خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقدی به شرکت میاره

س.ر از مخاطبان انصاف نیوز در مطلبی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان « میاره : کارآفرینی یا بهره‌کشی از جوانان جویای کار!؟» نقدی به شرکت میاره نوشت که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

«امروزه استفاده از وسایل نقلیه‌ی سبک‌تر و کوچک‌تر نظیر موتورسیکلت برای جابه‌جایی افراد و یا کالاها در شهرهای بزرگی که تراکم جمعیت بالا و ترافیک زیادی دارند، رشد چشمگیری یافته است. به علاوه، محبوبیت کسب و کارهای آنلاین نیز به ظهور بیش از پیش شرکت‌های کوچک و بزرگ پیک‌های اینترنتی منجر شده است. وضعیت بد اقتصادی و معیشتی مردم و ضعف دولت در اشتغال‌زایی، به ویژه برای جوانان نیز مزید بر علت شده که افراد زیادی در کشور که حتی گواهینامه‌ی رانندگی موتورسیکلت ندارند، در شغل‌هایی نظیر پیک موتوری و جابه‌جایی سفارشات رستوران‌ها، متقاضی کار برای شرکت‌های مختلف فعال در این زمینه باشند.

متاسفانه به دلیل عدم نظارت مسئولین و ارگان‌های مربوطه از جمله اداره‌ی کار، این‌گونه شرکت‌ها که در پلتفرم کاری خود تاکید ویژه‌ای بر “کارآفرینی” دارند، حق و حقوق عادلانه و قانونی را برای کارکنان خود در نظر نمی‌گیرند و اکثر افراد جویای کار به دلیل مشکلات مالی و عدم پیدا کردن کار مناسب، به ناچار هرگونه شرایط کاری در این شرکت‌ها را می‌پذیرند و برای داشتن درآمد ناچیزی سختی‌ها و مشکلات آن را می‌پذیرند.

به عنوان نمونه، “اسنپ” و “الوپیک” از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنتی فوق الذکر در کشور هستند. یکی دیگر از این شرکت‌ها که چند سالی است در تهران شروع به کار کرده و در واقع وظیفه‌ی خود را جابه‌جایی سفارشات با تمرکز روی رستوران‌ها، هایپرمارکت‌ها و میوه‌فروشی‌ها تعریف کرده است، شرکت “میاره” است. شرکتی که در سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کرده است و در حال حاضر پیک‌های موتوری بسیاری در پایتخت زیر نظر آن مشغول به کار هستند.

در این گزارش به چند مورد از این مشکلات و سختی‌هایی که پیک‌های شرکت میاره با آن مواجه هستند، می‌پردازیم:

  • اولین و مهم‌ترین مسئله‌ای که برای پیک‌های ثابت این شرکت دارای اهمیت است و جزو بدیهی‌ترین حقوق یک کارگر محسوب می‌شود، برخورداری از بیمه است که متاسفانه این شرکت از تامین این حق برای کارکنان خود سر باز می‌زند و حتی در قراردادهای کاری خود کوچک‌ترین اشاره‌ای به آن نکرده است. این در حالیست که پیک‌های موتوری روزانه در خیابان‌های شلوغ تردد می‌کنند و در معرض خطرات بسیاری منجمله تصادفات هستند. در واقع موتور سیکلت یکی از خطرناک‌ترین وسایل نقلیه است که روزانه افراد زیادی را به کام مرگ می‎کشد. ناگفته پیداست که با اشتغال به شغل پیک موتوری و موتورسواری طولانی‌مدت احتمال قرارگرفتن فرد در معرض سوانح و تصادفات رانندگی تا درصد بسیار زیادی افزایش می‌یابد. داشتن بیمه در واقع می‌تواند پشتوانه‌ای برای شاغلین در این شرکت محسوب شود، در حالی‌که این مهم در نظر گرفته نمی‌شود.
  • مسئله‌ی دیگر، بحث مرخصی و اضافه کاری در این شرکت است. به موجب ماده‌ی ۶۴ قانون کار کلیه‌ی کارگران یک ماه در طول سال می‌توانند از مرخصی استفاده کنند و این حق کارگر است و روزهای جمعه نیز کارگران تعطیل هستند و حقوق و دستمزد روز تعطیل نیز برای آن‌ها محاسبه می‌شود و مطابق تبصره‌ی ماده‌ی ۶۲ قانون کار چنان‌چه ماهیت کار طوری باشد که کارگران مجبور به کار در روزهای جمعه باشند، باید میزان مزد فوق العاده‌ی جمعه کاری برای برای ساعات کار جمعه به میزان 40 درصد اضافه پرداخت شود. حال آن‌که در این شرکت به طور کلی تعطیلی یا مرخصی 4 روز در ماه تعریف شده است که کارگران حق استفاده از این 4 روز را در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ندارند و حتماً باید در این روزها سر کار حضور داشته باشند و نحوه‌ی محاسبه‌ی حقوق در روزهای جمعه نیز مانند سایر ایام هفته است. عدم پرداخت اضافه دستمزد به دلیل کار در روزهای جمعه و ممانعت از استفاده از مرخصی استحقاقی و عدم پرداخت اضافه دستمزد برای کار در ایام مرخصی استحقاقی، همگی بر خلاف قانون کار است.
  • پیک‌های ثابت این شرکت در دو شیفت 6 ساعته و 12 ساعته، در منطقه‌ای مشخص برای این شرکت کار می‌کنند. به این صورت که عده‌ای از ساعت 11:30 صبح الی 17:30 بعدازظهر مشغول به کار هستند و عده‌ای از ساعت 11:30 صبح الی 23:30 شب، به کار جابه جایی سفارشات مشغولند. در طول این ساعات کاری، پیک‌ها پس از اتمام و جابه‌جایی سرویس باید در گوشه‌ای از خیابان منتظر بمانند و از آن‌جا که این شرکت در مناطق فعالیت خود هیچ‌گونه دفتر یا سرپناهی را برای این افراد در نظر نگرفته است، در ساعاتی که سفارش جدیدی جهت جابه‌جایی وجود ندارد، پیک‌ها مجبورند در گوشه‌ی خیابان‌ها و پارک‌ها زمان زیادی را کلافه و منتظر سر کنند. این امر به ویژه در روزهای سرد زمستانی و یا روزهای بارانی کار را برای این افراد بسیار دشوار کرده است.
  • از دیگر مشکلات این شرکت می‌توان به نحوه‌ی محاسبه‌ی مسافت سرویس‌ها اشاره کرد؛ به این صورت که سفارشاتی که مقصد آن‌ها بیش از 2.5 کیلومتر از محل سفارش باشد، شامل پاداش اضافه مسافت می‌شود. حال آن‌که شرکت میاره این مسافت را با نقشه‌ی هوایی محاسبه می‌کند که شعاع بسیار زیادی را در بر می‌گیرد و در عمل به ندرت اتفاق می‌افتد که سرویس‌های دور شامل پاداش شود. باید در نظر داشت که به دلیل ترافیک زیاد، معمولاً پیک‌ها مجبور می‌شوند که کوچه‌پس‌کوچه‌های بسیاری را طی کنند تا به مقصد برسند. از آن مهم‌تر، آدرسی ممکن است در نقشه‌ی هوایی بسیار نزدیک نشان داده شود، اما در کلان‌شهری چون تهران بعضاً برای رسیدن به آن مقصد باید چند برابر همان مسافت را در اتوبان طی کرد تا فقط به اولین خروجی رسید. در نتیجه عادلانه این است که این مسیرها به صورت زمینی محاسبه شود تا لااقل این پاداش‌های اندک، کمک کوچکی به تامین هزینه‌ی بنزین و استهلاک وسایل نقلیه‌ی پیک‌های موتوری بکند.
  • نکته‌ی دیگر در مورد نحوه‌ی عملکرد این شرکت این است که پشتیبانی و راهنمایانی که به صورت اینترنتی مقاصد را برای پیک‌ها مشخص می‌کنند، در بیش‌تر موارد به دلیل شلوغی و ازدیاد سرویس‌ها در مناطق دیگر، افراد را به مکان‌هایی خارج از محدوده‌ی مشخص شده‌ی کاری می‌فرستند. در این شرایط بسیاری از افراد و پیک‌های تازه‌کار که اطلاع کافی از این شرایط ندارند، درخواست‌ها را پذیرفته و سفارشات را جابه‌جا می‌کنند. حال آن‌که در این‌گونه موارد شرکت و پشتیبانی باید مبلغی را به عنوان پاداش برای این پیک‌ها در نظر بگیرد که این مورد نیز نوعی تضییع حق این‌گونه افراد و سواستفاده از ناآگاهی آنان است.
  • اگر به هر دلیل افراد بخواهند با این شرکت قطع همکاری کنند، شرکت یک سفته‌ی 5 میلیون تومانی را که در هنگام ثبت قرارداد کاری از فرد متقاضی کار دریافت کرده است، به کارگر مسترد نکرده و نزد خود به مدت 3 ماه نگه می‌دارد و کارفرما به کارگر اعلام می‌کند که در این مدت مشخص حق ندارد در رستوران‌ها و شرکت‌های مشابه میاره کاری بگیرد. در غیر این صورت، شرکت می‌تواند سفته را به مراجع قانونی جهت شکایت از شخص ارجاع دهد که این امر خود مخالف حق اشتغال شهروندان است که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است.

این موارد تنها گوشه‌ای از مشکلات شرکت میاره است که به آن‌ها اشاره شد. اگر پای صحبت افراد شاغل در این شرکت و شرکت‌های مشابه بنشینیم، به موارد بسیار بیش‌تری از این مشکلات و بی‌قانونی‌ها برخواهیم خورد که باید توسط صاحبین این کسب و کارهای نوظهور حل و فصل شود تا شرایط کاری عادلانه‌تر و رضایت‌مندتری برای جوانان جویای کار در کشورمان فراهم شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. من خودم یکی از پیک های میاره بودم سرویس دهی اصلا خوب نیس یعنی باید در بیشتر مواقع ۱ ساعت به بالا بشینی تا یک سرویس بهت بخوره در صادقیه کار کردم که پشیمان بابت وقت و هزینه ای که کردم بابت خرید باکس ووقتی که گذاشتم اگر هم هر اتفاقی برای کارتخوان یا غذا بیفته پای خود راننده پیک هست واینکه درسته کمیسیون نمیگیرن ولی بجاش هر شیفتی که حدودا ۲ تا ۳ ساعته هست رو میفروشن وباید شیفت بخری تا کار کنی واینکه هیچ هزینه ای بابت سهمیه بنزین استهلاک بیمه و… نمیدن وفقط همون کرایه ناچیزی که برای هر سرویسی میگیری هست در روزهای برفی یا بارانی هم هیچ پاداش یا کرایه اضافه ای نمیدن وفرقی براشون نداره و این وسط فقط برای همه چیز پای راننده بسته هست. لطفا در انتخاب کار وشرکت مناسب دقت کنید گول تبلیغات رو نخورید هیچکس از بدی های خود حرفی نمیزنه.

    55
  2. هیچ شرکتی مثل میاره دزد نیس عادت کردن به خوردن حق وزحمه پیکیاش اون حرومه ازگوشت کثیف ترین موجوده زنده روی زمین ایشالله خرج جاهای دیگه میکنین هیچ خوبی نداره فقط دارن ازپیکیا ازمغازه دارا میکنن بعضیا ازناچاری دارن کارمیکنن چون کارنیس واگرنه بروبپرس خ یوسف اباد برو بالا ازهمه بپرس یدونه ازپیکاش پیدا کن که بگه بامن کاری نکردن همه جوره میدزدن

    25
  3. تو این روزگار فقط به فکر کولی گرفتن از قشر ضعیف هستند و بس. او پیک، اسنپ و میاره… همه مثل همند. لعنت به همشون

    26
    1. اره واقعا من ۱۸۰تومن کار کردم الان تو حساب داری نوشته شده ۷۰تومن یعنی زیر پنجاه درصد اونم از یازده صبح تا چهار بعد از ظهر

      1. فقط زور خدا ایشالا یه زوری به خود پشتیبانیو خونوادش بیاره تا اخر عمر زجر بکشن هیچ زبونی نمیفهمن … هر چی میگی یه چی قانون از خودشون اون لحظه در میارن میگن در صورتی که همچین قانونی تو قرار داد وجود نداره

    2. سلام.
      وقتی مملکتی بی قانون باشه و پارتی و رشوه قانون باشه..هر کسی هر کار دلش میخواد می‌کنه..قانون فقط مال بدبخت بیچاره هاست….

  4. شرکتهایی مانند اسنپ ، المپیک ، میاره همگی از سفیران خود بیگاری میکشند . گل سر سبد این شرکتها ، دیجی اکسپرس است که به هیچ وجه نمیشه از وضعیت مالی آن سر درآورد ، بنده خودم از سفیران این شرکت هستم ، این شرکت نه تنها یک قرارداد ظالمانه با سفیران خود بسته ، بلکه آنجا که باید به تعهدات خود عمل کند بصورت یکطرفه و بدون حتی در جریان قرار دادن سفیر ، قرارداد را به سود خود تغییر میدهد و آن اندک حقوقی را که قرار بوده طبق قرارداد حداکثر تا پنج روز کاری به سفیر بپردازد را تا چند ماه به تعویق می‌اندازد و ضمنا طوری محاسبه میکند که حتی بزرگترین ریاضی دانان نیز سر از دستورالعمل پرداخت آن در نمی آورند ، بعد هم بصورت یکطرفه حقوق سفیران را پنجاه درصد کاهش میدهد ، بنده جهت اثبات ادعای خود همه گونه مدرک نیز دارم و اگر واقعا کسی باشد که به فکر زنده کردن مطالبات سفیران این شرکت باشد بنده حاضر به در اختیار قراردادن این مدارک هستم .

    13
    1
  5. اره واقعا من ۱۸۰تومن کار کردم الان تو حساب داری نوشته شده ۷۰تومن یعنی زیر پنجاه درصد اونم از یازده صبح تا چهار بعد از ظهر
    واسه پنج ساعت کار هفتاد تومن پدر موتورم در اومد کلا ۲۰دقیقه بیکار نشدم همش اینور اونور
    بعد زده۲/۳۰دقیقه کار

    10
  6. سلام.من ازمشتریان میاره هستم.متاسفانه ظاهری خوش رنگ ولعاب هست وهیچ مدیریتی منسجم وقوی ندارد.هرکسی صبح بیدارمی شودوتصمیمی بگیرد سریعا به رستورانداران پیامک می کند.اگر روزی با مشکل مواجه شوندبه آن پیامک استنادمی کنند.درحالیکه هرموضوعی یاموادقانونی که قراراست تغییرکندویااضافه گرددویکی ازمفادقراردادشودیایستس رسمابه طرف مقابل ابلاغ رسمی شود.
    نکته دیگراینکه هیچ ازمشتری مداری اثری دررفتارشان نیست..قوانین رایکطرفه مطرح می کنند.
    ازانجاییکه ارتباطات بامیاره مقطعی ودرشلوغترین ساعات کاری می باشدفرصت شکایت وپیگیری شایدفراهم نشود.وهیچ سازمان نظازتی نسبت به عملکردمالی شرکت میاره ورودنکرده است لذابه طبع آن درتنظیم هزینه ها هیچ نظارتی نیست.یک هزینه خریدظرفیت ماهانه دریافت می گردد سپس هنگام سفر هزینه حمل ونقل.هزینه پایه سفر.درصورت برگشت پیک به رستوران هزینه برگشت ودرصورت بارندگی هم هزینه شرایط ویژه 25درصدازموجودی شارژپنل رستوران کسرمی گرددوکس هم ازمیاره توضیحات قانع کننده نمی تواندارائه کند.,وخیلی مسائل دیگر

  7. بدرد نمیخوره اجباریه باید برید همرو و نرید دیگه اصلا درخواستش نمیاد آنلاینم وایستید و اینکه اصلا معلوم نیس کرایه قراره چقدر باشه و مقصد کجا هست هیچی معلوم نیس رو هوا باید بپزیرید و برید هرچی شد شد و تضمین درآمد هم که میگن الکیه یجوری میزنن الکی اینترنتت قطعه در صورتی که میدونی وصله و تایم حضورتونو کم میکنن راحت و خیلی هم شرکتش صبح تا شب الکی زنگ میزنه بهتون کلافه میشید اصلا، درخواست های مبدا دور پرت و پلا هم میده نرید امتناع میخورید و به قول خودشون تضمین درآمدتون کنسل میشه و البته اون به طور کلی دروغ بزرگیه تضمین ها رو طوری تنظیم میکنن که ندن بهتون، خلاصه به فکر یه کار دیگه باشید این کارا فایده نداره و حمالی و کلفت کردن دم شرکت های این چنینی هست همشون مفت کار کنی و الافیه برید بابری کنید تو بازار به این کارا شرف داره دست خودتون باشه کار فقط هرچی هست زیر دست نرین که بزنن تو‌ سرتون سرمایه دارهای بیشرف

    22
    1
  8. سلام ..
    بازم درود به شرف و وجدان کسانی مثل ادمین ها و مدیرهای این سایت که قشنگ معلومه که به دنبال منفعت طلبی و … خودشون نیستن ،، و واقعا از روی دلسوزی مطالبی نظیر آن را منتشر میکنند .. خدا خیرتون بده ..
    لازم به ذکر است که بگویم شرکت های دیگر هم‌ نظیر اسنپ و .. سر سوزنی دلسوز و به فکر منافع کاربر های راننده ی خود نیست (اصلا و ابدا) .، اول از همه که به فکر در آمده بیشتر و بیشتر ه شرکت خودشون هستن ،بعد اینکه هرجوری شده ،در زمینه های مختلف ، جانب داری از مشتری های خود میکنند، حتی اگر صفر تا صده مشکلی رو ، حق با کاربر راننده باشه .
    ای بابا چه میشه گفت دیگه واقعا..امان از ناچاری ..بسیاری مجبوری هست مشغول در اینها هستند ، که در عین حال ب قول شما جانشان روزانه در خطر هست،که در واقع برای هیچ و پووچ . !!
    خدا وند خودش هوای مردم مون رو داشته باشه .مخصوص جوانان این سرزمین رو … منتها چیزی که هست صبره خدا بسیار است و مثال زدنی ..
    یاعلی مدد.. بازم تشکر از عاملین این سایت خوبتون .. خداقوت ..
    زنده باشین . خدانگهدارتون.

    5
    1
  9. پشتیبانیون خدا نکنه با یکی از پیکایه این شرکت رو در رو شید پدرتنو در میاره پیک که بفهمی زور گوی یعنی چی

  10. نرم افزار میاره همه دسترسی های به گوشی رو ازت میخاد رسما یک نرم افزار جاسوسی هست

  11. من تازه تو میاره ثبت نام کردم هنوز هیچ سفری نرفتم هرچی هم مطالعه میکنم یه سری چیزا نیست مبهمه یکی اینکه قیمت شیفتها رو از همین اول بگین من بدونم باید برا خرید این مدت شیفت چقدر باید بدم تا بدونم که قبول کنم یا نه دوم اینکه چرا از پنج شیش صبح هیچ شیفتگی نیست فقط از یازده ظهر شروع میشه من از اول تصمیم داشتم صبحها فقط که بیکارم تو پیک کار کنم بعد از ظهر ها کار دیگه دارم بخاطر همین موتور خریدم اما الان هرچی میگردم میبینم تا یازده سرویس نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا