طی ده سال گذشته تولیدات‌شان به صفر رسیده و کارگران این واحد ها بیکار شده‌اند.ما از دولت انتظار داریم بعنوان متولی و مسئول در کنار کارگرانی که در این صنف دارای بیمه تامین اجتماعی هستند و با توجه به پرونده بیمه از آن‌ها حمایت کند و بسته های حمایتی به آن ها اختصاص دهند.

معافیت مالیاتی به واحدهای صنفی

محمد ولی در ادامه اشاره کرد: انتظار ویژه‌ای که از سازمان امور مالیاتی و وزیر اقتصاد آقای دژپسند داریم این است که نگاه ویژه‌ی حمایتی به تمام صنوف داشته باشند. با توجه به رکودی که در بازار طلا از گذشته وجود داشت و با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا، فاصله‌ی سال ۹۸ و سال ۹۹ تا زمان رسیدن به وضعیت مطلوب را برای صنف طلا و جواهر معافیت مالیاتی در نظر بگیرند، چرا که عملا بازار طلا و جواهر خوابیده است و ما فروش و درآمدی نداشته‌ایم اما هزینه های زیادی را متقبل شده‌ایم.

او اظهار کرد: ما درخواست داریم که حتی اگر شامل بسته‌های حمایت اجتماعی نمی‌شویم در مورد مساله معافیت مالیاتی نگاه ویژه‌ای به اصناف داشته باشند و حمایت‌های جدی انجام دهند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در پایان عنوان کرد: در بحث کسب و کار اگر حمایت‌های لازم از سوی دولت از صنف طلا و جواهر انجام گیرد می‌توان انتظار داشت که بازار طلا حداقل در شش ماهه دوم سال جاری به یک روند منطقی بازگردد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا