خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قالیباف، کرونا و الگو برداری از کمپین‌های آمریکایی

صدرا اصلانی، از مخاطبان انصاف نیوز، در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

بازاریابانِ سیاسی اطراف محمدباقر قالیباف این روزها در حال رصد دقیق و پیاده سازی مو به موی مدل‌های انتخاباتی کمپین «ترامپ» و «بایدن» در آمریکا هستند.

موضوع «کرونا» که این روزها کماکان مهم‌ترین چالش دنیا است، در آمریکا هم موضوع اول جدال دو کاندیدای انتخابات به شمار می‌رود.

بازاریابان سیاسیِ رییس مجلس هم در اقدامی عجیب با ملاک عمل قرار دادن این مدل‌ها در تلاشند از زاویه‌ی بیماری «کرونا» از وضعیت کنونی بهره سیاسی و انتخاباتی ببرند و مواجهه‌های رسانه‌ای با رییس جمهور و برخی شخصیت‌های دیگر را در آستانه‌ی انتخابات ۱۴۰۰ شکل دهند.

این قبیل تحلیل‌ها و تحرکات پیرامون قالیباف اما مسبوق به سابقه است.

به سال 84 باز گردیم، قالیباف جوان تلاش می‌کرد چهره‌ای متفاوت از خود به نمایش بگذارد. برای این کار تیم بزرگی را آماده کرده بود و ستادش در تلاش بود مو به موی بیانیه‌ی «حزب کارگر» را ترجمه و کمپین «تونی بلر» نخست وزیر وقت انگلستان را که مبتنی بر تبلیغات بسیار پر حجم، پرهزینه و مدرن بود را برای او پیاده و اجرایی کند.

انتخابات 84 گذشت و قالیباف شکست خورد. اما تیم او همچنان فعال بود.

پس از آن اما توجه بازاریابان سیاسیِ قالیباف به آمریکا معطوف شد، با درون‌مایه‌ و مخلوطی از رفتارهای «برنی سندرز» و تا حدی «ترامپ».

قالیباف در انتخابات ۹۶ تلاش کرد تقسیم بندی «96 درصد» و «4 درصدی» را در جامعه عنوان کند. البته او و رسانه‌ها به خوبی می‌دانستند این کار تقلیدی مشخص از کمپین «سندرز» و ماجرای جنبش «وال استریت» در آمریکاست. برای نمونه سندرز در 19 آپریل 2015 گفته بود: «99 درصد درآمدها به جیب آن یک درصد می‌رود».

همچنین اطرافیان قالیباف این بار به جای این که «بیانیه‌های بلر را مو به مو بخوانند» به سراغ «آبراهام لینکلن» رفته و از این جمله‌ی «دولت مردم، توسط مردم، برای مردم» را از نطق معروف «گتیسبورگ» عاریت گرفته و از قالیباف خواستند مرتبا آن را تکرار کند!

این بی علاقگی قالیباف و اطرافیانش به یک گفتمان و مدل ایرانی و اسلامی برای مدیریت و حضور در فضای سیاسی و رسانه‌ای به رغم چندین شکست پیاپی بسیار عجیب به نظر می‌رسد و باید دید قالیباف که ظاهرا علاقه‌ای به حضور در مجلس ندارد این بار با طناب مشاورانش تا کجا پیش خواهد رفت؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا