خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کدام سریال ها و فیلم ها توانستند فساد را به خوبی تصویر بکشند؟ | به بهانه کیفیت پایین سریال هفت سر اژدها

نقدهای بسیاری در برخی سایت های خبری و غیر خبری به سریال هفت سر اژدها وارد شده است که در پیاده کردن یک سوژه قوی هم از نظر سناریو نویسی ضعف دارد، هم از کیفیت پایین بازیگری مخصوصا در باره بازیگرانی که نقش جزئی دارند، کیفیت ادیت پایین اشاره شده است. اما سریال ها و فیلم های دیگری بوده اند که با قدرت بتوانند با داستان و روایتی جذاب فساد را به تصویر بکشند و کارگردان آنها به دلیل توانایی بالا توانسته است این کار را انجام دهد.

نقد های وارده به موضوع فیلم که مبارزه با فساد است نیست بلکه به تبدیل کردن یک اثر جدی با گاف های فراروان به یک کمدی درجه یک است. در ادامه چند مقاله در کنار هم می آید:

روزنامه اصولگرای جوان نوشت:

فیلم‌ها و سریال‌ها همیشه بازتاب‌دهنده وقایع اجتماعی بوده‌اند و کارگردانان زیادی سعی کرده‌اند گوشه‌هایی از اتفاقات روز جامعه را در آثارشان نشان دهند. توجه به همین مسائل باعث شده تا سینمای اجتماعی در ایران، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و بتواند مخاطبان زیادی را به سوی خودش جذب کند.

جامعه ایران در سال‌های اخیر اتفاقات و مسائل مختلفی را تجربه کرده است که فساد اقتصادی و وجود افراد رانت‌خوار و دانه درشت در جامعه یکی از آن‌ها بوده است. بحث مفاسد اقتصادی و تاثیر مخرب آن بر جامعه، از موارد پرچالش و پربحث در اجتماع و رسانه‌ها بوده و در سال‌های اخیر بسیاری از رسانه‌های کشور تیتر‌های خبری‌شان را به این موضوع اختصاص داده‌اند.

از کیمیایی تا ملاقلی‌پور

در سینما پرداختن به داستان مفاسد اقتصادی از میانه‌های دهه ۷۰ خودش را نشان داد و هرچه گذشت سینماگران بیشتری نسبت به این سوژه واکنش نشان دادند. در فیلم «ضیافت» مسعود کیمیایی که سال ۷۴ ساخته شد، در آن فساد اقتصادی برخی از دانه درشت‌ها که در سایه مشغول فعالیت بودند به تصویر کشیده شد.

رسول ملاقلی‌پور که سینمادوستان او را با آثار جنگی و دفاع مقدسی‌اش می‌شناسند نیز به سوژه مفاسد اقتصادی واکنش نشان داد و با ساختن فیلم «قارچ سمی» یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های کارنامه‌اش را کارگردانی کرد. در سال‌های پایانی دهه ۷۰ و سال‌های ابتدایی دهه ۸۰، فیلم‌های دیگری مثل «دیوانه‌ای از قفس پرید»، «پارتی» و «تیک» سوژه اصلی‌شان را به بحث فساد در اقتصاد اختصاص دادند. در این فیلم‌ها بحث فساد مالی به طور جدی در پیرنگ درامِ شکل می‌گیرد و پیگیری می‌شود و به نشان از دغدغه فیلمساز نسبت به چنین سوژه‌ای دارد.

در دهه ۹۰ و رسانه‌ای شدن چندین پرونده کلان فساد مالی در کشور، فیلمسازان به شکل دیگری به این موضوع پرداختند. رانتخواری، سو‌ءاستفاده کردن از موقعیت شغلی و آقازادگی، مضامین نسبتا تازه‌ای بودند که وارد فضای فیلم‌های سینمایی شدند.

مصطفی کیایی با «خط ویژه» اساس داستانش را بر روی بحث ایجاد رانت و آقازادگی قرار داد. «سارا و آیدا»، «قاتل اهلی»، «روز بلوا» و «ماحی» نمونه دیگری از فیلم‌های ایرانی هستند که از کنار مفاسد اقتصادی و تاثیرشان بر جامعه نگذشتند.

مبارزه با فساد از زاویه دید مهدویان

در سریال‌ها نیز، کارگردانان نیز این سوژه را اساس داستان‌هایشان قرار دادند و سناریو‌هایشان را بر مبنای فساد اقتصادی و مالی نوشتند.

مسعود کرامتی، یکی از کارگردانانی بود که در این زمینه پیشرو شد و با ساخت سریال خوش ساختِ «روشنایی‌های شهر» نگاهی ویژه با آرزو‌های جوانان برای پولدارشدن انداخت. شخصیت‌های سریال کرامتی، برای پولدار شدن به هر حربه‌ای متوسل می‌شوند و به رفاقت و دوستی‌ها‌یشان پشت پا می‌زنند.

پس از آن سریال‌های دیگری با سوژه فساد اقتصادی ساخته شد که «بی‌نشان»، «بازپرس»، «خانه امن»، «مرضیه» و «تمام رخ» نمونه‌ای از آن است. «آقازاده» به کارگردانی بهرنگ توفیقی، همانطور که از اسمش پیداست به معضل آقازادگی در کشور می‌پردازد. این سریال که محصول سازمان اوج است، ماجرای آقازاده‌های مسئولانی را به تصویر می‌کشد که به واسطه رانت پدر تبدیل به غول‌های فساد اقتصادی شده‌اند.

محمدحسین مهدویان نیز با استعداد و نبوغش در فیلمسازی، در «زخم کاری ۲» از زاویه دیگری موضوع فساد کلان اقتصادی را منعکس کرده است. در واقع این گروه با اقتباس از رمانی که اساس آن نقد قدرت و فساد است و روابط یک خانواده مافیایی در شکل گیری یک فساد سازمان یافته را بازگو می‌کند، در سریال هم در قالب درامی پرالتهاب این جریان را نمایش می‌دهد.

مهدویان در سریالش به دنبال بیان این مورد است که در بحث مفاسد اقتصادی باید سراغ دانه‌درشت‌هایی رفت که منشأ تمام این اتفاقات‌اند و اصل و اساس برخورد با چنین مسائلی تنها کشف و انهدام همان افرادی است که در صدر این هرم نشسته‌اند و مشغول چپاول منابع اقتصادی هستند. به عبارتی باید دنبال دانه درشت‌ها و مهره‌های اصلی بود تا اژد‌های هفت سر فساد از پا در بیاید.

هر کدام از این سریال‌ها به طریقی سوژه‌شان را دنبال می‌کنند و به مسئله فساد می‌پردازند. سازندگان این آثار با بازنمایی کردن مسئله فساد و رانتخواری، دغدغه‌شان در این حوزه را نشان می‌دهند.

ساختن فیلم و سریال‌های بیشتر با چنین سوژه‌هایی، جامعه را بهتر با زوایای ویران‌کننده و آسیب‌زای آن آشنا می‌کند. فساد مالی و اقتصادی نه تنها پیکره اقتصادی کشور را برهم می‌زند بلکه آسیب‌ها و تبعات اجتماعی زیادی را به همراه دارد.

با اینکه فیلم‌ها و سریال‌های زیادی با سوژه مفاسد اقتصادی ساخته شده، ولی پرداختن به چنین سوژه‌های روز و ملتهبی که جامعه هم نسبت به آن حساسیت دارد، همچنان جای کار دارد و می‌طلبد آثار بیشتری در این حوزه تولید شود.

فیلیمو شات نوشت:

ساختن فیلم و سریال درباره فساد‌های اقتصادی و نشان دادن برخی از خطوط قرمز در سینمای ایران کار سختی است. مخاطب باید از درک بالایی برای فهم برخی از مفاهیم و کنایه‌های فیلمسازان دارا باشد و فیلمساز نیز باید باهوش باشد تا بتواند در برخی از موارد موضوعات ملتهب را با نگاهی دقیق تصویر کند. در چنین شرایطی دست سینمای ایران و سریال سازی از ساخت آثار ملتهب خالی است و فیلم‌هایی با موضوع فساد اقتصادی محدود است. در اینجا لیستی از این آثار آماده کردیم و اگر شما فیلم و سریالی را به خاطر می‌آورید به ما بگویید تا به این فهرست اضافه کنیم.

بهترین فیلم و سریال ها با موضوع فساد اقتصادی به ترتیب تاریخ انتشار مرتب شده‌اند

سریال زخم کاری | محمدحسین مهدویان | ۱۴۰۲-۱۴۰۰

محمدحسین مهدویان در اولین تجربه سریال‌سازی در نمایش خانگی به سراغ رمانی رفت که از اساس نقد قدرت و فساد اقتصادی است و روابط یک خانواده مافیایی در شکل گیری یک فساد سازمان یافته را تعریف می‌کند: رمان بیست زخم کاری. مهدویان به خوبی و با استفاده از ژانر نوآر برای پرداخت درام داستانی خود و وابستگی اثر به شاهکار مکبث نوشته شکسپیر توانست زخم کاری را تبدیل به یکی از باورپذیرترین آثار تصویری در رابطه با فساد اقتصادی کند. سریالی که با شروع پخش فصل دوم آن این روند فساد اقتصادی و روایت‌های مختلف و حاشیه‌های آن ادامه خواهد داشت و مخاطب با غافلگیری‌های بسیاری روبرو خواهد شد.

دانلود و تماشای سریال زخم کاری

سریال آقازاده | بهرنگ توفیقی | ۱۳۹۸

سریال آقازاده محصول سازمان سینمایی اوج است. سریالی که تجربه اول سریال سازی بهرنگ توفیقی به حساب می‌آمد و حامد عنقا پس از تجربه نوشتن فیلمنامه قلب یخی به سراغ یک سوژه ملتهب رفته و ماجرای آقازاده‌های مسئولانی را به تصویر می‌کشد که به واسطه رانت پدر تبدیل به غول‌های فساد اقتصادی شدند. بازی دیدنی امیر آقایی، مهدی سلطانی و زنده‌یاد امین تارخ در این سریال باعث شد نمایش خانگی جهش قابل توجهی در جذب مخاطب داشته باشد.

تماشای سریال آقازاده در فیلیمو

فیلم ایده اصلی | آزیتا موگویی | ۱۳۹۸

نخستین ساخته سینمایی آزیتا موگویی روایتی است از یک رقابت تجاری و اقتصادی میان دو شرکت برای موفقیت در یک مناقصه اقتصادی که در این میان نقش پررنگ آقازاده‌ها و استفاده از رانت و پارتی و توصیه فضای داستان را به سمت و سویی می‌برد که نشان می‌دهد گاهی برای رسیدن به برخی پروژه‌های بزرگ اقتصادی رانت و فساد اقتصادی بیشتر از صلاحیت آدم‌ها در پیروزی و کسب درآمد کمک می‌کند.

تماشای فیلم ایده اصلی در فیلیمو

فیلم خط ویژه | مصطفی کیایی | ۱۳۹۲

نسخه ایرانی شده رابین هود و سرنوشت یک گروه جوان که به هوای سرقت از بانک و هک کردن حساب یک آقازاده مولتی‌میلیاردر به فکر فرار از کشور بودند دستمایه فیلم سینمایی خط ویژه شد تا مصطفی کیایی به خوبی بتواند از این ایده در بهره بردن از فضای نقد جریان‌های اقتصادی که با رانت و ویژه خواری به جایی می‌رسند بهره ببرد. کیایی در خط ویژه سوژه خود را به خوبی تعریف می‌کند و در کنار ضدقهرمان‌های دوست داشتنی فیلم مخاطب را با خود همراه می‌سازد تا در پایان وقتی تمامی پول‌های بادآورده از بالای پل عابر پیاده به پرواز در می‌آیند آرزوهای جوانان امروزی را شاهد باشیم که قربانی نگاه ویژه‌خواری برخی از مسئولان و آقازاده‌ها می‌شود و از بین می‌رود.

دانلود فیلم خط ویژه در فیلیمو

فیلم دیوانه‌ای از قفس پرید | احمدرضا معتمدی | ۱۳۸۱

ساخته تحسین برانگیز احمدرضا معتمدی درباره فساد در لایه‌های مختلف افرادی است که دستی در قدرت هم دارند. در این میان برزو با بازی دیدنی پرویز پرستویی یکی از آن افرادی است که به واسطه خلوص نیتی که از دوران دفاع مقدس با او همراه شده سعی می‌کند ردی از فساد اقتصادی افراد را بگیرد. اتفاقی که البته با شکست همراه است و برزو باز هم به آسایشگاه جانبازان باز می‌گردد.

فیلم دیوانه‌ای از قفس پرید

فیلم قارچ سمی | رسول ملاقلی‌پور | ۱۳۸۰

یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور قارچ سمی است. فیلمی با حال و هوای روزهای پس از جنگ و زندگی افرادی که به واسطه حضور در جبهه‌های دفاع مقدس روح و روان پاکی دارند و با پلشتی‌ها و فساد اقتصادی‌ای که در دهه‌های بعدی گریبان کشور را گرفته است نمی‌توانند کنار بیایند. فیلم به وضوح تلاش می‌کند نبود معنویت و رفتن آدم‌ها به سمت جریان‌های فساد اقتصادی را نشان دهد. راهی که در پایان آن قهرمان داستان به دست نااهلان کشته می‌شود تا همچنان مسیر حق و حقیقت قربانیان زیادی بگیرد.

دانلود فیلم قارچ سمی در فیلیمو

فیلم تیک | اسماعیل فلاح‌پور | ۱۳۸۰

تیک یکی از تجربه‌های متفاوت اسماعیل فلاح‌پور است. فیلمی که در سینمای دهه ۸۰ و در دورانی که سینما صریح‌تر درباره مسائل سیاسی و اقتصادی حرف می‌زد ساخته شد. فلاح‌پور که پیش از این سابقه ساخت آثار ملودرام و اکشن‌های مواد مخدری را داشت در تیک سعی کرد فضای ملتهب فساد اقتصادی و نفوذ سیاسیون در برخی مناسبات اقتصادی به خوبی به تصویر بکشد که در این رهگذر حضور حسن پویا در مقام مدیر فیلمبرداری و بازی ابوالفضل پورعرب به قوام بیشتر فیلم کمک کرد.

فیلم تیک

فیلم پارتی | سامان مقدم | ۱۳۷۹

سامان مقدم در دومین تجربه فیلمسازی‌اش و متاثر از فضای باز سیاسی جریان دوم خرداد فیلم پارتی را درباره نفوذ سیاسیون منفعت طلب و روابط پشت پرده اقتصادی آن‌ها را ساخت. فیلمی که نگاه وفادارانه‌ای به مفاهیم ارزشمند دفاع مقدس دارد و پس زمینه داستان نیم نگاهی به زیست فراموش شده ایثار در دهه ۶۰ دارد و تلاش می‌کند عافیت‌طلبی برخی از افراد و سواستفاده از نام شهدا را با بیانی صریح‌تر به تصویر بکشد.

تماشای فیلم پارتی در فیلیمو

فیلم ضیافت | مسعود کیمیایی | ۱۳۷۴

مسعود کیمایی در ضیافت به گواهی اسناد و گفت‌وگوهایی که دهه‌های بعد از پشت پرده تولیدش منتشر شد سعی کرد فیلمی بسازد درباره فساد‌های اقتصادی برخی از دانه درشت‌ها که در سایه مشغول فعالیت هستند. فیلمی که حتی نام سعید امامی را به عنوان طراح اصلی و سفارش دهنده با خود یدک می‌کشید و کیمیایی در یکی از کالت‌ترین فیلم‌های کارنامه‌اش به سراغ یک پرونده فساد اقتصادی رفت و به خوبی فضای به وجود آمده را به تصویر کشید.

فیلم ضیافت
0

ویجیاتو نوشت:

آیا به دنبال بهترین سریال‌ های تلویزیونی مافیایی و گانگستری هستید؟ سریال های مافیایی و گانگستری زیادی وجود دارد و ما هر سال تعداد بیشتری از آنها را دریافت می‌کنیم. همه آنها خوب نیستند، و به همین دلیل است که ما در اینجا فقط برترین‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد، آنهایی که شایسته تماشا هستند. اما یکی از ژانرهای داستانی که از نظر منتقدان و مخاطبان بیشترین موفقیت را کسب کرده است، مافیا و جنایات سازمان یافته است. واقعیتی که این نوع داستان با آن ساخته می‌شود، باعث شده که پلان‌ها برای بیننده جذاب‌ترین و چشمگیرترین باشند و تماشاگر از دیدن اینکه رهبران سازمان‌های جنایی مختلف چگونه هر کاری که می‌خواهند انجام می‌دهند، لذت می‌برد.

اما پیش از شروع کار، توصیه می‌شود که اگر طرفدار سریال اکشن هستید، مقاله مرتبط با این موضوع را نیز از ویجیاتو بخوانید.

اما این پایان کار نیست و اگر طرفدار دنیای ترسناک زامبی‌ها هستید، می‌توانید مقاله مرتبط با سریال ترسناک زامبی را نیز از ویجیاتو بخوانید.

همچنین شما می‌توانید مقاله مرتبط با سریال معمایی را نیز از تحریریه ویجیاتو بخوانید تا تبدیل به فیلم‌بازی حرفه‌ای شوید.

در حوزه سینما، مافیا و گانگسترها یکی از موضوعاتی بوده است که بهتر به آن پرداخته شده، با این حال، ما در سریال‌ها نیز توانسته‌ایم از تماشای داستان‌هایی با محوریت مافیا و گانگسترها لذت ببریم. اکنون ما در این مطلب از ویجیاتو می‌خواهیم تعدادی از سریال‌هایی را که ما را با دنیای هیجان‌انگیز مافیا و جنایات سازمان‌یافته آشنا کرد، مرور کنیم. پس این شما و بهترین سریال های مافیایی گه باید تماشا کنید.

منتهی پیش از شروع این مقاله، توصیه می‌شود که اگر طرفدار فیلم های مافیایی هستید، مقاله مرتبط با این موضوع را نیز از ویجیاتو بخوانید.فهرست محتوانمایش

۱- سریال The Sopranos

The Sopranos
تعداد فصل و قسمت6 فصل – 86 قسمت
بازیگرانجیمز گاندولفینی، لورین براکو، ادی فالکو، مایکل ایمپریولی، دومینیک چیانیزی
زمان پخش1999 تا 2007
امتیاز IMDb9.2

سوپرانوز یا خانواده سوپرانو به طرز ماهرانه‌ای دنیای هیجان انگیز جنایات سازمان یافته را با پیچیدگی زندگی خانوادگی در هم می‌آمیزد و به عنوان یکی از نمادین ترین سریال های مافیایی در تمام دوران شناخته می‌شو‌د. این سریال مورد تحسین منتقدان، تونی سوپرانو، یک رئیس اوباش مافیایی را دنبال می‌کند که امپراتوری جنایتکار خود را با زندگی شخصی پر فراز و نشیب خود متعادل می‌کند، و عمیقاً در مضامین قدرت، وفاداری و خیانت به شیوه‌ای که حتی امروز هم در بین مخاطبان طنین انداز می‌شود، می‌پردازد.

دیوید چیس به عنوان خالق سریال با استفاده از زبان معتبر این آثار، خطوط داستانی پیچیده و مجموعه‌ای قوی از شخصیت‌ها، موفق می‌شود تصویر واضحی از دنیای بی‌رحم مافیای نیوجرسی ترسیم کند. سوپرانوها به طور موثر ژانر درام جنایی را بازتعریف کردند و استانداردهایی را برای آثار تلویزیونی مافیا محور بعد از خود تعیین کردند.

۲- سریال Peaky Blinders

Peaky Blinders
تعداد فصل و قسمت6 فصل – 36 قسمت
بازیگرانکیلیان مورفی، ناتاشا اوکیف، پل اندرسون، سوفی راندل، فین کول
زمان پخش2013 تا 2022
امتیاز IMDb8.8

سریال مافیایی Peaky Blinders بینندگان را به خیابان‌های خاکی بیرمنگام انگلستان پس از جنگ جهانی اول می‌برد و نگاهی جذاب به درونیات یک سندیکای جنایی سازمان‌یافته خانوادگی ارائه می‌کند. این سریال به طرز درخشانی بافت تاریخی را با داستان سرایی هیجان انگیز ترکیب می‌کند و به دنبال سوء استفاده‌های خانواده بدنام شلبی است که امپراتوری جنایتکاران خود را گسترش می‌دهند.

پیکی بلایندرز با دیالوگ‌های تند، فضای پرتنش و شخصیت‌های به یاد ماندنی خود، به دنیای خشونت‌بار جنگ باندها و دسیسه‌های سیاسی می‌پردازد و به طرز ماهرانه‌ای واقعیت‌های بی‌رحمانه زندگی جنایی در اوایل قرن بیستم را به نمایش می‌گذارد. ترکیب منحصربه‌فرد این مجموعه از تاریخ، درام و اکشن باعث شده است که طرفداران اختصاصی و تحسین منتقدان برای آن به ارمغان بیاورند.

۳- سریال Breaking Bad

سریال Breaking Bad
تعداد فصل و قسمت5 فصل – 62 قسمت
بازیگرانبرایان کرانستون، آرون پل، آنا گان، آر جی میته، دین نوریس
زمان پخش2008 تا 2013
امتیاز IMDb9.5

سریال ماندگار Breaking Bad تحولی خیره کننده از یک معلم شیمی معمولی دبیرستان به یک ارباب مواد مخدر ترسناک را به نمایش می‌گذارد، که از جنایات سازمان یافته کلاسیک استقبال می‌کند و یک داستان منحصر به فرد قانع‌کننده را ارائه می‌دهد. این سریال سفر والتر وایت به تجارت متا آمفتامین را دنبال می‌کند و در دنیای خطرناک ارباب‌های مواد مخدر رقیب، مجریان قانون فاسد و جنبه‌های تاریک طبیعت انسان پیمایش می‌کند.

سریال Breaking Bad از طریق طرح پیچیده، شخصیت‌های چندلایه اخلاقی و تصاویر درونی خشونت، اعماق حرص و آز و جاه‌طلبی انسان را در قلمرو جنایات سازمان‌یافته بررسی می‌کند. داستان سرایی نوآورانه و توسعه شخصیت‌های پیچیده این سریال جایگاه آن را به عنوان یکی از بهترین درام‌های جنایی تاریخ تلویزیون تثبیت کرده است.

۴- سریال Sons of Anarchy

Sons of Anarchy
تعداد فصل و قسمت7 فصل – 92 قسمت
بازیگرانچارلی هانام، کیتی ساگال، کیم کوتس، مارک بون، تامی فلانگان
زمان پخش2008 تا 2014
امتیاز IMDb8.6

سریال Sons of Anarchy بینندگان را به دنیای پرآشوب کلوپ‌های موتورسیکلت‌های غیرقانونی سوق می‌دهد و کاوش هیجان‌انگیزی از جنایات سازمان‌یافته از منظری منحصربه‌فرد ارائه می‌دهد. این سریال که حول خانواده‌ی تنومند تلر-مورو و تلاش آن‌ها برای قدرت در دنیای سیاه جنایتکاری می‌چرخد، به موضوعات وفاداری، خشونت، و فساد می‌پردازد، در حالی که روایتی جذاب و پر از پیچ و خم‌ها را می‌بافد.

خالق این درام یعنی کرت ساتر با ترسیم بر روی داستان‌های گانگستری کلاسیک و تزریق حسی متمایز از اصالت، داستانی جذاب و پیچیده را خلق می‌کند که مخاطبان را مجذوب خود کرده است. سریال Sons of Anarchy نگاهی سرسختانه به جنبه تاریک برادری و بهای زندگی خارج از قانون را ارائه می‌دهد.

۵- سریال Boardwalk Empire

Boardwalk Empire
تعداد فصل و قسمت5 فصل – 56 قسمت
بازیگراناستیو بوشمی، مایکل پیت، کلی مک دونالد، مایکل شانون، شی ویگام
زمان پخش2010 تا 2014
امتیاز IMDb8.6

سریال Boardwalk Empire بینندگان را به دنیای خشن و پر زرق و برق دهه 1920 آتلانتیک سیتی فرو می‌برد و نگاهی جذاب به طلوع جنایت سازمان یافته در آمریکا ارائه می‌دهد. این سریال با تمرکز بر ظهور شخصیت سیاسی و غارتگر ناکی تامپسون، تابلویی پیچیده از گانگسترها، سیاستمداران و قانونگذاران را به تصویر می‌کشد که همگی در میان هرج و مرج ممنوعیت برای قدرت رقابت می‌کنند.

به لطف طراحی تولید مجلل، شخصیت‌های پیچیده، و داستان‌های ماهرانه‌ای که ساخته شده است، Boardwalk Empire مخاطبان را در دنیایی غرق می‌کند که مرز بین جرم و جنایت و سیاست اغلب محو می‌شود. کاوش جذاب ترنس وینتر خالق سریال در پویایی قدرت و جاه‌طلبی، این سریال را به یک کلاسیک فوری در میان درام‌های جنایی و مافیایی تبدیل می‌کند.

۶- سریال Gomorrah

Gomorrah
تعداد فصل و قسمت5 فصل – 58 قسمت
بازیگرانمارکو دامور، فورتوناتو سرلینو، سالواتوره اسپوزیتو، ماریا پیا کالزونه، مارکو پالوتی
زمان پخش2014 تا 2021
امتیاز IMDb8.6

سریال مافیایی Gomorrah نگاهی خام و سرکش به دنیای وحشیانه کامورای ناپلی ارائه می‌دهد و واقعیت‌های وحشتناک جنایت سازمان یافته در ایتالیا را به نمایش می‌گذارد. این مجموعه بر اساس کتاب پرفروش روبرتو ساویانو، به زیر پوست سیاه شهر ناپل می‌پردازد و مبارزات و خیانت‌های وحشیانه قدرت را برجسته می‌کند که زندگی اعضای یک باند را شکل می‌دهد.

گومورا با سرعت بی‌امان، بازی‌های فوق‌العاده و نمایش‌هایبدون پرده از خشونت، چیزی را در به تصویر کشیدن دنیای بی‌رحم جنایت باز نمی‌دارد. این مجموعه با ارائه نگاهی اجمالی واقعی و دلخراش به عملیات بی‌رحمانه کامورا، تحسین گسترده‌ای را به دست آورده و معیار جدیدی برای درام‌های جنایی بین‌المللی ایجاد کرده است.

۷- سریال Godfather of Harlem

Godfather of Harlem
تعداد فصل و قسمت3 فصل – 30 قسمت
بازیگرانفارست ویتاکر، وینسنت دونوفریو، ایلفنش هادرا، آنتوانت کرو-لیگیسی، نایجل تاچ
زمان پخشاز 2019 تا کنون ادامه دارد
امتیاز IMDb8.1

پدرخوانده هارلم با تمرکز بر بازگشت یک شخصشت مافیایی به قدرت در دهه 1960، بررسی جذابی از زندگی و سوء استفاده‌های اوباش بدنام بامپی جانسون ارائه می‌دهد. این سریال که حول محور تلاقی جرایم سازمان‌یافته آفریقایی-آمریکایی و جنبش حقوق مدنی است، به طرز ماهرانه‌ای موضوعات نژادپرستی، قدرت و وفاداری را بررسی می‌کند و برداشتی تازه از روایت سنتی مافیا ارائه می‌دهد.

پدرخوانده هارلم با بهره‌گیری از اجراهای قدرتمند و داستان‌های ماهرانه ساخته شده، دنیای سخت و سیاسی حاکمیت اوباش در هارلم را زنده می‌کند. کاوش تکان دهنده آن در رویدادهای تاریخی و شخصیت‌های بزرگتر از زندگی، جایگاه خود را در میان بهترین درام‌های جنایی سازمان یافته تثبیت می‌کند.

۸- سریال Narcos

Narcos
تعداد فصل و قسمت3 فصل – 30 قسمت
بازیگرانپدرو پاسکال، آرتورو کاسترو، کری بیشه، مایکل استال دیوید، مت ویلان
زمان پخش2015 تا 2017
امتیاز IMDb8.8

سریال Narcos یک کاوش هیجان‌انگیز از کارتل بدنام مواد مخدر مِدِلین ارائه می‌دهد و بینندگان را در دنیای پر آدرنالین قاچاق بین المللی مواد مخدر غوطه ور می‌کند. این سریال به طرز ماهرانه‌ای ظهور و سقوط سلطان کلمبیایی مواد مخدر پابلو اسکوبار را دنبال می‌کند و به روابط پیچیده او با مقامات دولتی فاسد و ماموران اختصاصی DEA که او را تعقیب می‌کنند می‌پردازد.

سریال Narcos با اجراهای فوق‌العاده، نویسندگی واضح و دقیق و اکشن‌های خوش‌فرم خود، بازی پرمخاطره موش و گربه بین مجریان قانون و دنیای جنایتکار بی‌رحم را زنده می‌کند. داستان پردازی جذاب و تصویر واقعی آن از تأثیر گسترده کارتل‌های مواد مخدر، نارکوس را به عنوان یکی از بهترین سریال های مافیایی و جنایت سازمان یافته در تمام دوران تثبیت می‌کند.

۹- سریال Ozark

Ozark
تعداد فصل و قسمت4 فصل – 44 قسمت
بازیگرانجیسون بیتمن، لورا لینی، سوفیا هابلیتز، اسکایلار گارتنر، جولیا گارنر
زمان پخش2017 تا 2022
امتیاز IMDb8.5

پس از فرود خانواده‌ای به ظاهر عادی به قلب تاریک جنایات سازمان‌یافته، اوزارک بینندگان را در دنیایی مملو از خطر، فساد و فریب فرو می‌برد. از آنجایی که خانواده برد در شبکه خطرناکی از کارتل‌های مواد مخدر، پولشویی و خشونت گرفتار می‌شود، این سریال به بررسی مضامین وفاداری، اخلاقیات و بقا در میان شرایط غیرقابل تصور می‌پردازد.

اوزارک با اجراهای فوق‌العاده و فیلمنامه تند و تیزش، درام جنایی پرمخاطره را با بررسی گیرا از پیچیدگی‌های زندگی خانوادگی متعادل می‌کند. فضای شدید، خطوط داستانی پیچیده و طنز سیاه و سفید آن، اوزارک را در ژانر جنایی سازمان یافته برجسته کرده است.

۱۰- سریال The Wire

The Wire
تعداد فصل و قسمت5 فصل – 60 قسمت
بازیگراندومینیک وست، جان دومن، فرانکی آر فیسون، وود هریس، دومنیک لومباردوزی
زمان پخش2002 تا 2008
امتیاز IMDb9.3

سریال The Wire به عنوان یک دستاورد بزرگ در تاریخ تلویزیون است که نگاهی گسترده و سازش ناپذیر به عملکرد درونی مجریان قانون و جرایم سازمان یافته در بالتیمور آمریکا ارائه می‌دهد. توجه دقیق خالق دیوید سایمون به جزئیات و اصالت سریال را بالاتر از درام‌های معمولی پلیسی قرار می‌دهد و نگاهی اجمالی به زندگی پلیس، جنایتکاران و شهروندان روزمره گرفتار در آتش متقابل ارائه می‌دهد.

این درام با روایت قانع‌کننده، گروه بازیگران ستاره‌ای، و رسیدگی تخصصی به مسائل اجتماعی پیچیده، از ژانر درام جنایی فراتر می‌رود و جوهر زندگی در شهری را به تصویر می‌کشد که گرفتار جرم و جنایت و فساد است. تصویر پیشگامانه آن از جنبه انسانی جنایات سازمان یافته، جایگاهی را برای آن در بین بهترین سریال های تلویزیونی تمام دوران به ارمغان آورده است.

۱۱- سریال Better Call Saul

 Better Call Saul
تعداد فصل و قسمت6 فصل – 63 قسمت
بازیگرانباب اودنکرک، جاناتان بنکس، مایکل ماندو، پاتریک فابیان، ریا سیهورن
زمان پخش2015 تا 2022
امتیاز IMDb9

سریال تماشایی Better Call Saul به طرز ماهرانه‌ای به دنیای زیرین قاچاق مواد مخدر و پولشویی می‌پردازد و به عنوان پیش درآمدی هیجان انگیز برای مجموعه نمادین و همیشه ماندگار Breaking Bad عمل می‌کند. پس از سوء استفاده‌های جیمی مک گیل، یک وکیل کوچک که در نهایت تبدیل به کار راه انداز بدنام ساول گودمن می‌شود، این سریال به طرز ماهرانه‌ای سفر شخصی جیمی را با ظهور چهره‌های کلیدی Breaking Bad در هم می‌آمیزد.

سریال Better Call Saul با ارائه توسعه عمیق شخصیت و کاوش در شبکه پیچیده جرایم سازمان‌یافته در آلبوکرکی، ثابت می‌کند که بسیار بیشتر از یک اسپین‌اف دیگر است. کاوش ماهرانه آن در مورد ابهامات اخلاقی و پیامدهای اعمال یک فرد، آن را به عنوان یک اثر برجسته در ژانر درام جنایی ثابت می‌کند.

۱۲- سریال Power

Power
تعداد فصل و قسمت6 فصل – 63 قسمت
بازیگرانعمری هاردویک، للا لورن، ناتوری ناتون، جوزف سیکورا، لوئیس آنتونیو راموس
زمان پخش2014 تا 2020
امتیاز IMDb8.1

قدرت به دنیای پر خطر زندگی شبانه و تجارت مواد مخدر شهر نیویورک می‌پردازد و ترکیبی جذاب از هیجانات جنایت سازمان یافته و درام شخصیت محور را ارائه می‌دهد. این سریال درباره مالک موفق کلوپ شبانه جیمز گوست در سنت پاتریک است که در تلاش است تجارت قانونی خود را با امپراتوری مواد مخدر خود متعادل کند و در شبکه خطرناکی از دروغ‌ها، خیانت‌ها و وسوسه‌ها حرکت می‌کند.

سریال قدرت با گروه بازیگران برجسته، اکشن‌های پر از هیاهو و خطوط داستانی پیچیده، مخاطبان را در کاوشی جذاب از جاه طلبی، وفاداری، و جنبه تاریک رویای آمریکایی غرق می‌کند. این سریال با ارائه یک چرخش تازه در داستان‌های درام جنایی کلاسیک، جایگاه خود را در میان بهترین سریال های تلویزیونی مافیایی و جنایی سازمان یافته تثبیت کرده است.

۱۳- سریال Animal Kingdom

Animal Kingdom
تعداد فصل و قسمت6 فصل – 75 قسمت
بازیگرانشاون هاتوسی، بن رابسون، جیک ویری، فین کول، سوهوی رودریگز
زمان پخش2016 تا 2022
امتیاز IMDb8.2

سریال Animal Kingdom با سر به دنیای خطرناک یک خانواده جنایتکار در کالیفرنیای جنوبی می‌رود و نگاهی هیجان انگیز به پویایی انفجاری و شرکت‌های جنایتکارانه بی رحمانه آنها ارائه می‌دهد. این سریال که برگرفته از فیلم استرالیایی با همین نام است که مورد تحسین منتقدان قرار گرفته، بر روی نوجوانی مشکل‌آفرین تمرکز دارد که توسط مادربزرگ جدا شده‌اش گرفته می‌شود و درگیر فعالیت‌های غیرقانونی خانواده می‌شود.

سریال Animal Kingdom با اکشن خوب، فضای سخت و شخصیت‌های متقاعدکننده‌اش، بررسی سرسختانه‌ای از وفاداری، قدرت و عواقب مرگبار زندگی خارج از قانون ارائه می‌کند. ترکیب منحصربه‌فرد آن از درام جنایی، حماسه خانوادگی و حساسیت‌های نوآر، سریال مافیایی Animal Kingdom را به یک مکمل هیجان‌انگیز برای ژانر جنایی سازمان‌یافته تبدیل کرده است.

۱۴- سریال Tulsa King

Tulsa King
تعداد فصل و قسمت1 فصل – 9 قسمت
بازیگرانسیلوستر استالونه، آندریا ساویج، مارتین استار، مکس کازلا، دومنیک لومباردوزی
زمان پخشاز 2022 تا کنون ادامه دارد
امتیاز IMDb8

تولسا کینگ بینندگان را به دنیای خطرناک تجارت مواد مخدر اوکلاهاما می‌برد، جایی که مخاطرات بزرگ دنیای زیرین جنایتکاری با پیچیدگی‌های زندگی خانوادگی و وفاداری برخورد می‌کند. همانطور که شخصیت اصلی خط خطرناک بین هویت دوگانه خود را به عنوان یک پدر دلسوز و قاچاقچی بی رحم می‌گذراند، سریال به طرز ماهرانه‌ای مناطق خاکستری اخلاق، قدرت و طبیعت انسانی را بررسی می‌کند.

تولسا کینگ با شخصیت‌های چندلایه عمیق، فضای قابل لمس، و داستان‌سرایی جالب، کاوشی جذاب از واقعیت‌های وحشیانه جنایات سازمان‌یافته در قلب آمریکا ارائه می‌دهد. برداشت جسورانه آن از ژانر گانگستری، همراه با روایت قانع کننده آن، تولسا کینگ را محکم در میان بهترین درام‌های مافیایی و جنایی سازمان یافته قرار می‌دهد.

۱۵- سریال McMafia

McMafia
تعداد فصل و قسمت1 فصل – 8 قسمت
بازیگرانجیمز نورتون، دیوید استراتایرن، جولیت رایلنس، مراب نینیدزه، الکسی سربریاکوف
زمان پخش2018
امتیاز IMDb7.6

مک مافیا یک بررسی هولناک از گستره جهانی جرایم سازمان‌یافته ارائه می‌کند، و نزولی را به دنیای گسترده پولشویی بین‌المللی، قاچاق انسان، و قاچاق مواد مخدر ارائه می‌دهد. این سریال که از کتاب پرفروش میشا گلنی به همین نام اقتباس شده است، پسر یک تبعیدی مافیای روسی را دنبال می‌کند که دوباره به دنیای خائنانه جنایات سازمان یافته کشیده می‌شود.

مک مافیا با گستره داستانی بلندپروازانه، شخصیت‌های متقاعدکننده و تصاویری سرسختانه از خشونت، نگاهی هشیارانه به ماهیت موذیانه فساد دارد که از مرزها عبور کرده و به دولت‌های سراسر جهان نفوذ می‌کند. ترکیب تخصصی آن از تریلر جنایی و درام ژئوپلیتیک، مک مافیا را به سفری فراموش نشدنی به تاریک ترین گوشه‌های دنیای جنایتکاری تبدیل می‌کند.

نتیجه‌گیری پیرامون بهترین سریال های مافیایی

مخاطبان اغلب به دنیایی کشیده می‌شوند که در زندگی معمولی با آن‌ها ناآشنا هستند؛ پس منطقی است که سریال های مافیایی یکی از محبوب‌ترین موضوعات تلویزیونی است. مافیا، خانواده‌های جنایتکار و انواع گانگسترهایی که در این فهرست یافت می‌شوند به بینندگان اجازه می‌دهند تا زندگی پرمخاطره، هیجان‌انگیز و زرق و برقی این افراد را تجربه و تماشا کنند.

البته بهترین سریال‌های گانگستری، شخصیت‌های پیچیده‌ای را در موقعیت‌های دشوار به ما نشان می‌دهند که باورهای رایج در مورد اخلاق را زیر سوال می‌برند. این که آیا این دست آثار بدجنسی‌های والتر وایت، تونی سوپرانو و غیره را توجیه می‌کند یا نه، قابل بحث است، اگرچه آنچه این آثار ثابت کرده‌اند این است که اینها برخی از بهترین سریال‌های تمام دوران هستند.

سیاست همیشه جنبه‌های به‌شدت تلخ و تاریکی برای مردم ملت‌ها داشته و چندگانگی‌های عقیدتی بسیاری نیز برای افراد به‌وجود آورده است. گهگاه فضای رسانه‌ای چنان مه‌آلود می‌شود که انسان عملا توان تشخیص درست و غلط را از دست می‌دهد. اگرچه، در این میان اگر هوشیار باشیم و از تاریخ و هنر – به‌عنوان مثال فیلم‌های سیاسی –  و فلسفه به‌نحو احسن بهره بریم، شانس بسیار بیشتری در این بل‌بشو و نابه‌سامانی جهانی خواهیم داشت.

بنده به‌شخصه برترین آگاهی‌دهنده‌های سیاسی و اجتماعی را آثار جرج اورول می‌دانم؛ رمان‌های فراموش‌نشدنی ۱۹۸۴ و قلعه حیوانات. جرج اورول چنان فضای سیاسی حاکم بر جوامع را ترسیم می‌کند که هرکسی پس از مطالعه کتاب‌ها – اگر بیش از حد غرق تعصبات عقیدتی نشده باشد – می‌تواند بینش و جهان‌بینی جدید و متمایز و صدالبته برتری نسبت به دیگر افراد پیدا کند. اگر بخواهیم به حوزه سینما و تلویزیون نگاهی داشته باشیم، شاید، شاید شاهد آثاری تا این حد پررنگ و برجسته نباشیم اما قطعا عناوینی پیدا می‌شوند که حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشند.

سیاست و سینما از دیرباز روابط عجیب و بعضا نابهنجاری باهم داشته‌اند؛ هرچه در واقعیت شاهد سیاست‌های ترسناک‌تر و رسواتر باشیم، آثار پرزرق و برق‌تر و جنجال‌برانگیزتری به‌وجود خواهد آمد. هالیوود نیز در طی تاریخ طول و دراز خود فیلم‌های متعددی در رابطه با سیاست، فساد سیاسی و اخلاقی، طمع سیاست‌مداران و دروغ و عوام‌فریبی منتشر کرده است. و خب سیاست‌مداران نیز همیشه در گندکاری و پولشویی و عوام‌فریبی کم نگذاشته‌اند! در نتیجه تعداد آثاری که حول محور همین مباحث می‌چرخد کم نیست.

الیور استون یکی از برجسته‌ترین کارگردانان هالیوودی است که آثار فوق‌العاده و باکیفیتی در زمینه سیاست به مخاطبان ارائه کرده؛ جی‌اف‌کی، دابلیو، اسنودن و نیکسون، بخشی از این آثار پرسروصدای سینمایی هستند که نگاه عمیقی به لایه‌های زیرین سیاست دارند. به عقیده بسیاری از منتقدان، فیلم‌هایی چون جی‌اف‌کی و نیکسون چنان بامهارت کارگردانی شده‌اند که هرکس الیور استون را نشناسد، فکر می‌کند این آثار توسط یک سیاست‌مدار قدیمی و پرسابقه به مرحله تولید رسیده است.

ضمنا انتخاب تکراری برخی از عناوین که در این مطلب هم منتشر شده بودند از عمد بوده چرا که تاکید مضاعفی روی دیده شدن این آثار وجود دارد.

پیش از معرفی فیلم‌های مورد نظر، می‌خواهم یک جمله از سیاست‌مدار معروف شوروی در زمان جنگ سرد، نیکیتا خروشچف، نقل کنم؛ با ویجیاتو همراه باشید:

سیاست‌مداران همیشه قول ساختن یک پل را می‌دهند، حتی اگر رودخانه‌ای در کار نباشد!

فهرست محتوانمایش

۱. کاندیدای منچوری

فیلم‌های سیاسی

این فیلم هیجان‌انگیز (محصول ۱۹۶۲) روایت‌گر داستان یک قهرمان جنگی است که توسط ماموران کمونیست و مادر قدرت‌طلبش شستشوی مغزی می‌شود. «کاندیدای منچوری» یکی از برترین آثار سینمایی درباره جنگ سرد میان جبهه شرق و غرب است که دیدن آن می‌تواند دیدگاه‌های متمایز و فوق‌العاده‌ای به طالبان علم سیاسی دهد. در ضمن، یک فیلم دیگر به همین نام در سال ۲۰۰۴ و هنرپیشگی دنزل واشنگتن اکران گردید که تماشای آن نیز اصلا خالی از لطف نیست.

۲. انتخابات

فیلم‌های سیاسی

«انتخابات» (Election) فیلمی به کارگردانی الکساندر پین است که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد. ریس ویترسپون و متیو برودریک از جمله ستارگان این فیلم هستند. ویترسپون در این عنوان نقش دختری را ایفا می‌کند که برای تبدیل شدن به مدیر کلاس از هیچ کاری سر باز نمی‌زند و برای هر مسئله‌ای یک راه‌حل دارد؛ البته اگر بتوان اسم آن مزحرفات را راه‌حل گذاشت! تلاش‌های نه‌چندان جوانمردانه و خودخواهانه شخصیت اصلی داستان نهایتا وی را به کرسی شورا می‌رساند. مفاهیم و پیام‌های این فیلم به‌شدت عمیق و تاثیرگذار است و باید آن را یکی از برترین آثار سیاسی با تمرکز بر شخصیت یک سیاست‌مدارانه دانست.

۳. سیزده روز

فیلم‌های سیاسی

«سیزده روز» (Thirteen Days) اواسط سال ۲۰۰۰ میلادی، به کارگردانی راجر دونالدسون اکران گردید و توجهات بسیاری را به‌سوی خود جلب نمود. قطعا می‌دانید که تعداد فیلم‌های مرتبط با خود جنگ عملا بی‌شمار است، اما آثاری که روی پشت‌پرده سیاست و دیپلماسی تمرکز داشته باشد به ندرت یافت می‌شود. سیزده روز یک نگاه منصفانه و تاحد قابل‌توجهی صادقانه به وقایع بحران موشکی کوبا است؛ در اوت ۱۹۶۲، اتحاد شوروی در کوبا اقدام به ساختن سکوهای پرتاب موشک‌های میان‌برد کرد. بعد از شکست عملیات آمریکایی خلیج خوک‌ها، شوروی موشک‌هایی را به بهانه محافظت از کوبا در برابر حمله ایالات متحده آمریکا در کوبا مستقر کرد. از جمله ستارگان این اثر  می‌توان به کوین کاستنر و بروس گرینوود اشاره کرد.

۴. آقای اسمیت به واشنگتن می‌رود

فیلم‌های سیاسی

«آقای اسمیت به واشنگتن می‌رود» فیلمی ۱۲۹ دقیقه‌ای و سیاه‌وسفید در سبک درام سیاسی و کمدی، محصول ۱۹۳۹ است. این اثر با درخشش فرانک کاپرا با جین آرتور و جیمز استوارت، یکی از ویژه‌ترین آثار کاپرایی – سبک مخصوص فرانک کاپرا – محسوب می‌گردد. داستان کلی این فیلم درمورد یک فرد سالم و درستکار در یک نظام سیاسی مفسد و تاریک است. تماشای این اثر نیز به‌شدت توصیه می‌شود.

۵. ایدیوکراسی

فیلم‌های سیاسی

Idiocracy نخستین بار در سال ۲۰۰۶ و به کارگردانی مایک جاج روی پرده سینماها رفت؛ اثری متفاوت، با طنزی گیرا و تلخ. یک شهروند عادی آمریکایی طی آزمایشی که دولت روی او انجام می‌دهد به مدت پانصد سال در یک محفظه یخ‌زده قرار می‌گیرد و پس از بیدار شدن، با صحنه‌ای مواجه می‌شود که حتی در خواب هم تصورش را نمی‌کرد. پس از این دوره طولانی، انسان‌ها به‌شدت احمق و حیوان‌گونه شده‌اند و شخصیت اصلی ما که حالا پانصد و خرده‌ای سن دارد، باهوش‌ترین موجود روی زمین محسوب می‌گردد. سیاست‌مداران این دوره را مردانی که مانند بوزینه باهم جنگ و دعوا دارند و زنانی که اکثرا هرزه هستند، تشکیل می‌دهند. ایدیوکراسی شاید متفاوت‌ترین فیلم سیاسی تمام دوران باشد.

۶. دکتر استرنجلاو

فیلم‌های سیاسی

«دکتر استرنجلاو یا: چگونه یادگرفتم دست از هراس بردارم و به بمب عشق بورزم» (محصول ۱۹۶۴) ساخته دست یکی از افسانه‌های سینمای هالیوود، استنلی کوبریک است. اگر یک آشنایی نسبی با کوبریک داشته باشید، خودتان می‌دانید که آثار او یک‌‌به‌یک ژانرها و دوره‌های مختلف را زیر و رو کرده‌اند. پس شاید نیاز چندانی به توصیف دکتر استرنجلاو نباشد؛ فیلمی که به عقیده برخی سینمادوستان، جزو برترین آثار استنلی کوبریک فقید است و دیوانگی یک سیاست‌مدار را به تصویر می‌کشد.

۷. سگ را بجنبان

فیلم‌های سیاسی

«سگ را بجنبان» (Wag the Dog) نیز یکی دیگر از آثار طنز این لیست است که از بازیگران بزرگی چون داستین هافمن و رابرت دنیرو بهره می‌برد. بری لوینسون کارگردانی این عنوان را برعهده داشته و جزو بازیگران آن نیز هست. در عنوان «سگ را بجنبان» یک رییس جمهور برای دور کردن توجهات عمومی از رسوایی جنسی خودش، دست به شرم‌آورترین کار ممکن می‌زند: راه‌اندازی یک جنگ! تیم بازیگری این فیلم به‌شدت قدرتمند و چشم‌گیر بوده و عملکرد کلی لوینسون و لری باینهارت (نویسنده فیلم‌نامه) نیز قابل‌تحسین است.

۸. همه مردان رئیس‌جمهور

فیلم‌های سیاسی

«همه مردان رئیس‌جمهور» فیلمی از آلن جی پاکولا درباره تقلب انتخاباتی در زمان ریچارد نیکسون است که به رسوایی واترگیت مشهور شد و استعفای نیکسون را از ریاست جمهوری آمریکا در پی داشت. این فیلم نامزد هشت جایزه اسکار بود که چهار جایزه را دریافت کرد. ریچارد نیکسون به‌طور کلی الهام‌بخش هزاران مقاله رسانه‌ای و ده‌ها اثر هنری و سینمایی بوده و هست. وی به‌خاطر رسوایی‌های متعدد و استیضاح از سوی مجلس سنا، حاضر به کناره‌گیری از قدرت شد. درنهایت، جایگزین وی جرالد فورد وی را مورد عفو عمومی قرار داد.

۹. سرخ‌ها

فیلم‌های سیاسی

فیلم سینمایی «سرخ‌ها» (Reds) یکی از برترین آثار حماسی آمریکایی به کارگردانی، تهیه‌کنندگی و هنرپیشگی وارن بیتی است که در سال ۱۹۸۱ به‌صورت عمومی اکران گردید. بنیاد فیلم آمریکا نیز این اثر را به‌عنوان نهمین فیلم حماسی تاریخ برگزیده است. وارن بیتی در «سرخ‌ها» نقش یک روزنامه‌نگار چپ‌گرا را ایفا می‌کند که قصد دارد انقلاب روسیه و کمونیسم را وارد ایالات متحده کند. وقایع فیلم در سال ۱۹۱۷ رخ می‌دهد و در کنار حرف‌های سیاسی بسیار، شاهد یک داستان رمانتیک شگفت‌انگیز با حزب چپ نیز هستیم!

۱۰. همشهری کین

فیلم‌های سیاسی

«همشهری کین» (Citizen Kane) در میان فیلم‌هایی که در لیست ما قرار داشتند، دومین اثر سینمایی پرافتخار محسوب می‌شود. این فیلم موفق شد نامزد دریافت ۹ جایزه آکادمی اسکار شده و نهایتا جایزه برترین فیلم‌نامه را از آنِ هرمن منکیویچ و اورسن ولز کند. پیام اصلی «همشهری کین» این است: سیاست‌مداران و اهالی رسانه آنچنان هم باهم تفاوت ندارند!

این صحبت‌های صریح و جسورانه از همان ابتدا صدای بسیاری از اصحاب رسانه را درآورد و برخی نیز حسابی پشت آن ایستادند. برای قضاوت نهایی و اینکه حق با چه کسی است، پیشنهاد می‌کنیم خودتان به تماشای این اثر کلاسیک از سال ۱۹۴۱ بنشینید.

۱۱. جوکر

جوکر خواکین فینیکس فایت کلاب

آرتور فلک در شهری زندگی می‌کند که در آن فساد و ریا جریان دارد و سیاستمداران آن نیز آلوده به همه این مسائل هستند. آرتور در این شهر می‌خواهد خوب زندگی کند ولی نمی‌تواند چرا که شهروندان نیز همراستا با گاتهام به پلیدی کشیده شده‌اند. آرتور که مشکلات روانی از بچگی در او ریشه کرده، کم کم از این حجم از مشکلات شهری و مدیریتی به ستوه می‌آید، او به جنون می‌رسد و تبدیل به یک آنارشیسم به تمام معنا شده و شروع به کشتار مردم می‌کند. آرتور در هیبت یک دلقک،‌رهبر ناخواسته گروه بسیاری از معترضین می‌شود که مانند او نقاب دلقک می‌زنند تا به این دنیای کثیف و سیاه بخندند.

جوکر بی‌شک یکی از سیاسی‌ترین فیلم‌های چند سال اخیر به شمار می‌رود و رگه‌های سیاسی خود را در آشوب‌های خیابانی علیه سیاستمدارانی که دم از آزادی و آرامش و رفاه می‌زنند به تصویر می‌کشد. جوکر یک ضد قهرمان است که علیه دولتی فاسد قیام می‌کند و مریدانش راه او را ادامه می‌دهند؛ هرچند راه و روش خشونت‌باری که او برمی‌گزیند کمی تا قسمتی راه درست او را زیر سوال می‌برد.

این روزها اخبار و اطلاعاتی به گوش مخاطبان می‌رسد که واقعا نگران‌کننده و تاسف‌برانگیز هستند. قطعا ویجیاتو جایی برای تحلیل‌های تفصیلی سیاسی و اجتماعی نیست؛ در نتیجه امیدواریم با تماشای این آثار و مطالعات تاریخی بیشتر بتوانید دید سیاسی خود را وسیع‌تر و واقع‌گرایانه‌تر کنید. اگر آثار پیشنهادی بیشتری – حتی خارج از حوزه سینما – در این مورد سراغ دارید با ما و دیگر مخاطبان ویجیاتو به اشتراک گذارید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا