خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازگشت عادل فردوسی‌پور: صداوسیما به مدار برمی‌گردد

بابک مجیدی، انصاف نیوز: امیر حاج رضای، تحلیلگر و مفسر فوتبال درباره خبر روز گذشته مبنی بر تلاش‌ها برای گزارش بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا با صدای عادل فردوسی‌پور در شبکه سه و مقاومت علی فروغی، مدیر این شبکه می‌گوید: صمیمانه و قلبا آرزو دارم این کار اتفاق بیافتد چرا که عادل فردوسی‌پور می‌تواند با دانش و آگاهی که دارد تاثیرات عمیق فرهنگی و ورزشی بر مردم بگذارد.

علی عالی، روزنامه‌نگار ورزشی هم درباره بازگشت عادل می‌گوید: بازگشت عادل، صداوسیما را به مدار خود برمی‌گرداند.

گفت‌وگوها درمورد بازگشت عادل فردوسی‌پور به گزارشگری فوتبال را در ادامه بخوانید:

حاج‌رضایی: قلبا دوست دارم عادل برگردد

امیر حاج‌رضایی تحلیل‌گر بازی‌های فوتبال و از میهمان‌های همیشگی برنامه 90 درباره بازگشت عادل فردوسی‌پور به حوزه گزارش فوتبال و گزارش بازی فینال لیگ قهرمان آسیا که در یک طرف آن پرسپولیس حضور دارد به انصاف نیوز گفت: اگر این بازگشت رخ دهد اتفاق خیلی خوبی است.

وی همچنین درباره‌ی ارزیابی خود از بازگشت عادل به صداو سیما و پیگیری مجدد برنامه‌ها هم گفت: من اطلاعات زیادی ندارم. اما به عنوان یک آدم فوتبالی علاقه‌مند هستم که ایشان برگردند و تاثیرات عمیق فرهنگی و ورزشی خودشان را با دانش گسترده‌ای که دارند، بگذارند. ولی اینکه این امر محقق می‌شود یا خیر، نکته‌ای است که من از آن بی‌خبرم.

حاج‌رضایی درباره‌ی تاثیر بازگشت عادل به عرضه گزارش در جامعه هم می‌گوید: به هرحال شما قبلا حضور عادل و تاثیر او را مشاهده کردید. بالاخره زبان فوتبال، زبان بسیار گسترده و عمیقی است و به اعتقاد من عین تاثیرات آن از هر عامل اجتماعی دیگری، بیشتر است. اگر به تاریخ فوتبال برگردیم، می‌توانیم دقیقا این تاثیرات را در حوزه فوتبال در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی در جلوگیری از تخاصم دو کشور  مشاهده کنیم. با زبان فوتبال می‌شود به حوزه‌های دیگری سرک کشید و در مورد آن صحبت کرد چون زبان فوتبال یک زبان قوی است. چه بهتر که یک گوینده توانمند و با دانش در این زمینه صحبت کند.

او درباره‌ی اینکه عادل همچنان صراحت زبان خود را خواهد داشت هم می‌گوید: این یک مسئله درون سازمانی است که من هیچ اطلاعی درباره آن ندارم و جواب دادن به پرسش‌های شما، در آینده مشخص خواهد شد. بنابراین من نمی‌دانم چه خواهد شد.

در آخر امیر حاج رضایی گفت: بازگشت عادل به گزارشگری تاثیر فوق‌العاده‌ای در جامعه دارد و من از صمیم قلب امیدوارم این اتفاق بیافتد. در واقع چیزهایی را که جامعه ما در شرایط کنونی به آن نیاز دارد بتواند با فوتبال، زبان فوتبال و لحظه‌های ناب فوتبال منتقل کند. همان طور که شما استحضار دارید، تعاریف زیادی از فوتبال شده است. اما تعریفی که بیشتر به حقیقت نزدیک است این است که فوتبال خود زندگی است. حالا که این طوری است چرا ما از آن استفاده بهینه نکنیم. چرا در تسهیل زندگی جامعه و امور مختلف از آن کمک نگیریم. واقعا فوتبال یک عنصر نابی است که می‌تواند خیلی از معادلات را تغییر دهد. امیدوارم تصمیم‌گیرندگان به یک نوعی این مسئله را عملی کنند. من شخصا نه به عنوان آدمی که در خانواده فوتبال هستم بلکه  به عنوان شخصی که از آحاد ملت هستم قلبا و صمیمانه آرزو دارم که عادل فردوسی‌پور برگردد. فراتر از این، هرکسی که می‌تواند با زبان فوتبال به مردم شادی و آگاهی ببخشد، اگر حضور داشته باشد نه تنها به نفع فوتبال، بلکه به نفع جامعه است.

علی عالی: بازگشت عادل فردوسی‌پور صداوسیما را به مدار خود برمی‌گرداند

علی عالی روزنامه‌نگار ورزشی درباره‌ی بازگشت عادل به صدا و سیما و حوزه گزارش فوتبال می‌گوید: «اینکه صدا و سیما از تمام ظرفیت‌های خودش باتوجه به توجه عمومی که نسبت به موضوع هست استفاده کند، خیلی خوب است. من فقط راجع به آقای فردوسی پور صحبت نمی‌کنم. درباره کلیه‌ی سرمایه‌هایی صحبت می‌کنم که خود صدا و سیما پرورش داده و محبوبشان کرده است و می‌تواند از این ظرفیت در حوزه‌های مختلف مثل گزارشگری و برنامه سازی و موضوعاتی از این دست استفاده کند.

با توجه به اینکه من مصاحبه‌‌ی آقای فروغی را هم دیده بودم که در آن گفته بود پیشنهاد گزارشگری از قبل هم به آقای فردوسی پور داده شده و ایشان احتمالا قبول نکردند، نشان می‌دهد صدا و سیما می‌تواند از ظرفیتش به بهترین شکل استفاده کند.

موضوعی که از  طرف رئیس شبکه سه طرح شده بود و گفتند فضای مجازی از تلویزیون جلو افتاده است، بنظر من یکی از موضوعاتی که می‌تواند اقبال را برگرداند و تلویزیون را دوباره تبدیل به جایی مطمئن کند برای بحث‌هایی که طرح می‌شود، استفاده از همین ظرفیت‌هاست. شما می‌بینید که همین شبکه‌های مجازی متاسفانه شایعه و اخبار زرد را جلو بردند و اتفاقات بسیار بدی هم در این حوزه می‌افتد. یکی از موضوعات مربوط به حوزه فوتبال، حوزه شرط بندی و بت است که آزادانه در کانال‌های تلگرامی که فارسی هستند تبلیغ می‌شود و برای هیچکس هم مهم نیست که آنجا چه موضوعاتی اتفاق می‌افتد و فوتبال ما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر می‌خواهیم جایگاه تلویزیون را برگردانیم، راهکار استفاده از همین ظرفیت‌هاست. اگر همین ظرفیت به درستی استفاده شود و قوانین درست و شفاف باشد و افراد در چارچوبی که به عنوان قوانین بالادستی تعیین می‌شود کار کنند و به اندازه کافی آزادی عمل داشته باشند، اتفاقات خوبی می‌افتد. ما قبلا هم یک سرمربی داشتیم به اسم آقای کیروش که به دلیل رفتار نامناسبی که وزیر ورزش وقت با ایشان داشت، همه چیز را از بین برد و دیگر هیچ کس نمی‌توانست سر جای خود به موضوعات نقد داشته باشد.

به نظر می‌رسد ما باید تجربیات گذشته را در دستور کارمان قرار دهیم و از آن استفاده کنیم و به درستی هم استفاده کنیم تا ظرفیت‌های انسانی که در حوزه صدا و سیما، فوتبال و ورزش است به بهترین شکل استفاده شود.

این روزنامه‌نگار ورزشی درباره تاثیر بازگشت عادل به گزارشگری بر روی جامعه نیز می‌گوید: «قاعدتا وقتی فضای مجازی و عمومی را رصد می‌کنیم، قطعا میل به بازگشت آقای فردوسی پور را متوجه می‌شویم. بخاطر تقدس و اعتباری که آقای فردوسی‌پور دارند، به این موضوع کمک می‌کند تا توجه عمومی نسبت به فوتبال و تلویزیون جلب شود. ولی اینکه می‌تواند چه دستاوردی برای صدا و سیما داشته باشد، قطعا این خواهد بود که صدا و سیما هم روی ریل و مداری که تعریف کرده قرار خواهد گرفت تا کار درست را انجام دهد.

ما مشکل بزرگمان این است که بلد نیستیم باهم حرف بزنیم یا گفتگو  کنیم، انتقادات، پیشنهادات و موضوعات یکدیگر را بپرسیم و گره‌های ذهنی و کاری را حل کنیم. قطعا خیلی از این موضوعات با گفتگو حل می‌شود ولی چون میانجی وجود ندارد که این گفتگو را شکل دهد و طرفیت قبول نمی‌کنند که بنشینند باهم حرف بزنند و مشکلات را باهم حل کنند، چنین اتفاقاتی می افتد.

شما می‌بینید در جامعه ما هم همین است و متاسفانه گره‌ها و موضوعاتی که با گفتگو نمی‌توانند حل کنند، تبدیل به گره‌های کورتر شده  و اتفاقات بدی می‌افتد و بخاطر همین وقتی شما این هنر را بلد باشید که گفتگو کنید، بلد باشید به جای مونولوگ، دیالوگ برقرار کنید، می‌توانید اعتبار از دست رفته را هم برگردانید.

همچنین عالی درباره حضور گزارشگران متعدد بعد از فردوسی‌پور و جانشینی برای او هم گفت: «ببینید! اصلا نمی‌شود درباره‌ی فرد این موضوع را بحث کرد. آقای فردوسی پور مولود یک اتفاق بود که تا قبل از آن هم، آقای جواد خیابانی به عنوان یکی از بهترین گزارشگران مطرح می‌شدند. قبل از آقای خیابانی هم افرادی بودند که برای زمانه خودشان آدم‌های به روز، نو و تازه‌ای بودند. فکر می‌کنم روند تولید آدم‌های ماهر در کشور به مشکل خورده و ما به افراد با توانایی بالا به خاطر دایره ذهنی که در جامعه وجود دارد، اجازه عرض اندام نمی‌دهیم و به خاطر همین، ممکن است آقای فردوسی‌پور که در زمان خود به بهترین شکل به او توجه شد، در دوره‌های بعدی این اتفاق نیفتاد. پرورش دادن استعداد‌ها کار بسیار سختی است که هر کسی از پس آن برنمی‌آید. شما ببینید بعد از اساتید بزرگ حوزه دوبله هم ما به مشکلات جدی خوردیم و نتوانستیم آدم‌های در آن سطح به دوبله معرفی کنیم. در حوزه‌ی فوتبال و فرهنگ هم همین اتفاق افتاده است. حوزه‌ی گزارشگری هم یکی از همان بخش هاست.

باید ببینیم گزارشگر خوب در چه بستری تولید و در چه بستری رشد می‌کند و توجه عمومی به او زیاد می‌شود. اگر فضای مجازی در دوره‌ی رشد آقای فردوسی پور بود، شاید هزاران اشکال به او می‌گرفتند. اما چون شخصیت آقای فردوسی پور شکل گرفته، همه‌ی مطالبی که نوشته می‌شود حول شخصیت ایشان و نه تکنیک گزارشگری‌اش است. به همین دلیل شخصیت‌هایی که باید برای جامعه شکل بگیرد و جامعه رسانه که باید شخصیت به شما معرفی کند، این تولید را از دست داده است و همه چیز به تمسخر گرفته شده و همه چیز در سطح باقی مانده است و به همین خاطر شما می‌بینید جایگزینی برای آقای فردوسی پور و مرحوم محمدعلی کشاورز و دوبلورهای بزرگ کشور دیده نمی‌شود. این موضوع در تمام حوزه‌ها قابل لمس است.

این روزنامه‌نگار درباره تفاوت برنامه 90 با اجرای عادل فردوسی پور با برنامه فوتبال برتر با اجرای محمدحسین میثاقی هم می‌گوید: «اصلا ربطی به فوتبال برتر ندارد. فضای مجازی این خلا را پر کرده است. بحث بر سر محمدحسین میثاقی و عادل فردوسی پور نیست. محمد حسین میثاقی هم کارهای مهمی انجام داده. بحثی که سر قرارداد آقای ویلموتس و آقای تاج در برنامه آقای میثاقی دیدید، عادل فردوسی‌پور هیچ وقت جرئت نداشت درباره‌ی آقای تاج آن برنامه را اجرا کند. به خاطر اینکه خیلی از موضوعات پشت پرده وجود داشت که آقای فردوسی پور واردش نمی شد و بزرگترین انتقادی که به ایشان وارد می‌شد این بود که چرا به پرونده‌های آقای تاج و فدراسیون فوتبال ورود نمی‌کنید. و هیچ وقت هم ورود نکرد. اما برنامه‌ی آقای میثاقی به آن پرداخت و خیلی از موضوعات را روشن کرد و نشان داد که چقدر سوء مدیریت در این حوزه بود.

آقای فردوسی پور هم در حوزه‌های دیگر خوب کار کرد. در حوزه‌ی تبانی و فساد خوب وارد شد. می‌خواهم بگویم ما نباید سعی کنیم آدم‌ها را بخاطر اینکه در فضای مجازی نسبت به هم فحاشی وجود دارد، این تقابل را پررنگ کنیم. اگر آقای میثاقی نبودند، فرض کنید آقای محمدرضا احمدی آنجا می‌آمد. بالاخره یکی به جای آقای فردوسی پور می‌نشست. کما اینکه خود آقای فردوسی پور جای خیلی از بزرگان نشسته است که الان یا خارج از ایران هستند و یا فوت شده اند.

می‌خواهم بگویم برنامه فوتبال برتر از لحاظ تکنیکی و تصویربرداری برنامه‌ی خوبی است. من به ذهنم می‌آید، شاید فوتبال برتر اتاق فکر پر و پیمانی ندارد. جزئیاتی که ما در برنامه آقای فردوسی پور می‌دیدیم در برنامه فوتبال برتر نمی‌بینیم. اما به نظر من، صراحت لهجه و پرداختن به موضوع و تعارف نداشتن با کسانی که در برنامه فوتبال برتر می آیند، بسیار خوب بوده است.

بازگشت عادل فردوسی‌پور با گزارش فینال لیگ قهرمانان آسیا

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. برگشت عادل فردوسی یعنی عقب نشینی و معذرت خواهی مسئولین صدا سیما می باشد . و اقای فردوسی پور بعنوان برنده می باشد.

    7
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا