خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در دیدار روحانی با نخست وزیر ایتالیا چه گذشت؟

رییس جمهوری کشورمان خطاب به نخست وزیر ایتالیا گفت: خوشحالیم در پساتحریم ایتالیا در کنار اتحادیه اروپا برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران قدم برداشته است.

خبرآنلاین گزارش داد: حسن روحانی در نشست خبری مشترک با ماتئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا که ظهر امروز در کاخ سعدآباد انجام شد،گفت:  در مذاکرات اگرچه ایتالیا عضو ۵+۱ نبود اما با انتخاب خانم موگرینی ایتالیا نقش خود را در این مذاکرات ایفا کرد.

رییس دولت با اشاره به اینکه بعد از اجرایی شدن برجام و پایان تحریم، اولین سفر من به اروپا و ایتالیا بود؛ متذکر شد: امروز در کمتر از سه ماه نخست وزیر ایتالیا از کشور ما دیدن می‌کند و باید بگویم هم سفر من به رم، و هم سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران پیام روشنی دارد.

اهم اظهارات رییس جمهور را در ادامه به نقل از ایلنا بخوانید؛

*این پیام، اراده دو دولت برای توسعه روابط در زمینه‌های اقتصادی فرهنگی آموزشی بین دو کشور، همچنین در زمینه صنعت حمل و نقل گردشگری علم و فناوری و اقتصادی را نشان می‌دهد و براین اساس تفاهمات و اسناد خوبی بین دو کشور امضا شد که امروز باید برای اجرایی شدن آنها قدم‌های خوبی برداریم.

* در ایتالیا حدود ۳۰ سند و در تهران ۶ سند به امضا رسیده، امضای این اسناد می‌تواند مسیر جدیدی را در روابط دو کشور به ویژه در زمینه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری از ایتالیا به ایران فراهم کند.

* در زمینه روابط بانکی و بیمه و صادرات بین دو کشور قدم‌های خوبی برداشته شده است  نیاز به حرکت سریع‌تری برای حل و فصل برخی موضوعات است گرچه تحریم بانکی برداشته شده است، اما در عین حال عواقب روانی از دوران تحریم‌ها  باقی است و نیاز به اقداماتی برای زدودن آنها داریم.

*خوشحالیم در پساتحریم ایتالیا در کنار اتحادیه اروپا برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران قدم برداشته است. قبل از تحریم ایتالیا بزرگترین شریک تجاری ایران در اتحادیه بوده است، امروز هم می‌خواهیم ایتالیا نقش گذشته خود را ایفا کند. همچنین با ایتالیا در زمینه علمی و دانشگاهی روابطی خوبی داشتیم و این رابطه ما می خواهیم توسعه بدهیم.

*در زمینه روابط مردم دو کشور با توجه به جاذبه‌های فراوان و کشور و انتقال تجربه‌های ایتالیا در زمینه گردشگری تماس‌ها و همکاری‌های خود را می‌خواهیم افزایش دهیم.

*در زمینه اسلام‌هراسی در بحث امروز دو طرف نکاتی را مطرح کردند و ضرورت دارد دنیا بداند ادیان اسمانی از جمله اسلام رابطه‌ای با ترور ندارد و حامل پیام صلح هستند لذا قرار شد در زمینه ترویج این موضوع با توجه به قرابت‌های اسلام و مسیحیت تلاش‌های دو کشور آغاز شود و ادامه‌دار باشد.
* معضلات کشورهای منطقه جزو موارد دیگر بحث دو طرف بود و موضوع همکاری ایران و ایتالیا دبرای حل این مشکلات مورد تاکید قرار گرفت. علاوه بر اراده دو طرف برای مبارزه با تروریسم، مشکلاتی که در زمینه انسانی در یمن و سوریه وجود دارد به ویژه در مورد پناهجویان و نیازهای آنها به غذا و دارو مورد تاکید دو طرف قرار گرفت.
* تردید ندارم سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران آغاز توسعه روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف خواهد بود و بار دیگر به ایشان و هیات همراه برای سفر به تهران خوشامد می‌گویم.

تلاش براي رفع كامل تحريم ها در نشست آتي گروه 7 /مزاح رنتزی با لباس ایرانی مقامات ایتالیایی
ماتئو رنتزي نخست وزیر ایتالیا نیز در نشست خبري مشترك با حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني رئيس جمهوري، ضمن تشكر از محبت بيكران رييس جمهوري و هيات دولت جمهوري اسلامي ايران، افزود: دوستي بي شائبه ميان ملت ايران و ايتاليا همواره وجود داشته است. اين نخستين بار است كه به تهران سفر مي كنم ولي بسياري از همكاران من كه در هيات همراهم حضور دارند پيش از اين افتخار بازديد از جمهوري اسلامي ايران را داشته اند.
رنتزي به روابط عميق جمهوري اسلامي ايران و ايتاليا در دوران نخست وزيران مختلف ايتاليا اشاره كرد و افزود: توافق هسته اي حول محور اعتماد متقابل شكل گرفته است و محسوب مي شود. اعتقاد داريم كه از فراز چنين ارتباطاتي است كه ما مي توانيم همكاري هاي خود را بر روي پايه هاي استواري شكل دهيم.

اهم اظهارات نخست وزیر ایتالیا را به نقل از ایرنا بخوانید؛
* نياز است كه ارتباطات بازرگاني و اقتصادي در اسرع وقت ممكن و به فوريت شكل بگيرد.
* براي بنا نهادن پايه هاي استوار در راستاي توسعه روابط اقتصادي و بازرگاني نياز به نهادهايي است، اين نهادها شامل بانك و موسساتي هستند كه خطوط اعتباري و مالي را در اختيار ما قرار مي دهند از اين روي در هيات همراه من نمايندگان عالي رتبه اين موسسات حضور دارند.
* در هيات همراه من مديران عامل بانك ها، بيمه دولتي ، صندوق توسعه صادرات و ديگر موسسات ايتاليا حضور دارند. جهت ايجاد آينده استوار و توسعه اقتصادي نياز به دادن فضاي لازم براي فعاليت هاي اينگونه موسسات مالي و اعتباري وجود دارد.
* همچنين در هيات همراه من از بخش هاي گوناگوني از جمله بخش ترابري براي ايجاد خطوط راه آهن نوين با همكاري هاي دو كشور، بخش توسعه همكاري هاي فرودگاهي، ناوبري دريايي نمايندگان عالي رتبه اي حضور دارند تا براي استفاده هرچه بهينه تر از توانايي هاي بالقوه موجود در دو كشور قدم هاي استواري را برداريم.
*{ با اشاره به فعاليت شركت دانيلي ايتاليا و آشنايي رييس جمهوري اسلامي ايران با اين شركت}: به مزاح بايد بگويم كه مديرعامل اين شركت پيراهني مشابه پيراهن مقام هاي رسمي ايران به تن كردند كه كراوات ندارد و اين نشان از نوع همكاري هاي صميمانه موجود بين دو كشور در سده هاي مختلف به خصوص در زمينه فولاد دارد.
* در زمينه هاي علمي و دانشگاهي در زمينه فناوري هاي توسعه يافته، تبادل اطلاعات و همكاري ها در اين زمينه نو و ايجاد پل ارتباطي علمي ميان ايران و ايتاليا براي تبادل دانش و فناوري ارتباطات منسجمي ميان دو كشور شكل گرفتند.
دنبال كردن ديدگاه رئيس جمهوري ايران در پرهيز از خشونت و افراطي گري
* يكي از اين فرازها كه از اهميت و حساسيت بالايي برخوردار است همانا بخش مرتبط با حقوق بشر و صيانت از اين حقوق است؛ در اين زمينه ما ديدگاه جنابعالي را دنبال مي كنيم مبتني بر اين كه پرهيز از خشونت، افراطي گري و اعتقاد راسخ در اين زمينه كه اديان جهت ايجاد صلح و آرامش ميان بشريت شكل گرفته اند.
* هستند افراد و شهرونداني در كشورهايي بسيار حتي در كشورهاي اروپايي كه اعتقاد بر اين دارند كه مفهوم اسلام و اسلامي بودن و گرويدن به اين ديدگاه همانا دست يازيدن به خشونت و افراط گرايي است. ما بايد با چنين ديدگاهي مبارزه كنيم، يكي از ابزارهاي كارآمد براي مبارزه با چنين ديدگاهي همانا ابزار فرهنگي است.
**تلاش براي رفع كامل تحريم ها در نشست آتي گروه هفت
*امیدوارم كه در نشست آتي گروه هفت كه در ايتاليا برگزار مي شود، بتوانيم به اين موضوع هر چه بيشتر بپردازيم، يعني نسبت به پرداختن به رفع كامل تحريم ها و ايجاد فضاي هر چه سالم تر براي ارتقاي سطح روابط اقتصادي همزمان جستجو در راستاي تعميق ارزش هاي فرهنگي و ارزش هاي والاي انساني برآمده از ديدگاه هاي منبعث از اعتقاد راسخ مبتني بر مذهب گرايي پرهيزگر از افراطي گرايي تلاش لازم را به عمل آوريم. در اين زمينه دست شما را براي همكاري هاي هر چه نزديك تر خواهيم فشرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا