خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد تند امام جمعه کرج از روحانی

امام جمعه کرج با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور روحانی و همینطور لغو جلسه سران قوا نوشت: ای‌کاش ستاد ملی کرونا که جلسه مهم سران که به‌راحتی قابل‌کنترل است و خطری متوجه آقایان نمی‌شود را تعطیل می‌کند برای حفظ جان مردم، دستور لغو همه سفرهای غیرضروری را می‌داد. ای‌کاش رئیس‌جمهور محترم و اطرافیانش به‌جای مذمت؛ خود را مانند ناخدائی (که وقتی کشتی دچار حادثه می‌شود تلاش می‌کند همه را نجات دهد و بعد اگر شد به فکر خودش باشد) فرض می‌کرد که اداره کشتی مملکتش به خطر افتاده و خود را می‌انداخت وسط سیل مشکلات و مانند فرمانده ای شجاع نیروهایش را تا غلبه و پیروزی بر سختی‌ها هدایت می‌کرد. بنده به‌نوبه خودم از همه کادر درمانی پزشکی کشور که در وسط سیل مخرب این ویروس مردانه ایستاده‌اند و از جان مایه می‌گذارند و برای سلامت دیگران ایثار می‌کنند به خاطر حرف‌های اشتباهی که بعضی‌ها این چندروزه زدند عذرخواهی می‌کنم و به همه خدا قوت گفته و عرض می‌کنم یک ‌قدم و یک نَفَس شما در درگاه الهی گم نخواهد شد و مورد اجر و پاداش است. آقایان بدانند که اثر بعضی حرف‌ها را نمی‌توانند با هیچ آب و صابونی نه در دنیا و نه در آخرت پاک کنند. ما موظفیم تمام مقررات بهداشتی را رعایت کنیم و می‌کنیم اما این را بدانید که این ویروس مأمور الهی است و به دستور خداوند عمل می‌کند و اگر بنا باشد کسی را بگیرد خواهد گرفت ولو تمام دستورات بهداشتی را هم رعایت کرده باشد. توحیدی فکر کنید.

به گزارش ایسنا متن سی و دومین خطبه مکتوب جمعه نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ الطّاهِرین.

سلام‌علیکم و رحمه‌الله و برکاته.

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ.

آغاز سال هشتم مأموریت در استان البرز/ ملامتِ ملامت کنندگان خسته‌ام نمی‌کند

هفته سی و سوم بدون نماز جمعه، مصادف است با اولین هفته از سال هشتم مأموریت بنده در استان البرز به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه کرج. با حول و قوه الهی و با قید حیات، همان‌طور که تا امروز آرام، با برنامه و اولویت‌هایی که طراحی کردم امور را پیش بردم، من‌بعد هم خذها بقوه تا زمانی که از ناحیه ولایت اجازه دارم انجام‌وظیفه خواهم کرد و ان‌شاءالله ملامتِ ملامت کنندگان خسته‌ام نمی‌کند.

از خدای تعالی می‌خواهم در این روز جمعه به‌حق اولیاء و مقربان درگاهش همه ما را مشمول عنایات ویژه‌اش قرار دهد و هرچه زودتر شر این ویروس را از بلاد مسلمین و دیگر مناطق عالم کم کند تا شاهد اجتماع باشکوه مردم در نماز جمعه و جماعات دیگر باشیم.

زیارت اربعین؛ نماد قدرت فرا منطقه‌ای اسلام و شیعه

سنت پیاده‏روی روز اربعین امام حسین علیه‌السلام از زمان ائمه علیهم‌السلام علی‌رغم میل حکّام با سخت‌گیری‌هایی که می‌کردند باتحمل مشقات فراوان انجام می‌شد. اولین اقدام را جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا و از یاران امیرالمؤمنین علیهماالسلام در سال ۶۱ هجری انجام داد. مرحوم میرزا حسین نوری این سنت را احیا کرد و نشر داد. و به فضل خدای رحمان در این سال‌های اخیر رونق چشمگیر و دشمن‌شکنی گرفت و میعاد هرسال مشتاقان و دلباختگان اهل‌بیت، بخصوص حسین بن علی علیهم‌السلام شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و سقوط صدام در عراق، زیارت اربعین شد نماد قدرت فرا منطقه‌ای اسلام و شیعه. و این سرمایه‌ای است عظیم، غیر از آثار بزرگ معنوی که دارد. هرساله در ایام اربعین لرزه به جان مستکبرین عالم می‌افتد و به فکر فرو می‌روند که اگر این دریای خروشانِ دلداده به مولایشان، بخواهند مثل امامشان قیامی برعلیه استکبار داشته باشند آیا مؤلفه‌های قدرت در جهان، جابجا نخواهد شد؟ لذا امپراتوری خبری استکباری سعی می‌کنند تا می‌توانند از این واقعه خبری به عالم منعکس نکنند چون می‌دانند با انتشار خبرهای اربعین، افراد به‌سرعت جذب‌شده و مسیر زندگی خود را تغییر می‌دهند.

ببینید در بعضی نشریاتشان درباره اربعین چه می‌گویند: هافینگتن‏پست نشریه آمریکایی است، در سال ۲۰۱۴ در ضمن مقاله‌ای پیاده‌روی و زیارت اربعین را بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین تجمع دینی توصیف کرده و خواسته است که در کتاب رکوردهای گینس به‏عنوان بزرگ‏ترین تجمع بشری، بزرگ‏ترین سفره غذا در جهان و بزرگ‏ترین تعداد داوطلبان در یک مکان ثبت شود، می‌نویسد: «اگر می‏خواهی اسلام حقیقی را بشناسی، به زیارت اربعین برو، زیرا مراسم ارزش‏ها و الگوهاست و اگر خواستی داعش را بشناسی برو به اربعین و دشمنان داعش را بشناس.» و در ادامه نوشت: این تجمع پنج بار بیشتر از مراسم بزرگ و مهم «کومبه‏میلای» هندوها است که هر سه سال یک‌بار برگزار می‏شود… بعد هم اشاره می‌کند به قصه مردی استرالیائی که با دیدن این عظمت از مسیحیت کاتولیک به اسلام گرایش پیدا می‌کند و مسلمان می‌شود. البته امسال اربعین را باغم و غربت سپری کردیم و به خدا شکوه کردیم که چرا!!!؟؟؟؟ خوب است اینجا چند روایت راجع به زیارت امام حسین علیه‌السلام تبرکاً عرض کنم.

امام صادق علیه‌السلام ‏فرمودند: «زیارت امام حسین علیه‌السلام با فضیلت‏ترین عملی است که انسان می‏تواند انجام دهد.» و فرمودند: «وقتی زائر زیارت حسین علیه‌السلام را انجام داد، هنگام بازگشت، هیچ گناهی بر او باقی نمی‏ماند و او به مقامی می‏رسد که آغشته شده به خون خود در راه خدا به آن مقام نمی‏رسد»؛ یَنْصَرِفُ وَ مَا عَلَیْهِ ذَنْبٌ وَ قَدْ رُفِعَ لَهُ مِنَ الدَّرَجَاتِ مَا لَایَنَالُهُ الْمُتَشَحِّطُ بِدَمِهِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ. یعنی زیارت سید الشهداء علیه‌السلام می‌تواند چنین ظرفیت معنوی را برای زائر خود به وجود بیاورد که برسد به نقطه‌ای که شهید در راه خدا به آن نقطه نرسیده باشد.

دربیانی امام باقر علیه‌السلام فرمودند: «کسی که با شوق به زیارت حسین علیه‌السلام برود، اجر هزار شهید از شهدای بدر را برایش‏ می‏نویسند.» حالا در کنار این‌همه ثواب زیارت، اگر کسی توفیق پیدا کند در زمان خاص مثل اربعین، پیاده این مسیر را طی کند تا به زیارت امام نائل شود، چقدر فضیلت دارد؟

پیاده‌روی کربلا عملی بااهمیت و پرفضیلت است. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «برای شما که پیاده به سمت کربلا می‏روید، بابت هر قدمی که برمی‏دارید و می‏گذارید، ثواب یک شهید که در راه خدا به خون خود آغشته شده، عنایت خواهد شد.» به متن روایت دقت کنید. معیار ارزش‌گذاری بر روی قدم‌های زائر امام حسین علیه‌السلام، جهاد است و شهادت. بله پیاده‌روی، عملی به‌ظاهر فردی است اما قطعاً اثری مثل جهاد و شهادت دارد. و در قسمتی از روایت دیگری فرمودند: «… خداوند به هر قدمی که برمی‏دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‏فرماید و یک درجه مرتبه‏اش را بالا می‏برد؛ و هنگام برگشت دو فرشته‌ای را که خداوند موکل او کرده با او وداع می‌کنند و به وی می‏گویند: ای ولیّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‏بیت رسولش هستی…».

خدای تعالی همه ما را از شیعیان و محبان و موالیان حضرات معصومین علیهم‌السلام و از عزاداران و سوگواران حسین بن علی سلام‌الله‌علیه قرار دهد.

متولیان اوقاف اعتمادسازی کنند/ مسئولین امر مستمراً گزارش عملکرد دهند

۲۷ ماه صفر در تقویم رسمی کشور، روز وقف نام‌گذاری شده است. سنت حسنه‌ای که سالیانی است علی‌رغم تلاش کارگزاران و متولیان آن از رونق افتاده و از اهداف عالی وقف فاصله گرفته درحالی‌که اگر این سنت احیاء شود و اعتماد ازدست‌رفته، دوباره با عملکرد خوب مسئولین و اداره‌کنندگان امور به مردم برگردد، این ظرفیت عظیم باقابلیت گسترده‌ای که در همه زمینه‌ها، بخصوص از بین بردن مشکلات متعدد اقتصادی و اجتماعی که در کشور وجود دارد منشاء رونق و جهش اقتصاد و از بین رفتن قسمت زیادی از مشکلات اقتصادی و فرهنگی کشور و همچنین توسعه علم، معارف دینی و امور انسانی خواهد شد. البته وقف با بشر همزاد است چون به اراده‌ی الهی حس خیرخواهی برای دیگران در جوهره‌ی انسان نهاده شده است، اما اسلام آن را بالنده کرد.

اسلام وقف را با آرمان‌های دینی پیوند زد و برای ماندگاری اهداف و ارزش‌های دینی وقف را توصیه کرد و رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله آن را پایه‌گذاری کرد و خود اولین واقف جهان اسلام است. و مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام این سنت را گسترش دادند و خود حضرت اقدام به وقف مواردی از اموال و چاه و امثال این‌ها کردند و در ضمن در وقفنامه ای که تنظیم می‌فرمودند به مواردی مثل این‏که این اموال نباید به کسی بخشیده شود و یا به ارث برده شود و یا فروخته شود و چه کسی متولی باشد و امثال این‌ها اشاره می‌کردند لذا امام علیه‌السلام پایه‌گذار شیوه وقفنامه نویسی هستند.

آنچه در این زمان احتیاج داریم این است که اولاً نیازهای کشور در عرصه‌های مختلف موردتوجه قرار گیرد و بعد با فرهنگ‌سازی و توجه دادن مردم به نیازها، تشویق برای وقف با توجه به شرایط روز و آینده کشور داشت انجام پذیرد. همچنین لازم است برای اعتمادسازی در بین مردم، اقدام جدی و مؤثر صورت پذیرد تا یقین کنند که طبق نظر و نیت واقف به وقف عمل می‌شود و منبعی هدر نمی‌رود و اجازه سوءاستفاده و سودجوئی به کسی داده نمی‌شود و قطعاً دستِ دست‌اندازان به موقوفات قطع می‌شود لذا اگر مسئولین اوقاف مستمراً گزارش عملکرد بدهند و همچنین مردم آثار وقف خود را ببینند، ترغیب می‌شوند که نسبت به این عمل مستحب اقدام داشته باشند.

برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی و فعالیت‌های تمدنی و خدمات گسترده‌ی اجتماعی، وقف می‌تواند تمام احتیاجات را پاسخگو باشد. و همان‌طور که چند سال این تذکر را دادم باز تکرار آن خالی از لطف نیست و آن اینکه در مورد امور مهم و مورد ابتلا خوب است مردم، دسته‌جمعی و گروهی وقف داشته باشند.

تأکید امام‌جمعه کرج بر توجه به سیاست‌های کلی نظام درباره پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه

۲۰ مهر روز ملی اثرات بلایای طبیعی نام‌گذاری شده است. حوادث خسارت باری که منشاء انسانی ندارند و قابل پیش‌بینی هم نیستند و کشور ما ازنظر جغرافیایی؛ فراوان در معرض این حوادث غیرمترقبه طبیعی قرار دارد. پس مدیران کشور در سطوح مختلف به‌خصوص منطقه‌ای باید پیش‌بینی‌ها و آمادگی‌های لازم را برای واکنش نسبت به بحران‌های احتمالی داشته باشند. و البته می‌دانید که در اردیبهشت سال ۸۴ سیاست‌های کلی نظام درباره پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه از طرف رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد که ان‌شاءالله مدیران محترم مدّ نظر دارند و در زمان مقتضی عمل می‌کنند و مقدمات را طوری فراهم می‌کنند که در بحران‌ها غافلگیر نشوند.

منطقه ما هم از جهات مختلف مستعد بعضی از بلایای طبیعی هست که مدیران محترم اقدامات لازم را برای مدیریت بحران‌های احتمالی در نظر گرفته‌اند به‌ویژه در فصل برف و بارندگی. قطعاً عزیزان آمایش لازم مناطق بحران‌خیز و نظام مدیریت جامع اطلاعات را جهت هشدار به‌موقع و اطلاع‌رسانی دقیق در زمان وقوع حادثه به سازمان اجرائی مسئول، انجام داده‌اند.

آمریکا به ملت ایران بسیار ظلم کرده و می‌کند / مظالم آمریکا هرگز از خاطره مردم پاک نخواهد شد

۲۱ مهر سالگرد تصویب لایحه کاپیتولاسیون است در سال ۱۳۴۳٫ خیلی کوتاه عرض می‌کنم. امتیازات و مصونیت‌های قضایی است که به‌موجب تصمیمات یک‏جانبه یا اسناد قضایی دیگر به دول مسیحی در سرزمین‌های غیر مسیحی داده می‏شد. خلاصه اینکه اگر تبعه‏ی کشوری در کشور دیگر مرتکب جرم یا جنایتی می‏شد، آن کشور حق دستگیری و مجازات وی را نداشت و باید به کشور خود فرستاده می‏شد تا طبق قوانین آن محاکمه و مجازات شود.

حق کاپیتولاسیون در ایران، اولین بار در معاهده‏ ترکمن‏چای در سال ۱۲۰۳ ه.ش در زمان فتحعلی شاه قاجار به روسیه داده شد که در طول یک قرن خسارت‌های فراوان به ایران وارد کرد. بعد این حق کم‌کم از انحصار دولت روسیه خارج شد و به دولت‏های دیگر هم سرایت کرد و قضاوت کنسولی خود را بر ایران تحمیل کردند. اسپانیا، فرانسه، آمریکا، انگلیس، آلمان، ایتالیا و چند کشور دیگر ازجمله دولت عثمانی بعدها از ایران حق کاپیتولاسیون را به دست آوردند.

کاپیتولاسیون موجب برتری و تقدم اتباع خارجی بر اتباع کشور می‏شد اصل حاکمیت و استقلال کشور را از بین می‌برد و به قوانین خارجی اعتبار برون‏مرزی می‌داد و حتی بیگانگان هرچه می‏خواستند به ایران وارد و یا از ایران خارج می‏کردند. در سال ۱۲۹۷ ه.ش حق کاپیتولاسیون روس‌ها در ایران لغو شد. و بعد مجلس شورای ملی در سال ۱۳۰۶ ه.ش الغاء کاپیتولاسیون را اعلام کرد. اما بعد از کودتای ۲۸ مرداد و حاکمیت آمریکا بر سرنوشت ایران، از اولین اقداماتی که انجام داد فعال کردن کاپیتولاسیون در جهت منافع خود بود لذا لایحه مصونیت مستشاران و اتباع آمریکا در ایران در ۱۳ مهرماه ۱۳۴۲ به تصویب مجلس شورا رسید و در ۲۱ مهرماه ۱۳۴۳، مجدداً مورد تصویب نمایندگان دو مجلس سنا و شورای‏ ملی قرار گرفت. البته حضرت امام خمینی ره در ۴ آبان ۱۳۴۳ موضع محکمی دراین‌باره گرفتند که در نوبت‌های دیگر به آن اشاره خواهم کرد.

آمریکا به ملت ایران بسیار ظلم کرده و می‌کند و این مظالم هرگز از خاطره مردم پاک نخواهد شد ولو عده‌ای سعی می‌کنند او را ناجی ملت معرفی کنند. اما مردم ما به‌خوبی فهمیده‌اند که آمریکا افول کرده و چیزی از هیمنه سابقش باقی نمانده است.

نباید اجازه داد تربیت در مسائل مالی گم شود / ارتقای کیفیتِ آموزش و پرورش با همکاری مدرسه و منزل صورت می‌گیرد

۲۴ مهر آغاز هفته پیوند اولیاء و مربیان است. انجمن مهمی که اگر نقش و جایگاه خود را خوب تشخیص دهد می‌تواند منشاء آثار بسیار مهمی در آموزش و پرورشِ دانش آموزان باشد. اما متأسفانه خود اعضاء هم فکر می‌کنند که فقط وظیفه‌ی برطرف کردن مشکلات مالی مدرسه را بر عهده‌دارند و این خسارت است. نباید اجازه داد تربیت در مسائل مالی گم شود. ارتقای کیفیتِ آموزش و مهم‌تر از آموزش، پرورش با تفاهم و همکاری مدرسه و منزل صورت می‌گیرد. اگر اولیاء دانش آموزان و اولیاء مدرسه بتوانند با برنامه‌ریزی و تقسیم‌کار مسائل مربوط به بچه‌ها را مدیریت کنند، هم‌افزائی شکل می‌گیرد که نتیجه‌اش رشد چند برابری درسی و پرورشی دانش آموزان خواهد بود.

البته انجمن اولیاء و مربیان در هر مدرسه می‌تواند با نیازسنجی، جلسات و کلاس‌های آموزشی با استفاده از اساتید مجرب را برای والدین برگزار کند. حتماً باید مقدماتی فراهم شود تا خانواده‌هایی که دانش‌آموز دارند، با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آشنا شوند. توصیه آخر بنده این است که مسئولین آموزش و پرورش استان یک ارزیابی و گزارشی از نقش مؤثر انجمن در کلیه مدارس داشته باشند و نقاط ضعف احتمالی را با برنامه به قوت تبدیل کنند.

واکنش امام‌جمعه کرج به برخوردهای چندگانه ستاد ملی کرونا

نکته پایانی: از مسئولین محترم ستاد ملی کرونا سؤال می‌کنیم چرا با این موضوع چندگانه برخورد می‌کنید؟ اگر همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند قاطعانه از مردم چیزی را بخواهید عمل می‌کنند. آیا نمی‌شود برای کنترل بیماری همین‌طور که مرزها را در اربعین بستید برای حفظ سلامت مردم، سفرهای دیگر را هم کنترل کنید و جاده‌ها را ببندید؟ ای‌کاش ستاد ملی کرونا که جلسه مهم سران که به‌راحتی قابل‌کنترل است و خطری متوجه آقایان نمی‌شود را تعطیل می‌کند برای حفظ جان مردم، دستور لغو همه سفرهای غیرضروری را می‌داد.

ای‌کاش رئیس‌جمهور محترم و اطرافیانش به‌جای مذمت؛ خود را مانند ناخدائی (که وقتی کشتی دچار حادثه می‌شود تلاش می‌کند همه را نجات دهد و بعد اگر شد به فکر خودش باشد) فرض می‌کرد که اداره کشتی مملکتش به خطر افتاده و خود را می‌انداخت وسط سیل مشکلات و مانند فرمانده ای شجاع نیروهایش را تا غلبه و پیروزی بر سختی‌ها هدایت می‌کرد.

بنده به‌نوبه خودم از همه کادر درمانی پزشکی کشور که در وسط سیل مخرب این ویروس مردانه ایستاده‌اند و از جان مایه می‌گذارند و برای سلامت دیگران ایثار می‌کنند به خاطر حرف‌های اشتباهی که بعضی‌ها این چندروزه زدند عذرخواهی می‌کنم و به همه خدا قوت گفته و عرض می‌کنم یک ‌قدم و یک نَفَس شما در درگاه الهی گم نخواهد شد و مورد اجر و پاداش است.

آقایان بدانند که اثر بعضی حرف‌ها را نمی‌توانند با هیچ آب و صابونی نه در دنیا و نه در آخرت پاک کنند. ما موظفیم تمام مقررات بهداشتی را رعایت کنیم و می‌کنیم اما این را بدانید که این ویروس مأمور الهی است و به دستور خداوند عمل می‌کند و اگر بنا باشد کسی را بگیرد خواهد گرفت ولو تمام دستورات بهداشتی را هم رعایت کرده باشد. توحیدی فکر کنید.

مسئولین محترم دستگاه‌های اجرائی کمک کنند تا مصوبات ستاد تنظیم بازار به‌خوبی انجام شود

نکته استانی: تشکر از همه عزیزان به خاطر برگزاری عزاداری‌های این چند روز با رعایت همه دستورات. و تذکر چندین‌باره این نکته که مسئولین مربوطه در نظارتشان بر ساخت‌وسازها دقت بیشتری بکنند به‌خصوص اداره کل دفتر فنی استانداری و اداره کل راه و شهرسازی.

نکته دیگر اینکه لازم است مسئولین محترم دستگاه‌های اجرائی کمک کنند تا مصوبات ستاد تنظیم بازار به‌خوبی انجام شود و بتوانند نظارت بر قیمت‌ها را به‌خوبی انجام دهند.

دعای پایانی

خدایا تو را قسم می‌دهیم فرج مولایمان ولی‌عصر ارواحنا فداه نزدیک بگردان. اللهم انصره بنصرک العزیز و ایده بجندک الغالب و قوه بقوتک و اردفه بملائکتک. خدایا بیماری و بلا را از مردم عالم که در قید بندگی تو هستند و طاغوت نیستند مرتفع بگردان./ گذشتگانمان، شهدا، امام شهیدان درجاتشان عالی بگردان./ مشکلات مسلمین اصلاح بفرما/ رهبر فرزانه و عزیزمان در پناه خود محفوظ بدار.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اصلا امام جمعه در کجای سیستم مدیریتی کشور تعریف شده است! دوستان آن روز که شرایط کشور دردولت مهرورز بحرانی میشد و سنگ بنای اختلال در روابط خارجی و داخلی ایجاد شد دعوت به اشکنه خوری می کردند و امروز با همه ی تلاش ها به عنوان کسی که مسوولیت ها ی میانی را می بینم، تلاش زیادی برای کنترل ابعاد بحران می شود! و لی در جنگ هم تا آمدند قطعنامه و آتش بس را بپذیرند چند سال گذشت و بعد هم مرحوم امام مسوولیت خاتمه را پذیرفتند، گفتند که من در جریانم و به حسن نیت و تدبیر مسوولین ایمان و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا